Golf MK2 1,6 ==> 1,8

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

ArSkA_84
-
Viestit: 198
Liittynyt: 2.12.2006 20:13

Golf MK2 1,6 ==> 1,8

ViestiKirjoittaja ArSkA_84 » 10.1.2009 15:14

Tossa on ny pihassa yksi 85 vuoden 1,8 litrainen kakkis. Hommasin pari vuotta sitten. Ajattelin siitä autoa tehdä, mutta kun menin auton pimeässä ostamaan, niin päivän valossa paljastui, että auto oli ihan hirveä ruostekasa, tekniikka on kyllä loistava.

Nyt oli saatavilla yksi samanikäinen konevikainen 1,6 koneella varustettu samanmoinen kakkis. Kysymys kuuluu siis: Saakos tommosen 1,8 koneen muutoskatsastuttua ilman muutoksia tommoseen 1,6 koneiseen peliin? 1,8 kone on moottirikoodiltaan GU eli 66kW. Foorumia katsellesani, totesin että pitäisi onnistua...

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 10.1.2009 15:29

Olisko varmempi jos kysyisit katsastuskonttorilta jossa aiot muutoskatsastuksen suorittaa.
Turha aloittaa uutta topiccia aiheesta josta on jo satoja ennestään.

ArSkA_84
-
Viestit: 198
Liittynyt: 2.12.2006 20:13

ViestiKirjoittaja ArSkA_84 » 10.1.2009 23:42

Erästä toista autofoorumia seuraan melko tiivisti ja voin sanoa, että moottorinvaihtoasiaan ainakin kyseisen automerkin kanssa on yhtä monta mielipidettä kuin katsastusinsinööriäkin. Siksi kaipaan tosi elämän kokemuksia...

Yleisesti ottaen katsoin, että muut topickit täällä kyseisen auton moottorinvaihdosta koskevat hyvin pitkälle vaihtoja, jotka päättyvät joku 8 tai 16 tappiseen GTI mjyllyyn... Siksi siis kysymyskin.

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 10.1.2009 23:46

Ulkoisesti ne koneet on lähes identtisiä, moni vaihtaa niitä katsastamatta, kun inssi ei voi sanoa ulkoa kumpi kone kyseessä.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 11.1.2009 1:14

1.6 ja 1.8 kaasari vehkeissä on täysin samat jarrut

ArSkA_84
-
Viestit: 198
Liittynyt: 2.12.2006 20:13

ViestiKirjoittaja ArSkA_84 » 11.1.2009 13:38

1.6 ja 1.8 kaasari vehkeissä on täysin samat jarrut


Eli ykskutosessakin on jarrupaineen säädin takana?

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 11.1.2009 13:41

Jonde, pystyy sanomaan jos katsastaja tietää. Ainakin 1.8 lohkossa lukee takapuolella isolla tuo 1.8

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 11.1.2009 14:23

Eli ykskutosessakin on jarrupaineen säädin takana?


Käsittääkseni joissakin on,joissakin ei mutta 66kW--> on aina.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 11.1.2009 14:43

Jonde, pystyy sanomaan jos katsastaja tietää. Ainakin 1.8 lohkossa lukee takapuolella isolla tuo 1.8

Sama 1.8 merkintä on myös 1.6 koneissa.
Ainut keino on etsiä 3pytyn kohdalle meistetty moottorin koodi.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 11.1.2009 14:44

Jonde, pystyy sanomaan jos katsastaja tietää. Ainakin 1.8 lohkossa lukee takapuolella isolla tuo 1.8


Niin tietääkseni lukee 1.6:ssakin monessa. Moottorikoodistahan tuon näkee tarkimmin. Mutta tosiaan, moni saattaisi vaihtaa vaan koneen eikä kertoa siitä kenellekkään...

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 11.1.2009 14:46

Ahaa, enpäs tiennytkään! :)

manninen
-
Viestit: 253
Liittynyt: 31.12.2005 14:30

ViestiKirjoittaja manninen » 11.1.2009 15:34

Kysytääs tähän jatkoks, niin ei tartte uutta topickia vääntää.

Käykö kakkiksen 1.6 koneeseen 1.8 8v GTi koneen kampura, veivit ja männät ns. bolt on?
eiks toi 1.8 8v GTi oo sama pata ku perus 1.8 mut ruiskulla noin periaatteessa?

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 11.1.2009 23:04

^kyllä
Laitat vielä td kampuran ja veivit niin kestää turbonkin laittaa :)

Tomppadee
-
Viestit: 73
Liittynyt: 17.5.2008 21:21

ViestiKirjoittaja Tomppadee » 12.1.2009 0:26

taloudessa kaks 1,6l koneella olevaa kakkista, kummassakaan ei ole jarrupaineensäädintä takana. toinen on -85 ja toinen -90.

ArSkA_84
-
Viestit: 198
Liittynyt: 2.12.2006 20:13

ViestiKirjoittaja ArSkA_84 » 12.1.2009 11:20

taloudessa kaks 1,6l koneella olevaa kakkista, kummassakaan ei ole jarrupaineensäädintä takana. toinen on -85 ja toinen -90.


Prkle, pitää varmaan käydä silti tuola konttuurilla kysymässä onko toi homma ok. Se on vain niin ikävää, jos rusahattaa sitten ei muutoskatsastetulla autolla jonku päälle ja jää siitä kiinni. Onneksi ton taka-akselistonkin pystyy vaihtaan, mutta siinä on sitten lisähommaa. Tarkoitus kun olis päästä melko vähällä.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 12.1.2009 12:12

Se on vain niin ikävää, jos rusahattaa sitten ei muutoskatsastetulla autolla jonku päälle ja jää siitä kiinni.
Joo, se on kyllä tosi paha juttu. Tai jos vaikka toinen rekisterikilven valo on palanut.

Luetaankohan moottorikoodit oikeasti jokaisesta kolariautosta? Rakenna se kone siihen ykskuutosen lohkoon, eivät varmasti ala mittailemaan iskunpituutta mahdollisessa kolaritilanteessa ;) Helpoin on vaan asentaa se jarrupaineensäädin. Niin ja onko autossasi 9" tehostaja? Se on vain osassa 1.6:sia...

Se joka on muutoskatsastanut autoonsa aluvanteet, heittäköön ensimmäisen kiven.

ArSkA_84
-
Viestit: 198
Liittynyt: 2.12.2006 20:13

ViestiKirjoittaja ArSkA_84 » 12.1.2009 13:30

Rakenna se kone siihen ykskuutosen lohkoon, eivät varmasti ala mittailemaan iskunpituutta mahdollisessa kolaritilanteessa


Tarkoitus oli päästä niin helpolla kuin suinkin... Tämä ei ole sitä.

No ainakin siinä 1,8:ssa pitäis olla 9" tuumanen tehostin, niin sen voi sitten siirtää. Auton alla puljamiinen on se, mikä ei kiinnosta. Ei oo monttua saati nosturia. Kaikki minkä voi tehä päältäpäin on ok, alta vain se mikä on välttämätöntä.

On totta että tommosessa konevaihdossa narahdusmahdollisuus on 1 / "noin miljoona", mutta jos herra murphy on vähänkään sopivassa paikassa, niin sitten maksellaan jonkun kolarissa invalidisoituneen elatusmaksuja koko loppuelämän, vaikka muuten vakuutus olis ne maksanu. Tästä voidaan vääntää peistä maailman loppuun, siihen mä en ala.

OT: Kaveri muutoskatsasti alupallot golfiinsa...

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 12.1.2009 15:35

Jos ihan pilkkua viilaten vaihdetaan tekniikka 1.6 > 1.8, muutokseen tarvitaan seuraavat osat:

- moottori
- vaihteisto (5-vaihteinen)
- etuakselipalkin päällä sijaitsevat vaihteiston vivut (2 kpl)
- kallistuksen vakaaja eteen
- vasen taka-akselin korvake jossa kiinnike säätimelle
- jarrupaineen säädin hilkkeineen + jarruputkien sovittaminen säätimeen
- taakse koko 1.8 taka-akselipalkki tai 1.6 akseliin hitsattu korvake jarrupaineen säätimen vivulle
- 9" tehostin + 1.8 jarrujen pääsylinteri
Loppu askartelu on sitten mahdollisista vuosimalli-eroista johtuvia juttuja.

Lopuksi vielä se muutoskatsastus. :)

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 12.1.2009 18:07

kävin varmistaan tänään asian, ei tarvi vaihtaa jarruja kun laitta 1.6 EZ tilalle 1.8 GU

BTW. ollu aika kauan täälläkin esillä

ArSkA_84
-
Viestit: 198
Liittynyt: 2.12.2006 20:13

ViestiKirjoittaja ArSkA_84 » 2.2.2009 22:28

No niin. Nyt tuli hommattua se auto mihin istutan tekniikan. Löytyi -88 1.6, maksoikin runsaat 20€. Kaksilla renkailla ja hyvillä pelleillä. Oli keittäny :D

Rupesin tossa noita moottorikoodeja katsomaan. Se tieto siitä, että se auto, mistä moottori otetaan oli GU koneella oli vain myyjän tieto ja taas toisaalta jännitti että ei se mihin konettaa laitetaan oon vain PN (siis vähäpäästöinen, 2E-E kaasarilla varustettu).

Mootorikoodihan pitäisi olla lohkon yläreunassa, koneen vaihdelaatikon päässä tasaiseksi ajetussa kohdassa. Kyllä siellä jotain "tuhrua" on ja mielestäni sieltä löytyi ihan oikeat koodit EZ (1.6) ja GU (1.8), mutta kertokaa nyt fiksut mitä kaikkea siinä samassa paikassa on. Siellä oli vaikka mitä merkkejä, ku lopulta sain selvää. Mitä ne on? Sarjanumero?

Vähän piti olla salapoliisi, että yleensä uskoi, että siinä on jotain kirjoitusta...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa