Golf 1.6 -89 Pierburg 2e kaasarilla ei käy.

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

Golf 1.6 -89 Pierburg 2e kaasarilla ei käy.

ViestiKirjoittaja taky » 7.11.2008 5:38

Golf 1.6 -89 Pierburg 2e kaasarilla ei käy, tyhjäkäynti katosi kokonaan.
Kaasulla/kierroksilla käy, mutta heti kun nostaa kaasupolkiminen sammuu.

Mistä lähtisi ensin vikaa hakemaan - kaasaripuolella ilmeisesti kuitenkin?

Vai ilmavuoto jossain?

Tai sittenkin alipainesäädin?

VW-Tarmo
-
Viestit: 40
Liittynyt: 14.1.2008 15:14

ViestiKirjoittaja VW-Tarmo » 7.11.2008 8:04

Onko sama vika kylmällä ja lämpimällä moottorilla? Käykö auto normaalisti silloin kun kaasua painaa?

Kannattaa ensin tarkastaa kaikki kaasarin alipaineletkut ja varmistaa kaasarin/imusarjan välisen kumilaipan tiiveys.

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja taky » 7.11.2008 10:14

Sama kylmällä kuin lämpimällä.

Kaasunpainallus nostaa kierroksia normaalisti.

Onkohan tuossa systeemissä tyhjäkäyntisolenoidia tms vastaavaa?

VW-Tarmo
-
Viestit: 40
Liittynyt: 14.1.2008 15:14

ViestiKirjoittaja VW-Tarmo » 7.11.2008 11:54

Kaasarin takana on magneettiventtiili (neliskanttinen boksi, johon menee kaksi johtoa), josta pitäisi kuulua naksahdus kun kaasun nostaa ylös. Tarkasta että johdot on kunnossa.

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja taky » 7.11.2008 12:30

Tarkistetaan kun päästää auton pellin alle.

Virran pitää tulla vain kaasua nostettaessa, vai koko ajan ollessa tyhjäkäynnillä?
Mistä ohjaus/virta ko johtimiin tulee?

VW-Tarmo
-
Viestit: 40
Liittynyt: 14.1.2008 15:14

ViestiKirjoittaja VW-Tarmo » 7.11.2008 14:16

Kytkentäkaavion mukaan mustavalkoiseen johtoon tulee jatkuva virta virtalukon / sulakkeen nro 17 kautta ja ruskea on maadoitus.

Muistaakseni venttiilistä pitäisi kuulua naksahdus myös silloin kun virta kytketään.

DOC
-
Viestit: 300
Liittynyt: 29.3.2006 22:54

ViestiKirjoittaja DOC » 7.11.2008 19:20

[lievä OT]

No tässä kohtaa on sopiva kertoa tarina samanlaisesta vaivasta 1.3 koneessa ja laittaa tietäjille kyssäri, josko joku tietäsi vastauksen oireiden perusteella.

Ei käynyt tyhjäkäynnillä mutta kierroksilla kyllä. Liikennevaloissa piti antaa kaasua mutta jos sammui niin lähti napista käyntiin.

Vaiva paheni hiljalleen ja alkoi savuttaa. Yhdessä tiukassa ylämäessä kuski painoi kaasun pohjaan jotta pääse rekasta ohi, tuolloin tuntui nykähtäminen ja pakoputkesta tuli savua kuin T72:n savunheittimistä. Tämän jälkeen kun auto sammutettiin, se ei enää lähtenyt käyntiin vaan hinattiin puomilla meitin pihaan.

Missä vika???

Vastaus tänään myöhemmin.

[lievä OT]

vastaus:

Kuljettaja 67v oli lisännyt öljyä ilmeisesti 3 litran kannulla 1 litran kannun sijaan. Kampikammio oli täynnä öljyä, josta se nousi huohottimeen ja tukki ilmansuodattimen. Ylämäessä tullut täyden kaasun imu veti öljyä niin paljon ilmanputsariin, että savuefekti syntyi. Kampikammiosta poistettiin öljyä n. 1.5 litraa ja ilmansuodatin poistettiin jonka jälkeen autolla voitiin ajaa ostamaan uusi ilmansuodatin.

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja taky » 8.11.2008 11:43

Mysteeri koko juttu... tietty kun itse ei päässyt totetamaan vaivaa vaan havainnot toiselta.

Mutta nyt ollaan pisteessä että auto toimii, alkoi toimia kun eilen kulki pidemmän matkan tänne havainnoitavaksi.

Lähtee käyntiin ok kuten aiemminkin, ryyppy toimii ok, samoin kiihdytys ja nyt tyhjäkäynti myös.
Ainut mitä ensi oireiden jälkeen on tehty lisätty tankkiin masinolia ja eilen ajettu noin 100 km.

Kun sammutus paransi käyntiä jossain määrin, mutta ei kokonaan, ja masinolin vaikutus alkoi vasta kun ajoa tuli riittävästi.

Ainut toimimattomuus jonka havaitsin oli imuilman esilämmityksen toimattomuus, siis otti imuilman suoraan lokasuojan sisätä, eikä lämmin ilman ohjautunut lainkaan kaasarille.

Myös tyhjäkäynti"suutin/ventiili" naksahtaa kun virrat kytkee, mutta vaikka sen liitin on irti ei auton käynti muutu mitenkään, ainakaan kun moottori on lämmin.

Voisiko olla - kuten aluksi epäilin että torstaina kun ilmanala painut pakkaselle ilman olessa kosteaa kysessä olisi jäätämisilmiö kaasarissa imuilman ollessa kylmää ja ajomatka muutaman km niin moottorinlämpökään ei jaksanut pitää kaasaria sulana kunnolla?

VW-Tarmo
-
Viestit: 40
Liittynyt: 14.1.2008 15:14

ViestiKirjoittaja VW-Tarmo » 9.11.2008 20:15

Jos imuilman säätöläppä on rikki ja ilma tulee pelkästään lokasuojan takaa, niin nollakelillä kaasari jäätyy takuuvarmasti.
Todennäköisesti läpän akseli on sen verran ruosteessa, ettei alipaine jaksa vetää läppää ylös. Akselin putsaus ja öljyäminen ratkaisi ongelman ainakin minun autossa.

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja taky » 9.11.2008 20:41

Juu ei sitä jaksanut posket lommolla imemällä saada liikkumaan, pikafixinä läppä "talviasentoon" ruuvilla lukiten ja taas mennään.

Vesqu
-
Viestit: 186
Liittynyt: 9.8.2003 20:37

ViestiKirjoittaja Vesqu » 18.11.2008 10:30

Itsellä myös ongelmana 1.3 koneisessa tuo sammahtelu.Eilenkin pihaan tulleessa 11km ajon jälkeen tyhjäkäynti oli tosi vaivalloista kunnes sammui kokonaan,pitemmän ajon jälkeen tuota ei juurikaan esiinny.Liekkö jumittava ryyppy tms. vikana?Kaasarihan tuossa on Pierburg.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 18.11.2008 19:38

ne alipaine letkut. ainakin samoja oireita on kun vuotaa joku letku


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 18 vierailijaa