bora 1.4l 2001 alustasarja ja tehonlisäys

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Evok
-
Viestit: 11
Liittynyt: 9.11.2008 17:13

bora 1.4l 2001 alustasarja ja tehonlisäys

ViestiKirjoittaja Evok » 9.11.2008 17:23

Päivää.
Tommonen laite ois ja vähän matalemmaksi ja tehokkaammaksi se pitäs saada.
Mikähän tohon ois hyvä korkeussäädettävä alustasarja? KW variante 1 ois varmaan hyvä mut vähän liian kallis... Ja sitten tuo tehonlisäys puoli, onko tolle 1.4litraselle tehtävissä mitään et liikkus vähä ilosemmin?

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 9.11.2008 17:49

onko tolle 1.4litraselle tehtävissä mitään et liikkus vähä ilosemmin?


Voihan sille, ottaa sen pois sieltä konehuoneesta ja viskata kalliolta alas :D

Evok
-
Viestit: 11
Liittynyt: 9.11.2008 17:13

ViestiKirjoittaja Evok » 9.11.2008 18:38

Ei löydy täältä pohjanmaalta niin korkeaa kalliota että ehtis kiihtyä vapaalla pudotuksella ees tohon auton omaan huippunopeutee ;)

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 10.11.2008 10:34

Fiksuin ja edullisin tapa lisätä tehoa 1.4 Boraan on myydä koko auto pois ja ostaa vastaava tehokkaampi versio tilalle.

Ts. se 1.4:n "virittäminen" on vähän sama, kuin menisit ja vetäsit ne virittämiseen varatut rahat vessanpöntöstä alas.

Evok
-
Viestit: 11
Liittynyt: 9.11.2008 17:13

ViestiKirjoittaja Evok » 10.11.2008 11:34

Saa ton ostaa pois. Ajettu 70k ja muuteski loistava jokapuolelta, ruostesuojattu ja uutta osaa pistetty... Mutta eihän tosta kukaa maksa mitään. Vituttas antaa nuin hyvä auto ilmatteeks pois kun voi pitää ilmatteeks itelläki.

Evok
-
Viestit: 11
Liittynyt: 9.11.2008 17:13

ViestiKirjoittaja Evok » 10.11.2008 17:22

Eikö oo ees mitään alustasarja suosituksii?

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 10.11.2008 17:40

No G&M -35mm on ihan mukavantuntonen setti...

Tämmöselle korkeudelle se asettuu, tippuu kyllä enemmän kun tuo 35mm mutta silti mukava ajella.

Kuva

Evok
-
Viestit: 11
Liittynyt: 9.11.2008 17:13

ViestiKirjoittaja Evok » 10.11.2008 18:54

Jees, paljo toi sarja kustansi?
Paljo tuossa 1.4 teillä on bensankulutus? Tuo ottaa kaheksan pintaan rauhallisella kauppareissu ajolla (ajotietokone). Tuntuu aika paljolta?

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 10.11.2008 18:55

En tiedä tuon sarjan hintaa, oli jo paikallaan kun ostin tuon auton...

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 10.11.2008 19:09

Taitaa tuo 1.4 olla rauhallisen miehen auto ajaa jos tahdot että se paljon alle tuon 8 söisi. Itsellä on kokemusta kolmesta 1.6 koneisesta Volkkarista, kaks boraa ja IV golffi, ja kaikki syöneet 5.6-8 matka-ajosta taajamapyöritykseen. Tuosta ~100 hepasta kun otetaan muutama kymppi pois jotta ollaan 1.4:n tehoissa niin melkolailla nätisti saat pienempiin kulutuksiin ajella matkaa. Mikään kevyt koppi tuo Borakaan ei kuitenkaan ole, joten "kauppakassissa" kulutus nousee äkkiä pienestä koneesta huolimatta tai siitä johtuen.

Eli jos tuntuu että 1.4:n tehot ei riitä, ja kulutus on korkea alkaa olla keinot vähissä. Itse ainakin lähtisin purkamaan yhtälöä tarkastelemalla oikeita tarpeitaan kulutuksen ja tehontarpeen suhteen ja sitte kurkkaamalla lompakkoon. Jos kulutus saa olla kasin ja huomaa ettei ookkaan niin kiire nii sitte kannattaa laittaa alustasarjaa sun muuta omaksi viihdykkeeksi. Suomessa tuo 1.4 kuitenki riittää, ja sillä ehtii ihan varmasti riittävästi.

Evok
-
Viestit: 11
Liittynyt: 9.11.2008 17:13

ViestiKirjoittaja Evok » 10.11.2008 20:50

Entä nuo lastut (ja uudelleen ohjelmoinit) mitä tuohonkin on tarjolla? Saako niillä oikeasti vaikutettua kulutukseen ja tehoon? Kuitenkin kun autosta ei saisi myydessä mitään... ja vasta 70k ajettu, eli siinä on vielä paljon huolettomia kilometrejä edessä.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 10.11.2008 21:23

Jos tuntuu että taskunpohjalla on ~700e ihan täysin ylimääräistä rahaa, niin käy kokeilemassa mitä saadaan aikaiseksi. Esimerkkinä vaikka täältä: http://digituning.com/fi/tuotteet/vw.htm , toki muitakin paikkoja löytyy mihin viedä rahansa. Turbodieselit ja bensaturbot vain ovat paljon parempia kohteita optimoinneille kuin vaparit. Hyöty/hinta-suhde asettuu paljon paremmaksi.

Jostain syystä monet kyselevät tätä vaparin "lastutusta", mutta hyvin harva loppujenlopuksi siihen rupeaa. Se on oikeasti kannattavampaa vaihtaa auto vaikka hieman vanhempaan ja tehokkaampaan kuin ruveta omaa "kullanmurua" lastuttamaan lisähevosten toivossa. Sullakin taitaa olla edessä kohta jakoremmin vaihto ellet ole sitä tehnyt, ja sekään ei ihan ilmainen toimenpide ole, joten jos vielä kaveriksi alustasarjaa ja moottorin "piristämistä" harkitset niin mieti paljonko se on suhteessa auton arvoon.

Fiksuinta voisi olla ajella Borallasi niin pitkään kun se oikeasti kulkee hyvästi tai että lompakkoon ilmestyy likviditeettiä toisen auton laittoa varten.

Evok
-
Viestit: 11
Liittynyt: 9.11.2008 17:13

ViestiKirjoittaja Evok » 10.11.2008 23:16

Jakoremmi juuri vaihdettu, takajarrut uusittu aika pitkälle, ruostesuojauksen tarkastus ja paikkaus tehty, öljyi vaiheltu ja jotain viel tässä vähän aika sitten. Auto on kyllä tosiaankin hyvässä kunnossa. Taitaa olla tuo tehon hakeminen turhaa mutta toi alustasarja vois olla kiva. Oiskohan G&M korkeussäädettävä alustasarja mitään? Maksaa noin 500e. Kuin leveet renkaan tonne mahtuu pyöriin? Aattelin laittaa vanteiks keskikinin kt1 16x7.5 tai sitte bbs jokku 16x8 kokoset. Mahtuuko noi tohon?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.11.2008 23:41

Tuossa hintaluokassa voisi olla järkevämpää panostaa hyvään kiinteäkorkeuksiseen...

Hes-su
-
Viestit: 187
Liittynyt: 29.9.2008 16:05

ViestiKirjoittaja Hes-su » 11.11.2008 6:43

alustasarjasta sen verran että kaverilla on eibach pro-system. Pudottaa muistaakseni 30mm. On todella mukava alusta. Tuo sopivasti jämäkkyyttä, muttei ole mikään pintakova. Saksasta kuluineen hieman reilu 500e. Laitan linkkiä vaikka myöhemmin kun pääsen kotikoneelle.
Itse ajattelin tuota alustaa itsellenikin jossain vaiheessa tilata.

Evok
-
Viestit: 11
Liittynyt: 9.11.2008 17:13

ViestiKirjoittaja Evok » 11.11.2008 6:45

Joku joskus puhu et se jäis tyhmään asentoon kiinteäkorkeuksisella kun ne vähän löystyy.

Hes-su
-
Viestit: 187
Liittynyt: 29.9.2008 16:05

ViestiKirjoittaja Hes-su » 11.11.2008 8:41

riippuu melko paljon valmistajasta. Ainakin Eibachilla on eri sarja eri moottoriversioille juuri siksi että olisi oikeat jäykkyydet eri painoisille moottoreille ym... Jollain halpis halpis sarjoilla varmaan todennäköisempää että jää esim keulimaan...

Muistelisin, että jollakin valmistajalla oli mm. Golfiin ja Boraan sama sarja. Ja koska autojen perät eri painoisia, niin toisessa jää keulimaan.

Evok
-
Viestit: 11
Liittynyt: 9.11.2008 17:13

ViestiKirjoittaja Evok » 11.11.2008 8:57

Vapaavirtaus suodattimen ajattelin laittaa ja pakoputkistosta sen välivaimentimen vois ottaa pois. "attelin laittaa vanteiks keskikinin kt1 16x7.5 tai sitte bbs jokku 16x8 kokoset. Mahtuuko noi tohon?" mitens toi o?

Hes-su
-
Viestit: 187
Liittynyt: 29.9.2008 16:05

ViestiKirjoittaja Hes-su » 11.11.2008 9:28

pitäisi mahtua helposti. Itsellä et35 16x7 oz superturismot nyt alla isohkolla rengaskoolla (215/60) ja sopii hyvin. Normaalilla rengaskoolla jää vielä enemmän tilaa.

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 11.11.2008 10:07

Jos nyt kuitenkin antaisit vakiosuodattimen ja äänenvaimentimen olla paikoillaa. Vaparista ei tuohon koneeseen ole mitään iloa ja äänenvaimentimen poistolla tuskin saat muuta lisää kuin ääntä.

Sijoita tuossa säästyvät rahat kunnon renkaisiin. Täällä kun perinteinen tyyli on isot ja helkkarin kalliit vanttet joiden päälle sitten halvimmat mahdolliset renkaat. Eibachin alustan kaveriksi jotkut 16" oem-vanteet esim. GTI:n BBS:t 205/55-16 renkailla niin 1.4 ei hyydy ihan totaalisesti.

Evok
-
Viestit: 11
Liittynyt: 9.11.2008 17:13

ViestiKirjoittaja Evok » 11.11.2008 14:23

BBS rs tai BBS rm vanteet on haus, huonokuntosii mut suorii saa tarjota.

Hes-su
-
Viestit: 187
Liittynyt: 29.9.2008 16:05

ViestiKirjoittaja Hes-su » 11.11.2008 17:57

Jos ne Eibachit kiinnostaa, niin tuolta saa ainakin edulliseen hintaan: Paikka1 tai Paikka2

(Omaa kokemusta ei ko. kaupoista ole, eli en mitään vastuuta ota)

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 11.11.2008 18:23

Yksi hyväksi todettu alustasarja: KW Sport Suspension. Löytyy -40 ja -50mm madalluksella, hintaa 519e, esimerkiksi tuolta.
Ja näköjään on -40mm setti alennuksessakin. :)

Golfiin ruuvattuna tuo -50mm setti asettui tuollaisellekorkeudelle. Tai no on se saattanut puoli senttiä valua alaspäin tuosta, etenkin perästä. Kuva kun on liki heti asennuksen jälkeen otettu.

Mutta melko miellyttävä setti ajella, ei ole mikään ihan kamala kivireki, vaikka jämäkkä onkin. Ja mikä tärkeintä minun mielestäni, ei kallistele, vaikka kuinka kanttaat ramppiin! (Tärkeä ominaisuus 1.4 Borassa, urheiluautojen sukua kun on!) ;) Ja niin, onhan se KW. :)

Evok
-
Viestit: 11
Liittynyt: 9.11.2008 17:13

ViestiKirjoittaja Evok » 11.11.2008 20:51

Onkos missään kuvaa jossa ois boran alla bbs rm tai rs vanteet.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa