Kakkiksen maadotuksista
Valvoja: ffp jäsenet
Kakkiksen maadotuksista
Noonni
Eli pitäis tuon kakkiksen maadotus laittaa kuntoon, että jos yks pieni vika lähtis pois.
Maadotus lähtee yllättäen akulta (hehe) ja päätyy vaihelaatikkoon
Eikös näissä kakkiksissa yleensä ole tuo vaihelaatikon maadotus yks riskipaikka?
Onko tuolle maadotukselle muuta paikkaa, mikä ois konehuoneen puolelta katsottavissa kun ei ole mahdollista autoa nostaa ilmaan?
Kuinkahan pitkä tuo maadotusjohto on orkkiksena? Kun ei mittaa ole. Että riittäiskö tuo 60cm mittanen johto? Kuinkahan paksua johtoa tuonne tohtii laittaa? Vai onko niin, että mitä paksumpi niin sen parempi? :D
Ajattelin että bilteemasta käyn hakemassa maadotusjohtoa ja uudet akunkengät
Eli pitäis tuon kakkiksen maadotus laittaa kuntoon, että jos yks pieni vika lähtis pois.
Maadotus lähtee yllättäen akulta (hehe) ja päätyy vaihelaatikkoon
Eikös näissä kakkiksissa yleensä ole tuo vaihelaatikon maadotus yks riskipaikka?
Onko tuolle maadotukselle muuta paikkaa, mikä ois konehuoneen puolelta katsottavissa kun ei ole mahdollista autoa nostaa ilmaan?
Kuinkahan pitkä tuo maadotusjohto on orkkiksena? Kun ei mittaa ole. Että riittäiskö tuo 60cm mittanen johto? Kuinkahan paksua johtoa tuonne tohtii laittaa? Vai onko niin, että mitä paksumpi niin sen parempi? :D
Ajattelin että bilteemasta käyn hakemassa maadotusjohtoa ja uudet akunkengät
Alunperin maadoitusjohto taitaa lähteä akulta, kiertää korin kautta ja päätyy vaihdelaatikon kannakkeeseen. Tästä johtuen joissin tapauksissa lienee laatikon korvia syöpynyt puhki.
Maadoituksen kanssa ei kai ikinä voi liioitella, joten hanki kunnon kaapelit ja haaroita maadoitus pariin, kolmeen paikkaan autossa. (kori, kone, laatikko esim.).
Tarkista vielä, että joka paikasta on ruoste, hapettumat ja muu paska kunnolla pois.
Sitten vaseliinia tai kuparitahnaa väliin ja maadoitukset kiinni.
Maadoituksen kanssa ei kai ikinä voi liioitella, joten hanki kunnon kaapelit ja haaroita maadoitus pariin, kolmeen paikkaan autossa. (kori, kone, laatikko esim.).
Tarkista vielä, että joka paikasta on ruoste, hapettumat ja muu paska kunnolla pois.
Sitten vaseliinia tai kuparitahnaa väliin ja maadoitukset kiinni.
Tuossa ei ainakaan sen kummemmin mene kuin että lähtee akulta, menee kusipojansäiliön alta ja menee vaihelaatikon päälle.
Vois tuon vaihelootan päältä irrotella ja putsailla ja lyödä uusiks kiinni. Jos rupean tuota maadotusta paremmin laittamaan, niin ostan sitten paksua maadotusjohtoa (?) ja jos tosiaan haaroittais muuallekki ku laatikkoon.
Vois tuon vaihelootan päältä irrotella ja putsailla ja lyödä uusiks kiinni. Jos rupean tuota maadotusta paremmin laittamaan, niin ostan sitten paksua maadotusjohtoa (?) ja jos tosiaan haaroittais muuallekki ku laatikkoon.
No kattoon syttyy valot, valot palaa heikosti mutta ei starttaa.
Sama homma oli toissa viikolla, kun olin kotiin lähdössä niin ylläripylläri. Apuvirtaa kahdelta eri autolta, ekalta kun ei onnistunu, toiselta sitte plussat yksiin, minun autosta maajohto akusta irti ja kaapeli siihen kii ja ekalla rykäsyllä käyntiin : )
Eli onko vika jossain muualla kuin maadotuksessa?
Sama homma oli toissa viikolla, kun olin kotiin lähdössä niin ylläripylläri. Apuvirtaa kahdelta eri autolta, ekalta kun ei onnistunu, toiselta sitte plussat yksiin, minun autosta maajohto akusta irti ja kaapeli siihen kii ja ekalla rykäsyllä käyntiin : )
Eli onko vika jossain muualla kuin maadotuksessa?
Tässä nyt suurin ongelma tuon auton kanssa, että itse olen Kempeleessä, ei ole kaikkia tarvittavia työkaluja mukana. Kotoa ei tohdi ottaa työkaluja kuskata mukana, mutta tulis ainakin kunnon linttasatsi jos kaikki työkalut nakkais kyytiin.
Koitetaan nyt aluksi tuota että käytän akun irti, katon sieltä alta maadotuksen ja jos pystyy niin puhdistan, samalla käytän akun kengät irti ja puhdistan ne ja vaihelaatikon maadotuksen kans. Mitäpä sitten jos ei tämäkään auta?
Koitetaan nyt aluksi tuota että käytän akun irti, katon sieltä alta maadotuksen ja jos pystyy niin puhdistan, samalla käytän akun kengät irti ja puhdistan ne ja vaihelaatikon maadotuksen kans. Mitäpä sitten jos ei tämäkään auta?
Oisko akku vaan niin finaalissa ettei jaksa pyöräyttää käyntiin?... Jos sen saa käyntiin apuvirtaa antamalla niin toisella akulla voisi kokeilla.
Tämmösillä saat maadotukset aika helposti kuntoon:
Akusta koriin:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 1484541607
Korista vaihdelaatikkoon:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 1484541607
(Tarkista oikeat johtojen pituudet, en äkkiseltään muista miten pitkiä noiden pitää olla.)
Nuo kun vetäsee kiinni puhtaalle pellille, niin maadotus on kunnossa.
Tämmösillä saat maadotukset aika helposti kuntoon:
Akusta koriin:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 1484541607
Korista vaihdelaatikkoon:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 1484541607
(Tarkista oikeat johtojen pituudet, en äkkiseltään muista miten pitkiä noiden pitää olla.)
Nuo kun vetäsee kiinni puhtaalle pellille, niin maadotus on kunnossa.
Koitetaan nyt aluksi tuota että käytän akun irti, katon sieltä alta maadotuksen ja jos pystyy niin puhdistan, samalla käytän akun kengät irti ja puhdistan ne ja vaihelaatikon maadotuksen kans. Mitäpä sitten jos ei tämäkään auta?
Kyllä tällä konstilla on yleensä tullut kuntoon, kokemusta useammasta autosta.
Tuota tutkailin viikonloppuna, mutta ei siellä akun alla mitään muuta ollut kuin hämähäkin raato ja läjä lehtiä. Perjantaina jakorempan yhteydessä katottiin että purkaako akkua, niin mittari näytti 0.30 amppeeria ja muistitkun repäsin pois paikaltaan niin tippui 0.20 amppeeriin. Samana päivänä myöhemmin sitten loppui radiosta virrat, kattovalokin lakkas toimimasta ja kello seisahtu. Sulake oli ehjä, mutta vaihdoin uuden tilalle ja jopas rupesi kattovalo loistamaan kuin naantalin aurinko. Onko sulakeboksi menossa? Radion kytkennät katsoin ja radion sulake oli ehjä ja liittimet oli kunnolla kiinni. Tosin sulakeboksista sulake oli hapettunut aika huonoon kuntoon.. hmm
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 55 vierailijaa