H4 Polttimoista..

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

A_._A
-
Viestit: 260
Liittynyt: 23.7.2003 21:30

H4 Polttimoista..

ViestiKirjoittaja A_._A » 10.11.2008 11:48

Onkos porukalla käsitystä kuinka paljon paremmin valaisevia ovat nightbraker ,xtreme yms yms extrateho 60/55w polttimot tavallisiin verrattuna ?
Tai verrattuna esim 100/55w polttimoihin..

pikaisella googletuksella en löytänyt suomesta kuin 24v polttimona 75/70w polttimoa , ulkomailta tosin löytyy sellaistakin 12v:nä mut melko eksoottisilta kuullostavilta nettisivuilta eli tilaaminen suomeen tuskin onnistuu mun kielipäällä..

Kuulostaa toi 75/70w polttimo vaan melko kivalta tehoiltaan , pitkät ei viel ehkä sulattaisi muovi umpioita verrattuna 100w polttimoihin ja lyhyihin tulisi kivasti lisäpotkua, kun vaan saisi suomesta jostakin helposti..

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 10.11.2008 14:49

Mielestäni ainakin Phillipsin "paremmat" polttimot antavat valkoisempaa valoa kuin perus H4:set ja valokuvio on parempi... Suuremman hyödyn niistä saisi kun releyttäisi valot uudelleen ja vetäisi virran suoraan akulta... Mulla ainakin on kaikissa VAGeissa ollut melkoisen alhainen jännite kun mitataan polttimoille tulevista johdoista...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 10.11.2008 15:00

Ja releytyksen jälkeen eivät enää tahdo kestää, ainakaan nuo +60% -polttimot :-(

Xenonit lienee paras vaihtoehto.

DOC
-
Viestit: 300
Liittynyt: 29.3.2006 22:54

ViestiKirjoittaja DOC » 10.11.2008 16:23

+60% polttimot kesti minulla releiden kanssa 3 viikkoa kesällä. Ja hintaahan oli n. 20€/pari.

Jos haluat halogeenit, laita releet + johdot ja polttimoiksi 80/100W. Näistä on jo vuosien kokemus. Kannattaa ostaa Osramin polttimot niin kestää puoli talvea. Biltema kestää puoli viikkoa.

H4-xenonit toimii jo toista talvea, ei ole ollut ongelmia. Niin, kesäksi laiton vakiopolttimot.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 11.11.2008 10:49

Xenonit ja projektiolinssioptiikalla olevat umpiot. Noilla näkee ja eivät häikäise myöskään kanssaliikkujia.

Nuo 100 W yms viritelmät ovat hieman itsekäs vaihtoehto.

petri m
-
Viestit: 307
Liittynyt: 8.3.2006 18:28

ViestiKirjoittaja petri m » 13.11.2008 9:35

terve! taitaa olla noiden lamppujen kestoon ainakin yksi syy se, että niitä testataan 13,2v. jännitteellä(philips). eipä taida missään uudemmissa autoissa moisia jännitteitä olla? taitaa olla aika vakio 14,5-15 v. releytyksen kanssa toimivia tuikkuja ainakin ovat(philips) h1/h3/h4 premium, longerlife ja blue vision joka antaa melko valkoista valoa 4000¤k.vision plus ei oikein alkujaan kestänyt samoin h7 ongelmia. puhumattakaan releytyksen tuomasta lisä jännitteestä.

Markus_K (make80)
-
Viestit: 640
Liittynyt: 10.3.2004 8:25

ViestiKirjoittaja Markus_K (make80) » 13.11.2008 10:14

petri m: Eikös laturit anna maksimissaan 14,4V. Kuormitettuna ainakaan ei tuosta yli mene vaikka itelläkin 120A laturi.

petri m
-
Viestit: 307
Liittynyt: 8.3.2006 18:28

ViestiKirjoittaja petri m » 13.11.2008 10:27

joo.o riippuu säätimestä itellä 120a laturissa 14,5 säädin .otetaan sen verran takasin että ne jännitteet on n. 14-15v. ja lataukseen tietenki vaikuttaa myös kuormitus kun laturissa(bosch) on df/dfm liitin.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 13.11.2008 11:09

Mites noi muovilasiset umpiot kestää 80/100W??

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 13.11.2008 11:42

muovilasiset umpiot


:)

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 13.11.2008 15:38

Minulla on ainaki kakkiksessa hyvin kestänyt ne tavalliset sekä motonetin ne siniset polttimot :) Valoille tulee jännite suoraan releiltä eikä mitään ongelmia, harvemmin lakkaavat toimimasta.. Mutta kun nyt noin sanon niin kaikkiha ne palaa kuitenkin kohta yhdellä kerralla!

Lapex
-
Viestit: 368
Liittynyt: 14.3.2008 13:06

ViestiKirjoittaja Lapex » 13.11.2008 21:35

nightbreikkerit on jonkin verran parempia mutta kestoikä ainakin puolet lyhyempi normaaliin verrattuna. sehän kyllä lukee jo pakkauksessakin.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 14.11.2008 8:47

Profiilin Audiin vaihdoin jotku enemmän plusjotain valoa tarjoavat merkkipolttimot muistaakseni 2004. Viime vuonna piti vaihtaa jännitteensäätäjä, kun latausjännite keikkui yli 15V. Tänä keväänä maltoin vaihtaa uudet polttimot, kun toinen lähivalo oli palanut. Hyvin tuntuvat kestävän., valoja ei tosin ole releytetty. Mittarivalopolttimot sen sijaan eivät tykänneet ylijännitteestä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 15.11.2008 9:17

Kyllähän ne kirkkaat kestävätkin, jos valoille tulee jännitettä jotain 13V tai alle. 14V on kuitenkin useimmille liikaa, jää kestoikä aika lyhyeksi. Sitä en sitten tiedä, auttaisiko joku pehmosytytys kestoon. Motonetistahan saa jotain valonvahvistinta, jonka pitäisi parantaa tehoa ja silti polttimot kestäisivät.

E: Optimaalinen kestoikä voisi olla jotain alle vuoden, koska vuodessa tavallinen H4 on himmentynyt jo niin paljon, että se kannattaa kuitenkin vaihtaa. Ja koska ajomäärilläkin on merkitystä, niin meikäläisen vuosi tarkoittaa lähes paria tuntia tien päällä joka päivä.

Ozzu
-
Viestit: 15
Liittynyt: 31.10.2008 14:53

ViestiKirjoittaja Ozzu » 19.11.2008 19:30

Millai mahtaa kestää kun mulla on kolmos golffissa nelosen lyhdyt ja jos niihin heittäs vielä pitkiks 100w h7 sulaako umpio johdot tai jotn?

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 19.11.2008 19:31

johdot

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.11.2008 19:34

Ja usein muovi liittimen ympäriltä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 20.11.2008 18:30

Tuli ostettua kokeeksi Osramin +90% NightBreakerit, hinta noin 10e/kpl. Valo on ainakin valkoisempaa kuin tavallisissa ja kyllä noilla paremmin näkeekin. Parannus ei ole järisyttävä, mutta selkeästi havaittava kumminkin, muutaman päivän kokemuksella vaihto kannatti.

Pakkauksen kyljessä varoitellaan puolittuneesta kestoiästä, saa nähdä kauanko kestävät vakiopiuhoilla.

Edelliset polttimot olivat Philipsin +30% "peruspolttimoita" joista toinen pari kuukautta vanha, joten vertailukohtakaan ei ole huonoimmasta päästä.

E: Vakiopolttimot kestää hyvin, joten jännite ei luultavasti ole kovin korkea (<14V).
Viimeksi muokannut SS, 20.11.2008 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 20.11.2008 20:14

Aika huonot nuo night breakerit kestoltaan. varsinkin jos jännite on luokkaa 14 volttia.

BornFromJets
-
Viestit: 141
Liittynyt: 24.7.2007 0:08

ViestiKirjoittaja BornFromJets » 21.11.2008 0:44

Onko kukaan koittanut Ventossa 100w H4:ia?

Yksi mies ihmetteli miksi en pistä satawattisia, hänkin aikoinaan Ventossa piti ja hyvin kuulemma toimi. Bora ei ollu tykänny.

Mutta täytyypä ensin mitata jännitteet, että vaikuttaako lisäwatteja laittaa.

Edit: tuohon "100w on vähän itsekäs vaihtoehto" Rohkenen olla toista mieltä. Ei se ketään häikäise kaukovaloissa. Vaihdetaan samaan aikaan lyhkäsille kuin vastaantulijakin. Toimii Ruotsissakin. Lähivalojen ropellus kaikenlaisilla cooleilla virityksillä on sitten aivan eri juttu.

JaniH
-
Viestit: 10
Liittynyt: 6.3.2005 9:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja JaniH » 21.11.2008 5:55

Eipä kannata laitella volkkareihin 100w polttimoita ennen kun on laittanut releet valoille. Valotehohan kyllä paranee mutta jo valmiiksi heikko valokatkaisija on sen jälkeen entistä heikompi...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa