Elikkäs asensin HID Kit Xenon sarjan autooni viikonloppuna. Valot toimii hyvin ja ovat kirkkaat. Ainoastaan startatessa on ongelmia. Tai siis valot syttyy sillonkin moitteetta, mutta auton mittaristossa alkaa palaa erilaiset merkkivalot. Jos laittaa parkit päälle ja xenonit päälle vasta hetken matkan ajon päästä päälle niin ei ongelmia. Samoin, jos on ajanut kohtuullisen matkan ja sammuttaa auton ja starttaa heti uudestaan niin valot syttyy moitteetta. Olen lukenut ongelmista ettei xenonit syty aina startatessa, mutta mulla ei taas tässä ole mitään ongelmia, ainoastaan mittariston valot syttyy palamaan. Mittaristossa palaa tällöin luistoneston merkkivalo sekä abs merkkivalo.. Tänään huomasin kun lähdin liikkeelle vaikka merkkivalot paloivat, että luistonesto ei ollut päällä eikä abssät toiminnassa eli merkkivalot ovat oikeassa. Lisäksi ajotietokoneessa ja mittaristossa vilkkuu käsijarrun merkkivalo ja teksti BRAKE! Myös summeri soi hetken aikaa..
Olisko sitten mahdollista, että startatessa virran menekki on niin suuri kun hehkutuskin on vielä käynnissä, että kyseinen vika johtuisi jännitteen alenemasta?!?
Vai onko tällainen mahdollista johtuen esim. jos ballasti on sijoitettu liian lähelle ajotietokonetta ja sekoittaa näin ollen pakkaa jotenkin. Apuja tarvittais...
xenon ongelma startatessa
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 33
- Liittynyt: 7.11.2007 12:44
no siitä päättelin, kun vika tuli ilmi heti xenonien asennuksen jälkeen. Tiedossa on myös että xenonit vaatii paljon virtaa syttyessään ja alhainen jännite viittaa myös siihen, että tietokone kytkee ns. "ei pakollisia" toimintoja (abs, esp) pois käytöstä. Nämä viittaisivat siis alhaiseen jännitteeseen. En tiedä sitten olisko toi mun akku sitten parhaat päivänsä nähny ja sen vuoksi kylmänä käymään laittaessa jännite ei riitä.
Vai onko tällainen mahdollista johtuen esim. jos ballasti on sijoitettu liian lähelle ajotietokonetta ja sekoittaa näin ollen pakkaa jotenkin
Maadoittamattomat ballastit synnyttävät runsaasti RF:ää eli radiotaajuista häiriötä. Oletko maadoittanut ballastit kunnolla auton runkoon vai ovatko ne nippusiteillä kiinni jossain muovitorvessa?
Kyllä kai se niin on, että pysyvän vian aikaansaamiseen tarvitsee olla myös viallinen osa. Ei niiden ballastien säteilyteho kuitenkaan keskusyksikköä voi polttaa tai jos voisi niin se olisi pimeänä koko koje.
Ajovaloautomatiikka kannattaa kytkeä irti xenonien kanssa.
-
- -
- Viestit: 33
- Liittynyt: 7.11.2007 12:44
kiitoksia kovasti vastauksista. Toisen ballastin sain kiinnitettyä metallipalkkiin itseporautuvilla ja sen jälkeen koeajolla ei ilmennyt mitään ongelmia. Toisen jouduin kiinnittämään muoviin, jonka jälkeen ekalla kerralla heti ilmeni ongelmia. Nyt heräs epäilykset tuosta maadoittamattomuudesta mitä DOC sanoi. En ole ollutkaan tietoinen, että ulkokuoret täytyy maadoittaa,, Täytynee koittaa tota. Toinen kysymys olis, että missäspäin konehuonetta toi abs:än ohjausyksikkö sijaitsee, jos se sitä häirittee.
-
- -
- Viestit: 33
- Liittynyt: 7.11.2007 12:44
Viikonloppuna kattelin tossa noita valoja kun tuli oltua hallilla. Mun kuskin puolen ballasti on aivan abs-ohjausyksikön vieressä (noin 10cm). Maadoitin ballastin ulkokuoren ja luulin jo asian korjaantuneen, kunnes taas aamun tullen (auton seistyä 12 h) sama ongelma edelleen. Jännä kun autoa starttaa ensin niin merkkivalot syttyy, mutta kun sammuttaa ja starttaa heti uudestaan niin ei mitään ongelmia.
En tiedä sitten pitäiskö ruveta uskoon enemmänkin tohon akun jännitteen alenemaan. Kaveri puhu, että nykyautoissa on semmonen automatiikka, joka kytkee juurikin kyseisiä järjestelmiä (abs,esp) pois käytöstä, jos jännite akussa laskee alle 10V. Tämä siksi, että järjestelmät tarvitsevat melko paljon virtaa ja jos ne eivät toimi kunnolla niin on parempi ettei ne toimi ollenkaan.
Rasitustestejä akulle jotkut kuulemma tekevät ilmaiseksikin, en tiedä sitten onko vaivan väärti vai hakisko vaan uuden patterin..
En tiedä sitten pitäiskö ruveta uskoon enemmänkin tohon akun jännitteen alenemaan. Kaveri puhu, että nykyautoissa on semmonen automatiikka, joka kytkee juurikin kyseisiä järjestelmiä (abs,esp) pois käytöstä, jos jännite akussa laskee alle 10V. Tämä siksi, että järjestelmät tarvitsevat melko paljon virtaa ja jos ne eivät toimi kunnolla niin on parempi ettei ne toimi ollenkaan.
Rasitustestejä akulle jotkut kuulemma tekevät ilmaiseksikin, en tiedä sitten onko vaivan väärti vai hakisko vaan uuden patterin..
-
- -
- Viestit: 33
- Liittynyt: 7.11.2007 12:44
No niin, ongelma näyttäisi tällä erää hävinneen. Ainakaan kahteen päivään ei ole ongelmia esiintynyt, kun siirsin kuskin puolen ballastin kauemmaksi abs- ohjausyksiköstä. Alun perin se oli siis 10 cm päässä siitä ja nyt välimatkaa on noin 30 cm. Toivottavasti ongelmat loppuivat lopullisesti, mutta ainakin nyt näyttää siltä..
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa