Golf mkII GTI rataleluks..
Valvoja: ffp jäsenet
Golf mkII GTI rataleluks..
Tulevaa kesää silmällä pitäen kyselen kokemuksia mk II GTI:stä rata käytössä. Osa porukasta on taatusti käyny kiertämässä Suomen ratoja enemmän/vähemmän tosissaan.
Mulla on ollu pitkään hautumassa katulaillisen ratalelun hankkiminen joka on hyvä ajaa, edullinen hankkia ja pitää. Parasta hinta/laatusuhdetta Budjetti raaseriks tuntuu tarjoavan 16v GTI . Pääasia on päästä radalle pienellä rahalla pitämään kivaa ja kiinnostais kuulla kokemuksia, mitä tehdä, tietää ja mikä kannattaa jättää väliin.
Kuinka pitkälle pärjää alkuperäisellä alustalla ja jarruilla (kerta radalla?), mistä ja millasta (€?) tilalle. Kuppipenkit ja vyöt on ekana listalla, kaaret jossain vaiheessa. Tarkotuksena on pitää tekniikka vakiona, ajatuksena on harjotella ajamista ei tunaamista. Ulkonäkö on sivuseikka, jos auton kulku/ajettavuus ei parane ei lirputtimilla tee mitään.
Mulla on ollu pitkään hautumassa katulaillisen ratalelun hankkiminen joka on hyvä ajaa, edullinen hankkia ja pitää. Parasta hinta/laatusuhdetta Budjetti raaseriks tuntuu tarjoavan 16v GTI . Pääasia on päästä radalle pienellä rahalla pitämään kivaa ja kiinnostais kuulla kokemuksia, mitä tehdä, tietää ja mikä kannattaa jättää väliin.
Kuinka pitkälle pärjää alkuperäisellä alustalla ja jarruilla (kerta radalla?), mistä ja millasta (€?) tilalle. Kuppipenkit ja vyöt on ekana listalla, kaaret jossain vaiheessa. Tarkotuksena on pitää tekniikka vakiona, ajatuksena on harjotella ajamista ei tunaamista. Ulkonäkö on sivuseikka, jos auton kulku/ajettavuus ei parane ei lirputtimilla tee mitään.
Race autot on raceja ja katu autot on kadulle.
Väli muoto on sitten tekijästä kiinni.
Itellä ollu katu autona kakkis jossa "hieman" race henkeä =)
Vaiheessa on ollu ja on vieläkin. Sisusta on nyt menossa uusiksi.
Alustassa toimii kw var2 itellä, mutta D2 tolpat olisi mieluisat koska oma auto ei näe talvea.
(D2 korkeuden säätö on fiksumpi ja malleja on moneen käyttöön saatavissa)
Vakioillakin pärjää, mutta kovin on keinuva.
Alustaan on tulossa vielä puslien vaihtoa uretaani versioihin, niin saadaan turhat heijaamiset pois.
Jarrut on itellä vielä muuten vakiot, mutta levyt ja palat on astetta parempaa laatua, sekä nesteet on vaihettu kilpa nesteisiin.
Syy neste vaihtoon on selkeästi pienet vakio jarrut. Kuumenee helposti, niin kunnon nesteet pysyy silti mukana eikä kiehu.
Levyinä mulla on edessä Sparcon ura/reikä levyä sekä sparcon palat (vaihdan nyt Ferodot. Muistaakseni DS2000).
Takana levyinä Sparcon reikä/ura ja paloina vakio 16v palat.
Tekniikkaan suosittelen sijoittamaan laatikkoon.. tai lähinnä perään.
Jos vakio lootan meinaa pitää, niin hommaa lukon siihen.
Joskin lukko olisi muutenkin suositeltava.
Kaaret löytyy sisältä, joskin lisä putkea pitäisi laitella.
Myös kuppipenkit ja 6-piste vyöt.
Mut lyhyenä yhteenvetona millä pärjää jo pidempään:
Alusta, jarrut, lukko, penkki, vyöt. (kaaret tuo lisä jäykkyyttä koriin sekä turvallisuutta ahveniston kaiteista =)
Kakkishan on melko kevyt joten renkaissa saisi olla pitoa eli ei millää perus renkailla radalle.
Melko varmasti jäi jotain sanomatta, mutta muut lisäilköön omiaan.
http://hb81.1g.fi/kuvat/Golf+16v/Vaiheessa/
Tuossa tän hetkistä tilannetta sisältä.
edit. Lisätään vielä että 16v käy melko lämpösenä kun kovaa runttaa pitkään.
Joten öljylle lisä jäähdytystä suosittelen sekä isompaa kennoa vedelle. (molemmat itellä myös työn alla.)
Väli muoto on sitten tekijästä kiinni.
Itellä ollu katu autona kakkis jossa "hieman" race henkeä =)
Vaiheessa on ollu ja on vieläkin. Sisusta on nyt menossa uusiksi.
Alustassa toimii kw var2 itellä, mutta D2 tolpat olisi mieluisat koska oma auto ei näe talvea.
(D2 korkeuden säätö on fiksumpi ja malleja on moneen käyttöön saatavissa)
Vakioillakin pärjää, mutta kovin on keinuva.
Alustaan on tulossa vielä puslien vaihtoa uretaani versioihin, niin saadaan turhat heijaamiset pois.
Jarrut on itellä vielä muuten vakiot, mutta levyt ja palat on astetta parempaa laatua, sekä nesteet on vaihettu kilpa nesteisiin.
Syy neste vaihtoon on selkeästi pienet vakio jarrut. Kuumenee helposti, niin kunnon nesteet pysyy silti mukana eikä kiehu.
Levyinä mulla on edessä Sparcon ura/reikä levyä sekä sparcon palat (vaihdan nyt Ferodot. Muistaakseni DS2000).
Takana levyinä Sparcon reikä/ura ja paloina vakio 16v palat.
Tekniikkaan suosittelen sijoittamaan laatikkoon.. tai lähinnä perään.
Jos vakio lootan meinaa pitää, niin hommaa lukon siihen.
Joskin lukko olisi muutenkin suositeltava.
Kaaret löytyy sisältä, joskin lisä putkea pitäisi laitella.
Myös kuppipenkit ja 6-piste vyöt.
Mut lyhyenä yhteenvetona millä pärjää jo pidempään:
Alusta, jarrut, lukko, penkki, vyöt. (kaaret tuo lisä jäykkyyttä koriin sekä turvallisuutta ahveniston kaiteista =)
Kakkishan on melko kevyt joten renkaissa saisi olla pitoa eli ei millää perus renkailla radalle.
Melko varmasti jäi jotain sanomatta, mutta muut lisäilköön omiaan.
http://hb81.1g.fi/kuvat/Golf+16v/Vaiheessa/
Tuossa tän hetkistä tilannetta sisältä.
edit. Lisätään vielä että 16v käy melko lämpösenä kun kovaa runttaa pitkään.
Joten öljylle lisä jäähdytystä suosittelen sekä isompaa kennoa vedelle. (molemmat itellä myös työn alla.)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
No ihan ensimmäisenä kevennät sitä niin paljon kuin sielu sietää. Kaikki ylimääräiset sisustukset pois, takapenkin kiinnityksetkin voit vaikka porailla irti, ja jos intoa riittää niin raavit kaikki korimassat yms. mönjät myös pois.
Kakkis GTI rataleluksi on erittäin kannatettava ajatus, vastaavaa on tässä itsekin tullut hiukan aloiteltua... jos vaikka ensi kesänä ehtis hiukan kokeilemaankin.
Kakkis GTI rataleluksi on erittäin kannatettava ajatus, vastaavaa on tässä itsekin tullut hiukan aloiteltua... jos vaikka ensi kesänä ehtis hiukan kokeilemaankin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Alavesiletku menee muistaakseni TD:stä mutta ylävesiletku pitäisi olla jostain kuuman maan ilmastoidusta 16v:stä.Joskaan siitäkään ei ole faktoja kerrottu että käykö ne orkkis letkut suoraan.
Pitäisi tossa joku päivä sovitella se TD kenno sinne ja ihmetellä orkkis TD letkujen sopivuutta.
Yllättäen ei löytyny kuin alkuperäistä joka olis maksanu kolmisen kertaa tarvikejäähdyttimen verran joten tarvikehyllystä/kuvastosta katsottiin kuvia ja mittoja. Päädyttiin jonkun ihan muun merkin letkuun joka sopi aika hyvin kun pisti puolesta välistä poikki :)
Kiitos.
Auto on tulossa kesäleluks. Karsin kyllä kaiken turhan, alustamassan poistamiseen en tiiä riittääkö into, ne kymmenykset mitä se lisää nopeutta saa ajamalla paremmin.
Laatikon kestävyydestä oon jotain lukenu, ilm. 03a uudemman laatikko kestää paremmin selkään saamista.
Onks lukkoa ollu alkuperäisenä lisävarusteena vai pelkästään jälkiasennuksena?
Jarruihin mielellään panostaa, mut iso ja kaunis tuuppaa olemaan kallista. Millasia bolt on ratkasuita ootte käyttäny? Isommat jarrut VR6:sesta tai Seat:ista.
Auto on tulossa kesäleluks. Karsin kyllä kaiken turhan, alustamassan poistamiseen en tiiä riittääkö into, ne kymmenykset mitä se lisää nopeutta saa ajamalla paremmin.
Laatikon kestävyydestä oon jotain lukenu, ilm. 03a uudemman laatikko kestää paremmin selkään saamista.
Onks lukkoa ollu alkuperäisenä lisävarusteena vai pelkästään jälkiasennuksena?
Jarruihin mielellään panostaa, mut iso ja kaunis tuuppaa olemaan kallista. Millasia bolt on ratkasuita ootte käyttäny? Isommat jarrut VR6:sesta tai Seat:ista.
Viimeksi muokannut SamuliS, 11.1.2009 20:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tuosta 256mm ->280mm jarrupäivityksestä on juttua tässä topicissa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Varmaa meinaa sitä pikkupuskuri mallia, jossa ilmanotto aukot 16v alalipassa.
Mulla lähti kanavat molemmille jarruille vakiona.
Joskin joutu luopumaan kun vaihtoi ison puskurin.
Ainut öljyjäähy on suodattimen jalassa oleva vesikiertoinen jäähdytys limppu.
Siihen ei ole erillisiä tuuletus aukkoja.
Kuskin puolelle saa maskin taakse hyvin kohtuu kokoisen kennon.. ihan vaa vinkkinä.
Mulla lähti kanavat molemmille jarruille vakiona.
Joskin joutu luopumaan kun vaihtoi ison puskurin.
Ainut öljyjäähy on suodattimen jalassa oleva vesikiertoinen jäähdytys limppu.
Siihen ei ole erillisiä tuuletus aukkoja.
Kuskin puolelle saa maskin taakse hyvin kohtuu kokoisen kennon.. ihan vaa vinkkinä.
Meniskö siihen tuollainen vai onko tuo kallis? Itsellä ei hajuakaan. =D
Kyllä tuo siihen käy...tosin vastaavia saa lähempääkin
Itelläkin on vähän tälläistä hommaa meneillään
16V koneessa kannattaa keskittyä riittävään jäähdytykseen sekä syylärin että öljynjäähdyttimen osalta sekä huohotusöljyn kunnolliseen keruujärjestelmään.
Lukko muuttaa etuvetoisen ajettavuutta merkittävästi. Ja ehdottomasti kannattaa panostaa jarruihin ja niiden jäähdytykseen. Rata-ajelu on tuskaa jos jarrut katoaa kahden kierroksen jälkeen.
Itelläkin on vähän tälläistä hommaa meneillään
16V koneessa kannattaa keskittyä riittävään jäähdytykseen sekä syylärin että öljynjäähdyttimen osalta sekä huohotusöljyn kunnolliseen keruujärjestelmään.
Lukko muuttaa etuvetoisen ajettavuutta merkittävästi. Ja ehdottomasti kannattaa panostaa jarruihin ja niiden jäähdytykseen. Rata-ajelu on tuskaa jos jarrut katoaa kahden kierroksen jälkeen.
Mutta myös kannattaa pitää mielessä, että kevennetty kakkis kaarilla on sen verran kevyt auto, ettei vaadi mitään monsterijarruja. 210mm levyillä ajetaan ilman ongelmia kilpaa radalla noin 750kg autoilla. Toki aloittelijalla tarttee yleensä olla hieman isommat, kun tulee sitä jarrua käytettyä tosi paljon liikaa.
Sillä vaan ennenkuin paukauttaa koko budjetin johonkin monsterijarruihin, koska sellaisia ei välttämättä vaadita.
Sillä vaan ennenkuin paukauttaa koko budjetin johonkin monsterijarruihin, koska sellaisia ei välttämättä vaadita.
Mulla on tarkotus pitää kieli keskellä suuta ja pysyä kultaisella keskitiellä. Jätän jätti jarrut Porsche harrastelijoille. Kiikarissa on pitää hauskaa ja opetella ajamaan, kymmenysosien hieromisen jätän suosiolla seuraavaan kesään :D
Puhutko ylipäätään ton painosesta autosta.. Kuulostaa kakkikseks todella keveeltä..
Näillä vois lähetä liikenteeseen.
- paino pois
- paremmat penkit ja vyöt
- öljyn ja veden jäähdytykseen parannusta
- G60 jarrut, nesteet ja paremmat palat
- alustan parannukset, puslat
Mitä laatikko vaatii? Uudemman askin?
Minkä alusta on hinta/laatusuhteeltaan voittaja? Paino edullisuudessa.
Mitä ootte maksanu noin hintoja operaatiosta?
MikaJ kirjoitti:210mm levyillä ajetaan ilman ongelmia kilpaa radalla noin 750kg autoilla.
Puhutko ylipäätään ton painosesta autosta.. Kuulostaa kakkikseks todella keveeltä..
Näillä vois lähetä liikenteeseen.
- paino pois
- paremmat penkit ja vyöt
- öljyn ja veden jäähdytykseen parannusta
- G60 jarrut, nesteet ja paremmat palat
- alustan parannukset, puslat
Mitä laatikko vaatii? Uudemman askin?
Minkä alusta on hinta/laatusuhteeltaan voittaja? Paino edullisuudessa.
Mitä ootte maksanu noin hintoja operaatiosta?
G60 jarrut, nesteet ja paremmat palat
Riittää kun vaihdat vakio 256mm levyt ja palat parempiin ja ne nesteet kunnollisiin.
Etenkin kun kevennät niin suotta alkaa ostelee g60 palikoita sen takia.
Mitä laatikko vaatii? Uudemman askin?
Laatikkoon ei tartte muuta kuin perään lukko ja hyvät öljyt.
Lukkokaan ei ole välttämätön. Itsellä on vielä hommaamatta.
Ilman pääsee kyllä alkuun noissa rata jutuissa. Myöhemmin sitte alkaa availee ja ostamaan lisää osia kun kovempaa pitäisi päästä.
Kytkin kestää vakio tehoja jos kunnossa.
Vaihde vivustoon/keppiin kannattaa tehdä pientä huoltoa jos tuntuu sopan hämmentämiseltä. =)
Siihen saa korjaus sarjoja suoraan volkkari tiskiltä.
Mitä ootte maksanu noin hintoja operaatiosta?
Itse en laske mitä menee.. kaikki menee kuitenkin =)
Olis ehkä pitäny aikoinaan kokeilla budjetti henkeen tehdä tota.
Renkaat on yksi oleellinen asia rata-ajeluharrastuksessa. Joko DOT hyväksytyt katusliksit taikka ihan oikeet kisakumpat on ehdottomat.
Mä en kyllä kakkiksella uskaltaisi ihan viimesiä millejä ajolinjoista ruveta hiomaan ilman turvakehikkoa. Epämiellyttävän kovia nuo ahvenistonkin kaiteet sopivan paikan sattuessa.
Mä en kyllä kakkiksella uskaltaisi ihan viimesiä millejä ajolinjoista ruveta hiomaan ilman turvakehikkoa. Epämiellyttävän kovia nuo ahvenistonkin kaiteet sopivan paikan sattuessa.
Eiköse se kohtuu yleinen vika näissäkin vaihteistoissa ole se, että ne tasauspyörästön niitit pettävät ja lentävät kytkinkopasta läpi. Jos sitä aletaan virittelemään, kannattaa vaihtaa ne kunnon pulttisarjaan.
Tuossayksi linkki, mikä asiaa viitaten nopeasti Googlella löytyi. Omasta laatikostani oli edellinen omistaja nuo niitit vaihtanut johonkin kohtuu hintavaan pulttisarjaan.
Tuossayksi linkki, mikä asiaa viitaten nopeasti Googlella löytyi. Omasta laatikostani oli edellinen omistaja nuo niitit vaihtanut johonkin kohtuu hintavaan pulttisarjaan.
Meinasin sanoa heti, mut sanotaan sit nyt et kyseeseen ei tuu Ultraleggaret, ei viiti tuplata auton arvoa. Peltivanteet saa kelvata, halvempia uusia tai pitää useampaa satsii..
Ylipäätään ei viiti laittaa leluun mikä saattaa lipsahtaa rikki liikoja kiinni.. As they say: älä vie radalle mitään mistä et oo valmis luopumaan..
Rolle oliko kalliit? 400€?
Ylipäätään ei viiti laittaa leluun mikä saattaa lipsahtaa rikki liikoja kiinni.. As they say: älä vie radalle mitään mistä et oo valmis luopumaan..
Rolle oliko kalliit? 400€?
jos kone on paljon ajettu niin siihen melkein kannattaa tehdä jonkinlainen peruskeikka. Laakerit, tiivisteet, hooni+rengastus ja ehkäpä kanteen myös kanteen perusasioiden läpikäynti (seetit, kanavien siistintä + budjetin salliessa nokkakepit) niin saa moottoriin hieman luonnetta ja kestävyyttä. Mitä mahtaa volkkarin vakiomännät kestää huudattamista lutu lattiassa?
Helppohan golffiin on ettiä aluvanteita, en pistäis peltivanteita, alutvanteet, jarrut jäähtyy varmasti aika paljon paremmin kun on avonaisempi vanne.Kannattaa päättää aikanaa rengaskoko ja miettiä haluuko katukelposet kumit vai ihan täydet ratarenkaat.
Kannattaa aikanaan jarruihin panostaa, ihan oikeasti, ei ne koskaan oo liian hyvät, varsinkin jos autossa on vähääkään voimaa. Ja kunnon jarruilla voi jättää jarrutuksen paljon myöhempään.
Kannattaa aikanaan jarruihin panostaa, ihan oikeasti, ei ne koskaan oo liian hyvät, varsinkin jos autossa on vähääkään voimaa. Ja kunnon jarruilla voi jättää jarrutuksen paljon myöhempään.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa