Golf VR6 vaihdelaatikon irroitukseen vinkkiä
Valvoja: ffp jäsenet
Golf VR6 vaihdelaatikon irroitukseen vinkkiä
Pitäis tipauttaa Veerasta vaihdelaatikko pois kun ilmeisesti kytkinakselin stefa (tms) on sökö kun öljyt ei pysy laatikossa.. En ole kyseistä operaatiota koskaan tehnyt, niin vähän vinkkiä kaipaisin, että onko jotain kiemuroita kyseisessä operaatiossa.. Jos joku tietää jonkun hyvän ohjeen jossain, niin voisi pistää vaikka linkkiä..
Ei kai siinä mitään sen ihmeellisempää ole? Samanlainen vaihdelaatikko se on verkussakin, kuin muissakin. 5-vaihteinen manuaaliaski, ei mitään ylimääräisiä sähköjä tms turhuuksia, vaijerikepillä ja nestekytkimellä.
Öljyt pois, startti irti, vetoakselit irti, kehäpultit auki. Ennen kovempia repimisiä kannattaa ottaa myös pakkianturin johdot irti, nopeusmittarin vaijeri/nopeusanturin piuha irti (en nyt muista kumpi verkussa on, sähköinen todennäköisesti), kytkimen työsylinteri irti ja vaihdevivustot/vaijerit irti.
Siitähän sen pitäisi sitten lähteä kuskinpuolelle päin vetäisemällä irti. Saattaa joutua kampeamaan ja nitkuttelemaan jonkinverran, ennenkuin lopsahtaa irralleen. Sitten vaan pujottelemaan jotain ihmeellistä kautta se laatikko sieltä lattialle. :)
Öljyt pois, startti irti, vetoakselit irti, kehäpultit auki. Ennen kovempia repimisiä kannattaa ottaa myös pakkianturin johdot irti, nopeusmittarin vaijeri/nopeusanturin piuha irti (en nyt muista kumpi verkussa on, sähköinen todennäköisesti), kytkimen työsylinteri irti ja vaihdevivustot/vaijerit irti.
Siitähän sen pitäisi sitten lähteä kuskinpuolelle päin vetäisemällä irti. Saattaa joutua kampeamaan ja nitkuttelemaan jonkinverran, ennenkuin lopsahtaa irralleen. Sitten vaan pujottelemaan jotain ihmeellistä kautta se laatikko sieltä lattialle. :)
Tuossahan se jo melkein tuli. Eli kone+laatikko on kolmen tukikumin varassa. Laatikon kun ottaa irti joutuu näistä tukikumeista 2 irroittamaan. Etummaisen ja laaikon kannakkeen. Joten moottori on hyvä tukea altapäin jollei omista sellaista tankoa josta sen saa roikkumaan.
Sitten vain edellisten ohjeiden mukaan romut irti ja laatikko lattialle. Poisotto on helppo, mutta se takaisin laitto saattaa vaatia pieniä ponnisteluja varsinkin jos remontin tekee lattialla selällään makoillen.
Laatikon irroitusta ja asennusta auttaa paljon jos irroittaa myös hanttarin puoleisen vetarin laipan laatikosta. Ensin öljyt pois. Muuten ne tulee sieltä vetarin holesta. Tuo vetarin laippa rajoittaa pirusti laatikon liikuteltavuutta siinä irtiotto ja asennus vaiheessa. Joissain malleissa tuo laippa on kiinni sokalla ja jossain pultilla. Selviää kun ottaa vetarin irti. Jos on pultti niin sen kannan näkee ja jos on sokka niin sitten kuppi on tyhjä. Sokallinen lähtee lyömällä irti.
Onnea projektiin. on ehkä paskin työ mitä voi joutua tekemään. Ajallisesti kuluu yhtä paljon jos nostaa ensin koko moottori+laatikko paketin pois ja sitten irroittaa laatikon. Laatikko takas ja paketti perille. Ei tarvitse hikoilla yhtään niin paljoa ja työasennot ovat mukavampia.
Sitten vain edellisten ohjeiden mukaan romut irti ja laatikko lattialle. Poisotto on helppo, mutta se takaisin laitto saattaa vaatia pieniä ponnisteluja varsinkin jos remontin tekee lattialla selällään makoillen.
Laatikon irroitusta ja asennusta auttaa paljon jos irroittaa myös hanttarin puoleisen vetarin laipan laatikosta. Ensin öljyt pois. Muuten ne tulee sieltä vetarin holesta. Tuo vetarin laippa rajoittaa pirusti laatikon liikuteltavuutta siinä irtiotto ja asennus vaiheessa. Joissain malleissa tuo laippa on kiinni sokalla ja jossain pultilla. Selviää kun ottaa vetarin irti. Jos on pultti niin sen kannan näkee ja jos on sokka niin sitten kuppi on tyhjä. Sokallinen lähtee lyömällä irti.
Onnea projektiin. on ehkä paskin työ mitä voi joutua tekemään. Ajallisesti kuluu yhtä paljon jos nostaa ensin koko moottori+laatikko paketin pois ja sitten irroittaa laatikon. Laatikko takas ja paketti perille. Ei tarvitse hikoilla yhtään niin paljoa ja työasennot ovat mukavampia.
Yksi, mikä on kans ihan varteenotettava vaihtoehto (jos omistaa nosturin), niin nappaa koko paketin alakautta irti kaikkine apurunkoineen. Sit vaan nostaa auton päältä pois. Takaisinlaitto ei ole ehkä niin kamalaa, kuin yläkautta kone-laatikko-pakettina.. Mutta toisaalta, suunnilleen samalla vaivalla sen purkaa irti pelkän laatikonkin.
Laatikko irti. Itse tosin katselin vaan vierestä kun kaverit sen irrotti :-)
Harmi vaan, että stefan vaihdolla ei päästy, kun vaihdelaatikossa oli reikä. Joku lukitus pettänyt laatikon sisällä ja joku tappi oli hinkannut laatikon puhki. jep. Nyt joko uutta laatikkoa tai sit pistetään toi laatikko korjattavaks.
Harmi vaan, että stefan vaihdolla ei päästy, kun vaihdelaatikossa oli reikä. Joku lukitus pettänyt laatikon sisällä ja joku tappi oli hinkannut laatikon puhki. jep. Nyt joko uutta laatikkoa tai sit pistetään toi laatikko korjattavaks.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 47 vierailijaa