pierburgin kaasari

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

js81
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 27.11.2008 9:08

pierburgin kaasari

ViestiKirjoittaja js81 » 27.11.2008 9:20

pierburg 2e2 koneeseen ilmestyi yht'äkkiseltään seuraavanlainen vika. Auto tahtoo sammua risteyksissä yms. paikoissa, jossa kierrokset laskevat alas tyhjäkäynti tasolle (käy katkonaista tyhjäkäyntiä ja rynkyttää. käypi epätasasesti, missä vois olla vika? viikon oon tapellu pierupurkin kans. VW passat 1.6. kiitos etukäteen.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 27.11.2008 14:39

Imuvuodot tarkistettu? Tekeekö lämpimällä vai kylmällä kelillä? Onko säällä vaikutusta?

js81
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 27.11.2008 9:08

pierburg

ViestiKirjoittaja js81 » 28.11.2008 6:53

on tarkistettu. kylmällä ei meinaa lähteä käyntiin kunnolla. oisko ryyppyssä vika? bi-metalli on ehjä. kumilaippa on ehjä. en tiedä, pitää purkaa koko kaasari ja kahtoa kalvot ja muut.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 28.11.2008 7:45

Kylmänä startatessa, lähteekö käyntiin sammuen saman tien? Sen jälkeen pitää sahata käyntiin, kikkailla kaasulla että saa pysymään käynnissä tai pitää kierroksia korkealla että edes jonkinlainen tyhjäkäynti löytyy?
Jos kuulostaa tutulta, veikkaisin ettei "pull down-rasia" toimi (osa 30).
Viallinen vahatermostaattikin (41) aiheuttaa monenlaista oiretta, sekin kannattaa vaihtaa tai tarkistaa toimiiko nykyinen (liikkuuko kara lämpötilasta riippuen).

DOC
-
Viestit: 300
Liittynyt: 29.3.2006 22:54

ViestiKirjoittaja DOC » 28.11.2008 11:57

Onko siinä se kumilaippa kaasarin alla kuten 1.3-koneessa? Jos on niin se laippavuoto tekee myös noita oireita. Reiät on imusarjan, ei kaasuttimen puolella.

Yleisesti ottaen pierburg-kaasutin on paholaisen keksintö.

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja taky » 30.11.2008 15:35

Sama vaiva Golfin keulalla sannetussa koneessa, vika imuilman esilämmitys jumissa = kaasari jäätyi.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 30.11.2008 15:40

^Mutta tuo ei vaikuta käyntiinlähtöön ja jäätyminen tapahtuu vasta jonkin aikaa ajettua. Hetken seisottamisen jälkeen toimii taas jonkin aikaa. Toki silti kannattaa tarkistaa, että kone saa lämmintä ilmaa pakosarjalta, voihan tuo käynnistymättömyys johtua ihan eri viasta.

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja taky » 30.11.2008 16:46

"Mutta tuo ei vaikuta käyntiinlähtöön ja jäätyminen tapahtuu vasta jonkin aikaa ajettua."

Kun kaasariin/imusarjaan jäänyt vettä joka sotkee käynnin aluksi.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 30.11.2008 17:11

^ No totta, ehkä noin voi käydä, jos konetta ei ole ennen sammutusta käytetty lämpimäksi.

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 2.12.2008 17:37

Tarkistappa imusarjasta jarrutehostimelle menevä letkuliitos, on ollut useammasta halki niin sopivasti ettei heti silmällä huomaa.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 3.12.2008 16:36

samaa kuin evinrude mutta lisään vielä että se kumitiiviste siinä jarrutehostimessa, vai pitäskö sanoa läpivientikumi

korpivainio
-
Viestit: 8
Liittynyt: 30.11.2008 14:18

ViestiKirjoittaja korpivainio » 6.12.2008 7:49

Minulla oli samat viat ja jouduin purkamaan kannen. Jäähdytysnestekanava, joka menee imusarjan läpi automaattiryypylle oli moskainen ja tukossa. Joku edellisistä omistajista oli inspiroinut siihen tiivisteen. Vasta imusarjaa irrottaessani paljastui myös, että sen kylkeen tuleva letku oli rikki. Kone on vielä kokoamatta.

korpivainio
-
Viestit: 8
Liittynyt: 30.11.2008 14:18

ViestiKirjoittaja korpivainio » 8.12.2008 18:03

Löytyi lisää vikoja. Kaksi venttiilinnostinta viallisia, eivät joustaneet. Yksi imu- ja yksi pakoventtiili vuotivat. Kesällä kone pelasi suhteellisen hyvin, joskus oli jälkikäyntiä. Viime talvena nyki, sammuili risteyksiin, käyntiinlähdöt mustaa savua rykiviä. Ja sama taas nyt syksyllä.

korpivainio
-
Viestit: 8
Liittynyt: 30.11.2008 14:18

ViestiKirjoittaja korpivainio » 15.12.2008 18:28

No niin, velipoika oli kahtena lauantaina venttiilikoneiston kimpussa. Kone on koossa ja hieman koeajettu. Aluksi ajoitus ei ollut kohdallaan, mutta nyt hienosäädön jälkeen ainakin lämpimänä moottori pysyy tyhjäkäynnillä sammumatta. Nyt annoin seistä pari tuntia ja sitten käynnistin. Käynnistyi hyvin, pakokaasu on ensin näkymätöntä, sitten alkaa tulla vaaleaa savua, joka lisääntyy. Mitäs minä sille teen ? Kaasutinta en ole säätänyt.

Entinen omistaja oli ( ilmeisesti ) tulpannut imusarjan läpi automaattiryypylle tulevan kanavan pellin läpivientikumilla, joka oli kyllä puhjennut, mutta myös sitten tukkinut kanavan, oletan.
Kesällä ennen katsastusta säädätin liikkeessä pakokaasut. Toiveissa oli talvikäynnin paraneminen, vaan nin ei käynyt. Uusi reissu edessä ?

korpivainio
-
Viestit: 8
Liittynyt: 30.11.2008 14:18

ViestiKirjoittaja korpivainio » 21.12.2008 17:00

Nykiminen ja jälkikäynti näyttäisivät häipyneen, mutta tyhjäkäynti ei pelaa kylmänä.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 21.12.2008 22:36

vahaelementti?

korpivainio
-
Viestit: 8
Liittynyt: 30.11.2008 14:18

ViestiKirjoittaja korpivainio » 7.1.2009 19:23

Nyt minä vasta tiedän, mikä osa on vahatermostaatti, tunsin sen nimellä joustoelementti.
Tämä sivu auttoi.

http://koti.mbnet.fi/ylitalo/pierpurk.htm

Jäähdytysnestekanava oli sielläkin tukossa. Siellä oli pehmeää töhnää. Irrotin messinkiosan ja poistin kaiken töryn. Kokeilin lämpimällä vedellä, kara tuli ulommaksi eikä painunut takaisin. Jäähdyttyään sen sai sormella painamalla sisään. Nyt ei sammu enää risteyksiin ja tyhjäkäyntikin toimii.

korpivainio
-
Viestit: 8
Liittynyt: 30.11.2008 14:18

ViestiKirjoittaja korpivainio » 20.1.2009 8:56

Jouduin vielä avaamaan vahatermarin. Jäähdytysnestettä alkoi katoamaan, siitä runsas vaalea pakokaasu. Termarin tiiviste oli haurastunut rapeaksi. O-renkaan vaihdolla asia korjaantui.

Bambu
-
Viestit: 9
Liittynyt: 23.10.2005 23:54

ViestiKirjoittaja Bambu » 2.2.2009 22:10

Ei kehtaa uutta topiccia avata, niin laitetaan tähän. Eli mikäs kaasari on 1.3 -85 Polossa?

Miten sen ilmansuodatinkotelon päässä olevan "säätimen" pitäisi toimia? Omassa se on otettu pois käytöstä ja laitettu jesarilla umpeen, niin että saa ilmaa vain pakosarjalta tulevasta putkesta...

Sitten semmoista, että onko ihan normaalia, että välillä (lähes aina), kun lähtee liikkeelle, niin ei meinaa tasakaasulla lähteä, vaan tekee semmoisen nyppäyksen melkein sammuu, mutta sitten nostaa kierroksia ja lähtee liikkeelle?

p.s. mitään kaasareista en sitten tiedä

korpivainio
-
Viestit: 8
Liittynyt: 30.11.2008 14:18

ViestiKirjoittaja korpivainio » 6.2.2009 20:47

Tällainen teksti löytyy selattaessa vanhempia kirjoituksia.

Termostaatin tarkastus ( 2e2 )

imuputki kunnossa
imuilman lämpötila korkeintaan 20 astetta
irrota ilmansuodatin
yhdistä termostaatin liitäntä kaasuttimen liitäntään
käynnistä moottori ja anna käydä joutokäyntiä. Säätöläpän tulee avautua. ( imuilma pakosarjasta )
vedä alipaineletku irti kaasuttimesta. Säätöläpän tulee palautua enintään 20 s kuluttua.

köli
-
Viestit: 64
Liittynyt: 20.4.2004 13:42

ViestiKirjoittaja köli » 6.2.2009 22:37

Sitten semmoista, että onko ihan normaalia, että välillä (lähes aina), kun lähtee liikkeelle, niin ei meinaa tasakaasulla lähteä, vaan tekee semmoisen nyppäyksen melkein sammuu, mutta sitten nostaa kierroksia ja lähtee liikkeelle?


Mulla tekee kylmänä tota samaa, en oo vielä tutkinut sen kummemmin.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 9.2.2009 0:28

Mulla on luultavasti mennyt tuosta omasta vahatermostaatti. Ainakin EscMk3 arveli kun selitin miten tuo pelittää

Eli näin pakkasilla, oli sitte -1 tai -10 pakkasta niin ei toivettakaan että lähtisi kylmänä käyntiin aamulla. Roikkaan puolesta tunnista tuntiin niin ei mitään vikaa. Imu käy hetken päällä mutta sitten kierrokset tippuu 1500rpm ja laskee pikkuhiljaa 800-1000rpm.

Voisko joku vähän valaista, että mitä tuo vahatermostaatti sitten tarkalleen tekee?

Alitalo
-
Viestit: 20
Liittynyt: 6.2.2009 11:29

pierburg 2e3

ViestiKirjoittaja Alitalo » 10.2.2009 19:23

mikä mahtaa olla vikana ku on 1.6l bensa ja -90 vuotinen jetta. kun menee risteyksiin ja painaa kytkimen pohjaan niin auto sammuu tai jos se pääsee lähemmäs tyhjäkäyntikierroksia. mutta jos isoilla kierroksilla laittaa kytkimen pohjaan kierrokset laskee tosi alas mutta ei sammu? lähettäkää yksityisiä viestejä jos tiedätte jotain. kyseessä joku sähkökaasari ja mitattu että käy liian laihalla mutta missä tossa kaasarissa mahtaa olla se säätöruuvi et sais vähän syöttöä lisää? AUTTAKAA!"!

DOC
-
Viestit: 300
Liittynyt: 29.3.2006 22:54

ViestiKirjoittaja DOC » 10.2.2009 20:38

mikä mahtaa olla vikana ku on 1.6l bensa ja -90 vuotinen jetta. kun menee risteyksiin ja painaa kytkimen pohjaan niin auto sammuu tai jos se pääsee lähemmäs tyhjäkäyntikierroksia. mutta jos isoilla kierroksilla laittaa kytkimen pohjaan kierrokset laskee tosi alas mutta ei sammu? !


Kirjoita Search-kenttään sanat "pierburg and tyhjäkäynti". Saat samasta aiheesta ketjuja joissa on käyty kaikki vaihtoehdot läpi unohtamatta harvinaisuuksia. Lue ne ja viisastut. Vaihtoehtoja on enemmän kuin yksi.

lähettäkää yksityisiä viestejä jos tiedätte jotain. kyseessä joku sähkökaasari ja mitattu että käy liian laihalla mutta missä tossa kaasarissa mahtaa olla se säätöruuvi et sais vähän syöttöä lisää? AUTTAKAA!"!!


Se on semmoinen vesisähkökaasari. Jos kone on aikaisemmin käynyt normaalisti ja nyt laihalla eikä pysy käynnissä, siinä on vika joka kannattaa selvittää tai se ei käy kohta enää ollenkaan. Seoksen säätöruuvi on kaasuttimen takana vasemmalla puolella.

Alitalo
-
Viestit: 20
Liittynyt: 6.2.2009 11:29

ViestiKirjoittaja Alitalo » 10.2.2009 21:28

kaasarin takana vasemmalla ei ole minkään näköistä säätöruuvia kun sitä koitettiin etsiä niin ei ole kuin tyhjä upostus ruuvin kohdalla. ja toi on 2e3 eikä 2e2. kaasarit ovat kuulemma ihan erilaisia

DOC
-
Viestit: 300
Liittynyt: 29.3.2006 22:54

ViestiKirjoittaja DOC » 10.2.2009 21:52

ja toi on 2e3 eikä 2e2. kaasarit ovat kuulemma ihan erilaisia


Onko se tuommoinen?

Alitalo
-
Viestit: 20
Liittynyt: 6.2.2009 11:29

ViestiKirjoittaja Alitalo » 11.2.2009 7:12

se on just tommonen kaasari. Mikäköhän siinä on ku se sammuilee risteyksiin?? tai mihin vaan jos tulee ja kierrokset laskee lähelle tyhjäkäyntiä ja sit painaa kytkimen pohjaa

DOC
-
Viestit: 300
Liittynyt: 29.3.2006 22:54

ViestiKirjoittaja DOC » 11.2.2009 9:48

Mikäköhän siinä on ku se sammuilee risteyksiin??


Sinä kysyt näin.

Kirjoita Search-kenttään sanat "pierburg and tyhjäkäynti"


Minä vastaan edelleen näin.

Lue ne jutut läpi.

Imuvuoto on varmaan yleisin vika joka aiheuttaa tuota ongelmaa. Se on ihan se ja sama, kumpi pierupurkki on kyseessä kun niissä on kuitenkin samat viat.

Ja se seosruuvi näyttää olevan molemmissa kuvissa samassa paikassa. Katso peilin avulla, se ruuvi on sen porauksen takana olevassa seinämässä kiinni.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 11.2.2009 10:52

kaasarin takana vasemmalla ei ole minkään näköistä säätöruuvia kun sitä koitettiin etsiä niin ei ole kuin tyhjä upostus ruuvin kohdalla. ja toi on 2e3 eikä 2e2. kaasarit ovat kuulemma ihan erilaisia


1.6 moottorissa kuten 1.8:ssa kuuluisi olla 2e2 kaasari. 2e3 löytyy sitten 1.3:sta.

Alitalo
-
Viestit: 20
Liittynyt: 6.2.2009 11:29

ViestiKirjoittaja Alitalo » 11.2.2009 17:01

kaasari on ollut kädessä ja sitä ollaan pyöritelty ja mistään ei ole löytynyt seos ruuvia

DOC
-
Viestit: 300
Liittynyt: 29.3.2006 22:54

ViestiKirjoittaja DOC » 11.2.2009 17:13

kaasari on ollut kädessä ja sitä ollaan pyöritelty ja mistään ei ole löytynyt seos ruuvia


No johan on perkele. Ota kuvia siitä kaasuttimesta 1 kultakin sivulta, 1 päältä ja 1 alta ja laita ne Photobucketiin. Ihmetellään sitten lisää.

Vetskt
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 6.3.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Vetskt » 6.3.2009 20:30

Jatkan tätä topicia tällaisella jos sopii:

Elikkä kakkoskoppaiseen golfiin ilmestynyt tämänlainen vika: http://www.youtube.com/watch?v=adNtRnj8fN4

Kylmänä käynnistettäessä moottori hörähtää, jonka jälkeen jää vain sahaamaan. Kaasua pari kertaa pumppaamalla saa taas hörähtämään/käymään hetken kunnes taas sammuu. Tätä tarpeeksi monta kertaa toistamalla koneen saa lopulta käymään. Heti moottorin käynnistyttyä se kuitenkin sammuu herkästi kaasusta. Tolpan nokassa lämmitettynä tai kesäkeleillä ongelmaa ei ole.

Mistähän päin vikaa kannattaisi alkaa etsimään?

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 6.3.2009 20:56

Kakkos koppasissa 1.6 ja 1.8 koneisissa seosruuvi(2e2) on kaasuttimen kurkkujen läheisyydessä suoraan ylhäältä päin katsottuna keskellä kaasutinta. Ilmansuodattimen kotelossa on kumitulppa säätöä varten.

Rauno
-
Viestit: 66
Liittynyt: 23.9.2003 15:52

ViestiKirjoittaja Rauno » 6.3.2009 21:33


jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 6.3.2009 23:46

Täältä veikkailtaisiin viallista pulldown:ia.
Viime talvena Polon 2E3:n kanssa oli samoja ongelmia, kylmänä sama kikkailu kuin Vetskt:in tapauksessa. Lämmitettynä lähti käyntiin, mutta silloinkin tyhjäkäynti jurnutti muutamalla sadalla kierroksella. Koneen hieman lämmettyä tyhjäkäynti toimi normaalisti.
Vika korjaantui kun vaihdoin uuden "pulldownin" eli tämän näköisen tuotteen.

Vetskt
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 6.3.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Vetskt » 14.3.2009 11:35

Täältä veikkailtaisiin viallista pulldown:ia.


Tulipa nyt tutkittua tuota ja ryypyn läppä oli jumahtanut auki -asentoon. Suihkuttelin kaksoismetallijousihäkkyrän akseliin vähän wd40:tä ja nyt taas toimii.

bananza
-
Viestit: 98
Liittynyt: 21.4.2005 12:40

ViestiKirjoittaja bananza » 22.4.2009 9:39

en viitsinyt tehdä uutta aihetta niin postailen tähän jatkoksi. eli itsellä myös 1.3 caddyssä pierupurkki 2e2 ja vikoja tuntuu vaan löytyvän. ajattelin pierburgin osalta luovuttaa ja hankkia korvaavan kaasarin. kysyms on nyt se että mitä kaasareita näihin suositellaan korvaaviksi? (ilmeisesti weber?)

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 25.4.2009 11:10

Jos kaasutin on rikki ,osta uusi "Nikki" ,näin meni 80 luvun mainosslogani. no,Eipä ole nikistä sen koomin kuulunut. Weberiä se kait kannattaa metsästää...

JugeZi
-
Viestit: 21
Liittynyt: 14.4.2009 15:33

ViestiKirjoittaja JugeZi » 26.4.2009 13:52

mulla on semmonen ongelma, että kun kone lämpiää niin kone ei tahdo pysyä millään käynnissä tyhjäkäynnillä ja jos antaa kaasua niin pakoputkessa tahtoo käydä pauke :D... ensin rupee röpröttämään ja sitten sammuu. kylmänä lähtee nätisti käyntiin. Kyseessä on 2e2 pierupurkki.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa