Kova jarrupoljin.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

kaisto
-
Viestit: 4
Liittynyt: 2.12.2008 16:35

Kova jarrupoljin.

ViestiKirjoittaja kaisto » 2.12.2008 16:44

Olisiko vinkkejä seuraavaan ongelmaan?
Autosta häviää alipaineet jarrutehostimesta kun auto ei ole käynnissä.
Eli kun laitan auton käyntiin jarrupoljin on kova. Kun painelen jarrua muutaman kerran, poljin tuntuma palautuu vähitellen ja sen jälkeen toimii ihan ok.... ainakin toistaiseksi. Vika ilmeni tänä aamuna.
Auto on passat tdi 96kw.

Jos jollakin olisi kokemusta mahdollisista vika kohteista olisin kiitollinen. Jostainhan se alipaine vuotaa, mutta kun ei kuulu suhinaa kun sammuttaa moottorin.

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 2.12.2008 17:43

Olisiko takaisku jumissa, siis auki niin että vuotaa pumpun läpi aiheuttamatta enempää suhinaa.

kaisto
-
Viestit: 4
Liittynyt: 2.12.2008 16:35

ViestiKirjoittaja kaisto » 3.12.2008 8:34

Itsekkin mietin, onko siellä jossain joku takaiskuventtiili joka pitää paineet auton seistessä. Minkälainen ja missä tällainen venttiili sijaitsee?

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 3.12.2008 19:04

Taitaapi olla siinä pumpun kyljessä josta muoviputki tehostimelle lähtee, toinen vaihtoehto on tehostimen päässä ko. putkea. Yleensä toimii samalla liitoskappaleena putken ja tehostimen välissä.

kaisto
-
Viestit: 4
Liittynyt: 2.12.2008 16:35

ViestiKirjoittaja kaisto » 9.12.2008 16:58

Vika korjautui "itsestään"... taas. Vw on siitä kummallinen kapistus, että se on aika hyvä paikkailemaan itse itseään. [/u]

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 14.12.2008 14:39

Lainataan nyt aihetta kun otsikko sopii täysin tähänkin vikaan.

Eli tekee välillä tätä täysin samaa kuin kaisto kertoo aloitusviestissään, mutta pääasiassa alipaineet katoavat ajon aikana.

Eli kun antaa vähä kierroksia jotain noin 1500rpm, niin ei mitään ongelmaa jarrujen kanssa, mutta kun auto tyhjäkäynnillä ja polkee jarrua, niin kolmannella polkaisulla poljin alkaa olla kova ja tehostus mitätön.

Alkaa vain katsastus lähenemään, niin ajattelin olisko vinkkiä mistä kannattais lähteä vikaa ettimään, vai onko ainut vaihtoehto lähteä vain menemään letkujenliitoksia väpi. Noissahan ei ole mitään klemmareita missään vaan pelkästään painamalla kaikki letkut kiinni, joten kun kuivavat, niin vuodot kyllä yleistyvät helposti.

Vaikuttaisko toi takaiskun jumittaminen ajossa jarrujen toimintaan?

Niin ja auto tosiaan 01 passat 74kw

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 20.12.2008 17:22

Tänään sitten otin asiakseni, että vika etsitään vaikka purkamalla koko konetila.

No eka turhat muovihärpäkkeet irti ja imuilmaputki sieltä koneen takaa pois, niin sai vähä tilaa sinnekin.

Eka mihin silmät osui, niin alipainepumpusta lähtevä putki, oli kiinni sellaises pienes putkennysäs, joka liikku olovana turhankin helposti ja heräs epäilys, etä vuotaa jo siitä. No runko alumiinia, niin pienellä vasaralla sitten vain naputtelin sitä ympärystää, että loppui heiluminen ja tuntui tiiviiltä.

Sitten iskin alipainemittarin suoraa siihen pääputkesta lähtevään haaraan kiinni, että näki miten reagoi kun polkee jarrua, paineet nousi ihan hyvin ja kaikki näytti toimivan. No sitten otin mittarin irti moottorin ollessa sammuksissa, niin putki pihaji pitkään, eli tyhjäs peruspaineen tehostajalta.

Siinä vaiheessa, sitten selviskin että missä vika oikein on, eli takaiskuventtiili ei pidä painetta, vaan päästää pois. No pienen etsiskelyn jälkeen sitten löytyi se takaisku tehostajan kyljestä sellainen kulmanippa josta alipaine menee tehostajalle sisälle. Sitten vain se irti ja ilmapilliä sille, niin johan alkas taas toimimaan ja pitämään paineen.
Ainakin nyt tuntui että jarrut toimivat taas aivan normaalisti :)

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 3.5.2011 0:40

Kuuluuko sen letkun olla miten tiivis siitä tehostimen päästä. Itellä ku kädellä heiluttelee sitä nii alkaa kuulumaan suhinaa, onko normaalia? Auto afn 81kw 1,9tdi pasuuna.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.5.2011 0:47

Jos sen kuuluisi vetää ilmaa siitä niin sitten siinä ei varmaankaan tarvittaisi letkua? :)

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 3.5.2011 14:15

siis no tuo heiluttelemalla on aika rankka sana, ku sehän on aika jäykkä putki, kallistamalla konehuoneesta päin oikealle päin, suhina kuuluu siitä tehostimen juuresta.

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 3.5.2011 14:31

Alipainepumpulta tehostimelle menevä letku jos vuotaa vähänkään ni se tekee sen yllätysmomentin välillä että ajossa häviää tehostus ja poljin on kivikova. Korjaantuu luonnollisesti vaihtamalla ja jos se suhisee kun auton sammuttaa niin letku on entinen.

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 3.5.2011 15:56

Joskus lueskelin, että tuolla suunnalla olevat alipainevuodot voi vaikuttaa myös koneen käyntiin yms. Kova jarrupoljin on aina välillä ku auto on ollu sammuksissa.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 3.5.2011 16:27

Mulla tehostimen putken ja alipainepumpun liittimen vuoto aiheutti sammutusläpän toimimattomuuden, eli kone sammui rytinällä ja koko keula heilahti... Korjaantui uudella pumpulla ja vuotojen korjaamisella. Samoin jarrutehostin ei oikein toiminut matalilla kierroksilla.
Voihan pahempi vuoto vaikuttaa myös VNT-ahtimen toimintaan, mutta taitaa kyllä ensin mennä hermot jarrujen kanssa :)
Ja tietty jos EGR on käytössä niin vaikuttaa siihen...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google Adsense [Bot] ja 58 vierailijaa