Kakkiksen maadotuksista

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

Kakkiksen maadotuksista

ViestiKirjoittaja Matti_H » 9.12.2008 13:07

Noonni

Eli pitäis tuon kakkiksen maadotus laittaa kuntoon, että jos yks pieni vika lähtis pois.

Maadotus lähtee yllättäen akulta (hehe) ja päätyy vaihelaatikkoon

Eikös näissä kakkiksissa yleensä ole tuo vaihelaatikon maadotus yks riskipaikka?

Onko tuolle maadotukselle muuta paikkaa, mikä ois konehuoneen puolelta katsottavissa kun ei ole mahdollista autoa nostaa ilmaan?

Kuinkahan pitkä tuo maadotusjohto on orkkiksena? Kun ei mittaa ole. Että riittäiskö tuo 60cm mittanen johto? Kuinkahan paksua johtoa tuonne tohtii laittaa? Vai onko niin, että mitä paksumpi niin sen parempi? :D

Ajattelin että bilteemasta käyn hakemassa maadotusjohtoa ja uudet akunkengät

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 9.12.2008 13:12

Alunperin maadoitusjohto taitaa lähteä akulta, kiertää korin kautta ja päätyy vaihdelaatikon kannakkeeseen. Tästä johtuen joissin tapauksissa lienee laatikon korvia syöpynyt puhki.

Maadoituksen kanssa ei kai ikinä voi liioitella, joten hanki kunnon kaapelit ja haaroita maadoitus pariin, kolmeen paikkaan autossa. (kori, kone, laatikko esim.).

Tarkista vielä, että joka paikasta on ruoste, hapettumat ja muu paska kunnolla pois.
Sitten vaseliinia tai kuparitahnaa väliin ja maadoitukset kiinni.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 9.12.2008 13:19

Tuossa ei ainakaan sen kummemmin mene kuin että lähtee akulta, menee kusipojansäiliön alta ja menee vaihelaatikon päälle.

Vois tuon vaihelootan päältä irrotella ja putsailla ja lyödä uusiks kiinni. Jos rupean tuota maadotusta paremmin laittamaan, niin ostan sitten paksua maadotusjohtoa (?) ja jos tosiaan haaroittais muuallekki ku laatikkoon.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 9.12.2008 13:29

Kädistä kun aikanaan mittasin maapuolen jännitehäviön siitä kaapelintyngästä, piuha lensi hyvin nopeasti roskiin. Hain kaupasta huomattavasti paksumpaa hitsauskaapelia ja penkissä puristin kiinni kunnon kengät. Iloisesti alkoi starttikin pyörittää pakkasella.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 9.12.2008 13:32

Vois melkein saman homman tehdä itsekkin. Eiköhän tuommonen 600mm x 70mm² kaapeli riittäis?

Maajohtoa kun oon katellu että muutenki aika heikossa hapessa

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 9.12.2008 13:43

70 neliömillin johtoo, se on aika tuhtia :D Joku 35-50 neliöinenki riittää oivasti jos ei ole jenkkavehkeitä.

Kannattaa tarkistaa myös laturin johtokin samalla, itsellä kahdessa Golfissa ollut syypäänä esim. huonoon starttaukseen kun ei vaan kulje virta ajaessa.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 9.12.2008 13:51

No tuossa tuo sama vika ku toissa viikolla.

virta-avaimesta ei tapahdu mitää ja akku kuollut.

Sitten akusta otettiin maajohto irti ja suoraan toisesta autosta maajohto siihen ja ekalla startilla käyntiin. Putsattiin myös molemmat navat ja kengät, mutta liekkö sama tullu nyt takas.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 9.12.2008 13:51

Startin pultin alle voi esim vetää uuden kaapelin.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 9.12.2008 18:08

menee kusipojansäiliön alta
Tuossa säiliön ja akun välissä kaapelissa pitäisi olla korva, jolla sen on pultattu auton runkoon kiinni.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 9.12.2008 19:36

EIpä moista korvaa siellä ole, eli johto vain kiertää akun ja säiliön välistä laatikolle asti. Eikä kyllä oo tuossa tainnut ikinä sellaista ollakkaan

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 9.12.2008 19:49

ookko käyttäny akkua irti? lähtee 13mm hylsällä ja pitkällä jatkovarrella ja räikkä esim. ja ku akun otat irti ja alat tutkiin missä se maajohto on kiinni niin pitäis selvitä.. jos sitä ei oo niin periaattessa autossa ei pitäisi toimia ykskään sähkölaite :)

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 9.12.2008 19:50

No kattoon syttyy valot, valot palaa heikosti mutta ei starttaa.

Sama homma oli toissa viikolla, kun olin kotiin lähdössä niin ylläripylläri. Apuvirtaa kahdelta eri autolta, ekalta kun ei onnistunu, toiselta sitte plussat yksiin, minun autosta maajohto akusta irti ja kaapeli siihen kii ja ekalla rykäsyllä käyntiin : )

Eli onko vika jossain muualla kuin maadotuksessa?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 10.12.2008 1:19

käytä akku pois ja katso että onko akun kiinnikkeessä maajohto paikalla. (eli siis se taaempi) siis toisinsanoen akun kiinnityspiste,

olen siis humalassa

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 10.12.2008 10:14

Tässä nyt suurin ongelma tuon auton kanssa, että itse olen Kempeleessä, ei ole kaikkia tarvittavia työkaluja mukana. Kotoa ei tohdi ottaa työkaluja kuskata mukana, mutta tulis ainakin kunnon linttasatsi jos kaikki työkalut nakkais kyytiin.

Koitetaan nyt aluksi tuota että käytän akun irti, katon sieltä alta maadotuksen ja jos pystyy niin puhdistan, samalla käytän akun kengät irti ja puhdistan ne ja vaihelaatikon maadotuksen kans. Mitäpä sitten jos ei tämäkään auta?

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 10.12.2008 10:28

Oisko akku vaan niin finaalissa ettei jaksa pyöräyttää käyntiin?... Jos sen saa käyntiin apuvirtaa antamalla niin toisella akulla voisi kokeilla.


Tämmösillä saat maadotukset aika helposti kuntoon:

Akusta koriin:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 1484541607

Korista vaihdelaatikkoon:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 1484541607

(Tarkista oikeat johtojen pituudet, en äkkiseltään muista miten pitkiä noiden pitää olla.)

Nuo kun vetäsee kiinni puhtaalle pellille, niin maadotus on kunnossa.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 10.12.2008 10:53

Tuota johtoa me katottiin eilen biltemasta, mutta näyttää ettei pituus riitä.

Voihan se olla että akku on kuollu jotenkin, vaikka vähän päälle vuoden ollu tuo uus akku tuossa.

jetta82
-
Viestit: 194
Liittynyt: 15.7.2008 16:23

ViestiKirjoittaja jetta82 » 10.12.2008 16:47

Koitetaan nyt aluksi tuota että käytän akun irti, katon sieltä alta maadotuksen ja jos pystyy niin puhdistan, samalla käytän akun kengät irti ja puhdistan ne ja vaihelaatikon maadotuksen kans. Mitäpä sitten jos ei tämäkään auta?


Kyllä tällä konstilla on yleensä tullut kuntoon, kokemusta useammasta autosta.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 15.12.2008 17:11

Tuota tutkailin viikonloppuna, mutta ei siellä akun alla mitään muuta ollut kuin hämähäkin raato ja läjä lehtiä. Perjantaina jakorempan yhteydessä katottiin että purkaako akkua, niin mittari näytti 0.30 amppeeria ja muistitkun repäsin pois paikaltaan niin tippui 0.20 amppeeriin. Samana päivänä myöhemmin sitten loppui radiosta virrat, kattovalokin lakkas toimimasta ja kello seisahtu. Sulake oli ehjä, mutta vaihdoin uuden tilalle ja jopas rupesi kattovalo loistamaan kuin naantalin aurinko. Onko sulakeboksi menossa? Radion kytkennät katsoin ja radion sulake oli ehjä ja liittimet oli kunnolla kiinni. Tosin sulakeboksista sulake oli hapettunut aika huonoon kuntoon.. hmm


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 55 vierailijaa