-00 Boran automaatti ilmastointi sekoilee.
Valvoja: ffp jäsenet
-00 Boran automaatti ilmastointi sekoilee.
Ilmastointi ei näytä mitää vikakoodeja omalla näytöllä.
Silti sekoilee. Eli jos laittaa aivan kylmää tulemaan niin toimii hienosti, tulee kylmää ilmaa mutta heti jos laittaa esim 18 asteeseen ilmastoinnin niin hetken aikaa voi toimia hienosti mutta sitten alkaa tulemaan kuumaa ilmaa jonka lämpötila hieman vaihtelee.
Eli käytännössä minulla on automaatti ilmastointi jossa on 2 asentoa. Tod kylmää ja tod kuumaa.
Mistä tämä voi johtua?
Silti sekoilee. Eli jos laittaa aivan kylmää tulemaan niin toimii hienosti, tulee kylmää ilmaa mutta heti jos laittaa esim 18 asteeseen ilmastoinnin niin hetken aikaa voi toimia hienosti mutta sitten alkaa tulemaan kuumaa ilmaa jonka lämpötila hieman vaihtelee.
Eli käytännössä minulla on automaatti ilmastointi jossa on 2 asentoa. Tod kylmää ja tod kuumaa.
Mistä tämä voi johtua?
boschin testerilläkin vikakoodit
En tunne Boschin testeriä. Oletko käyttänyt VAG.COMia? Sillä pitäisi päästä climatronicin aivoihin. Samoihin tietoihin pääsee myös climatronicista suoraan - en vain ole varma miten : ). Löysin tuommoisen linkin http://www.passatworld.com/forums/archive/index.php/t-92981.html. Koita painaa ECON ja KIERRÄTYS -nappulat yhtäaikaa pohjaan josko aukeaisi.
Missäs tämä anturi sijaitsee ja millainen juttu vaihtaa/korjata?
Anturi on sen kuskinpuoleisen pikku ritilän takana siinä Climatronicin naamataulussa.
Joo kyllä olen käyttänyt Vagcomia. Ei löydy silläkään mitää vikoja. Eikä myöskään climatronicin oman näytön kautta. Eli kaikki pitäisi olla kunnossa vaan ei ole.
Alkaa menemää yli ymmärryksen pikkuhiljaa.
Onko kokemusta/tietoa että saako sen lämpötila anturin tilattua erikseen vai tuleeko siinä joku isompi kokonaisuus mukana mikä mahdollisesti maksaa mansikoita.
Alkaa menemää yli ymmärryksen pikkuhiljaa.
Onko kokemusta/tietoa että saako sen lämpötila anturin tilattua erikseen vai tuleeko siinä joku isompi kokonaisuus mukana mikä mahdollisesti maksaa mansikoita.
-
- uusi tulokas
- Viestit: 1
- Liittynyt: 26.4.2005 22:15
climatronic
Mulla oli borassa sama vika, korjautui kun ostin uuden lämmönsäätömoottorin. Maksoi jotain 178€
Joko lämmönsäätömoottori tai keskusyksikkö rikki. Hyvällä tuurilla ei ole mitään oikeasti rikki ja climatronic nollaus ja perussäätöjen ajo korjaa tilanteen.
VAG-COM:illa näkee läppämoottorien liikkeen = liikkuuko ääriasennosta toiseen/jääkö säätöalueen rajalla humppaamaan edestakaisin. keskusyksikkö ei taida kovin monessa tapauksessa antaa vikakoodia itsestään.
Jos säätömoottori on rikki niin etsi alkuperäisestä boschin numero ja hae sillä boschin osia myyvästä putiikista sama osa 50-60 eurolla. marmoritiskillä tosiaan maksaa lähemmäs 200€
VAG-COM:illa näkee läppämoottorien liikkeen = liikkuuko ääriasennosta toiseen/jääkö säätöalueen rajalla humppaamaan edestakaisin. keskusyksikkö ei taida kovin monessa tapauksessa antaa vikakoodia itsestään.
Jos säätömoottori on rikki niin etsi alkuperäisestä boschin numero ja hae sillä boschin osia myyvästä putiikista sama osa 50-60 eurolla. marmoritiskillä tosiaan maksaa lähemmäs 200€
kiitoksia vinkeistä.
Millähän tavalla tuo climatronicin nollaus jne tapahtuu?
Jos on tietoa enempi kyseisestä autosta niin onkohan se lämmönsäätäläpän moottori siinä keskikonsolin takana kuskin jalkatilasta nähtävissä vai onko se jompi kumpi niistä apparin jalkatilassa olevista moottoreista?
kiitos jo etukäteen avusta.
Millähän tavalla tuo climatronicin nollaus jne tapahtuu?
Jos on tietoa enempi kyseisestä autosta niin onkohan se lämmönsäätäläpän moottori siinä keskikonsolin takana kuskin jalkatilasta nähtävissä vai onko se jompi kumpi niistä apparin jalkatilassa olevista moottoreista?
kiitos jo etukäteen avusta.
Mulla oli samat oireet, mutta lisaksi kuului rutinaa.
Epäiltiin lämpöantureita, koska VAG-com kertoi G191 anturin näyttävän -53° sisälämpötilaksi. Kun aikani rämmin ja purin sekä etsin, löysin vain G82 anturin ilman tuloaukosta puhaltimenmoottorin läheltä sekä G192 anturin kuskipuolelta keskikanavasta. Anturit todettiin VAG-comilla toimiviksi.
Todellisuudessa koko G191 anturia ei ole edes olemassa tuossa minun kulkineessa.
Seuraavaksi laitoin virrat päälle ja katselin säätöservojen liikettä. Hetken pelasivat hyvin, mutta kohta lämmönsäätöläpän servo ajeli toiseen laitaan ja jäi sinne äpittämään. Sama oli todettavissa VAG-comilla. Otin servon irti ja purin osiksi. Mitään vikaa en siltä löytänyt. Pyörittelin servoa hetken ja kasasin paketin takaisin hieman rattaita eri asentoon kääntäen.
Kamat kiinni ja vikaa ei ole enää kuulunut. Servo liikkuu niinkuin pitääkin.
Epäiltiin lämpöantureita, koska VAG-com kertoi G191 anturin näyttävän -53° sisälämpötilaksi. Kun aikani rämmin ja purin sekä etsin, löysin vain G82 anturin ilman tuloaukosta puhaltimenmoottorin läheltä sekä G192 anturin kuskipuolelta keskikanavasta. Anturit todettiin VAG-comilla toimiviksi.
Todellisuudessa koko G191 anturia ei ole edes olemassa tuossa minun kulkineessa.
Seuraavaksi laitoin virrat päälle ja katselin säätöservojen liikettä. Hetken pelasivat hyvin, mutta kohta lämmönsäätöläpän servo ajeli toiseen laitaan ja jäi sinne äpittämään. Sama oli todettavissa VAG-comilla. Otin servon irti ja purin osiksi. Mitään vikaa en siltä löytänyt. Pyörittelin servoa hetken ja kasasin paketin takaisin hieman rattaita eri asentoon kääntäen.
Kamat kiinni ja vikaa ei ole enää kuulunut. Servo liikkuu niinkuin pitääkin.
Minäkin purin sen servon mikä on siinä keskikonsolin takana kuskin puolelta nähtävissä. Purin sen ja katselin mutta mitää ihmeitä löytynyt. Pitääpäs ottaa varmaa purkuun uudestaan se.
Mistä löytäisin ohjeita miten noita servon toimintoja ja lämpötila antureiden arvoja pääsisi seuraamaa vag comilla. Itselläni kyseinen ohjelma on mutta olen perehtynyt siihen niin vähän että ei ole mitää hajua miten niitä pääsee penkomaan.
Mistä löytäisin ohjeita miten noita servon toimintoja ja lämpötila antureiden arvoja pääsisi seuraamaa vag comilla. Itselläni kyseinen ohjelma on mutta olen perehtynyt siihen niin vähän että ei ole mitää hajua miten niitä pääsee penkomaan.
rosstechin sivuilla on ohjeet
Minäkin olen aina ollut tyytyväinen sivustaseuraaja kun kaverit on tehny (itsellä ei ole läppäriä). Mutta valikoistahan löytyy heti climatronic, sitten eri kanavilta löytyy tuttuun tyyliin oletusarvo ja todellinen arvo. Olikohan basic settings sitten tuo nollaus ja perussäätöjen uudelleen ajo.
Vag-comin omistajat kertokoot menikö oikein :)
Minäkin olen aina ollut tyytyväinen sivustaseuraaja kun kaverit on tehny (itsellä ei ole läppäriä). Mutta valikoistahan löytyy heti climatronic, sitten eri kanavilta löytyy tuttuun tyyliin oletusarvo ja todellinen arvo. Olikohan basic settings sitten tuo nollaus ja perussäätöjen uudelleen ajo.
Vag-comin omistajat kertokoot menikö oikein :)
Kyllä Maikki muistaa ihan oikein. Tuossa Västin tapauksessa Hardware-Västi totesi silmillään sen mitä minä software-nörttinä läppärillä, eli lämmönsäätömoottori vaeltelee, eikä löydä mieleistään kohtaa.
Vag-comilla on helppo seurata: Loggaat ilmastointiin ja sieltä measuring blocks -> Sieltä sitten selaa sopivan kanavan, missä näkyy moottoreiden pyydetty ja toteutunut asento. Sitten vaihtaa esim lämpötilaa ja lämmönsuuntaa climan napeista, niin ymmärtää sen logiikan, mikä niissä measuring blockeissa on.
Lämpötila-anturit on vastuksia, joiden vastus muuttuu lämpötilan mukaan (PTC?). Niiden toimivuuden voi testata esim lämmittämällä niitä sormilla ja samaan aikaan mittaamalla yleismittarilla vastusta. (irtonaisena siis)
Vag-comilla on helppo seurata: Loggaat ilmastointiin ja sieltä measuring blocks -> Sieltä sitten selaa sopivan kanavan, missä näkyy moottoreiden pyydetty ja toteutunut asento. Sitten vaihtaa esim lämpötilaa ja lämmönsuuntaa climan napeista, niin ymmärtää sen logiikan, mikä niissä measuring blockeissa on.
Lämpötila-anturit on vastuksia, joiden vastus muuttuu lämpötilan mukaan (PTC?). Niiden toimivuuden voi testata esim lämmittämällä niitä sormilla ja samaan aikaan mittaamalla yleismittarilla vastusta. (irtonaisena siis)
Asiassa eteenpäin. Viikonlopun aikaan pengoin vagcomilla autoa. Ja vagcom kertoi kyllä että lämpötilan läpän säätömoottori heittää isosti. Arvot rauhoittuu kohdalleen ainoastaan kun lämmön säätää kylmimmilleen. Jos osaatte antaa vinkkiä että mikä liike näitä boschin palikoita myy?
Muutama viikonloppu sitten jo purin tämän kyseisen mustan laatikon enkä löytänyt silmin nähden mitään outoa. Sen jälkeen laite toimi hienosti päivän tai pari ja sama homma jatkui.
Että ei taida olla enää paljon tehtävissä tuon moottorin osalta että muutakun uutta tilalle.
Vaikka kyllä kieltämättä tuntuu aika utopistiseltä alkaa vaihtamaa tuota moottoria kun eihän sen boxin sisällä kovin kummoista älyä ole. Ja siitä syystä voisi olettaa että vika on jossain muualla kuin sen boxin sisällä? Olenko väärässä?
Ja en jostain syystä pystynyt 311.2 versiolla nollaamaan climatroniccia. Tai sitten en vain osannut tehdä sitä oikein, tähänkin ongelmaan liittyen voisi olla neuvot poikaa.
Kiitos kaikille avusta.
Muutama viikonloppu sitten jo purin tämän kyseisen mustan laatikon enkä löytänyt silmin nähden mitään outoa. Sen jälkeen laite toimi hienosti päivän tai pari ja sama homma jatkui.
Että ei taida olla enää paljon tehtävissä tuon moottorin osalta että muutakun uutta tilalle.
Vaikka kyllä kieltämättä tuntuu aika utopistiseltä alkaa vaihtamaa tuota moottoria kun eihän sen boxin sisällä kovin kummoista älyä ole. Ja siitä syystä voisi olettaa että vika on jossain muualla kuin sen boxin sisällä? Olenko väärässä?
Ja en jostain syystä pystynyt 311.2 versiolla nollaamaan climatroniccia. Tai sitten en vain osannut tehdä sitä oikein, tähänkin ongelmaan liittyen voisi olla neuvot poikaa.
Kiitos kaikille avusta.
-
- -
- Viestit: 342
- Liittynyt: 13.1.2007 20:10
-
- -
- Viestit: 342
- Liittynyt: 13.1.2007 20:10
Avasinpa itsekin kyseisen lämmönsäätömoottorin, ruiskin CRC:tä sisään ja laitoin takaisin kiinni. Nyt taas tuntuu toimivan paremmin. Tilasin kuitenkin uuden osan ja laitan vasta sitten auton kasaan. ebay.de:stä sai alle 30€ postikuluineen jonkun purkuosan.
Teoriani jutusta on että kun siellä laatikon sisällä on sähkömoottori ja potikka joka ilmeisesti "lukee" säätimen arvon, niin sen potikan kosketuspinta on joko hapettunut tai kulunut niin paljon että se antaa vääriä arvoja climatronicille. Jos osan ottaa irti ja veivaa sitä potikkaa niin se saattaa toimia hetken ja jos laittaa hapettumisen poistavaa ainetta sekaan, saattaa toimia pidemmän hetken.
Teoriani jutusta on että kun siellä laatikon sisällä on sähkömoottori ja potikka joka ilmeisesti "lukee" säätimen arvon, niin sen potikan kosketuspinta on joko hapettunut tai kulunut niin paljon että se antaa vääriä arvoja climatronicille. Jos osan ottaa irti ja veivaa sitä potikkaa niin se saattaa toimia hetken ja jos laittaa hapettumisen poistavaa ainetta sekaan, saattaa toimia pidemmän hetken.
Vinkkejä kaivataan...
Golf III -96
Climatronic puskee pelkkää kuumaa.
Oireet ilmeni ensin, niin että tuli joko kylmää tai kuumaa.
Johtosarja mittautettu ja ohjainpaneeli/keskusyksikkö testattu.
Lämmönsäätömoottorin vaihto ei tuottanut muutosta.
Olisiko joku lämpötila-anturi tai joku läppämoottori.
Vw-llä testeri antaa vikakoodin 538 virheellinen jännite.
Golf III -96
Climatronic puskee pelkkää kuumaa.
Oireet ilmeni ensin, niin että tuli joko kylmää tai kuumaa.
Johtosarja mittautettu ja ohjainpaneeli/keskusyksikkö testattu.
Lämmönsäätömoottorin vaihto ei tuottanut muutosta.
Olisiko joku lämpötila-anturi tai joku läppämoottori.
Vw-llä testeri antaa vikakoodin 538 virheellinen jännite.
No kyllä ensimmäisenä tulisi mieleen joku lämpötila anturi että antaa virheellistä tietoa. Ootko VagComilla tutkinu niitten antureitten arvoja että mitä lämpötiloja ne antaa. Tai sitten alettava vaan nyppimään käsipelissä irti niitä antureita ja mittailemaan vastuksia että muuttuuko kaikissa vastus kun esim lämmittelee sormien välissä.
Huono akku aiheuttaa myös virheitä Climatroniciin. Kannattaa mitata akun kunto. Itellä huono akku aiheutti aivan utopistisia lämpölukemia näyttöön ja Climan softa sekoili. Akku oli näennäisesti kunnossa (starttasi hyvin jne), mutta loppujen lopuksi vain akun vaihto auttoi ongelmaan.
EDIT: Oikeastaan hyvä akkumittari tuo. Tiedän seuraavalla kerralla kun näyttää ulkolämpötilaksi -47C, että nyt on akun vaihdon paikka.
EDIT: Oikeastaan hyvä akkumittari tuo. Tiedän seuraavalla kerralla kun näyttää ulkolämpötilaksi -47C, että nyt on akun vaihdon paikka.
brainsurgery: Tuliko Saksan osa jo?
Eli saitkos jos en ebayn osan. Katselin niitä myös mutta aattelin, että saitko ihan ehjän kamppeen sieltä / kannattaako alkaa tilailemaan..?
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa