Jetta diesel -82

Esittele oma ajoneuvosi

Valvoja: ffp jäsenet

jetta82
-
Viestit: 194
Liittynyt: 15.7.2008 16:23

Jetta diesel -82

ViestiKirjoittaja jetta82 » 1.10.2008 8:12

Tästä ilmoituksesta kaikki alkoi, ilmoitus oli Keltaisessa pörssissä syksyllä 2001, joten hinta on markkoina. Pitihän sitä käydä katsomassa ja kaupat tuli. Auto oli kilvetön, joten siirtokilvillä tultiin kotiin.

Kunnostelin autoa pikkuhiljaa katsastuskuntoon, jarrut piti laittaa, yksi paikka hitsata kuskin jalkatilaan, ym. pientä, mm. polttoainesäiliö meni uusiksi. Peltinen polttoainesäiliö kun oli täynnä moskaa, ihan tuurilla sain auton ajamalla kotipihaan asti. Käyntihäiriöt alkoivat heti seuraavalla kerralla kun vähän ajelin pihamaalla. Auto olikin sitten perusteellisessa huollossa dieselkorjaamolla, missä laitettiin tietysti hehkut, suuttimet ym. kuntoon ja tietysti uusi jakopään hihna.

Keväällä 2003 jännittynein mielin rekisteröintikatsastukseen ja läpihän se meni yhdellä huomautuksella: vasen etujarruletku oli jäänyt pois pidikkeestään. Sen laitoin paikalleen heti konttorin pihassa ennen kuin edes hain kilpiä tiskiltä.

Tarkoitus oli ajaa tällä autolla kesä, sillä aikaa kun silloinen käyttöautoni -88 Jetta diesel automaatti saa uuden moottorin. Kesä menikin muuten ihan hyvin, mutta tästä vara-autosta laukesi vaihteisto (jonkun bensamallin sellainen), joten jouduin ajamaan museorekisteröidyllä Volvolla pari viikkoa, ennen kuin käyttöauto valmistui. Vein tietysti kilvet pois ja jätin auton varastoon odottamaan parempia aikoja.

Kasikakkosen kanssa meni sitten inspiraatio muutamaksi vuodeksi, jossain vaiheessa laitoin siihen kyllä vaihteiston, kun sellainen sitten löytyi. Tänä syksynä tuli sitten inspiraatio takaisin ja kaivoin auton esiin varastosta. Hieman oli päässyt likaantumaan viidessä vuodessa.

Pesun jälkeen näytti hieman paremmalta.

Tämän näköiset vanteet tulee alle, täytyy hankkia 155-13 renkaat ensi kevääseen mennessä. Ja ei, alustaa ei madalleta, tarkoitus on saada museokilvet sitten kun autolla ikä riittää.

Varustuksesta mainittakoon vielä automaattivaihteisto, ilmastointi ja kattoluukku. Niin ja tietysti GTI-Golfin verhoilu.

Ensi keväänä jälleen on aikomus yrittää rekisteröintiä, tällä kertaa jos vielä saisi alkuperäisen rekisteritunnuksen. Onneksi on nykyään tämä liikennekäytöstä poisto, joten saa auton "seisomaan" ja maksetut diesel ym. verot takaisin.
Viimeksi muokannut jetta82, 8.1.2009 12:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 1.10.2008 8:28

On ne vaan hienoja. Varusteet kyllä kelpais itellekkii ja sisusta on varmaan fiksattuna tyylikäs. Vissiin jenkkimalli, ku tuommoset puskurit ja maskikii. Meinaatko tehä jonkun ihan täydellisen entisöinnin vai pitää tuommosena?

Jussi.S
-
Viestit: 178
Liittynyt: 6.9.2006 18:28

ViestiKirjoittaja Jussi.S » 1.10.2008 15:27

Ja minä kun luulin että on harvinainen auto kun hommasin oman jenkkimallin ykkösjetan. Näitähän on näköjään jokanurkalla :)

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 1.10.2008 17:37

1.6 diesel automaatilla :)

Jahas, no onneksi oma on sitten perus C-diesel jos kaikilla on näitä herkkumalleja ;) Ja mettän reunassa vielä CL-diesel.

jetta82
-
Viestit: 194
Liittynyt: 15.7.2008 16:23

ViestiKirjoittaja jetta82 » 2.10.2008 7:04

Meinaatko tehä jonkun ihan täydellisen entisöinnin vai pitää tuommosena?


En pyri täydellisyyteen, maalaus tulee ehkä ajankohtaiseksi ennen museorekisteröintiä, johon on kuitenkin vielä useampi vuosi aikaa, maalipinta on todella rupinen varsinkin katossa. Mielestäni museoautossa pitää kuitenkin näkyä auton historia, joten ns. "täydellinen entisöinti" ei tule kyseeseen.

Vissiin jenkkimalli, ku tuommoset puskurit ja maskikii.


Kyllä, on jenkkimalli ja tullut muuttoautona Suomeen, lieneekö ollut Kalifornian auringossa, kun on maalipinta noin karrella.

sisusta on varmaan fiksattuna tyylikäs


Sisusta on todella tyylikäs, tuo häikäisevä punainen väri kruunaa mielestäni kaiken.

Ja minä kun luulin että on harvinainen auto kun hommasin oman jenkkimallin ykkösjetan. Näitähän on näköjään jokanurkalla :)


Ei näitä nyt ihan joka päivä tule vastaan, mutta yllättävän yleisiä nämä kuitenkin ovat. Ovatkohan kaikki tulleet muuttoautoina vai tietäisikö joku, onko tällaisia tuotu uutena suoraan Suomeen?

1.6 diesel automaatilla :)


Euromallin kakkoskoppaisia Golfeja ja Jettoja tekniikkayhdistelmällä 1,6 diesel ja automaatti on ollut perheessä yhteensä kolme (+tämä "jenkkiauto"), lisäksi ainakin yhtä montaa on käyty ostomielessä aikoinaan katsomassa, mutta jääneet ostamatta. Liikenteessäkin on näköhavaintoja tehty suhteellisen usein.

J.A.A.
-
Viestit: 30
Liittynyt: 30.3.2008 18:36

ViestiKirjoittaja J.A.A. » 4.10.2008 21:50

Meinaatko tehä jonkun ihan täydellisen entisöinnin vai pitää tuommosena?

En pyri täydellisyyteen, maalaus tulee ehkä ajankohtaiseksi ennen museorekisteröintiä, johon on kuitenkin vielä useampi vuosi aikaa, maalipinta on todella rupinen varsinkin katossa. Mielestäni museoautossa pitää kuitenkin näkyä auton historia, joten ns. "täydellinen entisöinti" ei tule kyseeseen.


Mihin se kattoluukku katos?

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 4.10.2008 21:54

Katoppa tarkemmin, näyttäshän tuossa luukku olevan kuvan oikeassa laidassa. Vähäsen näkyy...

jetta82
-
Viestit: 194
Liittynyt: 15.7.2008 16:23

ViestiKirjoittaja jetta82 » 5.10.2008 9:53

Tässä näkyy kattoluukku paremmin.

JUMA
-
Viestit: 539
Liittynyt: 24.6.2005 14:40

ViestiKirjoittaja JUMA » 5.10.2008 13:38

^404 Not found

jetta82
-
Viestit: 194
Liittynyt: 15.7.2008 16:23

ViestiKirjoittaja jetta82 » 5.10.2008 18:44

^404 Not found


Toi aijaa.com tuntuu tökkivän, varsinkin näin sunnuntaisin. Täytyy harkita kuvien siirtoa johonkin paremmin toimivaan osoitteeseen.

jetta82
-
Viestit: 194
Liittynyt: 15.7.2008 16:23

ViestiKirjoittaja jetta82 » 7.1.2009 17:20

Laitetaanpa tätäkin hieman ajan tasalle. Posti toi Saksanmaalta tällaisen todistuksen, jonka saa tilattua täältä. Jonkinasteinen saksankielentaito on tarpeen näillä sivuilla vierailtaessa. Hintaa todistuksella oli 35,- €.

Todistuksesta ilmenee mm. että autoni on valmistunut 8.3.1982 ja toimitettu USA:han 1,5 vuotta myöhemmin 15.9.1983. Google Mapista löytyy tasan 10 kpl Davisville-nimisiä paikkoja USA:sta, joten ei ole parempaa tietoa missäpäin USA:ta autoni on ensimmäiset vuotensa viettänyt. Kärventyneestä maalipinnasta päätellen jossakin eteläisessä osavaltiossa kuitenkin.

Valmistenumerosta (WVWCG0161CW513061) voidaan päätellä seuraavat asiat:

W = Alue: Eurooppa
V = Valmistaja: Volkswagen
W = Auton tyyppi: Henkilöauto
C = Korimalli: 2-ovinen
G = Moottori: Diesel
0 = Manuaaliset turvavyöt
16 = Malli: 1983-1988 Jetta
C = Vuosi: 1982
W = Valmistuspaikka: Wolfsburg, Saksa
513061 = Sarjanumero

Löysin jostain internetin syövereistä "valmistenumeronpurkukoneen", mutta kyseinen linkki ei enää toimi, onneksi laitoin nämä tiedot muistiin.

AKE:lta saamani tiedon mukaan käyttöönottopäivämäärä Suomessa on 11.3.1985, joten kyseessä on tuohon aikaan niin tyypillinen ulkomaankomennukselta tuotu verovapaa auto. Lisäksi sain tietää olevani auton seitsemäs omistaja. Omistajat ovat vaihtuneet välillä hyvinkin tiuhaan, jopa muutaman kuukauden välein. Itse olen pitkäaikaisin omistaja, minulla auto on ollut jo yli seitsemän vuotta ja jäänee joskus perikunnalle.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 7.1.2009 17:34

Löysin jostain internetin syövereistä "valmistenumeronpurkukoneen", mutta kyseinen linkki ei enää toimi, onneksi laitoin nämä tiedot muistiin.


Tuolta
Nätti auto, joskus nuoruudessa tuli väänneltyä vastaavalla (ei oma).

jetta82
-
Viestit: 194
Liittynyt: 15.7.2008 16:23

ViestiKirjoittaja jetta82 » 7.1.2009 20:33

Lainaus:
Löysin jostain internetin syövereistä "valmistenumeronpurkukoneen", mutta kyseinen linkki ei enää toimi, onneksi laitoin nämä tiedot muistiin.


Tuolta
Nätti auto, joskus nuoruudessa tuli väänneltyä vastaavalla (ei oma).


Joo, tuon löysin minäkin, mutta sieltä ei tullut ihan yhtä tarkkoja tietoja.

Ja mitä tulee ykkös-Jetan nättiyteen, muistan kun pienenä poikana kavereiden kanssa katseltiin autoja ja mietittiin, että minkä auton ostaa sitten isona. Vuonna 1979 tuli markkinoille Jetta, olin silloin yhdeksän vanha. Ajattelin, että onpa ruma auto, tuollaista en ainakaan osta. Jenkkimalli on, jos mahdollista, vieläkin rumempi ja niin kuin tiedetään, sellainen tuli sitten kuitenkin ostettua.

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 8.1.2009 1:35

Kuinka tarkkaa tuo museorekisteröinti on? Eli haittaako pienet kosmeettiset virheet vai pitääkö olla maalipinnaltaankin kuin uusi:) Ei vissiin saa olla mitään nykypäivän vanteita tms varusteita vaan kaikki mitä autossa ollut alkuperäsenä?

jetta82
-
Viestit: 194
Liittynyt: 15.7.2008 16:23

ViestiKirjoittaja jetta82 » 8.1.2009 7:28

Kuinka tarkkaa tuo museorekisteröinti on? Eli haittaako pienet kosmeettiset virheet vai pitääkö olla maalipinnaltaankin kuin uusi:) Ei vissiin saa olla mitään nykypäivän vanteita tms varusteita vaan kaikki mitä autossa ollut alkuperäsenä?


Riippuu hieman tarkastajasta. Periaatteessa auton pitää olla siinä kunnossa kuin se on ollut sinä päivänä kun se on autotehtaassa valmistunut.

Maalipinnan ei tietääkseni tarvitse olla uudenveroinen, kunhan siinä vain ei ole näkyviä ruostepilkkuja ja lommoja. Ymmärtääkseni ollaan menossa siihen suuntaan, että hyväksytään käytössä patinoitunut auto ja sitä pidetään "arvokkaampana" kuin täysin entisöityä autoa.

Erikoisvanteetkin hyväksytään, samoin kuin muutkin lisävarusteet, niiden tulee vain olla suurinpiirtein siltä vuodelta kuin autokin. Tämän Jetan tapauksessa on mustaa valkoisella siitä, että auto on tullut Suomeen v. 1985, eli mielestäni esim. siltä vuodelta olevat vanteet, radio, ym. pitäisi kelvata museotarkastajalle.

jetta82
-
Viestit: 194
Liittynyt: 15.7.2008 16:23

ViestiKirjoittaja jetta82 » 6.4.2009 23:23

Lisätäänpä tähän taas jotakin pientä, vaikkei täällä nyt mitään niin kovin ihmeellistä ole tapahtunutkaan.

Vasemmanpuoleisen McPhersonin yläpäähän piti vaihtaa laakeri, kun piti aikamoista kolinaa jo silloin kun tällä rakkineella ihan liikenteessä ajelin.

Tästä se remontti alkoi. Ja näin se sitten eteni siten että auto on jälleen pyörillään.

Niin kuin valokuvissa olevista päivämääristä voi päätellä, remontti kesti useamman kuukauden. Olin kolme kuukautta lomautettuna, jona aikana tein kotona keittiöremontin, lisäksi oli joulu yms. "tärkeämpää" ajanvietettä, joten Jetta sai olla melko rauhassa.

Tässä yhteydessä haluan vielä mainita, että Amerikanmallin Jetan puskuri on melko käytännöllinen kapistus huoltojen ja korjauksien yhteydessä. Tämä kuva on lavastettu, mutta lavastus perustuu tositapahtumiin.

jetta82
-
Viestit: 194
Liittynyt: 15.7.2008 16:23

ViestiKirjoittaja jetta82 » 29.9.2009 22:38

Täälläkin on taas tapahtunut yhtä ja toista.

Ostin ihan upouudet renkaat ja laitoin alle Kuplasta tutulla menetelmällä, yhdellä nostolla koko kylki ilmaan. Kuva on hieman epätarkka kännykkäkuva.

Sitten tavaratilaan riittävä varustus ja katsastukseen. Aamusella oli pakkasta ja auto oli hieman kohmeinen.

Kuuttakymppiä ajelin, välillä kakkosasennolla revitystä, että sain enimmät karstat pois. Ja menihän se läpi, huomautuksitta. Takaisintulomatkalla soi Eppu Normaali melko kovaa kasettimankasta :-)

Katsastuksen jälkeen kytkin sitten eteen ja taakse Amerikan malliin sivuvalot, jotka olisivat voineet aiheuttaa nipotusta katsastusmiehen toimesta. Saadaanpa nähdä onko lähimmällä omaisella eli poliisiviranomaisella jotain sanomista näistä valoista vai saako kulkea rauhassa.

Tänään 29.9.2009 sain sitten alkuperäisellä rekisteritunnuksella varustetut kilvet autooni.

Laitetaan vielä loppuun muutama taiteellinen otos.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 30.9.2009 18:09

näyttääkjö tuo jonkun muunkin mielestä maasturilta? :D ei siinä, onhan tuo makia peli

redi
-
Viestit: 534
Liittynyt: 5.3.2007 13:01

ViestiKirjoittaja redi » 30.9.2009 18:20

Semmosia ne on, eikä niitä matalalta saa näyttämäänkään ihan pienellä työllä.
Tossa meikän ykkis vakioalustalla ja pari jousta tais olla vielä poikki :D

jetta82
-
Viestit: 194
Liittynyt: 15.7.2008 16:23

ViestiKirjoittaja jetta82 » 30.9.2009 22:30

näyttääkjö tuo jonkun muunkin mielestä maasturilta?


Kyllä siinä maavaraa on ihan riittävästi ;-) Syncro-tekstin jos lisäis takaluukkuun, niin menis varmaan ihan täydestä.


Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa