Golf mkII GTI rataleluks..

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

SamuliS
-
Viestit: 208
Liittynyt: 25.10.2004 17:04

Golf mkII GTI rataleluks..

ViestiKirjoittaja SamuliS » 11.1.2009 15:56

Tulevaa kesää silmällä pitäen kyselen kokemuksia mk II GTI:stä rata käytössä. Osa porukasta on taatusti käyny kiertämässä Suomen ratoja enemmän/vähemmän tosissaan.

Mulla on ollu pitkään hautumassa katulaillisen ratalelun hankkiminen joka on hyvä ajaa, edullinen hankkia ja pitää. Parasta hinta/laatusuhdetta Budjetti raaseriks tuntuu tarjoavan 16v GTI . Pääasia on päästä radalle pienellä rahalla pitämään kivaa ja kiinnostais kuulla kokemuksia, mitä tehdä, tietää ja mikä kannattaa jättää väliin.
Kuinka pitkälle pärjää alkuperäisellä alustalla ja jarruilla (kerta radalla?), mistä ja millasta (€?) tilalle. Kuppipenkit ja vyöt on ekana listalla, kaaret jossain vaiheessa. Tarkotuksena on pitää tekniikka vakiona, ajatuksena on harjotella ajamista ei tunaamista. Ulkonäkö on sivuseikka, jos auton kulku/ajettavuus ei parane ei lirputtimilla tee mitään.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 11.1.2009 16:43

Race autot on raceja ja katu autot on kadulle.
Väli muoto on sitten tekijästä kiinni.
Itellä ollu katu autona kakkis jossa "hieman" race henkeä =)
Vaiheessa on ollu ja on vieläkin. Sisusta on nyt menossa uusiksi.

Alustassa toimii kw var2 itellä, mutta D2 tolpat olisi mieluisat koska oma auto ei näe talvea.
(D2 korkeuden säätö on fiksumpi ja malleja on moneen käyttöön saatavissa)
Vakioillakin pärjää, mutta kovin on keinuva.
Alustaan on tulossa vielä puslien vaihtoa uretaani versioihin, niin saadaan turhat heijaamiset pois.

Jarrut on itellä vielä muuten vakiot, mutta levyt ja palat on astetta parempaa laatua, sekä nesteet on vaihettu kilpa nesteisiin.
Syy neste vaihtoon on selkeästi pienet vakio jarrut. Kuumenee helposti, niin kunnon nesteet pysyy silti mukana eikä kiehu.
Levyinä mulla on edessä Sparcon ura/reikä levyä sekä sparcon palat (vaihdan nyt Ferodot. Muistaakseni DS2000).
Takana levyinä Sparcon reikä/ura ja paloina vakio 16v palat.

Tekniikkaan suosittelen sijoittamaan laatikkoon.. tai lähinnä perään.
Jos vakio lootan meinaa pitää, niin hommaa lukon siihen.
Joskin lukko olisi muutenkin suositeltava.

Kaaret löytyy sisältä, joskin lisä putkea pitäisi laitella.
Myös kuppipenkit ja 6-piste vyöt.

Mut lyhyenä yhteenvetona millä pärjää jo pidempään:
Alusta, jarrut, lukko, penkki, vyöt. (kaaret tuo lisä jäykkyyttä koriin sekä turvallisuutta ahveniston kaiteista =)

Kakkishan on melko kevyt joten renkaissa saisi olla pitoa eli ei millää perus renkailla radalle.
Melko varmasti jäi jotain sanomatta, mutta muut lisäilköön omiaan.

http://hb81.1g.fi/kuvat/Golf+16v/Vaiheessa/
Tuossa tän hetkistä tilannetta sisältä.

edit. Lisätään vielä että 16v käy melko lämpösenä kun kovaa runttaa pitkään.
Joten öljylle lisä jäähdytystä suosittelen sekä isompaa kennoa vedelle. (molemmat itellä myös työn alla.)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.1.2009 17:20

TD:ssä on pisin jäähdyttäjän kenno ja menee letkujen vaihdolla.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 11.1.2009 17:31

Joskaan siitäkään ei ole faktoja kerrottu että käykö ne orkkis letkut suoraan.
Pitäisi tossa joku päivä sovitella se TD kenno sinne ja ihmetellä orkkis TD letkujen sopivuutta.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 11.1.2009 17:52

No ihan ensimmäisenä kevennät sitä niin paljon kuin sielu sietää. Kaikki ylimääräiset sisustukset pois, takapenkin kiinnityksetkin voit vaikka porailla irti, ja jos intoa riittää niin raavit kaikki korimassat yms. mönjät myös pois.

Kakkis GTI rataleluksi on erittäin kannatettava ajatus, vastaavaa on tässä itsekin tullut hiukan aloiteltua... jos vaikka ensi kesänä ehtis hiukan kokeilemaankin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.1.2009 18:19

Joskaan siitäkään ei ole faktoja kerrottu että käykö ne orkkis letkut suoraan.
Pitäisi tossa joku päivä sovitella se TD kenno sinne ja ihmetellä orkkis TD letkujen sopivuutta.
Alavesiletku menee muistaakseni TD:stä mutta ylävesiletku pitäisi olla jostain kuuman maan ilmastoidusta 16v:stä.

Yllättäen ei löytyny kuin alkuperäistä joka olis maksanu kolmisen kertaa tarvikejäähdyttimen verran joten tarvikehyllystä/kuvastosta katsottiin kuvia ja mittoja. Päädyttiin jonkun ihan muun merkin letkuun joka sopi aika hyvin kun pisti puolesta välistä poikki :)

SamuliS
-
Viestit: 208
Liittynyt: 25.10.2004 17:04

ViestiKirjoittaja SamuliS » 11.1.2009 19:06

Kiitos.

Auto on tulossa kesäleluks. Karsin kyllä kaiken turhan, alustamassan poistamiseen en tiiä riittääkö into, ne kymmenykset mitä se lisää nopeutta saa ajamalla paremmin.
Laatikon kestävyydestä oon jotain lukenu, ilm. 03a uudemman laatikko kestää paremmin selkään saamista.

Onks lukkoa ollu alkuperäisenä lisävarusteena vai pelkästään jälkiasennuksena?

Jarruihin mielellään panostaa, mut iso ja kaunis tuuppaa olemaan kallista. Millasia bolt on ratkasuita ootte käyttäny? Isommat jarrut VR6:sesta tai Seat:ista.
Viimeksi muokannut SamuliS, 11.1.2009 20:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 11.1.2009 19:15

Jos on 256mm jarrut, niin niille olka-akseleille menee G60 280mm jarrut kun vaihtaa satulan kannakeraudat, palat ja levyt. En muista oliko satulat erillaiset.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 11.1.2009 20:29

Tuosta 256mm ->280mm jarrupäivityksestä on juttua tässä topicissa.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 11.1.2009 20:46

Eikä sitten kannata liian isoja jarruja laittaa. Nehän tappaa vauhdin =)
Lähinnä että vanne koko kasvaa liikaa, kun ei mahdu jarrujen ympärille sopivat vanteet.
Itse suosin 15" vannetta vakio kakkikseen.
Jos voimaa aletaan ottamaan niin sitten käy 16" myös.
Vanteet saisi olla myös kevyet.

SamuliS
-
Viestit: 208
Liittynyt: 25.10.2004 17:04

ViestiKirjoittaja SamuliS » 11.1.2009 20:52

15" saa riittää, edullisempi, yleisempi ja keveempi. GTIn keulassa on selkeesti paikat jarrun jäähdytysputkille vai löytyykö reikien takaa öljyjäähy?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.1.2009 20:55

Ei mulla kyllä mitään tollasia ole...

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 11.1.2009 21:24

Varmaa meinaa sitä pikkupuskuri mallia, jossa ilmanotto aukot 16v alalipassa.
Mulla lähti kanavat molemmille jarruille vakiona.
Joskin joutu luopumaan kun vaihtoi ison puskurin.

Ainut öljyjäähy on suodattimen jalassa oleva vesikiertoinen jäähdytys limppu.
Siihen ei ole erillisiä tuuletus aukkoja.
Kuskin puolelle saa maskin taakse hyvin kohtuu kokoisen kennon.. ihan vaa vinkkinä.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 11.1.2009 21:51

Meniskö siihen tuollainen vai onko tuo kallis? Itsellä ei hajuakaan. =D

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 11.1.2009 22:44

Kyllä tuo siihen käy...tosin vastaavia saa lähempääkin

Itelläkin on vähän tälläistä hommaa meneillään

16V koneessa kannattaa keskittyä riittävään jäähdytykseen sekä syylärin että öljynjäähdyttimen osalta sekä huohotusöljyn kunnolliseen keruujärjestelmään.

Lukko muuttaa etuvetoisen ajettavuutta merkittävästi. Ja ehdottomasti kannattaa panostaa jarruihin ja niiden jäähdytykseen. Rata-ajelu on tuskaa jos jarrut katoaa kahden kierroksen jälkeen.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 11.1.2009 23:12

Mutta myös kannattaa pitää mielessä, että kevennetty kakkis kaarilla on sen verran kevyt auto, ettei vaadi mitään monsterijarruja. 210mm levyillä ajetaan ilman ongelmia kilpaa radalla noin 750kg autoilla. Toki aloittelijalla tarttee yleensä olla hieman isommat, kun tulee sitä jarrua käytettyä tosi paljon liikaa.

Sillä vaan ennenkuin paukauttaa koko budjetin johonkin monsterijarruihin, koska sellaisia ei välttämättä vaadita.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 11.1.2009 23:18

Sillä vaan ennenkuin paukauttaa koko budjetin johonkin monsterijarruihin, koska sellaisia ei välttämättä vaadita.


Lisään sitte vielä että -ei niistä ole mitään haittaa, enemmän hyötyä.
Laita vaan niin isot/kunnolliset kun perse kestää..

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 11.1.2009 23:21

Mikäli lisää merkittävästi painoa verrattuna riittäviin jarruihin, alkaa jossain vaiheessa menemään takapakkia. Koskaan liika ei ole hyvää.

SamuliS
-
Viestit: 208
Liittynyt: 25.10.2004 17:04

ViestiKirjoittaja SamuliS » 11.1.2009 23:42

Mulla on tarkotus pitää kieli keskellä suuta ja pysyä kultaisella keskitiellä. Jätän jätti jarrut Porsche harrastelijoille. Kiikarissa on pitää hauskaa ja opetella ajamaan, kymmenysosien hieromisen jätän suosiolla seuraavaan kesään :D

MikaJ kirjoitti:210mm levyillä ajetaan ilman ongelmia kilpaa radalla noin 750kg autoilla.

Puhutko ylipäätään ton painosesta autosta.. Kuulostaa kakkikseks todella keveeltä..

Näillä vois lähetä liikenteeseen.
- paino pois
- paremmat penkit ja vyöt
- öljyn ja veden jäähdytykseen parannusta
- G60 jarrut, nesteet ja paremmat palat
- alustan parannukset, puslat


Mitä laatikko vaatii? Uudemman askin?
Minkä alusta on hinta/laatusuhteeltaan voittaja? Paino edullisuudessa.
Mitä ootte maksanu noin hintoja operaatiosta?

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 12.1.2009 0:02

G60 jarrut, nesteet ja paremmat palat

Riittää kun vaihdat vakio 256mm levyt ja palat parempiin ja ne nesteet kunnollisiin.
Etenkin kun kevennät niin suotta alkaa ostelee g60 palikoita sen takia.

Mitä laatikko vaatii? Uudemman askin?

Laatikkoon ei tartte muuta kuin perään lukko ja hyvät öljyt.
Lukkokaan ei ole välttämätön. Itsellä on vielä hommaamatta.
Ilman pääsee kyllä alkuun noissa rata jutuissa. Myöhemmin sitte alkaa availee ja ostamaan lisää osia kun kovempaa pitäisi päästä.
Kytkin kestää vakio tehoja jos kunnossa.
Vaihde vivustoon/keppiin kannattaa tehdä pientä huoltoa jos tuntuu sopan hämmentämiseltä. =)
Siihen saa korjaus sarjoja suoraan volkkari tiskiltä.

Mitä ootte maksanu noin hintoja operaatiosta?

Itse en laske mitä menee.. kaikki menee kuitenkin =)
Olis ehkä pitäny aikoinaan kokeilla budjetti henkeen tehdä tota.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 12.1.2009 7:28

Renkaat on yksi oleellinen asia rata-ajeluharrastuksessa. Joko DOT hyväksytyt katusliksit taikka ihan oikeet kisakumpat on ehdottomat.

Mä en kyllä kakkiksella uskaltaisi ihan viimesiä millejä ajolinjoista ruveta hiomaan ilman turvakehikkoa. Epämiellyttävän kovia nuo ahvenistonkin kaiteet sopivan paikan sattuessa.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 12.1.2009 9:15

Eiköse se kohtuu yleinen vika näissäkin vaihteistoissa ole se, että ne tasauspyörästön niitit pettävät ja lentävät kytkinkopasta läpi. Jos sitä aletaan virittelemään, kannattaa vaihtaa ne kunnon pulttisarjaan.

Tuossayksi linkki, mikä asiaa viitaten nopeasti Googlella löytyi. Omasta laatikostani oli edellinen omistaja nuo niitit vaihtanut johonkin kohtuu hintavaan pulttisarjaan.

SamuliS
-
Viestit: 208
Liittynyt: 25.10.2004 17:04

ViestiKirjoittaja SamuliS » 13.1.2009 21:36

Mitä vanteita suositte? Eli halpa ja kevyt. Peltivanne?

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 13.1.2009 22:31

Vanteiksi vaikka ne yleisimmät kevyet eli OZ Ultraleggera.
KUVA

Tai sitten vähä vähemmälle huomiolle jäänyt Motegi Racing Track Lite 2.0
KUVA

Värejä löytyy molemmista jokunen. Googlella valmistajaa niin kyllä löytyy.
Halpoja ei ole, mutta halvalla ei saa kevyttä kuin peltisenä =)

nj^
-
Viestit: 548
Liittynyt: 15.5.2008 17:38

ViestiKirjoittaja nj^ » 14.1.2009 2:04

Löytyykö kakkikseen valmiita turvakaarisatseja, vai oletteko itse väsänneet?

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 14.1.2009 9:45

Ja peltivanne ei kestä yhtään kanttariosumaa...tosin helppohan niitä on hakata suoraksi.

Mä ostin omaani valmiiksi taivutetut kaariputket Luuppalalta. Rallisäännön mukaiset kaaret. Istuvuus oli ok. Asennukseen meni muutamia päiviä.

SamuliS
-
Viestit: 208
Liittynyt: 25.10.2004 17:04

ViestiKirjoittaja SamuliS » 14.1.2009 16:27

Meinasin sanoa heti, mut sanotaan sit nyt et kyseeseen ei tuu Ultraleggaret, ei viiti tuplata auton arvoa. Peltivanteet saa kelvata, halvempia uusia tai pitää useampaa satsii..

Ylipäätään ei viiti laittaa leluun mikä saattaa lipsahtaa rikki liikoja kiinni.. As they say: älä vie radalle mitään mistä et oo valmis luopumaan..

Rolle oliko kalliit? 400€?

hemu
-
Viestit: 217
Liittynyt: 4.8.2003 18:26

ViestiKirjoittaja hemu » 14.1.2009 19:42

jos kone on paljon ajettu niin siihen melkein kannattaa tehdä jonkinlainen peruskeikka. Laakerit, tiivisteet, hooni+rengastus ja ehkäpä kanteen myös kanteen perusasioiden läpikäynti (seetit, kanavien siistintä + budjetin salliessa nokkakepit) niin saa moottoriin hieman luonnetta ja kestävyyttä. Mitä mahtaa volkkarin vakiomännät kestää huudattamista lutu lattiassa?

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 14.1.2009 19:57

Katohhan kaaria nettivaraosasta, siellä oli jotkut muistaakseni 180e.

Aku_81
-
Viestit: 388
Liittynyt: 13.9.2004 22:29

ViestiKirjoittaja Aku_81 » 14.1.2009 20:20

Helppohan golffiin on ettiä aluvanteita, en pistäis peltivanteita, alutvanteet, jarrut jäähtyy varmasti aika paljon paremmin kun on avonaisempi vanne.Kannattaa päättää aikanaa rengaskoko ja miettiä haluuko katukelposet kumit vai ihan täydet ratarenkaat.

Kannattaa aikanaan jarruihin panostaa, ihan oikeasti, ei ne koskaan oo liian hyvät, varsinkin jos autossa on vähääkään voimaa. Ja kunnon jarruilla voi jättää jarrutuksen paljon myöhempään.

nj^
-
Viestit: 548
Liittynyt: 15.5.2008 17:38

ViestiKirjoittaja nj^ » 15.1.2009 0:51

Tuli tuossa äsken mieleen, että onko iso- ja pikkupuskimilla suurikin ilmanvastuksen ero? Onko jotakin faktaa siitä, kummat olisi radalla nopeammat :)

kampe10
-
Viestit: 49
Liittynyt: 12.11.2007 1:02

ViestiKirjoittaja kampe10 » 15.1.2009 1:18

Tuskinpa nuissa niin suurta eroa on että vaikuttais mihinkään, varsinki jos pelkästään harrastukseksi radalla ajelee.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 15.1.2009 7:41

Rallisäännön peruskehikko tais olla 450 egee, ja sitten vähän lisäputkia keulan jäykistämiseksi...


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa