GolfIV ei saa leimaa.. päästöt..

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

golf20
-
Viestit: 75
Liittynyt: 21.3.2006 22:43

GolfIV ei saa leimaa.. päästöt..

ViestiKirjoittaja golf20 » 4.12.2008 16:02

Eli 2.0 AQY koneella ja muuten kaikki ok paitsi päästöt.

Eilen katsastuksessa lambda-arvo oli 1.09 ja epäiltiin että vanhat öljyt aiheuttaa tämän, vaihdoin öljyt ja tänään mitattiin uudelleen, lambda näytti 1.01 mutta CO päästöt oli noussu 0.5 kun raja on 0.2. Eilisessä mittauksessa seos näytti 0.17..

Mikäs vttu tässä nyt on. Alkaa jo kärsivällisyys loppumaan tämän yksilön kohdalla, autoon vaihdettu : MAF, 2x lambdat, puola, tulpat, tulpanjohdot ja muuta sälää..

Ei vaan tuu leimaa ja kun kilvetkin on jo viety niin alkaa vaikeuttamaan jo huomattavasti 100km työmatkaa.

piruite
-
Viestit: 71
Liittynyt: 10.10.2003 16:49

ViestiKirjoittaja piruite » 4.12.2008 16:23

Missäs kunnossa on ilmansuodatin? Käsittääkseni tukkeutunut suodatin aiheuttaa ilmansaannin puutteita jollon häkäarvo nousee.

Onko joku koittanu auttaako mitään arvoihin jos kävisi leimalla vallan ilman putsaria?

ka-bu
-
Viestit: 78
Liittynyt: 27.10.2008 22:05

ViestiKirjoittaja ka-bu » 4.12.2008 16:33

vuotaako pakoputki? itsellä oli CO reilu 1.50 ja korjasin vuotavan putken niin tippu CO corradossa melkein nolliiin.. oon mitannu päästöjä ilman suodatinta mutta ei kyl paljon ollu vaikutusta..

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 4.12.2008 20:10

Oireet viittaa juuri pakoputken vuotoon. Ei saa vuotaa lainkaan kattivehkeissä. Se mittauksen tekeminen muuten vaatii hermoja. Konetta voi joutua kierrättämään minuuttikausia ~3000 kierroksilla ennen kuin lambda ja katti lämpenee tarpeeksi.
Viimeksi muokannut sik, 4.12.2008 20:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.12.2008 20:16

Niin että pistäpä kaikki päästölukemat näytille niin arvaillaan...

golf20
-
Viestit: 75
Liittynyt: 21.3.2006 22:43

ViestiKirjoittaja golf20 » 5.12.2008 18:25

Pakoputkea kävin aamulla kattomassa auton alla ja ei se tuntunut mistään vuotavan, kiristelin kuitenkin kaikki liitokset. Vaihdoin myös ilmanputsarin.

Ja kävin mittaamassa päästöt, ei laskenut CO alle 0.4 millään.

Keskiviikkona mitattuja arvoja :

CO : 0.17
HC : 25
Lambda : 1.08 -> tämä johti hylkäykseen
CO2 : 13.99
O2 : 1.69

Torstaina mitattu ( öljyt vaihdettu välissä )

CO : 0.295 -> nyt tää johti hylkäykseen, raja-arvo 0.2
HC : 59
Lambda : 1.00
CO2 : 14.66
O2 : 0.61

Siinähän ne.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 5.12.2008 20:02

HC kasvanut ensimmäisestä mittauksesta aika paljon eli oisko ollu siinä katti viileenä vielä? Kyllä tuon pitäs ihan pari minuuttia kierrättämällä mennä arvojen sisään, näyttäis olevan kaikkea sopivasti tarjolla katin kannalta.

laivuri
-
Viestit: 43
Liittynyt: 8.12.2006 20:08

ViestiKirjoittaja laivuri » 5.12.2008 20:12

tulee mieleen ihan venäläinen meininki täs päästömittauksessa
Itsellä diisel kippo ja kun kävin katsastamassa viimeksi niin piti saada k arvo alle 3
niin inssi sano et käy ajamassa kaasu pohjassa muutama kilometri niin arvo tippuu
Ei kyllä tajuu miten maailma pelastuu ku käyn ruuvaamas yli 3000 rpm mun skodaa ympäri kaupunkii

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 5.12.2008 20:27

Niin no eihän se k-arvon mittaus juuri mistään mitään kerrokaan, lähinnä mittaa paljonko pakoputkeen on kertynyt nokea.

golf20
-
Viestit: 75
Liittynyt: 21.3.2006 22:43

ViestiKirjoittaja golf20 » 5.12.2008 20:29

Tohon toiseen vetoon ajettiin kone ihan kuumaksi.. Kai se sitten on katti paskana, ei muutakaan enää keksi, katin lämpötila mitattiin tänään, downpipe ennen kattia 180 astetta, katti keskeltä 160astetta. LT anturikin vaihdettiin, ei vaikutusta.

Vikakoodeiksi antaa

4480 Mutiplikatiivinen seoksenkorjaus 1 - seos liian laiha
40AC Polttonestejärjestelmä ryhmä 1 - seos liian rikas

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.12.2008 22:16

Onko lämpöantureita tutkittu?

Ja varmasti kuulostaa pirujen maalaamiselta seinille, mutta mites venttiilikoneiston vauriot näkyy päästöissä? Siis nokan kuluma ja palaneet venttiilit?

Käykö muuten ihan hyvin ja vedot tallella?

Voiko moottorinohjauksen "resetointi" saada tollasta aikaan? Jossain malleissahan akun irrottaminen saa aikaan ontuvat ensimetrit...

golf20
-
Viestit: 75
Liittynyt: 21.3.2006 22:43

ViestiKirjoittaja golf20 » 5.12.2008 22:52

Käy hyvin, kulutus ok, eikä mitään kuoppia tunnu vetoalueellakaan olevan.
Ensimmäiseen vetoonkin nollattiin vikakoodit, ja sen jälkeen mitattiin heti päästöt eli ei luulis sen aiheuttavan mitään, tosin ihmetyttää kyllä toi CO nousu yhdessä päivässä 0.17->0.295
Ja lämpötila-anturi vaihdettiin tänään eikä sillä tuntunut olevan vaikutusta, ei ainakaan korjaamolla enää keksineet muuta kuin paskan katin.
Ei vaan jaksais laittaa 450e uuteen kattiin ja todeta ettei ollu siitäkään kiinni.
Koneella on ajettu 175tkm.

Seuraava osote tällä autolla jos ei tuu viikon sisällä kuntoon (tai alle 500e) on Kymijoki.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 6.12.2008 18:01

Seuraava osote tällä autolla jos ei tuu viikon sisällä kuntoon (tai alle 500e) on Kymijoki.

Elä helevetissä sinne aja, mä voin ottaa sen eikä tarvii maksaa mitään. Jokeen ajamalla saat sakot ympäristörikoksesta... ;)

golf20
-
Viestit: 75
Liittynyt: 21.3.2006 22:43

ViestiKirjoittaja golf20 » 8.12.2008 7:24

Tuli tossa mieleen että kun löyty tommonen käyttämätön magnaflown katti, tarvikeosa siis, ei autokohtainen. Huollossa sanoivat ettei tarvike katit jostain syystä toimisi (?) tässä koneessa. Eli onko mitään perää vai yrittävätkö myydä vain kalliin osan. Halvimmalla saisi autokohtaisen tarvike katin 450e ja marmorilta muistaakseni 750e. Täytyy nyt ainakin kokeilla hitsata toi magnaflow kiinni.

PS. Millä kierteellä lambda-anturit on ? Täytynee hitsata paikka myös lambdalle koska se on katin jälkeen.

golf20
-
Viestit: 75
Liittynyt: 21.3.2006 22:43

ViestiKirjoittaja golf20 » 17.12.2008 11:45

Putkea tarkemmin tarkastelleena sieltä löyty nuppineulan nupin kokoinen reikä. Vaikuttaako noin pieni reikä jo päästöihin ? Reikä on katin jälkeen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.12.2008 12:33

Jos se on happitunnistimen jälkeen niin lambda pysyy kohdallaan jos muualla ei vuotoja ole. Näkyy vain päästömitauksessa.

Yllättävän paljon sitä happea tulee pienestäkin reijästä. Mulla rajana on 5 % ja niin tiivis putki kun vaan saa simonsin laatutuotteesta ja tekee helposti mullakin happea lähes 2 % päästöihin.

Mutta jos se happi sekottaisi mittauksen niin luulisi mittaajan siitä kertoneen?

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 17.12.2008 15:21

Kokeile vielä että paikkaat sen putken ja kokeilet toisia sytytystulppia. muistan kuulleeni että joillakin tulpilla ei välttämättä mene testistä läpi, En kyllä tiedä miksi? Denson tulppia ovat kehuneet.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 17.12.2008 16:25

putken vuoto helppo todeta kun änkee rätin pakoputken päähän ;) jos putki vuotaan niin co2 eli happiarvo laskee

Masi.
-
Viestit: 15
Liittynyt: 27.1.2007 14:09

ViestiKirjoittaja Masi. » 17.12.2008 18:38

PS. Millä kierteellä lambda-anturit on ? Täytynee hitsata paikka myös lambdalle koska se on katin jälkeen.


Taitaapi olla M18x1.5

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 17.12.2008 19:04

^
^
co2 eli happiarvo


Kerrataanpas. CO hiilimonoksidi (häkä), HC hiilivety, CO2 hiilidioksidi,O2 happi

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 22.12.2008 15:44

Katalysaattorit ovat samanlaisia, ainoastaan moottorin koko vaikuttaa mitoitukseen, ei se auto tiedä mikä katti putkessa on.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa