Excel apuja tarvitaan :)
Valvoja: ffp jäsenet
Excel apuja tarvitaan :)
Ongelma on pieni mutta ärsyttävä.
Mulla on 1500 tuotteen listaus joita tällähetkellä suodatan käyttämällä excelin pikasuodatusta, mutta kun tarvitsen pikasuodatuksen lukuisista vaihtoehdoista vain "sisältää" kohdan. Miten voisin tehdä jonkinlaisen makron joka hakee johonkin soluun kirjoitettavan tekstin mukaan tuotteita listasta ja palauttaa vastaukset näkyviin?
Toivottavasti joku ymmärtää :)
Mulla on 1500 tuotteen listaus joita tällähetkellä suodatan käyttämällä excelin pikasuodatusta, mutta kun tarvitsen pikasuodatuksen lukuisista vaihtoehdoista vain "sisältää" kohdan. Miten voisin tehdä jonkinlaisen makron joka hakee johonkin soluun kirjoitettavan tekstin mukaan tuotteita listasta ja palauttaa vastaukset näkyviin?
Toivottavasti joku ymmärtää :)
Luo funktio VLOOKUP (lontoo versiossa)
Kun yllä olevaan soluun kirjoittaa jonkin tuotenimen, niin ohjelma hakee, siihen
soluun johon funktio luodaan, määritetyn ominaisuuden esim. määrä.
Kun taas alempaan Luodaan VLOOKUP, niin saadaan taas ylemmästä näkymään vaikka tuotenumero.
Esim.
Tuotenimi: l Rengas (tähän soluun kirjoitetaan mitä etsitään)
Tuotenumero: l 12345 (funktio etsii renkaan rivistä tuotenumeron)
Määrä: l 600 (funktio etsii riviltä tuotteiden sen hetkisen määrän)
En tiedä onko sielläpäinkään sitä mitä haet...
Kun yllä olevaan soluun kirjoittaa jonkin tuotenimen, niin ohjelma hakee, siihen
soluun johon funktio luodaan, määritetyn ominaisuuden esim. määrä.
Kun taas alempaan Luodaan VLOOKUP, niin saadaan taas ylemmästä näkymään vaikka tuotenumero.
Esim.
Tuotenimi: l Rengas (tähän soluun kirjoitetaan mitä etsitään)
Tuotenumero: l 12345 (funktio etsii renkaan rivistä tuotenumeron)
Määrä: l 600 (funktio etsii riviltä tuotteiden sen hetkisen määrän)
En tiedä onko sielläpäinkään sitä mitä haet...
-
- -
- Viesti:
Eli mulla on ainoastaan yhdellä sarakkeella mutta 1500 rivillä tietoja. Jokainen tieto on erilainen. Mutta esimerkiksi saman sarjan tuotteita. esim nokian rengas 155 , nokian rengas 165 , nokian rengas 175 , tai muita tuotteita michelin rengas 155 jne..
Haluaisin esim etsiä vain 155 renkaita tai sitten vain nokian renkaita ja tulokseksi siis kaikki jotka sisältävät haku termin esim rengas tai 155
Haluaisin esim etsiä vain 155 renkaita tai sitten vain nokian renkaita ja tulokseksi siis kaikki jotka sisältävät haku termin esim rengas tai 155
Jaa eli kaikki tiedot on yhdessä solussa ja rivejä siis niin pirusti.
Tuohon käy kyllä ihan normaali autofilter toiminto. Siis Data-Filter-AutoFilter ja sitten valitset filtteröintimetodiksi Custom. Sitten vaan ehtoja mitä se solu saa sisältää, vaikka contains: 155.
Saat laitettua kaksi ehtoa tuota kautta, että mitään isoja rajauksia et saa tuolla, mutta kahdella hakukriteerillä kyllä.
Vai tajusinkohan sittenkään mitä tässä nyt haetaan :)
Tuohon käy kyllä ihan normaali autofilter toiminto. Siis Data-Filter-AutoFilter ja sitten valitset filtteröintimetodiksi Custom. Sitten vaan ehtoja mitä se solu saa sisältää, vaikka contains: 155.
Saat laitettua kaksi ehtoa tuota kautta, että mitään isoja rajauksia et saa tuolla, mutta kahdella hakukriteerillä kyllä.
Vai tajusinkohan sittenkään mitä tässä nyt haetaan :)
Eli siis haluat ohjeet makron nauhoittamiseen? Teet siihen tiedostoon kentän hakusanalle (yläpuolelle vaikkapa teksti haku: ja värjäät ruudun keltaiseksi). Sitten valitset nauhoita makro ja normaali haku, mutta tuon hakusanan siirrät siitä ruudusta ctrl+c:llä ja ctrl+v:llä tavalla sinne valikkoon. Sitten vain stoppaat nauhoituksen ja katselet koodia. Voisi onnistua muokkaamaan siitä alkuperäisestä koodista sellaiseksi, että hakee kahdella eriruuduista kopioidulla sanalla ja kirjoittaa ne eri ruutuihin... Tämän saa tietysti helpommin nauhoittamalla toisen makron jossa käyttää sitä alempaa haku riviä ja kopio tämän makron siihen edelliseen soveltuvin osin (paitsi jos vba käyttää copy-pastea sellaisenaan).
Tätäkö hait? Vai jymmärsinkö aivan väärin...
EDIT: ja sitten tietysti pitää tehdä vaikka joku kiva button, joka käynnistää tuon makron, jottei tarvitse käyttää näppäinyhdistelmiä...
Tätäkö hait? Vai jymmärsinkö aivan väärin...
EDIT: ja sitten tietysti pitää tehdä vaikka joku kiva button, joka käynnistää tuon makron, jottei tarvitse käyttää näppäinyhdistelmiä...
Koodi: Valitse kaikki
Sub etsi()
'
' etsi Makro
'
' Pikanäppäin: Ctrl+a
'
Range("C1").Select
Selection.Copy
Selection.AutoFilter Field:=1, Criteria1:="=*ctrl+v*", Operator:=xlAnd
End Sub
Siitä tulee tuollainen eli etsii ctrl+v :tä :)
Sitten muutat tuon criteria1:sen ilmeisesti käyttämääsi hakuruudun C1, toimiiko nyt oikein? (tämän takia minä ja vba ei olla kavereita....) :(
ps. mites siirretään sulle 11Mb pdf excelin opas? Siinä löytyy ohjeita noiden vääntämiseen... Mallit ovat rahoitusalan sovelluksia, mutta vba:n osaltahan ohjeet yleispäteviä.
ps. mites siirretään sulle 11Mb pdf excelin opas? Siinä löytyy ohjeita noiden vääntämiseen... Mallit ovat rahoitusalan sovelluksia, mutta vba:n osaltahan ohjeet yleispäteviä.
Mulla olis kans pikku exel ongelma: onks sellasta käskyä tai tapaa johon vois määrittää et joltain riviltä pitää löytyä joitain merkkejä esim t, 1, k, 2, 3 ja jos löytyy kaikki ni si olis tosi lause, muuten ei.
Ja jos tää onnistuu, ni voiko vielä tähän tosi lauseeseen liittää sellasen et ettii näitä merkkejä myös toisesta taulukosta toiselta sivulta?
Ja jos tääkin onnistuu, ni voiko määrittää vielä onko merkki lihavoitu vai ei?
Tätä koittanu pähkäillä, mut ei riitä omat taidot!
Ja jos tää onnistuu, ni voiko vielä tähän tosi lauseeseen liittää sellasen et ettii näitä merkkejä myös toisesta taulukosta toiselta sivulta?
Ja jos tääkin onnistuu, ni voiko määrittää vielä onko merkki lihavoitu vai ei?
Tätä koittanu pähkäillä, mut ei riitä omat taidot!
Jos etsit vain tiettyä merkkiä niin laita
eli toi palauttaa tuloksen solun arvoksi joko 0 tai 1 riippuen onko solun D12 arvo 290
=JOS("tarkistettava solu"="arvo";1;0)
=JOS(D12=290;1;0)
Voiks tehä niin että ettii esim alueesta B3:B34 merkkiä "K" ja jos löytyy niin TOSI. Jos näin vois tehä ni vois si laatia jokaiselle merkille säännön tuosta alueesta ja si tehdä JOS lauseen täst kokonaisuudesta?
Toi jokaiselle solulle tehtävä ehto homma on aika homma (tai si en vaan tajua sitä). Mun tapauksessa, kun merkit voi olla missä paikas vaan esim tolla alueella B3:B34...
Toi jokaiselle solulle tehtävä ehto homma on aika homma (tai si en vaan tajua sitä). Mun tapauksessa, kun merkit voi olla missä paikas vaan esim tolla alueella B3:B34...
Ongelma trigonometrian kanssa Excelissä.
Siis tällänen kaava
Oletetaan H=1 ja Q=1
Seuraavilla a:n arvoilla pitäisi tulokseksi tulla
a=28, P=0,361
a=30, P=0,333
a=32, P=0,307
mutta excel antaakin
a=28, P=0,079203
a=30, P=41,02827
a=32, P=0,436929
Mistä voi lähteä käyttäjäpohjaista vikaa korjaamaan? Kaava toimii hienosti, esim. Casion alkupuolen graafisella laskimella.
Siis tällänen kaava

Oletetaan H=1 ja Q=1
Seuraavilla a:n arvoilla pitäisi tulokseksi tulla
a=28, P=0,361
a=30, P=0,333
a=32, P=0,307
mutta excel antaakin
a=28, P=0,079203
a=30, P=41,02827
a=32, P=0,436929
Mistä voi lähteä käyttäjäpohjaista vikaa korjaamaan? Kaava toimii hienosti, esim. Casion alkupuolen graafisella laskimella.
Noin sanoo exelin helppi.
TAN(number)
Number is the angle in radians for which you want the tangent. If your argument is in degrees, multiply it by PI()/180 to convert it to radians.
Tuo PI() tuo soluun arvoksi Piin arvon.
Näin pikaisella kokeilulla tuo on ongelmasi. Kirjoita kaava muotoon
P=H*Q*Tan^2(Pii*(45-a/2)/180)
TAN(number)
Number is the angle in radians for which you want the tangent. If your argument is in degrees, multiply it by PI()/180 to convert it to radians.
Tuo PI() tuo soluun arvoksi Piin arvon.
Näin pikaisella kokeilulla tuo on ongelmasi. Kirjoita kaava muotoon
P=H*Q*Tan^2(Pii*(45-a/2)/180)
-
- -
- Viesti:
Uusi kysymys:
Miten excelissä pystyy käsittelemään aikaa.
Mulla tulee aika dataa tunnit ja minuutit erikseen ja niiden summaa pitäisi laskea pelkästään tunteina. Nyt olen syöttänyt molemmat omiin sarakkeisiin ja värkännyt monimutkaiset systeemit joka laskee minuutit tunneiksi.
Onko tuossa joku valmis muotoilu jolla saa ajan summan laskettua?
Mulla tulee aika dataa tunnit ja minuutit erikseen ja niiden summaa pitäisi laskea pelkästään tunteina. Nyt olen syöttänyt molemmat omiin sarakkeisiin ja värkännyt monimutkaiset systeemit joka laskee minuutit tunneiksi.
Juuri aamulla oli rouvan kanssa puhetta, että miksi esim. ammattikorkeakoulussa/yliopistossa ei opeteta käytännössä lainkaan Exceliä. Kaikkea muuta turhuutta matematiikassa kyllä jauhetaan, mutta ei taulukkolaskentaa.
Käytämme molemmat työssämme Exceliä päivittäin, mutta jokseenkin vailla koulutusta.
Sitten kysymys: pankin arkistointitunnus menee sekaisin, jos siinä on liikaa merkkejä tai lopussa e-kirjain, jolloin Excel luulee kyseessä olevan eksponentin. Miten formaatin saa pysymään koossa, kun tuntuu, että .csv -muotoisessa työkirjassa tunnus hajoaa?
Käytämme molemmat työssämme Exceliä päivittäin, mutta jokseenkin vailla koulutusta.
Sitten kysymys: pankin arkistointitunnus menee sekaisin, jos siinä on liikaa merkkejä tai lopussa e-kirjain, jolloin Excel luulee kyseessä olevan eksponentin. Miten formaatin saa pysymään koossa, kun tuntuu, että .csv -muotoisessa työkirjassa tunnus hajoaa?
-
- -
- Viesti:
-
- -
- Viesti:
Ajan käsittelyyn on useita funktioita, mutta tuo sun esimerkkiksi nyt on kyllä aika simppeli, en mä tiedä miksi siihen pitäisi käyttää jotain erikoisia funktioita. Jos esim. solussa A1 on tunnit ja B1 on minuutit, on se tunteina A1 + B1/60.
Millään muotoiluilla tuota ei kyllä taida saada aikaiseksi.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”