xenon ongelma startatessa

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

skodillakki
-
Viestit: 33
Liittynyt: 7.11.2007 12:44

xenon ongelma startatessa

ViestiKirjoittaja skodillakki » 25.11.2008 13:05

Elikkäs asensin HID Kit Xenon sarjan autooni viikonloppuna. Valot toimii hyvin ja ovat kirkkaat. Ainoastaan startatessa on ongelmia. Tai siis valot syttyy sillonkin moitteetta, mutta auton mittaristossa alkaa palaa erilaiset merkkivalot. Jos laittaa parkit päälle ja xenonit päälle vasta hetken matkan ajon päästä päälle niin ei ongelmia. Samoin, jos on ajanut kohtuullisen matkan ja sammuttaa auton ja starttaa heti uudestaan niin valot syttyy moitteetta. Olen lukenut ongelmista ettei xenonit syty aina startatessa, mutta mulla ei taas tässä ole mitään ongelmia, ainoastaan mittariston valot syttyy palamaan. Mittaristossa palaa tällöin luistoneston merkkivalo sekä abs merkkivalo.. Tänään huomasin kun lähdin liikkeelle vaikka merkkivalot paloivat, että luistonesto ei ollut päällä eikä abssät toiminnassa eli merkkivalot ovat oikeassa. Lisäksi ajotietokoneessa ja mittaristossa vilkkuu käsijarrun merkkivalo ja teksti BRAKE! Myös summeri soi hetken aikaa..

Olisko sitten mahdollista, että startatessa virran menekki on niin suuri kun hehkutuskin on vielä käynnissä, että kyseinen vika johtuisi jännitteen alenemasta?!?

Vai onko tällainen mahdollista johtuen esim. jos ballasti on sijoitettu liian lähelle ajotietokonetta ja sekoittaa näin ollen pakkaa jotenkin. Apuja tarvittais...

Raimssi
-
Viestit: 498
Liittynyt: 23.8.2005 17:46

ViestiKirjoittaja Raimssi » 25.11.2008 22:10

miksi päättelit että vika olis xenoneissa? miks ei esim. johdossa joka haistelee jarruja.

skodillakki
-
Viestit: 33
Liittynyt: 7.11.2007 12:44

ViestiKirjoittaja skodillakki » 26.11.2008 14:33

no siitä päättelin, kun vika tuli ilmi heti xenonien asennuksen jälkeen. Tiedossa on myös että xenonit vaatii paljon virtaa syttyessään ja alhainen jännite viittaa myös siihen, että tietokone kytkee ns. "ei pakollisia" toimintoja (abs, esp) pois käytöstä. Nämä viittaisivat siis alhaiseen jännitteeseen. En tiedä sitten olisko toi mun akku sitten parhaat päivänsä nähny ja sen vuoksi kylmänä käymään laittaessa jännite ei riitä.

DOC
-
Viestit: 300
Liittynyt: 29.3.2006 22:54

ViestiKirjoittaja DOC » 26.11.2008 20:12

Vai onko tällainen mahdollista johtuen esim. jos ballasti on sijoitettu liian lähelle ajotietokonetta ja sekoittaa näin ollen pakkaa jotenkin


Maadoittamattomat ballastit synnyttävät runsaasti RF:ää eli radiotaajuista häiriötä. Oletko maadoittanut ballastit kunnolla auton runkoon vai ovatko ne nippusiteillä kiinni jossain muovitorvessa?

Kyllä kai se niin on, että pysyvän vian aikaansaamiseen tarvitsee olla myös viallinen osa. Ei niiden ballastien säteilyteho kuitenkaan keskusyksikköä voi polttaa tai jos voisi niin se olisi pimeänä koko koje.

Ajovaloautomatiikka kannattaa kytkeä irti xenonien kanssa.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 27.11.2008 7:04

Yhdellä asiakkaalla oli vastaavanlainen vika (vaikkakin auto oli ranskalainen). Vika johtui siitä että ballasti oli kiinni ihan ABS yksikön vieressä, jolloin anturien nopeustieto häiriintyi. Vika korjaantui sillä että ballastin siirsi 20cm päähän yksiköstä.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 27.11.2008 10:31

Ja ABS:ää ei koskaan kytketä pois vaikka akulla kuormitusta olisikin (jännite putoaa).

skodillakki
-
Viestit: 33
Liittynyt: 7.11.2007 12:44

ViestiKirjoittaja skodillakki » 27.11.2008 20:11

kiitoksia kovasti vastauksista. Toisen ballastin sain kiinnitettyä metallipalkkiin itseporautuvilla ja sen jälkeen koeajolla ei ilmennyt mitään ongelmia. Toisen jouduin kiinnittämään muoviin, jonka jälkeen ekalla kerralla heti ilmeni ongelmia. Nyt heräs epäilykset tuosta maadoittamattomuudesta mitä DOC sanoi. En ole ollutkaan tietoinen, että ulkokuoret täytyy maadoittaa,, Täytynee koittaa tota. Toinen kysymys olis, että missäspäin konehuonetta toi abs:än ohjausyksikkö sijaitsee, jos se sitä häirittee.

DOC
-
Viestit: 300
Liittynyt: 29.3.2006 22:54

ViestiKirjoittaja DOC » 27.11.2008 20:20

En ole ollutkaan tietoinen, että ulkokuoret täytyy maadoittaa


Ei siitä kukaan muukaan ole tietoinen. Kun pelaa erilaisten radioiden kanssa ja etsii niihin ilmaantuvien häiriöiden syytä saattaa hoksata tuommoisenkin seikan.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 28.11.2008 16:34

Toinen kysymys olis, että missäspäin konehuonetta toi abs:än ohjausyksikkö sijaitsee, jos se sitä häirittee.


Kuljettajan puolella umpion takana. Se mökkylä johon tulee ja menee jarruputkia.

skodillakki
-
Viestit: 33
Liittynyt: 7.11.2007 12:44

ViestiKirjoittaja skodillakki » 1.12.2008 7:49

Viikonloppuna kattelin tossa noita valoja kun tuli oltua hallilla. Mun kuskin puolen ballasti on aivan abs-ohjausyksikön vieressä (noin 10cm). Maadoitin ballastin ulkokuoren ja luulin jo asian korjaantuneen, kunnes taas aamun tullen (auton seistyä 12 h) sama ongelma edelleen. Jännä kun autoa starttaa ensin niin merkkivalot syttyy, mutta kun sammuttaa ja starttaa heti uudestaan niin ei mitään ongelmia.
En tiedä sitten pitäiskö ruveta uskoon enemmänkin tohon akun jännitteen alenemaan. Kaveri puhu, että nykyautoissa on semmonen automatiikka, joka kytkee juurikin kyseisiä järjestelmiä (abs,esp) pois käytöstä, jos jännite akussa laskee alle 10V. Tämä siksi, että järjestelmät tarvitsevat melko paljon virtaa ja jos ne eivät toimi kunnolla niin on parempi ettei ne toimi ollenkaan.

Rasitustestejä akulle jotkut kuulemma tekevät ilmaiseksikin, en tiedä sitten onko vaivan väärti vai hakisko vaan uuden patterin..

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 1.12.2008 11:48

No ei nyt todellakaan turvajärjestelmiä ensiksi pois kytketä. Ensiksi lähtee takalasin ja peilien sekä penkkien lämmitykset, sitten ilmastointia ja radiota jne.. turvajärjestelmät jää päälle viimeiseen asti.

Kyllä toi 10 senttiä saattaa hyvinkin olla liian vähän väliä siihen absiyksikköön.

skodillakki
-
Viestit: 33
Liittynyt: 7.11.2007 12:44

ViestiKirjoittaja skodillakki » 7.12.2008 15:00

No niin, ongelma näyttäisi tällä erää hävinneen. Ainakaan kahteen päivään ei ole ongelmia esiintynyt, kun siirsin kuskin puolen ballastin kauemmaksi abs- ohjausyksiköstä. Alun perin se oli siis 10 cm päässä siitä ja nyt välimatkaa on noin 30 cm. Toivottavasti ongelmat loppuivat lopullisesti, mutta ainakin nyt näyttää siltä..


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 72 vierailijaa