Paras viritysaihio

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Senior
-
Viestit: 46
Liittynyt: 17.7.2007 1:56

Paras viritysaihio

ViestiKirjoittaja Senior » 6.10.2008 8:32

MIkä 2.0 16v on paras viritysaihio mistä menis käyttää jotain omiakin osia.
Mihinkä saakka riittävät ruiskut, ja mikä moottorin ohjaus on järkevin laittaa.

Teho tavoite on +220hv

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 6.10.2008 9:09

Jos oletetaan, että kyse on konsernin tuotteista, niin eiköhän se se ABF ole.
Liekö VW:llä edes muita varteenotettavia 2.0 16V koneita..

Varmaksi en sano mutta luulisin että kyseisen koneen omat sisuskalut kestäis tuon 220hv.
Kiertokanget kannattaa kiillotella ja teräskuulapuhaltaa sekä koko alakerta tasapainottaa hyvin niin alkaa kestämään ihan eri lailla.

Millä tahansa ruiskulla pystyy tuommoista konetta ohjaamaan. Oma perstasku sen melkein määrää, laitatko Megaruutan vai Haltech, motec etc hiporuiskun. :)

Senior
-
Viestit: 46
Liittynyt: 17.7.2007 1:56

kone

ViestiKirjoittaja Senior » 6.10.2008 14:05

Mitenkäs 1.8 16v kr moottori. Onko siitä kokemuksia, mitä on hyvää ja mitä huonoa?

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 6.10.2008 14:43

Lähinnä toi sun tehotavoite viittaa siihen, että konetta on tarkoitus ajaa ahdettuna? Tällöin toi KR:n mekaaninen ruutta ei ainakaan oo niitä parhaita puhallinkäyttöön, joskin niihin ovat jotkut tainneet turbo saabien rojuja laittaa, jotta saanu toimiin turbokäytössä...

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 6.10.2008 14:53

Niin kuin itse sanoit (poiketen alkuperäisessä viestissä ilmoittamistasi kriteereistä), KR moottori on 1.8l.

Edellistä kirjoittajaa kompatakseni K-Jetronic on sen verran haitarista, ettei juuri sovellu edes vapariin kovin kaksisesti.. saati virityskäyttöön.

Kyllä 16v (1.8 tai 2.0) koneesta sen reilut pari sataa kaakkia saa ilman turboakin mutta kyhnyä saanee varata enemmän mitä turbottaessa.

Tai ainakin oletin, että alun perin oli kyse vapaastihengittävästä systeemistä?

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 6.10.2008 15:29

Olisi KR kai sekin ihan toimiva vaihtoehto. Siihen Audi S2 männät ja alakerran tasapainotus, eikös noilla palikoilla olla 400 hv tuntumaan päästy aika luotettavasti.
Vakiomäntiä hieman sorvaamalla varmaan kestää 220 hv kunhan vaan saa sopat ja sytkät kohdalleen.

Megasquirt on edullinen ja ohjelmisto hyvin helppo omaksua.
Oikeastaan voisi sanoa, että tavallisessa harrastekäytössä ei ole mitään todellista syytä miksi kannattaisi käyttää alkuperäisruiskua, taikka myöskään hyperkallista merkkiruiskua.
Kilpakäyttö on tietysti asia erikseen.

Kannattaa heittää mega paikalle, niin saa sentään syötöt ja sytkät kohdalleen. Nykyversiot ovat varsin päteviä laitteita, varsinkin kustannuksiin nähden.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 6.10.2008 16:20

Velipojalla parin millin ylikokoon porattu vapari-KR, Wisecon takoset, Eaglen H-veivit, virtauspenkissä tehty kansi, Catcamsin nokat, KMS:n läppärungot sekä moottorinohjaus. 220hv/238Nm puski dynossa. Yksi ajokausi takana ilman ongelmia.

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 6.10.2008 16:29

^Mikä catcamsin sarja?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 6.10.2008 18:26

Tarkkaa tietoa mulla ei ole mutta ymmärsin että asteita olisi 288. Jokatapauksessa hydraulinen nokka.

Senior
-
Viestit: 46
Liittynyt: 17.7.2007 1:56

vapari

ViestiKirjoittaja Senior » 6.10.2008 19:46

Vapari koneesta on tulossa, säännöt kieltää turbon.
Lähinnä haen sitä kummassa on enempi ittessään käytettäviä osia, käykö ruisku sellaisenaan yms. abf moottorit tuntuvat olevan melko tiukassa, onko tietoa missä hinnoissa semmoiset vakio moottorit liikkuvat?

tikkku
-
Viestit: 179
Liittynyt: 9.9.2005 23:53

ViestiKirjoittaja tikkku » 8.10.2008 11:51

kova äijä pistää tuplat.. loppupeleissä melkein sama asia kuin esim läppärungot, kunhan säätää osaa. jm:ssä käyttävät pösön veivejä ja tojotan mäntiä (16tappiset) avensikset corollat jne ja veteleehän ne aika kovia lukemia niistäkin vaíkkka ovat 1600cc ja 2kurkkusella kaasuttimella

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 8.10.2008 13:12

Ja fiksu äijä pistää läppärungot.. Pelkkää huipputehoa katsoessa kaasarit vielä pärjäävät jollainlailla mutta vetoalueen laajuus ja toiminta matalilla kierroksilla on 6-0 läppärunkoruiskulle.

tikkku
-
Viestit: 179
Liittynyt: 9.9.2005 23:53

ViestiKirjoittaja tikkku » 27.11.2008 22:30

laskeppas rahojas ja sano uudestaan...

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 28.11.2008 8:18

Ja fiksu äijä pistää läppärungot.. Pelkkää huipputehoa katsoessa kaasarit vielä pärjäävät jollainlailla mutta vetoalueen laajuus ja toiminta matalilla kierroksilla on 6-0 läppärunkoruiskulle. Noista kaasareista voi mennä vääntämään johonkin jokkispalstalle.

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 29.11.2008 0:01

Jos kisakäyttöön, niin giljotiiniillä oleva "läppärunko", saa viimeiset hevoset houkuteltua ulos.

htn
-
Viestit: 273
Liittynyt: 24.7.2003 14:47

ViestiKirjoittaja htn » 29.11.2008 20:55

Kappas täälläkin perus jokkisvääntö käynnissä...

Aina on nähty röpöttäviä ja kehnosti jostain kohtaa vetäviä ruutta ja kaasarikoneita jos muu paketti on persiillään, mut kertokaapa mitenkä ne autot ennenmuinoin mahtoi toimia alhaalta ylös niillä weebereillä oli luokka mikä tahansa jos vaan muu paketti oli kunnossa ja säätäjä oli osannut hommansa...??

Tossa malliksi kaasarikoneisen kilpamoottorin toimintaa kun ne webrut on säädöissä ja muu paketti on kunnossa...

http://www.saxspeed.fi/saxspeed-vilppula2006.flv

Voipi olla että jostainkohtaa aluetta ois saatavissa muutama poni tai njyyttoni lisää mutta jossain autokrossissa tai rallissa ei mitään käytännön merkitystä. (muuta kun että jollain kms ruiskulla ja läppärungoilla menee vaan hermot kun vivustossa on kriittisiä osia muovia ja boksit pimenee sillontällön)



Jaaniin olis tommonen reilu 200hp kone myynnissäkin sopivasti, joka myös toimii alhaalta ylös komiasti.

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=10 ... 587e0e8a14


Toki sitten kun kaikki muu kilke on parasta mitä saa ja pussissa vielä roposia jälellä voi pistää sen 4k€ motecciin ja kunnon läppiksiin...

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 29.11.2008 22:19

Parkuuhan tuo mukavasti, ei voi kieltää mutta enhän minä väittänytkään etteikö kaasareilla saa peliä laulamaan. Onhan noita tehty maailman sivu. Itseltäkin löytyy tuplilla kiristetty 1397-kuutioinen vapari, pitkäiskuinen ranskanleipä tosin. Lievästä nokasta ja pitkäiskuisesta rakenteesta huolimatta huomattavan ylävireinen, isot ja lyhyet imukanavat yhdessä isojen kaasareiden aiheuttaa 4000 kohdalla hauskan "riemastumisen", tuo näkyy hyvin vääntökäyrässä.
Kuva

Kuva


Mutta jos haetaan laaja-alaista moottoria ja tilavuus on rajattu niin eipä viisasta moottorinohjausta kera läppärunkoruiskun kaasareilla hakata. Hinta-tehosuhde taitaa olla vielä kaasareiden puolella, mutta ei uutta Weber-paria voi ainakaan halvaksi sanoa ja täytyyhän sytkänohjauskin jotenkin hoitaa. Mun mielipide..

htn
-
Viestit: 273
Liittynyt: 24.7.2003 14:47

ViestiKirjoittaja htn » 30.11.2008 9:04

No juu makuasioista ei oikein passais kiistellä, mut ihan komiat käppyrät gordinissakin... Tuostakaan taitais saada muuta oleellista petrattua kuin tuota 4500-5200 väliä tietokoneilla ja jos sinne saa lisää tyyliin 3hp6nm ja kustannus on luokkaa 2k€ niin liekö sen arvoista, vieläpä kun pikkusen menettää toimintavarmuutta yleensä...

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 30.11.2008 9:25

Tuo Rellun kone on itseasiassa 1400 Alpine, 8 Gordinin koneesta edelleenkehitetty tyyppi pitkäiskuisella alakerralla.

Täytyy koittaa saada velipojan 1850cm3 KR:n dynokäppyrä tänne näkyville.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 30.11.2008 17:27

Tuossa velipojan 1850cm3 KR:n dynolappu. Melko mutkainen vääntökäyrä mutta ajossa tuota ei huomaa. Kone vetää kiltisti alle 1500 ja rajoitin poikkaisee lystin 7700. 400m meni 14.1/171km/h.
Kuva

htn
-
Viestit: 273
Liittynyt: 24.7.2003 14:47

ViestiKirjoittaja htn » 30.11.2008 19:35

No juu tossa kaupan olevassa moottorissa webereillä ja omalla muokatulla sytkällä vähemmän monttuja vaikka on mm. rajummat nokatkin (304/296 ja 11.3/10.4mm)

Merkitys noilla montuilla tosiaan aikas olematoi ja tuo taas todistaa sen että säätäjästä se on normaalisti kiinni noitten virikoneiden kanssa , eikä siitä onko siellä ruisku vai kaasarit.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa