Passat -96 Mittaristo nollautuu

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Vilpo
-

Passat -96 Mittaristo nollautuu

ViestiKirjoittaja Vilpo » 17.11.2008 11:01

Tuollaisen olen huomannut nyt kun kelit on viilenneet, että mittariston trippi ja ajotietokoneen kulutuslaskurit sun muut nollautuu aina pidemmän seisonnan jälkeen käynnistyksen aikana, mutta ei yleensä jos on ollut sammuksissa vain jonkun aikaa.
Eli ilmeisesti jostain virta laskee liika alas käynnistyksen aikana? Akussa ei pitäisi olla vikaa, kun on vaihdettu viime talvena juuri ja niin myös laturi.
Voisiko olla esim. vain mittariston liitännässä hapetusta tai jokin sulake?
Ai niin, aina kun tuo nollautuu, pitää mittaristo jonkinlaista surinaa.

ESE
-

ViestiKirjoittaja ESE » 17.11.2008 12:36

kuuluuko kolme piippausta? mul tekee samaa, tosin nyt vaihdoin akun ja virtalukon pohjan..

henkkasavosta
-

ViestiKirjoittaja henkkasavosta » 17.11.2008 14:25

Mie kirjoittelin jo johonkin topicciin omasta vastaavanlaisesta sähköviasta.

Olin siis tehnyt jotain sähköhommia 4B -passatissa, ja olin polttanut tupakansytyttimen sulakkeen. Mittaristo nollautui aina, kun virrat kiersi pois, surinaa kuului, ja kaikki nämä ominaisuudet hävisivät ehjällä sulakkeella.

Tutkippa vaikka huviksesi.

Vilpo
-

ViestiKirjoittaja Vilpo » 17.11.2008 21:11

No itse asiassa piippauksia en ole huomannut.
Pitänee tarkistaa vielä ne sulakkeet sitten sieltä, mutta tämä ei kyllä nollaudu joka kerta, ainoastaan pidemmän seisomisajan päätteeksi yleensä.
Mutta tuosta voisi päätellä, että jostain ainakaan virrat ei tule kunnolla läpi..

Una
-

ViestiKirjoittaja Una » 17.11.2008 21:45

Onkos sulla siinä ajotietokoneessa 1 ja 2 muisti? Ykkönenhän nollautuu 2 tunnin seisonnan jälkeen ja kakkonen on pitkäaikainen. Viiksen reset-napilla pystyy vaihtamaan moodia ainakin uudemmissa, en nyt muista millainen tuo ajotietokone kolmosessa oli.

ESE
-

ViestiKirjoittaja ESE » 18.11.2008 5:16

nyt ei oo kertaakaan piippailu mulla toi passatti eikä valot vilkkunu kojelaudassa, eikä kello ja trippimittari nollaannu..ero aikasempaan on huomattava, virtalukosta tuli jämäkämpi sekä käynistyy huomattavasti paremmin, kaikki sulakkeet ovat mulla ehjät, tarkistin vielä eilen.

Vilpo
-

ViestiKirjoittaja Vilpo » 22.11.2008 23:04

Onkos sulla siinä ajotietokoneessa 1 ja 2 muisti? Ykkönenhän nollautuu 2 tunnin seisonnan jälkeen ja kakkonen on pitkäaikainen. Viiksen reset-napilla pystyy vaihtamaan moodia ainakin uudemmissa, en nyt muista millainen tuo ajotietokone kolmosessa oli.

On siinä 1 ja 2 muisti, vaihtuu suoraan viiksessä olevasta vaihtokytkimestä. Ja nollautuu siis molemmat laskurit, mitä ei pitäisi tapahtua.
Mittasin, että liittimen pinni numero 11 tulee pysyvä virta. Yritän vetää tuohon jännitteen suoraan akulta, jospa ei jännite tippuisi liikaa startatessa.

Vilpo
-

ViestiKirjoittaja Vilpo » 11.12.2008 18:28

Suora johto ei auttanut, mutta ongelma tuli näiltä näkymin ratkaistua kuitenkin. Pysyvä virta eli mittariston liittimen pin 11 johto poikki ja siihen diodi väliin, siihen laitin sitten pienen akun + ja - maihin. Nyt tuo pitää mittariston pysyvän virran 12v:ssä käynnistyksenkin aikana, ja diodin ansiosta ei pura akkua muualle järjestelmään.
Tuo raja näytti olevan noin 8,5v jonka alle mennessä mittaristo nollautui.

Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”