T4:n TDI:n käynnistysryntäily.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

mclean
-
Viestit: 23
Liittynyt: 16.12.2008 10:32

T4:n TDI:n käynnistysryntäily.

ViestiKirjoittaja mclean » 16.12.2008 10:53

Pikku ongelma on -01-mallin 75kW:n Caravellen kierrosten ryntääminen lämpimänäkäynnistyksessä. Lähes aina, kun auto on puolilämmin tai lämmin, kone hörähtää puoleksi sekunniksi isoille kierroksille heti startista. Pakoputkesta pöllähtää musta tupsaus ja käynti rauhoittuu tosiaan lähes heti normaaliksi. Ilmiötä ei ole aina...ehkä kolmella startilla neljästä. Ilmaa polttoaineputken läpinäkyvässä osassa ei liiku yhtään ja letkuliitokset on kaikenvaralta kuitenkin tarkistettu. Hehkut on uusittu. Käynnistyvyys on ollut aina todella hyvä eikä tuo ryntäysilmiö ole vaikuttanut siihen. Kone käynnistyy pakkasesta riippumatta aina, kuin palmun alta. Hehkutus siis hehkuttaa kaikilla tulpilla mutta hehkun merkkivalo hämyilee. Eli joskus hehkun merkkivalo ei suostu sammumaan ollenkaan vaan hehkutus jatkuisi niin kauan, kuin hehkuttajalla hermo pitäisi. Ts. hehkutuksen joutuu lopettamaan itse ennen valon sammumista ja kääntämään koneen käyntiin. Silloinhan se sitten ylikuumilla tulpilla lähteekin salamannopeasti. Kun kone käynnistyy, valo sammuu ja kaikki toimii normaalisti.
Siitä, liittyykö ryntäily ja hehkuvaloasia toisiinsa, ei ole selkeää havaintoa.
Autolla on ajettu 170000km. Ei ole tullut etsittyä vikaa väkisin, kun se ei ole haitannut mitenkään auton käyttöä.

Vinkkejä kaipaisin. Helppo vinkki on tietysti, että "käy luettamassa vikamuistit".....mutta yrittäkääs kuitenkin arvailla te, joilla saattaa olla kokemusta näistä.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 16.12.2008 11:02

Suuttimet?

mclean
-
Viestit: 23
Liittynyt: 16.12.2008 10:32

ViestiKirjoittaja mclean » 16.12.2008 11:05

Ei ole suuttimet. Kone käy todella hyvin. Savuarvot kuukausi sitten katsastuksessa 0,38. Tunnistan kyllä (perinteisen) suutinvikaisen dieselin.

Sekottaja
-
Viestit: 60
Liittynyt: 7.4.2007 7:23

ViestiKirjoittaja Sekottaja » 16.12.2008 11:24

lämpötila- anturia veikkaisin.

mclean
-
Viestit: 23
Liittynyt: 16.12.2008 10:32

ViestiKirjoittaja mclean » 16.12.2008 13:21

Montakohan lämpötila-anturia koneessa on? Kojetaulussa olevaa lämpömittaria ohjaava anturi kyllä toimii, koska mittarinäytössä ei ole mitään outoja ilmiöitä vaan mittari näyttää oikein.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 16.12.2008 17:11


janneja
-
Viestit: 189
Liittynyt: 30.12.2004 18:48

ViestiKirjoittaja janneja » 16.12.2008 18:54

sammutussolenoidi vaihtoon. on omakohtaisia kokemuksia.
Boshin varaosa on sitten noin 60 € halvempi kuin marmoritiskiltä.

mclean
-
Viestit: 23
Liittynyt: 16.12.2008 10:32

ViestiKirjoittaja mclean » 16.12.2008 18:57

Muuten oireet täsmää edellisen (LM:n) viestin ketjuun mutta minun Volkkarini ei kärsi tehonpuutteesta. Tutkinpa kuitenkin tuon "fuel shut valven".
Sammutussolenoidi ilmeisesti pelaa, koska kone sammuu. Tarkistanpa senkin joka tapauksessa.

Sekottaja
-
Viestit: 60
Liittynyt: 7.4.2007 7:23

ViestiKirjoittaja Sekottaja » 17.12.2008 20:42

Ainakin 1.9 tdi:ssä mulla aiheutti lämpötila-anturi tuon käynnistyksessä ryntäilyn. Lämpömittari kyllä toimi oikein, mutta samassa anturissa on kaksi napaa. Toinen moottorinohjauksella ja toinen lämpömittarille. En kyllä tiedä onko noin 2.5 tdi:ssä. Hehkutti myös välillä lämpimänäkin tosi pitkään.

mclean
-
Viestit: 23
Liittynyt: 16.12.2008 10:32

ViestiKirjoittaja mclean » 18.12.2008 13:16

Ahaa.....nyt taitaa alkaa polttaa. Siis tänä iltana mokoma anturi tutkintaan ja vaihtoon.

TDIwanabe
-
Viestit: 30
Liittynyt: 9.3.2006 13:04

ViestiKirjoittaja TDIwanabe » 19.12.2008 8:13


Palsu
-
Viestit: 5
Liittynyt: 19.12.2008 20:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja Palsu » 19.12.2008 21:52

Heippa vaan !
Oliskahan tuo sama venttiili syypää mulla transporterin ACV koneen epätasaiseen tyhjäkäyntiin, kun välillä se käy sen noin 750 kierrosta ja toisinaan 1000 kierrosta, vaikka ei kaasuun koskekaan. Kone on hyvin palvellut , ajettu nyt 913500km, oli auki 727500km kohdalla käyntiongelmien takia. Venttiilit olivat painuneet istukoihin liian syvälle ja puristuspaineet olivat pudonneet liikaa. Vaihtokansi vaan ja liuskat ja renkaat ja matka jatkuu... Voitelusta on vastannut Lubrication Engineers (LE-8130 vaihtovali 40000 km (öljyanalyyseillä tutkittu toiminta)) ja hyvin menee... koneessa ei alakerrassa ollut muuta kuin ylimmät männänrenkaat olivat vähän kaventuneet, sylintereissä ei pykäliä...

Luotettavia kilometrejä kaikille toivoo Palsu

mclean
-
Viestit: 23
Liittynyt: 16.12.2008 10:32

ViestiKirjoittaja mclean » 1.11.2009 17:03

Mistä löydän näissä kirjoituksissa mainitun lämpötila-anturin? Tosiaankin vuosi selvitty vian kanssa mutta nyt olis taas inspiraatio etsiä häiriölähde.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 1.11.2009 21:21

Lämpöanturi ihan ysiysi varmana.

mclean
-
Viestit: 23
Liittynyt: 16.12.2008 10:32

ViestiKirjoittaja mclean » 2.11.2009 8:28

Liekö kumminkaan vika ko.anturissa? Nimittäin mittari näyttää oikein ja eikös se ole tuo sama anturi mittaria varten?

kummun
-
Viestit: 172
Liittynyt: 11.1.2008 22:42

ViestiKirjoittaja kummun » 2.11.2009 20:42

Acv ainakin 2001-2003 ,alavesiletkussa kaksi kärkinen anturi ,toinen katkaisee ilmastoinnin rajussa ylikuumenemisessa ,ja toinen kärki kytkee kirjallisuuden mukaan 3 :nnen vaiheen tuulettimen puhaltimiin jossain astemäärässä.
Kannessa yläv.lähdossa kaksikärkinen anturi ,toinen mittarin neulalle ja toinen egulle.
Sitten yksikärkinen samassa paikassa ,jättää sähköisen vesipumpun pyörimään sammutuksen jälkeen ,jotta
vesi kiertää kannessa tiettyyn asteeseen asti.
En tiedä astemääriä ,mutta atureissa on numeron jälkeen kirjaimia ja oltava tarkkana niiden kanssa ,ilman ilmastointia ,ilmastoinnilla yms.
pistin tarvikkeen kerran tuon yksikärkisen tilalle ,niin se vespummpu jäi häiritsevän kauan päälle ennenkuin sammui .Siitä tiedän.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 12 vierailijaa