Autojen pulteista ja muttereista yleisesti

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

Autojen pulteista ja muttereista yleisesti

ViestiKirjoittaja Petri R. » 8.11.2008 15:51

Onko henkilöauton pultit yleensä normaaleja 8.8 pultteja, turvavöiden kiinnityspultteja lukuunottamatta? Nehän on ainakin kovempia, ja tiheämmällä kierteellä. En nyt tarkoita moottorin pultteja, vaan esim. alustan pultit ja mutterit.

Tuossa kun on tullut passatti purettua konetta lukuunottamatta osiksi, niin tuli mieleen korvata mahdollisimman paljon ruosteisista ja paskasista pulteista ja muttereista uusilla. Tallikaverit on käyttänee vanhoja pultteja ym. nippeleitä keltapassivoinnissa, mutta koska en tee passatista mitään huippuentisöintiä niin tuommonen lienee turhaa. Vanhoissa jenkeissä nuo lienee muutenkin erikoisemmat, ei pelkästään tuumakoko, joten niitä ei aivan normaalista rautakaupasta uusina löydä.

Marko.l
-
Viestit: 173
Liittynyt: 9.2.2004 19:41

ViestiKirjoittaja Marko.l » 8.11.2008 17:48

Kyllä alustan pultit on lähes poikkeuksetta vähintään 10.9 kovuuksilla ja kierteetkin saattaa olla tiheampiä kuin normaalisti.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 8.11.2008 20:34

Vanhojen pulttien kanssa pultti kauppaan ja pyytämään vastaavia uusia tilalle.
Ei kai siinä muuta voi. Ellet ole tietoinen kovuudesta, koosta ja kierteen noususta ja mene hakemaan uusia pultteja ilman että raahaat vanhoja mukana :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.11.2008 20:46

Onkos se useinkin tapana että 10.9 -pultit on hapetettu mustiksi?

Muutamia sellasia tullu jarruissa vastaan, mutta muuten en oo juuri nähny tällaisessa vanhemmassa autossa...

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 8.11.2008 23:29

Etkasta löytää hyvin nuo pulttien koot, tyyliin "hexagonal head bolt M10x130", mutta kovuutta ja mahdollista erikoiskierrettä ei lyödy.

Vois oikeastaan ostaa kierrekamman (voi tarvia muulloinkin), ja jos tuo kovuus jää epäselväksi niin sama melkeen ostaa jotain 10.9 tai kovempaa tuonne alustaan. Eihän niitä montaa kiloa tule, varsinkaan nuin vanhaan autoon. Esim. taakse tulee vain taka-akselin kiinnitykseen 2kpl, iskareihin 4kpl ja panhad-tankoon 2kpl. Edessä apurunko on neljällä pultilla kiinni, alatukivarret neljällä jne.

"Hexagon nut, self-locking" lienee jonkun sortin nyloc-mutteri?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.11.2008 23:35

"Hexagon nut, self-locking" lienee jonkun sortin nyloc-mutteri?
Sellasia olen yhdistänyt räjäytyskuvan ja todellisuuden välillä.

Itse itselleni vastaten tuohon mustuuteen; Just hypistelin -98 A3:n alapalloniveliä joissa pultit mukana. Toinen Topran ja toinen Moog.

Topranissa mustat pultit ja kannassa "10.9". Moogissa kiiltävät pultit ja sama teksti "10.9".

Topran näyttää huolitellummalta ja yritinkin saada molemmille puolille, mutta motonetin tarjontahan nyt on mitä sattuu :) Topran alle 20 € ja Moog 35 € :(

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 9.11.2008 8:51

Mustapassivointi on yleensä sitä varten että saadaan korroosiota pysymään loitolla.
Jotkut hylsyt ja muut avaimet on mustapassivoitu myös sen takia että nämä tunnistaa sellaisiksi joita saa käyttää koneellisessa vääntämisessä.

Tsuissi
-
Viestit: 47
Liittynyt: 14.11.2007 11:49

ViestiKirjoittaja Tsuissi » 15.11.2008 21:26

"Kesto"hylsyjen musta väri on tullut valmistuksessa. Kun se rauta on kuumennettu tietyllä tekniikalla, niin hylsyjen väri muuttuu mustaksi.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 15.11.2008 22:16

^^tuota operaatiota kutsutaan karkaisemiseksi. ja se musta on yleensä rautaoksidia

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 17.11.2008 17:40

eivät kovat pultit ole karkaistuja! ja tuo mustaus tehdään siksi että jos ne sinkittäisiin, niihin voi materiaalista riippuen tulla vetyhaurautta. Siksi 90% yli 8.8 kovuusasteen kamasta on mustaa. Karkaisussa osa muuttaa väriä karkaisuasteen ja materiaalin ominaisuuksien mukaan. Yleisesti mustat osat on hiiletyskarkaistu, liekkikarkaistut sen sijaan ovat sinertävän vihertäviä.

No mutta, nyrkkisääntönä: alustan pultit aina 10.9 tai 12.9

ESE
-
Viestit: 30
Liittynyt: 12.11.2008 14:24

ViestiKirjoittaja ESE » 18.11.2008 6:54

kaikki pultit ovat sinkittyjä, ellei sitten ole rosteri pultteja.. mustapassivointi antaa todella hyvän suojan korroosiota vastaan, eli ensin sinkki joka itsessään on jo hyvä korroosion suoja, päälle passivointi joka lisää korroosion suojaa.. kaikissa sinkityissä pulteissa on ns. vetyhaurautta joka saadaan pois "uunittamalla" tietyssä lämpötilassa tietyn aikaa, näin ollen kapaleesta tulee rasitusta kestävämpi :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 60 vierailijaa