Polttoaineenpumpun putkien irroitus tankissa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

Polttoaineenpumpun putkien irroitus tankissa

ViestiKirjoittaja only4pro » 5.1.2009 22:55

Terve.

Eberin asennus kesken, eli miten saan noi kuvassa näkyvät liitokset irti? Jotenkin ovat lukkosokalla kiinni, josta toisen jo sain rikki. Saakohan noita tilattua erikseen? Näkyy pikkasen ekassa kuvassa että puuttuu. Ja toisessa kuvassa olevaan pieneen ympyrään varmaan laitan tuon putken mikä tuli eberin mukana... eli reikä siihen mutta sehän selviää kun saa pois noi putket ja auki ton.

Kuva Kuva

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 5.1.2009 23:02

Eikös to liittime alapäässä ole semmone "erilline" mokkula mitä painamalla sisäänpäin aukee toi liitin. Ainakin jos o samanmoiset ku pa-suodattimen päässä.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 5.1.2009 23:04

juurikin näi, painamalla, ekaa kertaa aukoes voi helposti väärin yrittää irti

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 5.1.2009 23:07

No onnex taitaa nyt mennä vain toinen vaihtoon... hyvä minä...
No jäi auto muutenkin tuonne firman lämpimään talliin yöksi, kun piti koko puskuri purkaa irti... en viittynyt laittaa kaikkea takaisin kiinni kun on vielä sähköt vetämättä... eihän tästä ole kun 5km töihin.

Mutta kiitokset todella siis ->TODELLA<- nopeista vastauksista...

EDIT: tämähän on diesel, eli PA-suodattimen päässä on sellaiset mitä otetaan papukaijapihdeillä auki.

EDIT2: tarvitsen varmaan tämän: 1J0-201-293-H
Viimeksi muokannut only4pro, 5.1.2009 23:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 5.1.2009 23:08

höpsis. kerranki arvasi oikei

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 6.1.2009 9:52

Noita liittimiä ei saa erikseen, on tilattava letkun kanssa. Kyselin tossa laakkoselta
kun onnistuin hajottamaan pa-suodattimen vaihdon yhteydessä ne liittimien "muovihaarukat".
Hinta oli 28 €, letkulle liittimineen joka siis tulee pumpulta suodattimelle. Diesel-mallissa varmaan erilainen letkutus kun suodatin on moottoritilassa eikä tankin vieressä kuten bensamalleissa?

E: googlella katsellessa erilainen tosiaan, bensamalliin em. letku onpi 1J0 201 293 E

tkortela
-
Viestit: 34
Liittynyt: 5.12.2005 22:18

ViestiKirjoittaja tkortela » 6.1.2009 10:52

Joo kyllä ne putket lähtee irti kun jostain kulmasta painaa sisään päin.

Itse kun asensin eberiä laitoin putken juurikin tuohon ympyrään. Reijän porattuni kylläkin huomasin, että se ei ehkä ollut ihan paras paikka. Tarkkoja yksityiskohtia en muista, sillä siitä on jo monta vuotta. No kuitenkin kun reikä oli jo siinä, niin sitä metalliputkea oli sitten pakko taivutella, että sai homman toimimaan. Olikohan niin, että kun nyt otat koko tuon pumppuhässäkän sieltä pois, niin siinä on sellainen jousella toimiva systeeemi, että pumppu on aina pohjalla. Saattoi olla niin että irrallaan ollessa putki näytti toimivan suorana ihan hienosti, mutta sitten kun laitat systeemin takaisin tankkiin, niin se painuu kasaan ja joku osa tulee hyvin lähelle tätä ympyrää ja suoralla putkella homma ei tomi.

No kuitenkin itsellä mutka piti tehdä vielä todella jyrkkänä heti kiinnitysmutterin jälkeen. Jos nyt katsot sitä eberin putkea, niin huomaat että kierreosa on aika pitkä, ehkä pari senttiä. Jos mutkan olisi tehnyt kierteiden jälkeen, olisi mutka tullut liian alas. Niinpä sahasin rautasahalla ylimääräiset kierteet siitä pois, että sain mutkan niin ylös kuin mahdollista.

Eli kun olet reikää tekemässä, niin mieti paikka kunnolla ettei menisi yhtä vaikeaksi kuin minulla.

Elmeri H.
-
Viestit: 266
Liittynyt: 11.1.2005 18:37

ViestiKirjoittaja Elmeri H. » 6.1.2009 13:16

Se "ympyrä" on nimeen omaan liitäntäpaikka ulosotolle. Siinähän on se pyöreä "tiivistepinta" o-rengasta varten ja valmis piste poralle.

Noita tankkikalusteita on ainakin kahta erityypistä liikenteessä.. Omassa pumpparissa oli tilaa
oikein hyvin.. Kaverin ALH Borassa taas oli hieman erimallinen tuo pumppuhässäkkä.. Autojen rekisteröintipäivillä eroa 2pv.

Eberin asennusohje muistaakseni neuvoo niin, että metalliputkea käytetään vain läpivientiin ja välittömästi tankkikalusteen sisäpuolella jatketaan muoviputkella, joka kiinnitetään nippusiteillä haluttuun kohtaan. Omassa on pelkkä teräsputki tankin sisällä, mutta kaverille laitettiin muovilla, niin oli helpompi pujotella sitä sinne..

Teräspilliä ei varmasti kärsi vääntää kovinjyrkälle "ärrälle", kun alkaa jo vaikuttaa virtaukseen..

Vielä tuohon tehottomuus arvuutteluun. Aamupäivällä puhalsin taas putken auki, ensimmäisen kerran sitten viime maaliskuun ja tehoja tuli taas aivan erimalliin. Varmasti pitäisi aina fortekuurin aikana käyttää lämmitintä reilusti?

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 6.1.2009 21:41

Joo, sahasin poikki heti sen "pallon" vai mikä lie jälkeen, eli jäi metalliputkea vain pari senttiä tankin sisään, ja sitten loput sitä muoviputkea. Oli just se jousitsydeemi, mutta laitoin sitä muoviputkea kiertämään siellä pumpun ympäri, ja löysin reijän mihin tökkäsin sen muoviputken... en kyllä laittanut millään kiinni, kun näytti niin mukavasti istuvan siinä ilman mitään...

Nyt on vielä sisätuulettimen kytkentä, sekä sen sisäyksikön sähköt. Ja vielä polttoaineputkea tankista eteen...

Pientä OT:
Tuli tietenkin laitettua toinen ajovaloljen pesulaitteiden luukku väärinpäin, ja menihän se rikki... Mistä uusi? Onko kellään ylimääräinen? Kyseessä viininpunainen metalliväri.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa