PG-moottori hukkaa jäähdytinnestettä
Valvoja: ffp jäsenet
PG-moottori hukkaa jäähdytinnestettä
Noniin..
Alkuviikosta ajelin Rovaniemeltä Jyväskylään ja jouduin yllätyksekseni kaksi kertaa lisäämään matkalla jäähdytysnestettä (yht. n. 1-1,5litraa).
Lämmöt olivat normaalilla tasolla (noin 100-110C) ja pakkasta oli koko matkalla 15-20 astetta.
Paisuntasäiliön alapuoli oli huomattavan kostea, joten letkutarkastuksen jälkeen vaihdoin sen uuteen.
Nyt nestettä häviää myös paikallaan ollessa (parin yön aikana noin 0,5-1cm paisuntasäiliössä). Kävin ajamassa tänään ja lisäsin nesteet paisarin max-kohtaan asti ennen käynnistystä. Ajaessani Jyväskylässä huomasin että lämmöt olivat hieman kohollaan (115 astetta). Lämmöt laskivat liikennevaloissa, mutta nousivat ajaessani 80km/h.
Kun tulin kotipihaan, tarkastin nestepinnan, joka oli laskenut aivan minimin tuntumaan. Sammutettuani auton kokeilin toimiiko flekti (toimi ok.) ja avasin paisuntasäiliön. Kummastelin, kun säiliötä avatessani ei kuulunut "normaalia" paineen "pihahdusta" (ja mahd. ylipursuaminen ei tullut).
Mistähän tuo vuotaa? Ilmeisesti paineet eivät pysy ainakaan jäähdytysjärjestelmässä kunnossa kun ei paisari pihahtanut. Öljy ei ole sekoittunut nesteen kanssa, sillä väri ei ole muuttunut eikä öljykorkin tuntumaan ole kertynyt "mössöä"...
Alkuviikosta ajelin Rovaniemeltä Jyväskylään ja jouduin yllätyksekseni kaksi kertaa lisäämään matkalla jäähdytysnestettä (yht. n. 1-1,5litraa).
Lämmöt olivat normaalilla tasolla (noin 100-110C) ja pakkasta oli koko matkalla 15-20 astetta.
Paisuntasäiliön alapuoli oli huomattavan kostea, joten letkutarkastuksen jälkeen vaihdoin sen uuteen.
Nyt nestettä häviää myös paikallaan ollessa (parin yön aikana noin 0,5-1cm paisuntasäiliössä). Kävin ajamassa tänään ja lisäsin nesteet paisarin max-kohtaan asti ennen käynnistystä. Ajaessani Jyväskylässä huomasin että lämmöt olivat hieman kohollaan (115 astetta). Lämmöt laskivat liikennevaloissa, mutta nousivat ajaessani 80km/h.
Kun tulin kotipihaan, tarkastin nestepinnan, joka oli laskenut aivan minimin tuntumaan. Sammutettuani auton kokeilin toimiiko flekti (toimi ok.) ja avasin paisuntasäiliön. Kummastelin, kun säiliötä avatessani ei kuulunut "normaalia" paineen "pihahdusta" (ja mahd. ylipursuaminen ei tullut).
Mistähän tuo vuotaa? Ilmeisesti paineet eivät pysy ainakaan jäähdytysjärjestelmässä kunnossa kun ei paisari pihahtanut. Öljy ei ole sekoittunut nesteen kanssa, sillä väri ei ole muuttunut eikä öljykorkin tuntumaan ole kertynyt "mössöä"...
Itsellä kesällä katosi "mystisesti" pikkuhiljaa nestettä, en yksinkertasiesti löytänyt mistä se valuttaa. Paikallaan ollessa ei tosin juurikaan vuotanut.Ajaessa luonnollisesti katosi mutta mikään paikka ei kastunut.
Sitten vahingossa huomasin että neste vuotaaa siitä lohkon ja sen muovisen "kotelon" välistä missä se sininen ja musta anturi kiinni. Oli se kuminen tiiviste kovettunut ja sieltä välistä pikku hiljaa tiputteli. Oisko lohko ollut aina niin lämmin että haihtui se neste ennenkuin ehti huomaamaan.
Uusi tiiviste väliin niin loppui vuotamiset siihen.
Sitten vahingossa huomasin että neste vuotaaa siitä lohkon ja sen muovisen "kotelon" välistä missä se sininen ja musta anturi kiinni. Oli se kuminen tiiviste kovettunut ja sieltä välistä pikku hiljaa tiputteli. Oisko lohko ollut aina niin lämmin että haihtui se neste ennenkuin ehti huomaamaan.
Uusi tiiviste väliin niin loppui vuotamiset siihen.
Jep... unohdin kertoa, että juuri tuo kanteen etupuolelta menevä muoviosa (jossa on ne lämpöanturit) on uusittu vähän aikaa sitten. Samoin kannen vasemmalla puolella oleva muoviosa on vaihdettu (vesiputken) 4kk sitten.
Mietin, että voisiko vuotaa vesipumpun alapuolelta (se muovi joka on termostaatin kanssa)?
Mietin, että voisiko vuotaa vesipumpun alapuolelta (se muovi joka on termostaatin kanssa)?
Jeejee..
Pahin lienee tapahtunut:
Moottori ei meinaa käynnistyä kunnolla ja käy alkuun tosi huonosti (nestettä jossakin pytyistä??)
Valkoinen sankka savu putkesta tyhjäkäynnillä
MFA:n diagnostiikkapuoli näyttää, että PA-kulutus tuplaantunut noin 15-20l/100km (olisiko ns. hätäohjelma päällä??)
Romuja nuo Volkkarit. Nyt syö miestä.
Pahin lienee tapahtunut:
Moottori ei meinaa käynnistyä kunnolla ja käy alkuun tosi huonosti (nestettä jossakin pytyistä??)
Valkoinen sankka savu putkesta tyhjäkäynnillä
MFA:n diagnostiikkapuoli näyttää, että PA-kulutus tuplaantunut noin 15-20l/100km (olisiko ns. hätäohjelma päällä??)
Romuja nuo Volkkarit. Nyt syö miestä.
Mulla vuoti syylärin yläpäästä, näillä pakkasilla huomaa syylärin vuodot jos alkaa höyryä pukkaamaan syyläristä. Nestettä kului jonkinverran. Sitä mönjää voi olla öljyntäyttökorkissa vaikka ei kansipahvi oliskaan menny, ainakin mulla oli. Ja sama vikakin että ei meinaa kylmänä lähteä käyntiin, varsinkin jos on seisonut päivän-pari. Vasta kun lohkolämppäri ollut tunnin päällä alkaa käymään, välillä kolmella mutta yleensä kaikilla. Lämpösenä kun koitin löysätä paisarinkorkkia niin paineita tuntui olevan, eli vuoto ei ollut kovin suuri. Ja öljyssä en ole huomannut värin muutoksia ainakaan toistaiseksi. En lähtisi enssimmäiseksi avaamaan kantta jos ei tosiaan öljy ole harmaata ja "vetistä", samalla pitäisi paisariin ilmestyä kuplia koneen käydessä jos kansipahvi olisi mennyt. Sitä taas voi kokeilla kylmällä koneella, kierroksia antamalla kuplien tulo pitäisi lisääntyä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 44 vierailijaa