Onko henkilöauton pultit yleensä normaaleja 8.8 pultteja, turvavöiden kiinnityspultteja lukuunottamatta? Nehän on ainakin kovempia, ja tiheämmällä kierteellä. En nyt tarkoita moottorin pultteja, vaan esim. alustan pultit ja mutterit.
Tuossa kun on tullut passatti purettua konetta lukuunottamatta osiksi, niin tuli mieleen korvata mahdollisimman paljon ruosteisista ja paskasista pulteista ja muttereista uusilla. Tallikaverit on käyttänee vanhoja pultteja ym. nippeleitä keltapassivoinnissa, mutta koska en tee passatista mitään huippuentisöintiä niin tuommonen lienee turhaa. Vanhoissa jenkeissä nuo lienee muutenkin erikoisemmat, ei pelkästään tuumakoko, joten niitä ei aivan normaalista rautakaupasta uusina löydä.
Autojen pulteista ja muttereista yleisesti
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Etkasta löytää hyvin nuo pulttien koot, tyyliin "hexagonal head bolt M10x130", mutta kovuutta ja mahdollista erikoiskierrettä ei lyödy.
Vois oikeastaan ostaa kierrekamman (voi tarvia muulloinkin), ja jos tuo kovuus jää epäselväksi niin sama melkeen ostaa jotain 10.9 tai kovempaa tuonne alustaan. Eihän niitä montaa kiloa tule, varsinkaan nuin vanhaan autoon. Esim. taakse tulee vain taka-akselin kiinnitykseen 2kpl, iskareihin 4kpl ja panhad-tankoon 2kpl. Edessä apurunko on neljällä pultilla kiinni, alatukivarret neljällä jne.
"Hexagon nut, self-locking" lienee jonkun sortin nyloc-mutteri?
Vois oikeastaan ostaa kierrekamman (voi tarvia muulloinkin), ja jos tuo kovuus jää epäselväksi niin sama melkeen ostaa jotain 10.9 tai kovempaa tuonne alustaan. Eihän niitä montaa kiloa tule, varsinkaan nuin vanhaan autoon. Esim. taakse tulee vain taka-akselin kiinnitykseen 2kpl, iskareihin 4kpl ja panhad-tankoon 2kpl. Edessä apurunko on neljällä pultilla kiinni, alatukivarret neljällä jne.
"Hexagon nut, self-locking" lienee jonkun sortin nyloc-mutteri?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Sellasia olen yhdistänyt räjäytyskuvan ja todellisuuden välillä."Hexagon nut, self-locking" lienee jonkun sortin nyloc-mutteri?
Itse itselleni vastaten tuohon mustuuteen; Just hypistelin -98 A3:n alapalloniveliä joissa pultit mukana. Toinen Topran ja toinen Moog.
Topranissa mustat pultit ja kannassa "10.9". Moogissa kiiltävät pultit ja sama teksti "10.9".
Topran näyttää huolitellummalta ja yritinkin saada molemmille puolille, mutta motonetin tarjontahan nyt on mitä sattuu :) Topran alle 20 € ja Moog 35 € :(
eivät kovat pultit ole karkaistuja! ja tuo mustaus tehdään siksi että jos ne sinkittäisiin, niihin voi materiaalista riippuen tulla vetyhaurautta. Siksi 90% yli 8.8 kovuusasteen kamasta on mustaa. Karkaisussa osa muuttaa väriä karkaisuasteen ja materiaalin ominaisuuksien mukaan. Yleisesti mustat osat on hiiletyskarkaistu, liekkikarkaistut sen sijaan ovat sinertävän vihertäviä.
No mutta, nyrkkisääntönä: alustan pultit aina 10.9 tai 12.9
No mutta, nyrkkisääntönä: alustan pultit aina 10.9 tai 12.9
kaikki pultit ovat sinkittyjä, ellei sitten ole rosteri pultteja.. mustapassivointi antaa todella hyvän suojan korroosiota vastaan, eli ensin sinkki joka itsessään on jo hyvä korroosion suoja, päälle passivointi joka lisää korroosion suojaa.. kaikissa sinkityissä pulteissa on ns. vetyhaurautta joka saadaan pois "uunittamalla" tietyssä lämpötilassa tietyn aikaa, näin ollen kapaleesta tulee rasitusta kestävämpi :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 57 vierailijaa