MoTest Lastut?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

jyri149
-
Viestit: 48
Liittynyt: 18.12.2008 12:12

MoTest Lastut?

ViestiKirjoittaja jyri149 » 18.12.2008 12:14

elikkä ei sen kummesempi kysymys ku onko kellään kokemusta MoTestin lastuista?
tuolta ffp pääsivulta vaa pomppasi toi mainos silmille ku ei maksa kun 250e
ja tonne jyväskyläänkään ei olisi kamalan pitkä matka.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 18.12.2008 14:14

Soitin ja kysyin asiaa!
Kierrellen ja kaarrellen yritti olla sanomatta lastuvalmistajan nimeä vaikka yritin asiaa selvittää monesti :( On kuulemma "monia" eri valmistajia, mutta mielestäni ei ainakaan ole custom vaan ns bulkki-lastu...

Mutta muutaman kävijän kokemuksien perusteella eivät "mielellään" suosittele, mutta kai sinne väliin niitä hyviäkin varmaan mahtuu..Tiedä sitten, mutta halpa ainakin on.

Kertokaan te ihmeessä lisää, joilla kokemusta on..

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 19.12.2008 9:43

Tietääkseni se on ihan totta että bulkkilastuja on useampaa merkkiä, ja lisäksi tietysti customointi.
Enempi ja vähempi haastavia juttuja tuolla on teetetty menestyksekkäästi, ja onhan se kiva kun "bulkkilastustakin" saa dynokäyrät ja voi rullilla todeta kaiken toimivan niinkuin pitääkin/tarvittaessa hienosäätää.

jyri149
-
Viestit: 48
Liittynyt: 18.12.2008 12:12

ViestiKirjoittaja jyri149 » 19.12.2008 16:47

edellisen vastauksen perusteella vois kyllä melkee ajan varata :D

ilpopi
-
Viestit: 226
Liittynyt: 20.12.2006 17:25

ViestiKirjoittaja ilpopi » 10.1.2009 20:59

Tänään Ocu sai Motest käsittelyn.
93hv@3548rpm -> 107hv@3105rpm
224Nm@1736rpm -> 294Nm@1764rpm

Lisääntyneen tehon/väännön lisäksi on huomattavaa parannusta jo tasaiseen matka-ajoonkin. Jos viitsisi, niin lähtee vetämään tasaisesti ja mukisematta jo reilusta 1200 kierroksesta, vakio-ohjelmalla lähti vasta n. 1750rpm.

Kotimatkalla ajotietokoneen mukaan kulutus tipahti 0,2 l/100km vaikka keskinopeus oli 5km/h suurempi ((reilu 200km matka)Jos jotain kiinnostaa...)

Tehoreserviä kuulemma pitäisi olla vielä jäljellä, alkaa tippumaan jo 3100rpm jälkeen, kun ei saa tarpeeksi ainetta. Yksi mahdollinen syy Motonetin "huippulaadukas" MAF, vaikka uusi onkin...

Vertailun vuoksi aikaisemmasta -01 AGR Cordobasta Karalalla saatiin 119hv/297Nm. Kovin vertailukelpoisethan nuo ei tietenkään ole.

Lopputuloksena voin sanoa, että on kyllä vastaavaa tavaraa/palvelua suht nuorelle yritykselle vanhoihin tekijöihin verrattuna. Omani sain vielä tuohon tarjoushintaan, niin on kyllä hinta/laatu/lopputulossuhde kohdallaan.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 11.1.2009 10:32

ilpopi: Toi n.300Nm alle 1800 kierroksen kuulostaa aika paljolta. Mikäs kytkin autossa ja miten kestää noita vääntöjä?

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 11.1.2009 12:50

Mites toi on yleensä mitattu?

Tuolla on kuulemma inertiapenkki ja aika hyvin ahdot nousee että väännöt on tuolla tasolla noilla kierroksilla. 2800rpm voisin uskoakkin

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 11.1.2009 14:43

kyllä tuo vakioahdin taitaa jo kaikkensa antaa ennen 2k niin siksi tuo maksimi vääntö on noin alhaalla. onhan se vähän eri jos siellä on joku reilumpi ropelli ja isot suuttimet niin ei voida tekniikan puolesta antaa kaikkea vääntöä alle 2k.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 11.1.2009 16:24

Onkos kukaan vielä käyttänyt bensaturboja tuolla? Minkälaisin tuloksin?

Miten tuolla tapahtui tuo lastutus? sain sellaisen käsityksen että auto olisi dynotettu ennen ja jälkeen lastutuksen... Onko tuolla jälkimmäisellä dynotuksella vielä mahdollisesti hienosäätöä?
Kannattaako tuonne varata mitään kummempia mukaan kun kesärenkaat ja kannattaako autoon asentaa ennen lastutusta jotain pikkuviriä? (auto siis 1.8T AEB) Ahtomittarin meinasin asentaa ainakin ennen lastutusta.

Itellä ois aika seuraavana viikonloppuna ja mielenkiinnolla odottaisin lisää jo käyneiden kokemuksia.

ilpopi
-
Viestit: 226
Liittynyt: 20.12.2006 17:25

ViestiKirjoittaja ilpopi » 11.1.2009 17:05

ilpopi: Toi n.300Nm alle 1800 kierroksen kuulostaa aika paljolta. Mikäs kytkin autossa ja miten kestää noita vääntöjä?


Ihan vakio on, normaalisti väännöt tuossa koneessa rajataan 270Nm, mutta pyysin ottamaan kaiken irti mitä saa.

Tuolla on kuulemma inertiapenkki ja aika hyvin ahdot nousee että väännöt on tuolla tasolla noilla kierroksilla. 2800rpm voisin uskoakkin


Laitan käyrät näkyville, kunhan kerkiän, siinä myös ahtopaine. Seat Clubin foorumilta löytynee vielä ex Cordobani käyrät.

Edit: eli tässä Cordon käyrä Karalan ohjelmalla, tuossa ei vaan ole ahtokäyrää.


Miten tuolla tapahtui tuo lastutus? sain sellaisen käsityksen että auto olisi dynotettu ennen ja jälkeen lastutuksen... Onko tuolla jälkimmäisellä dynotuksella vielä mahdollisesti hienosäätöä? Kannattaako tuonne varata mitään kummempia mukaan kun kesärenkaat ja kannattaako autoon asentaa ennen lastutusta jotain pikkuviriä? (auto siis 1.8T AEB) Ahtomittarin meinasin asentaa ainakin ennen lastutusta.


Juu, ennen ja jälkeen tietty dynottiin.
Uudella ohjelmalla Ecu irroitettiin ainakin viisi kertaa hienosäätöä varten.
Kesäkumit mukaan ja tarkistaa että MAF jne. ovat pelikunnossa, niin ei paikan päällä tule yllätyksenä.

diffas
-
Viestit: 878
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 11.1.2009 17:40

Mun mielestä noi valmis ohjelmat ajetaan penkissä vaan todentaakseen, että
tehot on noussut ja saa laput. Näinollen ei sisällä hienosäätöä. Sitten on
erikseen ne custom-ohjelmat, jossa ruuvataan ohjelmaa ja ajetaan penkkia
välissä.

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 11.1.2009 18:52

customit säädetään penkissä suoraan emulaattorilla ecun ollessa kiinni mutta viimeksi(20.12) motestin mika sanoin että vielä ei ole kerennyt testaamaan/opettelemaan sen käyttöä, eli sitten olisi mahdollista säätää samalla kun ajaa penkissä, ei tarvitseisi käyttää ecua irti jokaista eri ohjelmaa kokeiltaessa

ilpopi
-
Viestit: 226
Liittynyt: 20.12.2006 17:25

ViestiKirjoittaja ilpopi » 11.1.2009 20:30

Voi tosiaan olla, että mullakin kokeiltiin sitten eri ohjelmia tuossa. Hiukan eroa kuitenkin niissä oli, ensimmäinen muistaakseni 100hv/260Nm.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 12.1.2009 22:06

Mitkä siis kannattaa tarkastaa maf ja mitä muita, millä? vag-com oli tarkotus hommata vasta
tossa keveemmällä.
Sit jos joku sattuu suoraan muistamaan ahtopainemittarin asennuksesta (minne paineletku) niin voi laittaa privaa, Kiitos.

ilpopi
-
Viestit: 226
Liittynyt: 20.12.2006 17:25

ViestiKirjoittaja ilpopi » 13.1.2009 6:28

Vag-Comilla logittaa MAFin ja ahdot.

Tässä Skodan käyrät:

Kuva

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 13.1.2009 11:13

^Kaikki touhu loppuu jo alta 4000rpm?
Vakionakin pitäisi vetää selvästi pidemmälle.

ilpopi
-
Viestit: 226
Liittynyt: 20.12.2006 17:25

ViestiKirjoittaja ilpopi » 13.1.2009 11:25

Niinpä... Täytyy nyt ensiksi heittää Motonetin MAF menemään ja laittaa Bosch tilalle. Jostain syystä alkaa vähentämään syöttöjä 3krpm jälkeen.

Edit: On muuten tuossa käyrän rpm-asteikossa jotain hämärää, kaikki vedot kuitenkin kierrätettiin punarajalle eli reilusti yli 4krpm.

Showman
-
Viestit: 215
Liittynyt: 23.7.2003 12:21

ViestiKirjoittaja Showman » 13.1.2009 12:12

Jos tuota X-akselia siirtäisi 500rpm siten, että vakion max.teho olisi 4100rpm niin näyttäisi loogisemmalta. Lisäksi max. väännön kierrosluku olisi silloin enemmän linjassa muihin lastutuksiin...

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 13.1.2009 17:57

outoo että on edes lastutellu jos maffissa vikaa.... tai lähinnä että säädelty uudestaan vaikka huomattu että jotai vikaa on.

ilpopi
-
Viestit: 226
Liittynyt: 20.12.2006 17:25

ViestiKirjoittaja ilpopi » 13.1.2009 20:32

outoo että on edes lastutellu jos maffissa vikaa.... tai lähinnä että säädelty uudestaan vaikka huomattu että jotai vikaa on.


Niin siis MAF on pari viikkoa vanha, mutta Motonetin versio. Vag-Com näyttää logatessa niinkuin kuuluu, tosin lastutuksen jälkeen en ole katsonut. Tiedä vaikka olisi jo porsinut.

Nyt kun tuota rpm asteikkoa tutkailee, niin ei näyttäisi se pitävän paikkaansa.
Ex-Cordoba Karalan lastulla antoi huipputehon n. 500rpm korkeammalla.

Eli jos oletetaan huipputehon tulevan suht samalla kierrosluvulla, niin tässä tapauksessa sitten vaan jäätiin n. 10hv Ex-Cordoban lukemista. Välttämättä Ocussa ei mitään vikaa ole, eiköhän tuo mene juuri ja juuri yksilöeron piikkiin.

Showman
-
Viestit: 215
Liittynyt: 23.7.2003 12:21

ViestiKirjoittaja Showman » 13.1.2009 22:00

Kannattaisikohan asiaa vielä tiedustella Motestin suunnalta. Aika ihmeelliseltä tuntuu, jos moinen virhe on päässyt syntymään eikä sitä huomattu heti lastuttaessa.

jopo
-
Viestit: 153
Liittynyt: 6.8.2003 21:50

ViestiKirjoittaja jopo » 15.1.2009 17:50

Mitenkäs tossa lapulla noi käyrät oikein menee noilla Hp ja vääntö asteikoilla, eihän ne täsmää maksimi arvoihin?

ilpopi
-
Viestit: 226
Liittynyt: 20.12.2006 17:25

ViestiKirjoittaja ilpopi » 15.1.2009 19:56

Kannattaisikohan asiaa vielä tiedustella Motestin suunnalta. Aika ihmeelliseltä tuntuu, jos moinen virhe on päässyt syntymään eikä sitä huomattu heti lastuttaessa.


Homma hoidossa, mittaillaan joskus uudestaan. Tekevälle sattuu, enpä tuota itsekkään huomannut, kuin vasta myöhemmin. Toisaalta vielä tässä vaiheessa ei minua kiinnostanut muuta kuin saavutettu teholisäys pelkällä lastulla, ja sehän selvisi.

Mitenkäs tossa lapulla noi käyrät oikein menee noilla Hp ja vääntö asteikoilla, eihän ne täsmää maksimi arvoihin?


Oisko käyrissä vetopyöräteho ja ylhäällä laskennallinen moottoriteho...

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 19.1.2009 22:05

Meni omat lastutukset vähän metsään ja jatketaan myöhemmin... Taas "saa" ajaa 3h suuntaansa, ja "lastutus" kesti kauemmin kun piti... Olipas pitkä päivä.
Kirjottelen sitten lisää kun saadan lastutus hoidettua...

Showman
-
Viestit: 215
Liittynyt: 23.7.2003 12:21

ViestiKirjoittaja Showman » 21.1.2009 11:43

Meni omat lastutukset vähän metsään ja jatketaan myöhemmin... Taas "saa" ajaa 3h suuntaansa, ja "lastutus" kesti kauemmin kun piti... Olipas pitkä päivä.
Kirjottelen sitten lisää kun saadan lastutus hoidettua...

Valaisetko vähän etukäteen, mikä meni pieleen?

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 21.1.2009 20:29

No kun ruvettiin lastuttamaan niin huomattiin että auto tarvitsee kertaalleen luettavia/kirjotettavia lastuja ja niitä oli sunnuntai iltana hyllyssä vaan 3 tai 2 kpl.
2 Eri viritysohjelmaa saatiin testattua ja vielä olisi pitänyt säätää. Ei päästänyt viimesellä ohjelmalla lähtemään kun nakutti alakierroksilla (ihan hyvä juttu, siis että kerto että vielä on "ongelmia" ja ei päästäny sillä lähtemään). 1 tai korkeintaan 2 kertaa olisi enään ois tarvinnu testata ni ois auto ollu valmis.

Kaikki keinot kyllä käytti mutta valitettavasti ei vielä onnistunut.
Osaava kaveri kyllä on asialla ja uudelleen lastutuksen aikakin on jo sovittu.
Pitäisi ruveta toimimaan.

Showman
-
Viestit: 215
Liittynyt: 23.7.2003 12:21

ViestiKirjoittaja Showman » 2.2.2009 18:55

Onko tullut uusia kokemuksia ko. lastuista?

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 5.2.2009 12:17

No nyt saatiin auto pelittämään ihan hyvin ja olen siihen tyytyväinen.
Heti tuntui muutos (ainakin hieman) ajossa ja ehkä kulutuksessakin maantieajolla. En sitten tiedä, voi olla luulotautiakin.
Hyvin saatiin nyt onnistumaan vaikka siinä taaskin kesti odotettua kauemmin.
Mutta olen ihan tyytyväinen tuohon toimintaan ja varmasti sain rahoilleni vastinetta.
Se sano että noissa ensimmäisissä 1.8t koneissa (-99 asti) on jotain häikkää ja ne saattaa olla ongelmallisempia, niinkuin minunkin oli. Tehtiin sitten siitä "kytkin ystävällinen" paketti eli ei ihan niin alhaalla maksimiväännöt kuin normaalisti (tuo johtui auton "ongelmista/ominaisuuksista")

Paperille saatiin kirjattua seuraavaa;
- Vakio 149 hp ja 215 Nm
- Lastu 183 hp ja 277 Nm (+32hp ja +62Nm)

ilpopi
-
Viestit: 226
Liittynyt: 20.12.2006 17:25

ViestiKirjoittaja ilpopi » 22.2.2009 13:35

Omalta osaltani uusi penkitys jäi tekemättä koska Ocu vaihtui tänään prätkään.
Ensi viikolle oli jo aika varattuna.

Motestilla luvattiin kyllä hoitaa homma loppuun omistajanvaihdoksesta huolimatta, esimerkillistä palvelua, kiitokset siitä.

mctakala
-
Viestit: 4
Liittynyt: 4.9.2008 20:50

ViestiKirjoittaja mctakala » 12.7.2009 11:58

Lastu laitettiin ja oon kyllä tyytyväinen. Kaveri oli kyllä asialla ja kaikki vermeet oli vimpanpäälle. Loppulukemiksi saatin 205hv ja 292nm. Suosittelen kyllä kaikille. Hinta laatu suhde on kyllä kohdallaan.

Juppe
-
Viestit: 121
Liittynyt: 13.12.2003 22:50

ViestiKirjoittaja Juppe » 13.7.2009 11:50

3c passat 1.9 77kw vakiona penkissä oli 120hv 282nm ohjelmalla 160hv 352nm ihan tyytyväinen olen.

timetuned
-
Viestit: 256
Liittynyt: 20.7.2008 15:40

ViestiKirjoittaja timetuned » 13.7.2009 16:58

miten paljon hommaan kului aikaa?Onkos tietoa,säätääkö ohjelmoinnin yhteydessä esim.säädettävää nokkapyörää,vai keskittyykö pelkkään ohjelman hipistelyyn?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 13.7.2009 17:18

Kyllä säädetään aivan kaikkea tarpeen mukaan.

Showman
-
Viestit: 215
Liittynyt: 23.7.2003 12:21

ViestiKirjoittaja Showman » 14.7.2009 22:20

3c passat 1.9 77kw vakiona penkissä oli 120hv 282nm ohjelmalla 160hv 352nm ihan tyytyväinen olen.

Mahtaa ahdin olla ihmeissään pidemmän päälle...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa