Lämpöö tupaan!
Valvoja: ffp jäsenet
Lämpöö tupaan!
Olen suht tuore passatin omistaja ja nyt o iskeny sellanen vika, että autoon ei tule sisälle lämmintä kuin pieni lehmän henkäys. Viileää puhaltaa hyvin ja moottori lämpenee normaalisti. Näin talvipakkasilla autossa rupeaa olemaan kylymä, niin pitäisi vika pikapuoliin korjata.
Olen kuullut erilaisia syitä vialle. Kertokaahan onko passatissa jotkin erilliset hehkut mitkä lämmittävät jäähdytysvettä? Lämmittääkö ne koko järjestelmän vettä?
Yksi ehdotus oli, että jäähdytysjärjestelmässä on käytetty vääränlaisia jäähdytysnesteitä, jolloin sisätilan lämmittimen kenno on tukkeutunut. Kenno on ainakin tukossa.
Mitä muita osia kannattaa vaihtaa kun kenno, kun kojetaulua alkaa purkamaan? Mitä kautta se kenno on helpoin vaihtaa?
Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia ja miten olette niistä selvinneet?
Olen kuullut erilaisia syitä vialle. Kertokaahan onko passatissa jotkin erilliset hehkut mitkä lämmittävät jäähdytysvettä? Lämmittääkö ne koko järjestelmän vettä?
Yksi ehdotus oli, että jäähdytysjärjestelmässä on käytetty vääränlaisia jäähdytysnesteitä, jolloin sisätilan lämmittimen kenno on tukkeutunut. Kenno on ainakin tukossa.
Mitä muita osia kannattaa vaihtaa kun kenno, kun kojetaulua alkaa purkamaan? Mitä kautta se kenno on helpoin vaihtaa?
Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia ja miten olette niistä selvinneet?
Ennen kuin alkaa mitään suuremmin purkamaan, kannattaisi aluksi tutustua termostaattin toimintaan, jossei auta niin sen jälkeen vasta noita jäähdytinjärjestelmään tehtäviä toimenpiteitä, esim huuhtelu ja uudet nesteet. Pahvia syylärin eteen. Erilliset vedenkeittimet (eli jäähdytysnesteen lämmitysvastukset) löytyvät kannen vaihdelaatikon puoleisesta päästä, ylävesiletkusta, 3 kpl.
Ja voihan tuota ennen kennonvaihtoa testata miten hyvin se vesi kulkee sen kennon läpi. Kaverilla joskus kakkosjetassa loppui lämpö sisältä ja sitä tutkailtiin. Joku oli joskus käyttänyt sellasta jäähdytin sementtiä ja sitä sit oli lämppärin kennokin täynnä. Sieltä ei pahemmin vesi virrannut läpi. Kennon vaihdon jälkeen oli pirun lämmin jetta...
Joo tuota viimistä kommenttia mietin itsekin. Se syylärin korjausmömmö kyllä tukkii varmasti kaikki pienemmät lävet, vaikka ei syylärin vuotoon auttaisi mitään.
Moottori lämpenee mittarin mukaan normaalisti ja käsin kannesta koittamalla meinaa palaa näpit.
Kenno ei itsessään kovin kallis ole (n.60e), mutta se vaihto taitaa olla melko työläs.
Mitä kautta sinne lämppärin kennolle pääsisi helpoiten?
Moottori lämpenee mittarin mukaan normaalisti ja käsin kannesta koittamalla meinaa palaa näpit.
Kenno ei itsessään kovin kallis ole (n.60e), mutta se vaihto taitaa olla melko työläs.
Mitä kautta sinne lämppärin kennolle pääsisi helpoiten?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
^ Ajattelin, että toimisi auton omilla sähköillä ajettaessa.
Muistelisin, että kaverit tekivät joskus jonakin harkkatyönä sellaisen komiasti sorvatun alumiini putkilon, joka tuli sopivasti letkujen väliin ja siihen oli upotettu suurtehovastuksia sitä mötikkää lämmittämään 12 voltilla. Oli kai tarkoitettu johonkin paatin moottoriin tms.
Muistelisin, että kaverit tekivät joskus jonakin harkkatyönä sellaisen komiasti sorvatun alumiini putkilon, joka tuli sopivasti letkujen väliin ja siihen oli upotettu suurtehovastuksia sitä mötikkää lämmittämään 12 voltilla. Oli kai tarkoitettu johonkin paatin moottoriin tms.
^noitahan nyt on jo monessa autossa vakiona, paitsi että ihan tavan hehkutulpilla..
Omaan vanhaan landcruiseriin (aka. karpo) laitoin sisäkennolle tulevaan letkuun vimetalvena, tais olla renun lämpövastus joka jääny töistä jostain..
En kiellä etteikö siitä olis ollu hyötyä mutta enemmän haittaa, vivät viheliäiset sähköä aivan vitusti..
Hj61 on 24v järjestelmällä ja toinen akku mistä otin 12v hehkuille sähkön ei lataudu kunnolla niin meinas päästä tyhjäksi nurkissa ajeltaessa. Tallilla kun kävin sillä ja n.30km/suunta niin ei onkelmia..
Muistaakseni mulla on jossain toinenkin tollanen, 3kpl hehkunvastus n. 20mm letkulähdöillä
Omaan vanhaan landcruiseriin (aka. karpo) laitoin sisäkennolle tulevaan letkuun vimetalvena, tais olla renun lämpövastus joka jääny töistä jostain..
En kiellä etteikö siitä olis ollu hyötyä mutta enemmän haittaa, vivät viheliäiset sähköä aivan vitusti..
Hj61 on 24v järjestelmällä ja toinen akku mistä otin 12v hehkuille sähkön ei lataudu kunnolla niin meinas päästä tyhjäksi nurkissa ajeltaessa. Tallilla kun kävin sillä ja n.30km/suunta niin ei onkelmia..
Muistaakseni mulla on jossain toinenkin tollanen, 3kpl hehkunvastus n. 20mm letkulähdöillä
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 47 vierailijaa