-94 Passat vetelee, luikertelee ja imee uria
Valvoja: ffp jäsenet
-94 Passat vetelee, luikertelee ja imee uria
Tässä on näitä ohjaukseen liittyviä aiheita foorumissa käsitelty aiemminkin, mutta eipä ole mun silmiini iskenyt ihan täysin samanlainen ongelma. Mistä tämä saattaa johtua:
- Auto vetää suoralla ajettaessa. Yleisimmin vasemmalle. Saa ratilla koko ajan pitää vastaan. Ilmiö korostuu mikäli tienpinta on vasemmalle viettävä. Normaalia enemmän oikealle viettävä tienpinta puolestaan suoristaa auton (ei enää vetele).
- Kiihdytyksissä ym. luikertelee tienpinnan epätasaisuuksista riippuen kumpaankin suuntaan. Kuitenkin painottuen vasemmalle. Luikerrellessa se vetää rattiakin vinoon.
- Urissa tasanopeudella ajaessa vetelee 'kevyehkösti' sinne tänne. Tässä olen huomaavinani, ettei ratti pahemmin vedä suuntaan taikka toiseen.
- Ajaessani ohjauksen samalla ollessa 'tapissa', saattaa edestä (vasemmalta?) kuulua rohinaa, ikäänkuin pyörä raapisi lokasuojaan. Tämä rohina saattaa poistua jos ajan jonkun epätasaisuuden yli. Poistuu siis vaikka ohjaus koko ajan on 'tapissa'. Rohinaa kuuluu kumpaankin suuntaan käännyttäessä.
Seuraavat osat on jo vaihdettu:
-Etutolppien ylälaakerit ja kumit
-Oikea alapallo
-Ohjauskulmat on säädetty moneenkin otteeseen. Ne ovat kunnossa.
-Korjaamon mukaan mistään nivelestä etupäässä ei löydy klappia. Ovatkohan laiskuuttaan jättäneet tarkastamatta kunnolla, vai onko Pasuunoissa olemassa joku erityinen vika, josta ei-merkkihuolto ei olisi tietoinen ja jää normaalitilanteissa huomioimatta? Etupää kyllä tuntuu ajaessa aika jämäkältä. Joskus harvoin olen tuntevinani pienen lonksahduksen, esim ajaessani mutkaa samalla jarruttaen.
Tämä on kolmas satsi renkaita joilla kaikilla tekee samaa. Renkaista se siis ei ole kiinni. Renkaat ovat orkkiskokoa 205/50 R15. Kesä/talvivanteiden ET:t ovat 45 ja 35. Molemmat vetelevät yhtälailla.
Autoa on joskus aikoinaan tiputettu joku 35-45mm. H&R jouset.
Onkohan noilla oireilla jollekulle jo päivänselvä asia?
- Auto vetää suoralla ajettaessa. Yleisimmin vasemmalle. Saa ratilla koko ajan pitää vastaan. Ilmiö korostuu mikäli tienpinta on vasemmalle viettävä. Normaalia enemmän oikealle viettävä tienpinta puolestaan suoristaa auton (ei enää vetele).
- Kiihdytyksissä ym. luikertelee tienpinnan epätasaisuuksista riippuen kumpaankin suuntaan. Kuitenkin painottuen vasemmalle. Luikerrellessa se vetää rattiakin vinoon.
- Urissa tasanopeudella ajaessa vetelee 'kevyehkösti' sinne tänne. Tässä olen huomaavinani, ettei ratti pahemmin vedä suuntaan taikka toiseen.
- Ajaessani ohjauksen samalla ollessa 'tapissa', saattaa edestä (vasemmalta?) kuulua rohinaa, ikäänkuin pyörä raapisi lokasuojaan. Tämä rohina saattaa poistua jos ajan jonkun epätasaisuuden yli. Poistuu siis vaikka ohjaus koko ajan on 'tapissa'. Rohinaa kuuluu kumpaankin suuntaan käännyttäessä.
Seuraavat osat on jo vaihdettu:
-Etutolppien ylälaakerit ja kumit
-Oikea alapallo
-Ohjauskulmat on säädetty moneenkin otteeseen. Ne ovat kunnossa.
-Korjaamon mukaan mistään nivelestä etupäässä ei löydy klappia. Ovatkohan laiskuuttaan jättäneet tarkastamatta kunnolla, vai onko Pasuunoissa olemassa joku erityinen vika, josta ei-merkkihuolto ei olisi tietoinen ja jää normaalitilanteissa huomioimatta? Etupää kyllä tuntuu ajaessa aika jämäkältä. Joskus harvoin olen tuntevinani pienen lonksahduksen, esim ajaessani mutkaa samalla jarruttaen.
Tämä on kolmas satsi renkaita joilla kaikilla tekee samaa. Renkaista se siis ei ole kiinni. Renkaat ovat orkkiskokoa 205/50 R15. Kesä/talvivanteiden ET:t ovat 45 ja 35. Molemmat vetelevät yhtälailla.
Autoa on joskus aikoinaan tiputettu joku 35-45mm. H&R jouset.
Onkohan noilla oireilla jollekulle jo päivänselvä asia?
Tossa kun kaivelin kuitteja, niin löytyi sellainen tieto, että viime vuoden keväänä olisi vaihdettu raidetanko ja ainakin toisen etupyörän laakerit (ei tietoa kumpi puoli). Samalla on tullut kaikki jarrulevytkin näemmä vaihdettua monen muun krääsän ohessa (mm. jakoketjut).
Sitä en sitten tiedä, vaihtuuko tuon raidetangon mukana automaattisesti myös raidetangon päät, vai ovatko käyttäneet vanhoja päitä. Kuitissa niitä ei ainakaan ole mainittu. Raidetanko maksoi kuitin mukaan 89,-
Sitä en sitten tiedä, vaihtuuko tuon raidetangon mukana automaattisesti myös raidetangon päät, vai ovatko käyttäneet vanhoja päitä. Kuitissa niitä ei ainakaan ole mainittu. Raidetanko maksoi kuitin mukaan 89,-
Tukivarsia (siis niiden puslat ei kestä) joihinkin pasaateihin joutuu vaihtamaan repullisen joka katsastukseen...
Onhan tuota madallettu jonkin verran... Reipas madaltaminen voi muuttaa alusta-, ja ohjausgeometriaa joustoliikkeissä ja kaltevilla pinnoilla siten, että vaikka arvot ovatkin kohdallaan, niin auto lukee tietä "turhan tarkasti".
Onko alustan korkeus säädettävissä? Jos on, niin kokeile nostaa/laskea hiukan... Onko siellä vanhat vakio-iskarit paikoillaan, vai mitkä...? Jos ne pumput alkaa olla loppu, niin sekin voi pahentaa vetelyä.
Ilmanpaineet renkaissa...? Mun mielestä monien autonvalmistajien painesuosituksilla voi pyyhkiä per...ttä! Nykyrenkaat vaativat usein reilusti kovemman paineen toimiakseen kunnolla ja oikein...
Onhan tuota madallettu jonkin verran... Reipas madaltaminen voi muuttaa alusta-, ja ohjausgeometriaa joustoliikkeissä ja kaltevilla pinnoilla siten, että vaikka arvot ovatkin kohdallaan, niin auto lukee tietä "turhan tarkasti".
Onko alustan korkeus säädettävissä? Jos on, niin kokeile nostaa/laskea hiukan... Onko siellä vanhat vakio-iskarit paikoillaan, vai mitkä...? Jos ne pumput alkaa olla loppu, niin sekin voi pahentaa vetelyä.
Ilmanpaineet renkaissa...? Mun mielestä monien autonvalmistajien painesuosituksilla voi pyyhkiä per...ttä! Nykyrenkaat vaativat usein reilusti kovemman paineen toimiakseen kunnolla ja oikein...
^^ Ei ole säädettävä alusta. Iskareista ei ole tietoa, mitkä ne ovat.
Rengaspaineita olen kokeillut kaikkea 2,4 ja 3,0 välillä. Ei oikeastaan minkäänlaista vaikutusta mihinkään (tai ehkä hieman rengasmeluun). Tällä hetkellä vissiin joku 2,6 (vähän hiljaisempi silleen).
^ Puslat katsoivat läpi korjaamolla ja kaikki kuulemma olivat kunnossa. Olen nyt jälkeenpäin ruvennut epäilemään tuon tarkistuksen perusteellisuutta.
Tänään tapahtui sellainenkin omituisuus, että jarrut ravistelivat melkoisesti. Tekevät ne sitä muutenkin silloin tällöin (kierot levyt?), mutta tänään täristi kerran oikein kunnolla ja jostain tuli ratin välityksellä sellaista kolinaa kabiiniin. Siis tuntui kuin joku olisi tärinän tahdissa hakannut pikku vasaralla ratin akseliin konehuoneen puolella.
Edit: Niin, mainittakoon että jarrujen vapina tulee samaan tahtiin pyörien pyörimisnopeuden kanssa. Eli 1 tärähdys per pyöränkierros. Mahtaisko olla merkki jumittuneista jarrusatuloista tai jotain?
Rengaspaineita olen kokeillut kaikkea 2,4 ja 3,0 välillä. Ei oikeastaan minkäänlaista vaikutusta mihinkään (tai ehkä hieman rengasmeluun). Tällä hetkellä vissiin joku 2,6 (vähän hiljaisempi silleen).
^ Puslat katsoivat läpi korjaamolla ja kaikki kuulemma olivat kunnossa. Olen nyt jälkeenpäin ruvennut epäilemään tuon tarkistuksen perusteellisuutta.
Tänään tapahtui sellainenkin omituisuus, että jarrut ravistelivat melkoisesti. Tekevät ne sitä muutenkin silloin tällöin (kierot levyt?), mutta tänään täristi kerran oikein kunnolla ja jostain tuli ratin välityksellä sellaista kolinaa kabiiniin. Siis tuntui kuin joku olisi tärinän tahdissa hakannut pikku vasaralla ratin akseliin konehuoneen puolella.
Edit: Niin, mainittakoon että jarrujen vapina tulee samaan tahtiin pyörien pyörimisnopeuden kanssa. Eli 1 tärähdys per pyöränkierros. Mahtaisko olla merkki jumittuneista jarrusatuloista tai jotain?
Viimeksi muokannut Don MC, 27.5.2008 11:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Täryyttäminen jarruttaessa johtuu lähes poikkeuksetta kieroista jarrulevyistä. Kun mainitsit vielä tuota luikertelemista, että onko katsottu peräpään niveliä/puslia?
Oonko oikeassa jos järkeilen, että kierojen levyjen aiheuttama tärinä vielä korostuu mikäli satuloiden liu'ut ovat jumissa? Meinaan välillä kun tärinä on voimakkaampaa ja jos silloin painan jarrua vähän ronskimmin, niin tärinä jälkeenpäin hieman vaimenee. Ikäänkuin voimakkaampi painallus hieman vapauttaisi satulaa, tai siirtäisi sitä sivusuunnassa "parempaan" paikkaan.
Peräpään puslat ovat seuraavina tarkastusvuorossa. Kuitenkin tuo luikertelu on ihan selvästi peräisin etupäästä. Kyllä sen huomaisi jos se olisi takapää joka ohjailee autoa. Ja takapää ei myöskään kampea rattia vinoon, eikö vain?
Päivitystä tähänkin aiheeseen:
Vein Mynämäen LMS:lle ja siellä lievää väkivaltaa käyttäen heiluttivat pyöränripustukset läpi. Etupään alatukivarren taaempi pusla siellä kummittelee. On kuulemma murtunut. Panivat uudet osat tilaukseen ja vien ensi viikolla auton heille takaisin puslien vaihtoon. Toivon mukaan luikertelu loppuu siihen.
Jarrulevyt tuli myös vaihdatettua. Olivat kierot. Satulat liikkuivat normaalisti. Nyt jarruttaa taas normaaliin tapaan. Mikä nuo jarrulevyt vetää kieroon? Paska materiaali? Ei nämäkään ollu ku puolitoista vuotta vanhat.
Vein Mynämäen LMS:lle ja siellä lievää väkivaltaa käyttäen heiluttivat pyöränripustukset läpi. Etupään alatukivarren taaempi pusla siellä kummittelee. On kuulemma murtunut. Panivat uudet osat tilaukseen ja vien ensi viikolla auton heille takaisin puslien vaihtoon. Toivon mukaan luikertelu loppuu siihen.
Jarrulevyt tuli myös vaihdatettua. Olivat kierot. Satulat liikkuivat normaalisti. Nyt jarruttaa taas normaaliin tapaan. Mikä nuo jarrulevyt vetää kieroon? Paska materiaali? Ei nämäkään ollu ku puolitoista vuotta vanhat.
Päivitystä uudelleen:
Etupään puslan vaihdon jälkeen luikertelu ikäänkuin vaimeni hetkeksi, mutta paheni kohta taas uudelleen. Sinä lyhyenä aikana kun etupää oli suht rauhallinen, huomasin takapään vipattavan aina töyssyn jälkeen. Etupää puoltaa yhä vasemmalle ja rattia saa pitää hieman oikealle jotta pirssi kulkisi suoraan. Renkaitakin näemmä syö toispuoleisesti (toista eturengasta enemmän).
Tänään kosla oli Turun LMS:llä takapään puslien vaihdossa. Kun heidän piti ruveta pyöriä suuntaamaan, huomasivat etupäässä raidetangon päässä (sisemmässä) välystä. Suuntaus lopetettiin siihen paikkaan ja pistettiin kyseinen osa Saksasta tilaukseen. Auton sain siksi aikaa takaisin kun osan tuleminen Wolfsburgista kestää.
Ihme on kun ei kolme aikaisempaa korjaamoa ole tuota vikaa ennen huomanneet. Olen moneen otteeseen käskenyt tarkistamaan kaikki ohjauksen ja etupään nivelet koska auto pirulauta ei pysy suunnassaan. Aina vaan sama vastaus "ei täällä mitään vikaa ole". Ja jos joku kulunut kumi löytyy, niin vikojen etsintä lopetetan siihen paikkaan ja vaihdetaan vain tuo yksi osa. Eivätkö korjaamot vieläkään tiedä että vikoja voi ollakin useita samaan aikaan?
Noh, kattellaan runsaan viikon päästä miten tuo raidetangon pää vaikuttaa ajoon. Takapää tuntui suht hyvältä, mutta varma asiasta en ole ennenkuin etupää lopettaa sen pirun heilumisensa.
Etupään puslan vaihdon jälkeen luikertelu ikäänkuin vaimeni hetkeksi, mutta paheni kohta taas uudelleen. Sinä lyhyenä aikana kun etupää oli suht rauhallinen, huomasin takapään vipattavan aina töyssyn jälkeen. Etupää puoltaa yhä vasemmalle ja rattia saa pitää hieman oikealle jotta pirssi kulkisi suoraan. Renkaitakin näemmä syö toispuoleisesti (toista eturengasta enemmän).
Tänään kosla oli Turun LMS:llä takapään puslien vaihdossa. Kun heidän piti ruveta pyöriä suuntaamaan, huomasivat etupäässä raidetangon päässä (sisemmässä) välystä. Suuntaus lopetettiin siihen paikkaan ja pistettiin kyseinen osa Saksasta tilaukseen. Auton sain siksi aikaa takaisin kun osan tuleminen Wolfsburgista kestää.
Ihme on kun ei kolme aikaisempaa korjaamoa ole tuota vikaa ennen huomanneet. Olen moneen otteeseen käskenyt tarkistamaan kaikki ohjauksen ja etupään nivelet koska auto pirulauta ei pysy suunnassaan. Aina vaan sama vastaus "ei täällä mitään vikaa ole". Ja jos joku kulunut kumi löytyy, niin vikojen etsintä lopetetan siihen paikkaan ja vaihdetaan vain tuo yksi osa. Eivätkö korjaamot vieläkään tiedä että vikoja voi ollakin useita samaan aikaan?
Noh, kattellaan runsaan viikon päästä miten tuo raidetangon pää vaikuttaa ajoon. Takapää tuntui suht hyvältä, mutta varma asiasta en ole ennenkuin etupää lopettaa sen pirun heilumisensa.
Ei voi olla totta. Takapää on kuin löysä nakki. Jos ajan töyssystä, niin sen huomaa selvästi. Takapää lähtee töyssyn jälkeen hetkeksi vaeltamaan, yleensä vasemmalle. Ja takana on siis uudet puslat.
Huomasin tossa kerran kun tuli pysäköityä perä vasten jalkakäytävän reunaa. Oikea takapyörä lepäsi reunaa vasten ja oli selvästi siirtynyt lokasuojaan nähden eteenpäin. Uudet puslat siis joustavat noin pirun paljon. Kuuluuko noin tehdä? Siis ihan niin että sen selvästi silmillän näkee?
Huomasin tossa kerran kun tuli pysäköityä perä vasten jalkakäytävän reunaa. Oikea takapyörä lepäsi reunaa vasten ja oli selvästi siirtynyt lokasuojaan nähden eteenpäin. Uudet puslat siis joustavat noin pirun paljon. Kuuluuko noin tehdä? Siis ihan niin että sen selvästi silmillän näkee?
Ni, tää oli mun veikkaus jo heti alkuun..
(tietty:)
Mulle joku fiksu joskus opetti että, auto on justihinsa niin hyvä ajaa ku sen takapää/pyöräntuenta antaa periksi.
Eli vertaa jäykkä "peräkärrynakseli" vs. säädettävä erillistuenta..
Viimekeväisiä kokemuksia varmasti jäykkäkorisesta (kaaret, saumat, helmat jne.) ykkösmurusta kw var.3 alustalla.
etu camber ja auraus ennen ja jälkeen taka-akselin säädön samat, auraus 0,8mm ja camber 1,5..
vas. taka camber jotain 1,5 auraus -0,4
oik. camber -0,3 ja auraus jotain reilu 3mm.
Navat irti ja pelti shimmeillä auraukset n. 0,8 ja camberit tuurilla molemmissa 1,2, fiilis oli ku olis pitkästä aikaa saanu. Tai no ainakin aika paljon parempi ajettava, sillai "isosti" päästettäessä:)
(tietty:)
Mulle joku fiksu joskus opetti että, auto on justihinsa niin hyvä ajaa ku sen takapää/pyöräntuenta antaa periksi.
Eli vertaa jäykkä "peräkärrynakseli" vs. säädettävä erillistuenta..
Viimekeväisiä kokemuksia varmasti jäykkäkorisesta (kaaret, saumat, helmat jne.) ykkösmurusta kw var.3 alustalla.
etu camber ja auraus ennen ja jälkeen taka-akselin säädön samat, auraus 0,8mm ja camber 1,5..
vas. taka camber jotain 1,5 auraus -0,4
oik. camber -0,3 ja auraus jotain reilu 3mm.
Navat irti ja pelti shimmeillä auraukset n. 0,8 ja camberit tuurilla molemmissa 1,2, fiilis oli ku olis pitkästä aikaa saanu. Tai no ainakin aika paljon parempi ajettava, sillai "isosti" päästettäessä:)
Nojuu. Tässä on säätöjen jälkeinen mittaus viime suuntauksesta (tehty siis takapään puslien vaihdon yhteydessä):
(asteet:minuutit)
ETU Camber (tavoite: -1:10, +/-0:20)
Vas -1:00
Oik -1:06
ETU Auraus (tavoite: +0:00, +/-0:05)
Vas +0:02
Oik +0:03
TAKA Camber (tavoite: -1:30, +/-0:10)
Vas -1:31
Oik -1:38
TAKA Auraus (tavoite: +0:10, +/-0:05)
Vas +0:23
Oik +0:21
Takana siis aurausta pikkuisen "sallittua" enemmän (saattaa johtua tontituksesta), mutta tokkopa tuo nyt vielä kauheita vaikuttaa? Taka-akseli siis tässä autossa tietääkseni jäykkä, eli ei mitään erillisripustuksia.
(asteet:minuutit)
ETU Camber (tavoite: -1:10, +/-0:20)
Vas -1:00
Oik -1:06
ETU Auraus (tavoite: +0:00, +/-0:05)
Vas +0:02
Oik +0:03
TAKA Camber (tavoite: -1:30, +/-0:10)
Vas -1:31
Oik -1:38
TAKA Auraus (tavoite: +0:10, +/-0:05)
Vas +0:23
Oik +0:21
Takana siis aurausta pikkuisen "sallittua" enemmän (saattaa johtua tontituksesta), mutta tokkopa tuo nyt vielä kauheita vaikuttaa? Taka-akseli siis tässä autossa tietääkseni jäykkä, eli ei mitään erillisripustuksia.
Takana siis aurausta pikkuisen "sallittua" enemmän (saattaa johtua tontituksesta), mutta tokkopa tuo nyt vielä kauheita vaikuttaa? Taka-akseli siis tässä autossa tietääkseni jäykkä, eli ei mitään erillisripustuksia.
Madallus ei jäykkä-akselisessa vaikuta kumpaankaan, muutenhan se ei olisi enää jäykkä vaan vetelä ja kiaro:)..
Säätääkään kun ei voi, ja jos se on noinkin hyvin "suorassa" niin on ihan hyvä.
Liikaahan siellä on, jos hifistelee niin Säätöä vaan shimmeillä tai rautakangella/ketjutaljalla (aurausta)?!
Tuo on tuo V kyllä siitä kiva että takana on erillistuenta ja säätöä joka suuntaan, on siellä kyllä tukivarsiakin 6+vakaaja..
Madallus ei jäykkä-akselisessa vaikuta kumpaankaan, muutenhan se ei olisi enää jäykkä vaan vetelä ja kiaro:)..
Kyllä sen mun järkeilyni mukaan pitäis vaikuttaa. Ainakin vähän.
Oletetaanpas, että ton volkkarin tapainen taka-akseli olisi aivan suorassa ja aurausta ei ollenkaan. Camberia taas olisi -5mm kummallakin puolella. Sitten tiputetaan autoa ihan mahottomasti ja taka-akseli kääntyy kiinnikkeissään 45 astetta (pyörät tulisi siis tässä esimerkissä jo lokareista läpi takakonttiin). Lopputuloksena olisi camberia -2,5mm ja aurausta 2,5mm.
Kyllä sen mun järkeilyni mukaan pitäis vaikuttaa. Ainakin vähän.
En käy väittelemään, olet oikeassa. Mutta vain siinä määrin kuin pilkkua voi nussia:)
camber 5mm ja tukivarren kulma 45astetta vrt max camber -1,5astetta ja tukivarrenkulman muutos n.5astetta?
Mulla on kokemusperäiset tulosteet jossain, mitä ero oli -15mm ja +30mm erot kun madalsin ja nostin koria, ei tarvinnut säätöä muuta kuin edestä johtuen sekin vain siitä että eteen yläpäähän tuli uniball nivelet..
Joku kenellä on enemmän aikaa laskee varmasti mikä se muutos on?
käytännössä helpoin ja varmin todiste olisi juurikin löydä auto nelipyöräsuuntaukseen ja tarkastaa kulmat ja tämän jälkeen taas laskea kunnolla ja mitataan. sen jälkeen laitetaan tulokset esille.
mutta kellä on tähän mahdollisuus ilman rahan käyttämistä on sit eri asia. ja toinen niin mielenkiintoa alkaa tekemään
edit: ja vaikka ne muuttuiski niin vaikuttaako ne määrät mihinkään.
mutta taas ku lasketaan keulaa niin silloin muuttaa varmasti kulmat.
mutta kellä on tähän mahdollisuus ilman rahan käyttämistä on sit eri asia. ja toinen niin mielenkiintoa alkaa tekemään
edit: ja vaikka ne muuttuiski niin vaikuttaako ne määrät mihinkään.
mutta taas ku lasketaan keulaa niin silloin muuttaa varmasti kulmat.
mutta kellä on tähän mahdollisuus ilman rahan käyttämistä on sit eri asia. ja toinen niin mielenkiintoa alkaa tekemään
Mulla molempiin:) Laitan tulokset kesältä ykkösmurusta näkyviin jos laput löytyy..
edit: ja vaikka ne muuttuiski niin vaikuttaako ne määrät mihinkään.
mutta taas ku lasketaan keulaa niin silloin muuttaa varmasti kulmat.
Ei takapäässä, keulahan on selvästi erillisjousitettu ni tottakai muuttu!
Kiitoksia kaikista vinkeistä. Katselen tuota "shimmailua" keväämmällä, jos näen siihen aihetta. Siinä pitää ilmeisesti napa irroittaa ja laittaa väliin metalliliuskoja? Saako noita liuskoja ostaa ihan tuohon tarkoitukseen? Ja pitääkö navan irroituksen yhteydessä uusia mitään pultteja jne? Selviääkö hommasta ilman jarrujen ilmausta (takana levyjarrut)?
Sain tänään kotteron takaisin ja siihen on nyt taakse vaihdettu Monroen jotkut Reflexit, joiden pitäisi käydä madallettuihin autoihin. Tuli samalla leimattua katsastusasemalla, kun kerran vaativat sen jälkitarkastukseen. Toistakymmentä kilsaa takana ja kyllä nyt tuntuu ihan siltä kuin takapää seuraisi kiltisti auton perässä. Ei minkäännäköistä cadillac-meininkiä enää.
Esimerkki auton edellisestä käytöksestä: Tossa päivänä eräänä, kun oli vielä luntakin maassa, ajelin omassa rauhassani kun tie kaartui pikkasen oikealle. Vastaan tuli tienpinnassa pieniä epätasaisuuksia pakkautuneen lumen muodossa. Etupää meni nätisti yli, mutta kun takapyörä osui niihin, lähti takapää luistamaan vasemmalle. Siinä sitten hetken kuljettiin kylki edellä, minä ja Volkswagen. Onneksi vastaan ei tullut ketään. Sain auton takaisin hallintaani ja rupesin miettimään, että onpa outoa kun tällä tavalla yliohjaa. Onneksi oli Hakkapeliitat alla, eikä mitkään korealaispaskat. Olis saattanut jäädä tuo hallinnan takaisinotto tekemättä.
Sain tänään kotteron takaisin ja siihen on nyt taakse vaihdettu Monroen jotkut Reflexit, joiden pitäisi käydä madallettuihin autoihin. Tuli samalla leimattua katsastusasemalla, kun kerran vaativat sen jälkitarkastukseen. Toistakymmentä kilsaa takana ja kyllä nyt tuntuu ihan siltä kuin takapää seuraisi kiltisti auton perässä. Ei minkäännäköistä cadillac-meininkiä enää.
Esimerkki auton edellisestä käytöksestä: Tossa päivänä eräänä, kun oli vielä luntakin maassa, ajelin omassa rauhassani kun tie kaartui pikkasen oikealle. Vastaan tuli tienpinnassa pieniä epätasaisuuksia pakkautuneen lumen muodossa. Etupää meni nätisti yli, mutta kun takapyörä osui niihin, lähti takapää luistamaan vasemmalle. Siinä sitten hetken kuljettiin kylki edellä, minä ja Volkswagen. Onneksi vastaan ei tullut ketään. Sain auton takaisin hallintaani ja rupesin miettimään, että onpa outoa kun tällä tavalla yliohjaa. Onneksi oli Hakkapeliitat alla, eikä mitkään korealaispaskat. Olis saattanut jäädä tuo hallinnan takaisinotto tekemättä.
Kiitoksia kaikista vinkeistä. Katselen tuota "shimmailua" keväämmällä, jos näen siihen aihetta. Siinä pitää ilmeisesti napa irroittaa ja laittaa väliin metalliliuskoja? Saako noita liuskoja ostaa ihan tuohon tarkoitukseen? Ja pitääkö navan irroituksen yhteydessä uusia mitään pultteja jne? Selviääkö hommasta ilman jarrujen ilmausta (takana levyjarrut)?
Mää näkisin että ei se välttämätöntä ole, ne on tasaiset kuitenkin..
Ohjeet taas on tarkoitettu lähes aina vakioon. Eikä siis madallettuun/autoon missää on isommat vanteet tms muutoksia..
Pienet laskelmat paljonko tarvitaan shimmiä, vanne pois, jarrusatula irti , laikan keskeltä mutteri auki ja napa irti 4xpulttia shimmit väliin ja kootaan päinvastaisessa järjestyksessä-> suuntauksen tarkastus (vittu meni liikaa ja uudestaanjauudestaanjauudestaan:)
Jarruja ei tarvi ilmata, peltiä saa ostaa eli ihan levystä leikkaamalla sopivan mallisia onnistuu. Noita tavan shimmiprikkoja saa myös ostaa vaikka autovaraosaliikkeistä/koneistamot/jne
Pultit saa varmasti uudet mutta tarviiko, niin sen saat itse päättää. Ne voi myös olla aivan helvetin lujaa jumissa..
Laakerin oikean säädön kun muistaa vielä kasausvaiheessa niin tulee hyvä..
lähti takapää luistamaan vasemmalle. Siinä sitten hetken kuljettiin kylki edellä, minä ja Volkswagen.
Oi noita hetkiä, tulis vaan liukas nii pääsis taas leikkimään:)
(vai oliko tämä sellainen "vaaratilanne"..)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Eikö kumminkin pyöränkulmat pidä olla samat korkeudesta huolimatta ellei vetotapa tai muu yhtä radikaali pyöräntuennan rakenne muutu?Ohjeet taas on tarkoitettu lähes aina vakioon. Eikä siis madallettuun/autoon missää on isommat vanteet tms muutoksia..
Ei kai ne pyöränkulmat tiedä kuinka korkealla auton kori kulkee...
Oi noita hetkiä, tulis vaan liukas nii pääsis taas leikkimään:)
(vai oliko tämä sellainen "vaaratilanne"..)
Eipä tullut ketään vastaan, joten en mä sitä "vaaratilanteeksi" laskisi :) Tosin, aika lähelle kerkesi yksi liikenteenjakaja tulla ennenkuin Hakkapeliitat taas purivat. Ei kuitenkaan missään vaiheessa hakannut kakka kalsariin, jos sitä tarkoitat. Yksi ajatus siinä kuitenkin kerkesi päässä pyörimään kun liikenteenjakaja suureni sivuikkunassa: "Oven oikaisu ja maalaus: 800 euroa" :D
Eikö kumminkin pyöränkulmat pidä olla samat korkeudesta huolimatta ellei vetotapa tai muu yhtä radikaali pyöräntuennan rakenne muutu?
Ei kai ne pyöränkulmat tiedä kuinka korkealla auton kori kulkee...
Ei tiedä juu mutta oletettavasti alusta on jäykempi kuin vakio, jolloin geometria/alustan osien muutokset liikkeessä ei enää ole ne mitä tehtaalla on insinöri laskelmoinut, radikaali muutos eikö niin?
Mun näkemys on se että, kulmat säädetään auto ja kuljettaja kohtaisesti, oli muutoksia alustassa tai ei. ("nopea sporttinen" 225/35-19" tai hiljaa ja keskellä tietä 155/80-13")
Tehtaalla katsotaan aina keskiarvoja ominaisuuksien, renkaankulumisen ja ajomukavuuden kanssa..
Yksi ajatus siinä kuitenkin kerkesi päässä pyörimään
jep, tuttua viilistä:)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ei koska koska normaalien liikevarojen mukaanhan madallus tehdään ja kulmat säädetään staattisen tilanteen mukaan penkissä?Ei tiedä juu mutta oletettavasti alusta on jäykempi kuin vakio, jolloin geometria/alustan osien muutokset liikkeessä ei enää ole ne mitä tehtaalla on insinöri laskelmoinut, radikaali muutos eikö niin?
Ei koska koska normaalien liikevarojen mukaanhan madallus tehdään
Tehdään tehdään, mutta alustan liikkuvien osien muutokset joustossa ei ole samat kuin vakiossa.eli miksi kulmat muuttuu..
kulmat säädetään staattisen tilanteen mukaan penkissä?
Eli mielestäsi se riittää kun arvot näyttää hyvältä mittapenkin monitorilla?
Ei ne suositukset aurauksille turhaan ole. Juuri tuota yliohjautumista on varmasti joissain tilanteissa noilla arvoilla. Pienempi akselivälisemmällä autolla tilanne näkyy vielä korostuvan. Siinä on turvallisuus kaukana... En ainakaan itse uskaltais kokemattomammalle (vaimolle) autoa antaa liukkaalla kelillä, missään nimessä!
Shimminä vo käyttää myös rakotulkin liuskoja akselin ja navan välissä, ei oo kalliita. Ja arvot koittaisin saada tuon 0.05 ja 0.1 väliin, mahdollisimman lähelle 0.05:ttä. Tarvittavan liuskan paksuuden voi laskeskellakin iltapuhteina peruskoulumatematiikalla. Voihan se silti muutaman purku-kasaus-mittaus -operaation vaatia.
Kuulostaahan nämä pienille muutoksille, mutta näillä on suuri vaikutus. Uskokoon ken haluaa.
Shimminä vo käyttää myös rakotulkin liuskoja akselin ja navan välissä, ei oo kalliita. Ja arvot koittaisin saada tuon 0.05 ja 0.1 väliin, mahdollisimman lähelle 0.05:ttä. Tarvittavan liuskan paksuuden voi laskeskellakin iltapuhteina peruskoulumatematiikalla. Voihan se silti muutaman purku-kasaus-mittaus -operaation vaatia.
Kuulostaahan nämä pienille muutoksille, mutta näillä on suuri vaikutus. Uskokoon ken haluaa.
Ei ne suositukset aurauksille turhaan ole.
Nimen omaan suosituksia ja Vakio alustalle.
Juuri tuota yliohjautumista on varmasti joissain tilanteissa noilla arvoilla.
Ei kai, mietis nyt paljonko tuo tässä tapauksessa se mainittu n.20minuuttia on.
Riippuen vähän niin n.1,5mm aurauksella eli aivan hyvä vielä taakse, siviili autoon, jäykkä-akseliselle, vai olenko muka väärässä?!
Harva meistä luultavasti edes normiajossa huomaisi sitä muutosta jos tosta ottaa puolet pois.
Turhaa työtä, En silti kiellä etteikö ne olisi pielessä ja korjattavaa olisi..
Pienempi akselivälisemmällä autolla tilanne näkyy vielä korostuvan.
Ainahan lyhyempi on "levottomampi" liukkaalla, tähänkin taas vaikuttaa muutama muukin asia kuin takaakselin liiallinen auraus:)..
arvot koittaisin saada tuon 0.05 ja 0.1 väliin, mahdollisimman lähelle 0.05:ttä
Epäilen vahvasti että ominaisuudet paranee jos vetäset pyörät suoraan tai lähes suoraan. Vaikkakin jäykkä-akselinen antaa anteeksi tässä, kun ei joustoissa tapahdu juurikaan muutosta..
Kuulostaahan nämä pienille muutoksille, mutta näillä on suuri vaikutus. Uskokoon ken haluaa.
Tietyissä tilanteissa allekirjoitan sataprosenttisesti.
Kyllä se takapään levottomuus tuntuis olevan kokonaan tipotiessään nyt uusien iskareiden myötä. En usko, että alan riskillä noita aurauskulmia säätämään. Ei se ole ennenkään syönyt takarenkaita tms, joten ei noi kulmat ny ihan täysin persiillään voi olla.
Jämäköityi kyllä uskomattoman paljon uusilla iskareilla. Ei ikinä uskois että noin paljon vaikuttaa, sivusuunnassakin.
Jämäköityi kyllä uskomattoman paljon uusilla iskareilla. Ei ikinä uskois että noin paljon vaikuttaa, sivusuunnassakin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Taas hieman päivitystä asiaan:
Auto on itsepintaisesti jatkanut hienoista vasemmalle vetelyään. Mitään muutosta tuohon ei ole tullut. Nyt kuitenkin viikonloppuna vaihdoin kesänakit alle ja sen jälkeen alkoi oikeasta etupyörästä kuulumaan rytmikästä kitinää. Aivan kuin kaksi metallipintaa hankaisivat toisiinsa.
Muistaakseni samantapainen ääni kuului myös syksyllä (oiskos ollut juuri talvirenkaiden laiton jälkeen?), mutta ääni meni muutaman kilometrin jälkeen pois ja laitoin sen juuttuneen pikkukiven tms piikkiin.
Tarkistin nyt jarrukilven, ettei ottanut kiinni jarrulevyyn tms. Jarrulevyissäkään ei ylimääräisiä naarmuja näkyvissä, eli tuskin siellä mikään kivi välissä on. Ajatus rupeaa kallistumaan tuohon etupyörän laakeriin. Pyörässä ei kuitenkaan ylöstunkattuna tunnu pahemmin mitään klappia, eikä se ääntele omituisesti kun sitä pyörittää. Saattaa se silti olla laakeri?
Voiko oikean etupyörän laakeri aiheuttaa vasemmalle vetelyä kiihdytyksissä ja tasavauhdilla ajaessa?
Auto on itsepintaisesti jatkanut hienoista vasemmalle vetelyään. Mitään muutosta tuohon ei ole tullut. Nyt kuitenkin viikonloppuna vaihdoin kesänakit alle ja sen jälkeen alkoi oikeasta etupyörästä kuulumaan rytmikästä kitinää. Aivan kuin kaksi metallipintaa hankaisivat toisiinsa.
Muistaakseni samantapainen ääni kuului myös syksyllä (oiskos ollut juuri talvirenkaiden laiton jälkeen?), mutta ääni meni muutaman kilometrin jälkeen pois ja laitoin sen juuttuneen pikkukiven tms piikkiin.
Tarkistin nyt jarrukilven, ettei ottanut kiinni jarrulevyyn tms. Jarrulevyissäkään ei ylimääräisiä naarmuja näkyvissä, eli tuskin siellä mikään kivi välissä on. Ajatus rupeaa kallistumaan tuohon etupyörän laakeriin. Pyörässä ei kuitenkaan ylöstunkattuna tunnu pahemmin mitään klappia, eikä se ääntele omituisesti kun sitä pyörittää. Saattaa se silti olla laakeri?
Voiko oikean etupyörän laakeri aiheuttaa vasemmalle vetelyä kiihdytyksissä ja tasavauhdilla ajaessa?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 118 vierailijaa