Oma projektini on nyt turvakehikon rakennus/suunnittelu vaihessa, joten tässä samalla pitäisi lyödä lukkoon turvavöiden kiinnitykseen liittyvät seikat.
Auto rakennetaan pääsääntöisesti ratakäyttöön, mutta sillä on tarkoitus ajalla myös satunnaisia kesäreissuja. Penkeiksi olen hankkinyt lasikuitu runkoiset MOMO:n kupit (kooltaan & malliltaan tismalleen sama, kuin sparcon pro 2000)
Olen kovasti miettinyt esim. Juicen golfissa olevia Schroth:in valmistamia asm autocontrol vöitä. Nämähän ovat malliltaan nelipistevyöt joista löytyy myös rullaominaisuus ja sähkölukko (Lisävarusteena on myös saatavilla mm. restrain systeemiä yms.).
Corradossahan on vakiona (ainakin omastani löytyy) restrain systeemi, voiko tätä käyttää Schroth:in vöiden kanssa?
Mitä muuta tulee ottaa huomioon esim. näiden Schroth:in vöiden kanssa?
Onko jollain muulla valmistajalla vastaavia tuotteita?
Miten kyseiset vyöt ovat käytössä toimineet porukalla?
Muutaman kerran "oikeita" 6-pistevöitä käyttäneenä valitsisin mielummin jonkin tällläisen "hieman" kevyemmän version omaan käyttööni. Tuplavyö systeemi olisi varmaan perjaatteessa ihan toimiva ratkaisu, mutta tuntuisi jotenkin hullulta, että autossa olisi kahdet vyöt
Hinnaltaanhan nuo pyörivät hieman päälle 100€ / kpl, joka on mielestäni varsin kohtuullinen.
Löysin asennukseen liittyen tälläisen pdf -tiedoston...
http://www.schrothracing.com/sdocs/Autocontrol-Instructions.pdf
Mitkä turvavyöt rata-/kesäautoon?
Valvoja: ffp jäsenet
Itellä kakkosessa tuplavyöt. Jos tekee radalle vehkeen niin kyllä mä siinä penkissä haluan pysyä kunnolla jos sattuu lipsahtamaan.
Eli mulla on vakio vyöt paikallaan leima/poliisi setää varten.
Toisina vöinä on Sabeltin 3" 6-piste vyöt.
Vöiden sivukiinnitykset saa kivasti ovien puolella vakio vöiden alakiinnitys paikkaan (silmukka pultti on samalla kierteellä).
Kardaanitunnelin puoleiset kiinnitykset saa samaan mihin kehittää vakiovyön vastakappaleen.
Itse hitsasin ostolaput missä mutteri kiinni ja kiinnitys ostetuilla silmukkapulteilla.
Takana on "lenkki" kiinnityksellä takapoikkitukeen.
Ja haara vöiden kiinnitys on penkin alla hitsatussa putki kehikossa jossa penkkien kiskot on kiinni.
Vyöt
Tuossa näkyy vöiden kiinnitys paikkoja... penkin alla olevat ei luonnollisesti näy :D
Kuvasta poiketen on kaaret vaihtunu ja muutenkin todella vaiheessa :D
Tässä vaiheessa tällä hetkellä
Eli mulla on vakio vyöt paikallaan leima/poliisi setää varten.
Toisina vöinä on Sabeltin 3" 6-piste vyöt.
Vöiden sivukiinnitykset saa kivasti ovien puolella vakio vöiden alakiinnitys paikkaan (silmukka pultti on samalla kierteellä).
Kardaanitunnelin puoleiset kiinnitykset saa samaan mihin kehittää vakiovyön vastakappaleen.
Itse hitsasin ostolaput missä mutteri kiinni ja kiinnitys ostetuilla silmukkapulteilla.
Takana on "lenkki" kiinnityksellä takapoikkitukeen.
Ja haara vöiden kiinnitys on penkin alla hitsatussa putki kehikossa jossa penkkien kiskot on kiinni.
Vyöt
Tuossa näkyy vöiden kiinnitys paikkoja... penkin alla olevat ei luonnollisesti näy :D
Kuvasta poiketen on kaaret vaihtunu ja muutenkin todella vaiheessa :D
Tässä vaiheessa tällä hetkellä
Hyviä pointteja hb81:dellä, noista penkeistä löytyy myös reikäkeskeltä, joten myös tuollaiset 6-pistevyöt ovat perjaatteessa mahdolliset. Tavallaan olisi kiva laittaa kunnolliset 6-pistevyöt AKK:n ohjeiden mukaisesti, kun turvakehikon rakennan joka tapauksessa em. ohjeiden mukaan. Tuolloinhan vöille tulee oma takakiinnike putki (hb81:den linkittämän ensimmäisen kuvan mukainen takakiinnitys taitaa olla em. sääntöjen vastainen)
Tuleeko "keskivyö" kahdella erillisellä lenkillä pohjaan kiinni, vai samaan silmuukkan?
Kuinka suuri ero loppujenlopuksi on ratakäytössä esim. Schroth:in valmistamilla sähkölukituilla 4 -pistevöillä (vai ovatko nuo nyt sitten 3 1/2 -pistevyöt) verrattuna "oikeisiin" 6-pistevöihin.
Kuinka paljon 6 -pistevyöt ovat tiellä, jos arkikäytössä ajelee normivöillä?
Tuleeko "keskivyö" kahdella erillisellä lenkillä pohjaan kiinni, vai samaan silmuukkan?
Kuinka suuri ero loppujenlopuksi on ratakäytössä esim. Schroth:in valmistamilla sähkölukituilla 4 -pistevöillä (vai ovatko nuo nyt sitten 3 1/2 -pistevyöt) verrattuna "oikeisiin" 6-pistevöihin.
Kuinka paljon 6 -pistevyöt ovat tiellä, jos arkikäytössä ajelee normivöillä?
6-piste vyöt ei ole tiellä.. olkahihnat heittää reunoilta yli kuten kuvissa näkyy mulla.
Lantiovyöt olen joko heittäny reunoilta yli tai taittanu eteenpäi penkin pehmusteen väliin.
Etuvyö heittää siihen eteen roikkumaan. Ìtellä irto tyynyillä penkit, niin voi etummaisen tyynyn alta pistää haaravyöt.
Mulla on haarapala kaksi osainen. Eli kaksi kiinnitys pistettä ja yläpäästä kiinteänä lukossa.
Yhdet Sparcon 6-piste vyöt oli kanssa niin nissä oli lukko kiinteänä toisessa lantio vyössä.
Millä tavalla tuo vöiden taka kiinnitys on sääntöjen vastainen? En siis itse tiedä akk sääntöjä,
kun en niiden mukaan tee autoa, vaan omalla järjellä ajateltuna =)
(oisko toi pultti liitos varmaa syynä?)
Sekin vaihtuu kyllä kiinteästi hitsattuun. Omat kaaret ovat vielä vaiheessa.
Erosta noiden vöiden kanssa en osaa sanoa. Ei ole kokemusta noista Schrotin vöistä.
Yhdet Sparcon "tuning"vyöt oli ihan alkujaan ja totesin "ei hyvä" ainakaan kovempaan ajoon.
Ne liitettiin vain suoraan vakio rulliin.
Tässä pieni juttu, missä näkyy ne tuning vyöt..
Vähän näkyy penkkien kiinnitys runkojaki.
Niitäkin olisi tarkoitus muuttaa, jos keksin paremman tavan.
Kiinteät oli mielessä, mutta jostain olen ollut lukevinani, että kiinteä on laiton.. en tiedä tarkemmin.
Lantiovyöt olen joko heittäny reunoilta yli tai taittanu eteenpäi penkin pehmusteen väliin.
Etuvyö heittää siihen eteen roikkumaan. Ìtellä irto tyynyillä penkit, niin voi etummaisen tyynyn alta pistää haaravyöt.
Mulla on haarapala kaksi osainen. Eli kaksi kiinnitys pistettä ja yläpäästä kiinteänä lukossa.
Yhdet Sparcon 6-piste vyöt oli kanssa niin nissä oli lukko kiinteänä toisessa lantio vyössä.
Millä tavalla tuo vöiden taka kiinnitys on sääntöjen vastainen? En siis itse tiedä akk sääntöjä,
kun en niiden mukaan tee autoa, vaan omalla järjellä ajateltuna =)
(oisko toi pultti liitos varmaa syynä?)
Sekin vaihtuu kyllä kiinteästi hitsattuun. Omat kaaret ovat vielä vaiheessa.
Erosta noiden vöiden kanssa en osaa sanoa. Ei ole kokemusta noista Schrotin vöistä.
Yhdet Sparcon "tuning"vyöt oli ihan alkujaan ja totesin "ei hyvä" ainakaan kovempaan ajoon.
Ne liitettiin vain suoraan vakio rulliin.
Tässä pieni juttu, missä näkyy ne tuning vyöt..
Vähän näkyy penkkien kiinnitys runkojaki.
Niitäkin olisi tarkoitus muuttaa, jos keksin paremman tavan.
Kiinteät oli mielessä, mutta jostain olen ollut lukevinani, että kiinteä on laiton.. en tiedä tarkemmin.
Olkavyöt tulisi aina kiinnittää putkeen joka on osana turvakehikkoa (tämä on ns. vahvikeputki), ei siis erilliseen korin jäykistysputkeen (kuten takatoppien välissä oleva tukiputki). Tässä on ilmeisesti se idea, että jos auto lähtee hanskasta, siten että se osuu takarenkaan kohdilta kylkiedellä tolppaan/puuhun/kiveen, jonka seurauksena auton perä venyy/repeytyy, tästä taas seuraa se, että vyöt kiristyvät kohtuuttomasti ja painavat niissä olevan henkilön kasaan melko kovalla voimalla. Näin AKK:n ohjeiden mukaan, tuostakin säännöstä löytyy kyllä hieman ristiriitaisia tulkintoja mm. ralli.net foorumilla, mutta itselleni laittaisin kyllä erillisen turvavyöputken osaksi kehikkoa (johon vyöt tulisivat n.10 astetta alaspäin penkin koloihin nähden)
Lueskelin vielä noista vöiden asennuskulmista yms. ja vaikuttaakin siltä, että mm. Schroth:in rullavöitä ei voi asentaa autooni D-pisteeseen, joka minulla oli aluksi mielessä, tämä tapa on sallittu ainoastaan alla testatuille penkeille (joka löytyy schroth:in sivuilta. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäisi siis C-pisteen asennus. Jotenkin molemmat noista asennus tavoista tuntuu melko omituiselta, koska vöiden kiinnityspiste tulee tällöin todella vinoon sivusuunassa.

Lueskelin vielä noista vöiden asennuskulmista yms. ja vaikuttaakin siltä, että mm. Schroth:in rullavöitä ei voi asentaa autooni D-pisteeseen, joka minulla oli aluksi mielessä, tämä tapa on sallittu ainoastaan alla testatuille penkeille (joka löytyy schroth:in sivuilta. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäisi siis C-pisteen asennus. Jotenkin molemmat noista asennus tavoista tuntuu melko omituiselta, koska vöiden kiinnityspiste tulee tällöin todella vinoon sivusuunassa.

Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”