Lämpöö tupaan!

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Namila
-
Viestit: 8
Liittynyt: 28.12.2008 20:06

Lämpöö tupaan!

ViestiKirjoittaja Namila » 8.1.2009 18:49

Olen suht tuore passatin omistaja ja nyt o iskeny sellanen vika, että autoon ei tule sisälle lämmintä kuin pieni lehmän henkäys. Viileää puhaltaa hyvin ja moottori lämpenee normaalisti. Näin talvipakkasilla autossa rupeaa olemaan kylymä, niin pitäisi vika pikapuoliin korjata.

Olen kuullut erilaisia syitä vialle. Kertokaahan onko passatissa jotkin erilliset hehkut mitkä lämmittävät jäähdytysvettä? Lämmittääkö ne koko järjestelmän vettä?
Yksi ehdotus oli, että jäähdytysjärjestelmässä on käytetty vääränlaisia jäähdytysnesteitä, jolloin sisätilan lämmittimen kenno on tukkeutunut. Kenno on ainakin tukossa.
Mitä muita osia kannattaa vaihtaa kun kenno, kun kojetaulua alkaa purkamaan? Mitä kautta se kenno on helpoin vaihtaa?


Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia ja miten olette niistä selvinneet?

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 8.1.2009 19:59

Ennen kuin alkaa mitään suuremmin purkamaan, kannattaisi aluksi tutustua termostaattin toimintaan, jossei auta niin sen jälkeen vasta noita jäähdytinjärjestelmään tehtäviä toimenpiteitä, esim huuhtelu ja uudet nesteet. Pahvia syylärin eteen. Erilliset vedenkeittimet (eli jäähdytysnesteen lämmitysvastukset) löytyvät kannen vaihdelaatikon puoleisesta päästä, ylävesiletkusta, 3 kpl.

Namila
-
Viestit: 8
Liittynyt: 28.12.2008 20:06

ViestiKirjoittaja Namila » 9.1.2009 12:13

Ongelmana on, että vain sisätilat eivät lämpene. Moottori ja jäähdytysjärjestelmä lämpenee muuten normaalisti. (-16C pakkasilla 10km normaalilämpöön)

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 9.1.2009 12:26

Onko tarkistettu juttu vai pelkästään mittariston kertomaa?

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 9.1.2009 16:20

Ja voihan tuota ennen kennonvaihtoa testata miten hyvin se vesi kulkee sen kennon läpi. Kaverilla joskus kakkosjetassa loppui lämpö sisältä ja sitä tutkailtiin. Joku oli joskus käyttänyt sellasta jäähdytin sementtiä ja sitä sit oli lämppärin kennokin täynnä. Sieltä ei pahemmin vesi virrannut läpi. Kennon vaihdon jälkeen oli pirun lämmin jetta...

Namila
-
Viestit: 8
Liittynyt: 28.12.2008 20:06

ViestiKirjoittaja Namila » 9.1.2009 16:48

Joo tuota viimistä kommenttia mietin itsekin. Se syylärin korjausmömmö kyllä tukkii varmasti kaikki pienemmät lävet, vaikka ei syylärin vuotoon auttaisi mitään.
Moottori lämpenee mittarin mukaan normaalisti ja käsin kannesta koittamalla meinaa palaa näpit.
Kenno ei itsessään kovin kallis ole (n.60e), mutta se vaihto taitaa olla melko työläs.
Mitä kautta sinne lämppärin kennolle pääsisi helpoiten?

Paavis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.7.2005 17:45

ViestiKirjoittaja Paavis » 9.1.2009 21:24

Tuli tätä lukiessa sellainen älyvapaa idea, että miten mahtaisi käydä jos näppänärä seppänä taikoisi jäähdytysnesteen lämmittimet sellaiseen autoon, jossa ei niitä ole. Vaikka paisariin imusarjanlämmittimen tms.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.1.2009 21:26

Taitaa paisarissa kiertää huonosti toi vesi.

Defan letkulämmittimeen modaa pienemmän vastuksen?

Paavis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.7.2005 17:45

ViestiKirjoittaja Paavis » 9.1.2009 21:35

^ Ajattelin, että toimisi auton omilla sähköillä ajettaessa.

Muistelisin, että kaverit tekivät joskus jonakin harkkatyönä sellaisen komiasti sorvatun alumiini putkilon, joka tuli sopivasti letkujen väliin ja siihen oli upotettu suurtehovastuksia sitä mötikkää lämmittämään 12 voltilla. Oli kai tarkoitettu johonkin paatin moottoriin tms.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 9.1.2009 23:23

^noitahan nyt on jo monessa autossa vakiona, paitsi että ihan tavan hehkutulpilla..

Omaan vanhaan landcruiseriin (aka. karpo) laitoin sisäkennolle tulevaan letkuun vimetalvena, tais olla renun lämpövastus joka jääny töistä jostain..

En kiellä etteikö siitä olis ollu hyötyä mutta enemmän haittaa, vivät viheliäiset sähköä aivan vitusti..

Hj61 on 24v järjestelmällä ja toinen akku mistä otin 12v hehkuille sähkön ei lataudu kunnolla niin meinas päästä tyhjäksi nurkissa ajeltaessa. Tallilla kun kävin sillä ja n.30km/suunta niin ei onkelmia..

Muistaakseni mulla on jossain toinenkin tollanen, 3kpl hehkunvastus n. 20mm letkulähdöillä

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.1.2009 4:26

Tuohon vähän lisäksi elektroniikkamiestä niin sehän laittaa ton tomimaan vaikka väkisin...

tomba73
-
Viestit: 8
Liittynyt: 17.2.2008 17:27

ViestiKirjoittaja tomba73 » 14.1.2009 20:47

Omasta pasuunasta kiskasin tänätalvena raitisilmasuodattimen veke ni rupes puhaltamaan ja lämmontä oleen pirtissä. Sitä ei ollu ikinä vaihettu, ei saanu puhallin ulkoilmaa ollenkaa.

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 15.1.2009 2:11

Kannattaa tosiaan tarkistaa raitisilmasuodatin, niinkuin tomba73 mainitsi.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 15.1.2009 8:44

Jos on todettu, että kone ja vesi (kokeile letkuista) lämpiää normaalisti, viileää ilmaa tulee holinalla, mutta kuumaa ei, niin eihän tuossa ole oikein mitään muuta vaihtoehtoa kuin se kenno.

EDIT: yksi vielä tuli mieleen, mutta silloin ei pitäisi kyllä lämpöjenkään nousta: eihän EGR ole tulpattu?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa