Passatin oikean takaoven lukkopesä yllättäen hajosi, eikä pitänyt ovea enää kiinni. Lukko ei ollut jäässä, sillä auto oli ollut monta tuntia lämpimässä tallissa kun lukko sanoi sopimuksensa irti.
Vaihdoin tilalle käytetyn lukkopesän, ja nyt kun kaukosäätimestä lukitsee ovet, niin kaikki muut ovet menevät lukkoon, paitsi tämä oikea takaovi. Kun taas kaukosäätimestä avaa ovet, niin kaikki muut ovet aukeavat, mutta nyt oikea takaovi meneekin lukkoon. Lukko toimii siis juuri päinvastoin miten pitäisi.
Mitenkä lukon saisi toimimaan muiden lukkojen kanssa samaan tahtiin? Voiko lukkojen tilan jotenkin nollata esim. Vag-Comilla tai akun irroituksella? Vai pitääkö lukon moottorille syöttää käsin sähköä sen verran, että sen tila muuttuisi toiseksi?
Kävi seuraavanlainenkin vaihtoehto mielessä, että jos lukitsisi sen oikean takaoven lukon jolloin muut ovet aukeavat, ottaisi johdon lukosta irti ja lukitsisi nyt muut ovet, sitten laittaisi johdon takaisin ja nyt kaikki ovet olisivat lukossa. Saisiko näin lukot synkronoitua?
Passatin oven keskuslukko toimii käänteisesti
Valvoja: ffp jäsenet
Passatin oven keskuslukko toimii käänteisesti
Viimeksi muokannut Niksa, 27.11.2008 14:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mutta ei kai niitä johtoja edes saa väärinpäin laitettua? Ainakin lukossa olevassa 6-napaisessa liittimessä on toisella puolella sellainen hakanen, joka lukitsee johdon liittimen paikoilleen. Pellin sisäpuolella olevaan ikkunamoottoriin menevä leveä liitinkään tuskin menee väärinpäin paikoilleen, ja ainakin sähköikkuna toimii oikein, joten luulisi senkin olevan oikein kytketty.
Äsken kokeilin ovi auki rämpätä kaukosäätimestä vuoroin kiinni-auki ja painelin pitkään pohjassa ja vaikka mitä, niin ihme ja kumma lukko oppi tavoille. Vilkutkin välähtää ja hälytin lähtee päälle. Ainut vaan enää, että ovi ei aukea kunnolla, joutuu kiskomaan kaksi kertaa kahvasta, että saa auki. Eka nykäisy vain hieman raottaa ovea. Liekö lukkopesä vähän eri kohdassa siihen oviaukossa olevaan kiinnikkeeseen nähden ja siitä hiertää, tai sitten on jotenkin jäässä. Tiedä häntä, mutta keskuslukko kuitenkin toimii nyt.
Komento takaisin, eipä toimikaan enää. Tekee edelleen samaa, että auki silloin kun pitäisi olla kiinni, ja kiinni silloin kun pitäisi olla auki. Noita lukkopesiähän on kahdenlaisia, ranskalaisia ja saksalaisia, joissa molemmissa eri liittimet jotka käyvät vain yhdellä lailla. Enkä usko, että kytkennöissä voisi olla siinäkään mielessä vikaa, koska se kerran jo toimi normaalisti. Onkohan lukon mikrokytkimissä sitten jotain vikaa, vai aiheuttaisiko sekään tuollaista käänteistä toimintaa?
Katsoin autosta vikakoodit:
00931 - Locking Module for Central Locking; Rear Right (F223): Implausible Signal
Eli ilmeisesti lukko on rikki?
Nollasin koodin ja kun painoi kuskin ovesta vaikka auki tai lukkoon, niin heti tuli tuo koodi uudestaan. Vanhan lukon aikaan ei ollut tuollaista vikakoodia. Onkohan tuosta nykyisestä sitten juotokset murtuneet tai mikrokytkimet rikki? Jännä kuitenkin kun se toimii juuri päinvastoin mitä pitäisi.
00931 - Locking Module for Central Locking; Rear Right (F223): Implausible Signal
Eli ilmeisesti lukko on rikki?
Nollasin koodin ja kun painoi kuskin ovesta vaikka auki tai lukkoon, niin heti tuli tuo koodi uudestaan. Vanhan lukon aikaan ei ollut tuollaista vikakoodia. Onkohan tuosta nykyisestä sitten juotokset murtuneet tai mikrokytkimet rikki? Jännä kuitenkin kun se toimii juuri päinvastoin mitä pitäisi.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa