Tuollaisen olen huomannut nyt kun kelit on viilenneet, että mittariston trippi ja ajotietokoneen kulutuslaskurit sun muut nollautuu aina pidemmän seisonnan jälkeen käynnistyksen aikana, mutta ei yleensä jos on ollut sammuksissa vain jonkun aikaa.
Eli ilmeisesti jostain virta laskee liika alas käynnistyksen aikana? Akussa ei pitäisi olla vikaa, kun on vaihdettu viime talvena juuri ja niin myös laturi.
Voisiko olla esim. vain mittariston liitännässä hapetusta tai jokin sulake?
Ai niin, aina kun tuo nollautuu, pitää mittaristo jonkinlaista surinaa.
Passat -96 Mittaristo nollautuu
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
Mie kirjoittelin jo johonkin topicciin omasta vastaavanlaisesta sähköviasta.
Olin siis tehnyt jotain sähköhommia 4B -passatissa, ja olin polttanut tupakansytyttimen sulakkeen. Mittaristo nollautui aina, kun virrat kiersi pois, surinaa kuului, ja kaikki nämä ominaisuudet hävisivät ehjällä sulakkeella.
Tutkippa vaikka huviksesi.
Olin siis tehnyt jotain sähköhommia 4B -passatissa, ja olin polttanut tupakansytyttimen sulakkeen. Mittaristo nollautui aina, kun virrat kiersi pois, surinaa kuului, ja kaikki nämä ominaisuudet hävisivät ehjällä sulakkeella.
Tutkippa vaikka huviksesi.
Onkos sulla siinä ajotietokoneessa 1 ja 2 muisti? Ykkönenhän nollautuu 2 tunnin seisonnan jälkeen ja kakkonen on pitkäaikainen. Viiksen reset-napilla pystyy vaihtamaan moodia ainakin uudemmissa, en nyt muista millainen tuo ajotietokone kolmosessa oli.
On siinä 1 ja 2 muisti, vaihtuu suoraan viiksessä olevasta vaihtokytkimestä. Ja nollautuu siis molemmat laskurit, mitä ei pitäisi tapahtua.
Mittasin, että liittimen pinni numero 11 tulee pysyvä virta. Yritän vetää tuohon jännitteen suoraan akulta, jospa ei jännite tippuisi liikaa startatessa.
Suora johto ei auttanut, mutta ongelma tuli näiltä näkymin ratkaistua kuitenkin. Pysyvä virta eli mittariston liittimen pin 11 johto poikki ja siihen diodi väliin, siihen laitin sitten pienen akun + ja - maihin. Nyt tuo pitää mittariston pysyvän virran 12v:ssä käynnistyksenkin aikana, ja diodin ansiosta ei pura akkua muualle järjestelmään.
Tuo raja näytti olevan noin 8,5v jonka alle mennessä mittaristo nollautui.
Tuo raja näytti olevan noin 8,5v jonka alle mennessä mittaristo nollautui.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”