Micran turbottaminen. Onko mahdollista?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

elliv
-
Viestit: 9
Liittynyt: 16.11.2008 10:51

Micran turbottaminen. Onko mahdollista?

ViestiKirjoittaja elliv » 16.11.2008 11:03

Onkos tuollaisen K11 korillisen Nissan Micran turbottaminen mitenkään mahdollisa?
Eniten olisin tuosta katsastuksesta kiinnostunut, että saisiko tuollaisen esim. -94 mallisen Micran turbon kanssa rekisteriin? Vai onko tuossa joku vähäpäästöinen moottori?

Ja jos tuo turbottaminen ei lain puolesta onnistu, niin mitä muita keinoja olisi saada pirteyttä Micraan? Kyseistä autoa ei siis itselläni vielä ole, mutta olisin tuollaista -94 16v moottorista ruiskupeliä katsellut. Onkos tuota mahdollista jotenkin lastulla virittää?

sam74
-
Viestit: 363
Liittynyt: 6.12.2006 11:55

ViestiKirjoittaja sam74 » 16.11.2008 11:12

on ainaskin vähäpäästöinen.... itsekin joskus tuollaisen turbottamista miettiny... on noita microja pari kappaletta tullut omistettua....

kyllähän noihin viriosia taitaa saada ainaskin englannista....
mulla oli ekassa micrassa nissanilta hankittu peltisarja ja kunnon putkisto+kartiosuodatin ja katti poistettu niin mitattiin dynossa 75kw kun vakiossa on 55kw....
tuollaista peltisarjaa vaan ei enää nissanilta saa... briteistä kyseltiin yheltä firmalta josko ne ois toimittanu suomeen,mutta eivät edes vaivautuneet vastaamaan sähköpostiin

elliv
-
Viestit: 9
Liittynyt: 16.11.2008 10:51

ViestiKirjoittaja elliv » 16.11.2008 11:27

Eli tuon vähäpäästöisen turbottamisen voi siis unohtaa ihan suosiolla vai? Kun eikös siinä joudu niitä jotain kalliita päästömittauksia teettämään?
Ja jos joku viittisi laittaa jotain linkkejä mistä saisi micran viritysosia.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 16.11.2008 12:06

Hanki tuollainen:

In 1988, Nissan launched a limited 10,000 unit run of its homologated Nissan 1989 March Superturbo (EK10GFR/GAR). Both this and the 1988 March R (EK10FR) featured the same highly advanced sequential compound charged (supercharger plus turbocharger) engine in an all-aluminium straight-4 930 cc 8-valve 4 cylinder Nissan MA MA09ERT unit that produced 110 PS JIS (81 kW/108 hp) at 6400 rpm. This car came with either a 3-speed automatic or 5-speed manual gearbox with viscous limited slip differential, as well as options such as air conditioning and electric mirrors. The March Superturbo still holds the crown for the fastest production March in Nissan's history, with factory performance figures of 7.7 seconds to go from 0 to 100 km/h (62 mph) and 15.5 seconds to run a quarter mile. It has a top speed of 180 km/h (112 mph).


http://en.wikipedia.org/wiki/March_Superturbo

;-)

Jussi.S
-
Viestit: 178
Liittynyt: 6.9.2006 18:28

ViestiKirjoittaja Jussi.S » 16.11.2008 13:37

Prjojektiosastollahan oli micran turbotusprojekti joskus muinoin, lienee nyt jo bittitaivaaseen haihtunut?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 16.11.2008 13:59


elliv
-
Viestit: 9
Liittynyt: 16.11.2008 10:51

ViestiKirjoittaja elliv » 16.11.2008 15:26

Juu tuon jutun olenkin jo lukenut. Tossahan on toi joku vanhemman mallinen Micra.
Pystyisikö tuohon väsäämään MeagaSquirtin ja saisiko siitä jotain tehoja?

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 16.11.2008 18:18

Itellä kakkoskiesinä tuollainen samainen -94 1.3 16v Micra. Rekisteriotteessa ei lue vähäpäästöisyydestä mitään, mutta maininta on katalysaattorista yms. roippeista. Tuo maininta ilmeisesti riittää siihen,että auto on vähäpäästöinen vaikka sitä ei suoraan ilmoitetakkaan? Joku remmiahdin tuossa voisi olla paikallaan ja aina leimalle muuttaisi vapariksi. Oma hommansa siin tietysti on, mutta katsastushan on vain kerran vuodessa...

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 16.11.2008 18:33

Rekisteriotteessa ei lue vähäpäästöisyydestä mitään, mutta maininta on katalysaattorista yms. roippeista. Tuo maininta ilmeisesti riittää siihen,että auto on vähäpäästöinen vaikka sitä ei suoraan ilmoitetakkaan?

Ei kai siinä otteessa tarvitse välttämättä olla mitään mainintaa katalysaattoristakaan vaikka auto onkin vähäpäästöinen. Mullakaan ei tuossa Corradossa ole nykyisessä otteessa mitään mainintaa vähäpäästöisyydestä tai katalysaattorista, mutta kyllä tuo silti taitaa olla vähäpäästöinen kun vanhasta otteesta se maininta löytyy. Täytyy nyt vielä katsastuksessa asiasta kysäistä, mutta veikkaan että niiden tiedoista se vähäpäästöisyys myös löytyy.

elliv
-
Viestit: 9
Liittynyt: 16.11.2008 10:51

ViestiKirjoittaja elliv » 16.11.2008 20:17

No mitäs kaikkia virityksiä sitten vähäpäästöiselle saa tehdä? Ja mitä ei saa tehdä?
Vai olisikohan jokin toinen automalli parempi aihio virittämiselle.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 16.11.2008 22:53

No mitäs kaikkia virityksiä sitten vähäpäästöiselle saa tehdä? Ja mitä ei saa tehdä?


Tehdähän voi mitä vain, kunhan käyttää VTT mittauksessa (n. 1k+alv) muutosten jälkeen eikä teho kasva kuin max 20% (jarrut tietty vastattava mallisarjan tehokkainta).

elliv
-
Viestit: 9
Liittynyt: 16.11.2008 10:51

ViestiKirjoittaja elliv » 17.11.2008 16:03

No mitä kaikkea saa sorkkia ilman tuota VTT:n mittausta?

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 17.11.2008 16:32

Periaatteessa saastelaitteille ei kai sais tehdä mitään, mutta kyllähän siihen peltisarjan ja putkiston voi pistää ainakin ja sen kuuluisan vaparisuotimen likaamaan moottoria. Nokka-akselien kanssa taitaa alkaa sit jo päästöarvot tulla ongelmaksi. Viisaammat korjaavat tarpeen mukaan...

elliv
-
Viestit: 9
Liittynyt: 16.11.2008 10:51

ViestiKirjoittaja elliv » 17.11.2008 16:37

Mutta pystyykös tuohon Micraan laittamaan virityslastua tai jotain vastaavaa vai onko tuo polttoaineen suihkutus toteutettu jotenkin mekaanisesti?

Harry
-
Viestit: 211
Liittynyt: 6.2.2005 22:23

ViestiKirjoittaja Harry » 19.11.2008 23:50

Onks tämä joku Nissani-palsta vai..? :)

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 20.11.2008 0:06

Ei mutta täällä on paljon tietoa ja aika moni on varmaan harrastanut muitakin vaggilaisia

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 20.11.2008 7:14

Jos Micra on ainoa vaihtoehto hankintalistaslla, niin kyllähän siihenkin tehoa saa kuten edellä on todettu. Hintaa tietty tulee moninkertaisesti auton hankintahintaan verrattuna jos niitä kaakkeja nyt meinaa yhtä kahta enempää saada.

Kannattaa siis miettiä onko Micra se ainoa ja oikea vaihtoehto ynnä ihastuksen kohde vai saisko halvemmalla helpommin viritettävän tai jo valmiiksi kulkevan laitoksen. Aika hinnakkaita noi Micrat ainakin näyttää olevan Nettiauton mukaan. Tietty jos äiteeltä on kauppakassi jäämässä niin...

Harry
-
Viestit: 211
Liittynyt: 6.2.2005 22:23

ViestiKirjoittaja Harry » 20.11.2008 8:26

No, kun aiheeseen sitten kerran päästiin, on todettava että onhan noita Microja tosiaankin ainakin rallipeleinä. Joten joltakin sellaselta tiimiltä teknistä tietoutta varmasti löytyy.
VM:ssa oli myös joskus Moottoriklinikka-osiossa Micra kilpuriaiheena. En muista nroa, mutta olisko ollu jossain 90-luvun puolivälin paikkeilla. Micraan oli muistaakseni suoraan saatavana jotain "kit-car"-sarjaa jolla ruutia sai lisää, ja tehot liikkui puolentoistasadan nurkilla. Turbo on sitten jo toinen asia... Minun mielestäni utopiaa.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 20.11.2008 16:18

Vai olisikohan jokin toinen automalli parempi aihio virittämiselle.

Tässä sanoit jo totuuden itse.
Unohda tuon virittely ellei sinulla ole rahaa aivan vitusti ylimääräistä takataskussa(no miksi ajelisit micralla sitten enää toisaalta..)

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 21.11.2008 14:05

http://www.ncf.fi/forum/YaBB.cgi

Tuolta löytyy varmasti parhaiten tietoa Microista ja niiden virittämisistä.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 22.11.2008 12:17

Virittelyyn kannattais varmaan joka tapauksessa hankkia sellainen auto jonka mallisarjasta löytyy tehokkaitakin malleja eikä pelkkiä 75kW kauppakasseja...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 15 vierailijaa