Audi 80 ensiprojekti

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

jasat
-
Viestit: 46
Liittynyt: 12.2.2008 2:46

Audi 80 ensiprojekti

ViestiKirjoittaja jasat » 17.6.2008 2:45

Elikkäs ensiprojektina on Audi 80. Ostin auton loppu kesästä 2007 ja ajelin sillä pari kuukautta ennen tuning kärpäsen puremaa. Auto oli hyvä aihio, koska ruostetta ei ole ja tekniikka pelaa, joten voi keskittyä itse asiaan. Tässä projektissa keskitytään hifi ja "styling" puoleen. Moottoria katsellaan sitten kun muut saatu valmiiksi, joko lisää tehoa tai peruskorjaus kulkupuoleen.

Aloin etsimään sitten korisarjaa ja sellainen löytyikin suht nopeasti, joka miellytti silmää. Ainakin takapuskurin ja helmojen osalta. Etupuskuri ei sitten asennuksen jälkeen näyttänyt tarpeeksi hyvältä, koska jäi vähän korkeammalle helmaan verrattaessa. Täytyy sitä madaltaa sitten hieman, kun joku päivä kunnon vanteet on hommattu.
Etupuskuri
Takapuskuri
Helmat

Kun auto oli saatu uuden hallin perukoille niin alkoi uuden alustasarjan metsästys. Sopiva löytyi FK:lta, joka madaltaa edestä -65 ja takaa -50 mm . Ensikertalaisena alustasarjan vaihto onnistui kohtuullisen hyvin. Vanhasta etuiskarista oli tullut möhnät pihalle rikkoutuneen suojakumin takia, joten vaihdoin ne samalla kun iskarit vaihtui.
iskarit

Netissä pyörittyäni en löytänyt tähän malliin mitään hienoja etuvaloja, mutta yhdet hienot löytyi audi satasesta vuosimallia 90 luvun alkupuoli, jotka olivat liian isot mun makuun, joten se vaihtoehto hylättiin suoralta kädeltä . Seuraava mahdollinen vaihtoehto oli vw venton -90 luvun alkupuoli, joita erilaisia vaihtoehtoja oli monia. Valon hyvät puolet oli että saman korkuinen kuin 80 lamppu, mutta hieman leveämpi ja ventossa ei valon vieressä ole vilkkua joten joutuu hieman peltiä lisäilemään valon viereen, jos tähän päädytään. Yksi vaihto ehto olisi myös 80 lampun kuoriin tehtäisi projekti valot. kaksi pyöreää molemmin puolin ja eteen teetetään läpinäkyvä lasi/muovi.? Mitä mieltä näistä vaihtoehdoista?

Takavaloja ei löytynyt kuin yhdet , kirkas yläosa ja punainen alaosa . Ihan perushieno, koska ajattelin autosta punaista/punaisen oranssia. Mutta tekisi mieli vanhoihin takavalon kuoriin tehdä reiät ja paikalle upottaa hellan pyöreät valot?

Sisusta / autohifi

Eli sisusta menee kokonaan uusiksi, joten hommasin eteen kaksi x-racerin urheilupenkkiä ja takapenkin tilalle tulee yksi samanmoinen keskelle. Takapenkin paikka on luonnollisesti korkeammalla kuin etupenkkien niin takapenkin kiskoihin hitsattiin levyt josta sen sitten voi kiinnittää pohjaan kiinni. Etupenkkien kiinnitykset on tehty hitsaamalla kaksi L muotoista kulmarautaa toisiinsa kiinni, jotka on pultilla ja hitsaamalla kiinnitetty pohjaan ja penkit taas pulteitta näihin rautoihin . Audin normaali penkin kiinnitys oli ihan erilainen kuin yleismallin kiskot.
Kiskot kolmanteen penkkiin


Takapenkin molemmille puolille tulee joko yhdet vahvistimet tai yhdet subit. Ja seuraa kysymys, että kannattaako subit laittaa kabiinin puolelle vai takaluukkuun? Onko väliä soinnilla tai jollain muulla? Ajattelin tehdä refleksi kotelot subeille.

"ovipahvit" teen uudestaan asennuksien vaatimalla tavalla. Ensimmäisen ovipahvin tein "vilmivanerista" (vai mikä sen nimi on?), johon kiinnitin midbassoille paikat, ovikahvan, keskiäänen paikan ja uretaania päälle ja veistelyä . Ovesta tuli ihan hyvä, mutta hylkäsin sen istuvuuden pikku näpertämisen takia ja tein samat jutut normaalin ovipahvin päälle jota ulkopuolelta jäykistetään lasikuidulla ja takaakin jos tarve vaatii. Ja lisäksi ovipahvi kiinnitetään kunnolla oveen kiinni ettei heilu. Tällä tavalla tiivisteet ja muut pikkujutut istuu hyvin. "muki" mikä on oven takareunassa on limsapullolle pidike .
apukuskin oven mallailua paikoilleen
ennen uretaania
uretaanissa

Diskantit ajattelin laittaa a-pilareihin ja olen nyt kahta tyyliä kokeillut . Kuuma liimalla diskanttikupin kiinnittäminen ja kartonkilla muotojen tekeminen ja kuidut päälle ja toinen tyyli oli että kuumaliimalla kupin kiinnittäminen ja päälle venutettu kangas, jonka päälle levitetty hartsia. Jälkimmäinen vaikutti paremmalta. Tämä on tässä vaiheessa hallilla ja lisää kuvia tulossa tästä
diskantti pilari

Kojelauta täytyy tehdä myös uusiksi, mutta se ei ole vielä työn alla. Toinen kojelauta hommattu kuitenkin jo hallin perälle odottamaan .

Eli jenkkavehkeinä audiin hommattu tällä hetkellä

soitin : JVC kw-avx800
diskantit : dls up1c, 2 kpl eteen ja 2 kpl taakse
keskiäänet : dls ms6 , 2 kpl eteen ja 2 kpl taakse
midbassot : dls ms 6 4 kpl eteen
sub : 2 kpl cerwin vega v-max 15"
kondensaattorit : 2 kpl 1.0 f spl dynamics. (yksi täytyy vielä hommata)
vahvistimet : 2 kpl spl dynamics s-4002 ja 2 kpl spl dynamics s-2604 (yksi 2604 uupuu)
lisäakuksi ajattelin hommata yhden yellow topin ja asentaa sen niin, että on erillään auton pääakusta, eli ei jää auto seisoo parkkipaikalle jos kuuntelee musiikkia. Oma volttimittari kumpaakin akkuun hommattu mallia smoke.
Johtoina toimii mallit DLS, kuten sulakkeet ja pesät.

Tälläistä tällä kertaa. Uutta juttua tulee ainakin kun hallilla hommat edistyy. Rakentavaa palautetta ja kritiikkiäkin on hyvä tulla. Teen näitä asioita vasta ekaa kertaa ja en varmaankaan parhaalla mahdollisella tavalla, mutta kokeilemalla oppii.

mcpete
-
Viestit: 170
Liittynyt: 27.7.2003 16:28

ViestiKirjoittaja mcpete » 17.6.2008 8:57

Intoa ja yritystä ainakin riittää ja se on hyvä. Tekemällä oppii ja virheitä tulee. Korisarjasta voi olla montaa mieltä , mutta tärkeintä on, että tykkää itse. Valoja läytyy saksanmaalta ihan valmina. Linssivaloja (RS2) tai tarvikkeena myytäviä linssivaloja esim:

http://www.dectane.de/artikelueber.php? ... 87fb30fba1

Ei mielestäni kannata alkaa venton tai muiden autojen valoista soveltamaan, koska homma on hirveä ja lopputulos tod. näk. vain välttävä. Ovien limupulloteline on vähiintäänkin suloinen.

NJo
-
Viestit: 1874
Liittynyt: 26.9.2003 20:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja NJo » 19.6.2008 0:13

Olin jo ihastelemassa, että on hienoa kun joku vaivautuu sämpylän kanssa askartelemaan, mutta tästähän näyttääkin tulevan ensiluokkainen auto torin kiertämiseen. Kirjallinen osuus on sentään tehty kunnolla.
Pullotelineestä lisäpisteet. :)

jasat
-
Viestit: 46
Liittynyt: 12.2.2008 2:46

ViestiKirjoittaja jasat » 27.10.2008 14:31

"hetken" motivaatiopuutteen jälkeen on taas kiinnostus uusilla urilla.

kysyisinkin mielipiteitä siitä, että olisiko soinnillisesti parempi olla subit ohjaamon puolella vai takaluukussa? Mahtaako tankki, joka on pystyssä takaluukun ja takapenkkien välissä vaimentaa sointia? Ja auttaako reikien tekeminen hattuhyllyyn, että "paine" pääsee ohjaamon puolelle, jos subit takaluukussa?

tälläistä suunnittelin takapenkille. (jos parempi takapenkille kuin takaluukkuun)

subit

ja ovet

jasat
-
Viestit: 46
Liittynyt: 12.2.2008 2:46

ViestiKirjoittaja jasat » 2.11.2008 19:46

Tänään oli vuorossa kaaren mallailua. Kaverilta löytyi ylimääräiset ykköskoppasen golfin kaaret ja niitä kokeiltiin. Suhteellisen hyvältä näytti, ehkä liiankin isot?

oikea kaari

Ja täytyi etupuskuriakin vähän "madaltaa" ja uretaania vähän ja kuivumaan. Huomenissa jo kuivunut niin voi mennä veistelemään kuntoon.

etupuskuri

Ja subien paikka selvisi tänään. Tulevat takapenkin tilalle apukuskin taakse suunnattuna kuskiinpäin. Kuskin taakse jäi sen verran tilaa, että siihen mahtuu yksi penkki. Subeille ajattelin tehdä refleksi kotelot, jotka sitten muistaakseni 57 litraa + elementin syrjäyttämä tila 4" putkella.

Hattuhyllystä otin jo lasikuitumuotin ja leikkelin oikeeseen muotoonsa, vielä vähän vaatii uretaania ja kuitua, että saadaan siitä tasainen. Siitä ei valitettavasti kuvaa, mutta sitten kun valmis niin siitäkin kuva tulee.

Ritke
-
Viestit: 237
Liittynyt: 6.11.2003 10:48

ViestiKirjoittaja Ritke » 3.11.2008 18:30

Aika räyhäkäs korisarja. Vaatii todella kaarien levityksenkin.

jasat
-
Viestit: 46
Liittynyt: 12.2.2008 2:46

kaaret

ViestiKirjoittaja jasat » 16.11.2008 22:03

nyt on hallilla saatu kaaret tehtyä ja ihan hienosti ne sopivat, ainakin minun mielestäni. "vähän" leveempää rengastusta saa kattella sit kesäksi että kaaret täyttyy .

Puskureihin pursotettu uretaania, että saadaan kaaren muodot puskuriinkin asti kuidutettua. Ja helmaan tulee saumaton ratkaisu.

Takaovien kahvat hitsattiin umpeen ja näin ollen saatiin kliinimpi ilme. Täytyy vielä se tappiratkaisu tehdä takaoviin että saadaan auki.

pari kuvaa kaarista. klik. ja klik.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa