Fabia 1 sähköongelmat sateella

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Simppa80
-
Viestit: 9
Liittynyt: 27.2.2007 21:31

Fabia 1 sähköongelmat sateella

ViestiKirjoittaja Simppa80 » 7.9.2008 11:14

Moi!

Vaimolla on kyseinen automalli ja siinä ilmenee sateella seuraavanlaisia ongelmia:
Ohjaustehostimen merkkivalo syttyy, mutta se toimii. Kun auto ostettiin pesin konehuoneen painepesurilla ja silloin ohjaustehostin temppuili 2 päivää eikä tominut.

Moottorin virhevalo on syttynyt sain nollattua vag-comilla.

Lisäksi valot välkkyvät ja käynti on epätasaista.

Ilmeisesti nämä on jokinlaisia tyyppivikoja näissä, mutta en ole löytänyt suoraa vastaus mikä olisi ongelma.

Kiitos jos vaivaudutte ja vastauksia löytyisi.

markII
-
Viestit: 106
Liittynyt: 28.4.2004 11:37

ViestiKirjoittaja markII » 8.9.2008 16:46

Toi valojen välkkyminen viittais ohjaustehostimen asentotunnistinvikaan.

Lasse83
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 8.9.2008 17:43

ViestiKirjoittaja Lasse83 » 8.9.2008 17:56

Mullakin on alkanut syttymään satunnaisesti ohjaustehostimen merkkivalo. Ohjaustehostimen puutteen tuntee ajoittain hitaissa nopeuksissa. Vaikka valo palaakin mittaristossa, niin ohjaustehostin toimii kuitenkin yleensä. Mullakin lienee ohjaustehostimen asentotunnistimessa vikaa.

Piti tänään alkaa korjaamaan vikaa tämän ohjeen mukaan :
http://www.fabia-vrs.com/technical/pas_sensor.html

Liekö brittiautot erilaisia, vai vaikuttaako suurempi pissapojan nestesäiliö noiden ensimmäisen kuvan liittimien sijaintiin. Eipä vaan löytynyt luvatusta paikasta. Tarkoituksena oli aloittaa liittimen putsauksella, josko siellä olisi hapettumaa. Seuraavaksi pitänee lähestyä vikaa pyöränkaaren tai pohjan kautta

Simppa80
-
Viestit: 9
Liittynyt: 27.2.2007 21:31

ViestiKirjoittaja Simppa80 » 20.10.2008 14:32

Saitko Lasse autosi kuntoon?

Lasse83
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 8.9.2008 17:43

ViestiKirjoittaja Lasse83 » 20.10.2008 17:46

Ohjaustehostimen asentotunnistin vaihdettiin myyjäliikkeen piikkiin. Näytti ratkaisevan ongelman.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 26.10.2008 20:36

Vaihdoin tuohon emännänkin Skodaan asennontunnistimen, mutta valo palaa yhä ja ratti on raskas kääntää.Voiko se olla vielä kiinni tuosta muistin nollauksesta vag-comilla että lähtee pelaamaan?

markII
-
Viestit: 106
Liittynyt: 28.4.2004 11:37

ViestiKirjoittaja markII » 27.10.2008 16:51

Tuossa jotain:

http://briskoda.net/fabia-i/flickering- ... ult/98607/

Briskodalta löytyy muutenkin aiheesta aika paljon juttua.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 27.10.2008 20:50

kiitti linkistä!

Tuolla oli että virtakaapeleissa startin ja akun sekä akun ja laturin välillä on monella ollut häikkää. Akkujen huonontuessakin on ongelmia kun ohjaustehostimen pumppu vie niin paljon virtaa.
Hmm... akku tuossa meidän Fabiassa on kyllä originaali eli 7v vanha...
Laturi tuohon vaihdettiin viime vuonna kun jännitteensäätäjä hajosi. Antoi ylijännitettä. Uusi säätäjä oli pitkällä toimitusajalla niin ostin koko laturin. Hintaeroa taisi olla alle 100e laturin ja säätäjän välillä.
Täytyy tsekata noi kaapelit huomenna ja mitata akkujännite käynnissä ja ilman.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 28.10.2008 19:33

Akkua käytin testerissä akkuliikkeessä ja se oli ok. Eli ei apua siltä suunnalta. Merkkiliikkeen pikahuollossakin epäilivät johtoja. Illan vielä rassasin noita johtoja ja sulakkeita, putsasin liittimiä jne. Eipä auttanut.
Täytyy varata aika ihan oikeeseen huoltoon :-(

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 7.11.2008 19:30

Huollossa käyty, tutkivat 2,5h vikaa ja totesivat että ohjaustehostimen pumppu rikki.
Uusi pumppu 590e + työ n. 200e.
On se halpaa, sanoin että laittakaa läjään ja tutkitaan asiaa.
Samalla varaosanumerolla VW tiskillä hintaa 476e...
Täytyy purkaa ihan mielenkiinnosta tuo tehostin ja katsoa mikä sitä vaivaa kun ei tällä kiire ole.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 14.11.2008 16:51

Joopajoo, jos jollain kyseinen pumppu hajoaa ja intoa on niin ei kannata heti rynnätä ostamaan uutta. Mun mielestä vika on todennäköisesti noissa liitinpinneissä mistä virta kulkee. Purin atomeiksi koko pumpun ja ei sieltä muuta vikaa noin silmämääräisesti tarkasteltuna löytynyt.
Eli jos tuon "liitinpaneelin" (mihin sähköjohdot tulee kiinni )ottaa irti pumpusta (neljällä ruuvilla) niin saa näkyviin ne pinnit mitkä ovat hapettuneet vihreäksi. Pumpun saa purettua ja vielä kasaankin ihan perustyökaluilla kunhan ei tee niinkuin allekirjoittanut ja pura sitä liikaa. Multa hajosi se piirilevy mikä oli pumpun sisällä. Noh, oppirahat on meksettu ja ensi kerralla muistaa :-)

Sit tuota varaosanumeroa kun selvitteli niin meinas olla hankalaa. Samalla valmistajalla (trw) 6 eri varaosanumeroa tuolle pumpulle. Lisäksi on vielä toinenkin valmistaja samalle pumpulle eli SMI-KOYO. Niiden eroavaisuuksia en selvitellyt enempää.

Varaosanumero oli jo korvautunut uudella versiolla, suojaa ei myydä erikseen jne. jne. Itse pumpusta ei löytynyt mitään numeroa. Rekisterinumeron kautta sai karsittua vaihtoehtoja.
Sama pumppu löytyi sitten yllättäen V.2009 SEAT:in mallista.
Täytyy vielä selvittää noiden käytettyjen hinnat..

Simppa80
-
Viestit: 9
Liittynyt: 27.2.2007 21:31

ViestiKirjoittaja Simppa80 » 24.11.2008 20:06

No nyt ku nkävi akku tyhjänä (oli jäänyt siäsvalo päälle) ei toimi enää ollenkaan ohjaustehostin. Eikä pala edes se merkkivalo kojelaudassa. Tehostin eikä kulma-anturi tee mitään kun katsoo vag-comilla. Vag- com antaa vikakoodin:

00566 - Steering Assistance Operation
27-00 - Implausible Signal

Viittaa sulakkeisiin mutta ei ole palaneet. Jollakin oli tuolla britti foorumila ilmennyt sama ongelma juuri kun oli akku tyhjentynyt.

Kuinka kovahomma tuo tehostin on purkaa pois tuolta? Tuo valo on tosiaan joskus palanut ja tehostin on toiminut mutta nyt totaalisesti sanonut sopimuksen irti ja valo ei pala.. Auttakee jos jollain ollut vastaavaa. Ei teki mieli alkaa muutaman tonnin auttoon teettään lähes tonnin remonttia.. :(

Simppa80
-
Viestit: 9
Liittynyt: 27.2.2007 21:31

ViestiKirjoittaja Simppa80 » 8.12.2008 16:12

Tehostin irroitettu. Sisällä desi vettä!!! piirilevyllä yksi palanut komponentti. Nyt olisi tarve ohjaustehostimelle merkkiä TRW.. Taikka istten korjaaja tuolle piirilevylle.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 8.12.2008 21:16

Juu, päädyin ostamaan uuden pumpun VAG-tiskiltä kun käytetyistä pyydetään niin kovia hintoja ja yhteensopivuudesta ei ole takeita. Uuteen osaan sai kuitenkin 2v takuun.
Jos ei kiire ole niin kannattaa tuota komponenttikorjausta kokeilla, samalla putsaa ne pinnit hapettumista.

Simppa80
-
Viestit: 9
Liittynyt: 27.2.2007 21:31

ViestiKirjoittaja Simppa80 » 16.12.2008 17:01

Palas vissiin päivän tuo tehostin. Anturi kyllä näytti välillä vag-comilla kulmia muttei enää. oisko anturi sökö myös? Eihän sulla ole ne osat tallesa siitä pumpusta? Myy mulle jos löytyy??? Mailaile jos viittit: simppa80(at)hotmail.com

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 19.12.2008 18:10

Kyl mää sen anturin vaihtaisin ensin vaikka vähän veemäinen onkin vaihtaa. Tarvii sellaisen pitkän letkukiristinmeisselin, johon saa torx-kärjen kiinni. Muuten voi melkein unohtaa sen vaihdon.Oliskohan ollut Skodan tiskillä n.120-140e?Varmaan tuokin osa voisi löytyä VW-tiskiltä halvemmalla. Ei vaan älynnyt kysyä silloin. Numero muistaakseni löytyy siitä osasta itsestään. Tai sitten tuolta --> www.vagcat.com

Miltä ne liitinpinnit näytti sulla ?Olisko niiden puhdistamisesta esim hiekkapaperilla apua?
Piirilevyn taisin viime työpöydän siivouksessa valitettavasti nakata jo roskiin. Jotain mekaanisia osia saattaa tallissa vielä olla.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 11.1.2009 18:45

Palataksemme vielä tähän aiheeseen. Pari kuukautta pumpun vaihdon jälkeen alkoi tehdä sitä että käynnistäessä kylmänä valot vilkkui tyhjäkäynnillä ja jännite tipahteli sitä mukaa kun pumppu kävi.Aina kun pumppu haukkasi virtaa niin jännite tipahti alle 12,5 voltin.
Kun kerran laturi oli vaihdettu n.20 000km sitten niin vaihdoin akun ja ongelma hävisi sillä. Akku oli siis alkuperäinen eli n.7v vanha.
Mielenkiintoista, olisiko siis pumpun hajoamiselta voinut välttyä jos akun olisi vaihtanut vaikka pari vuotta aikaisemmin....No, nyt on kuitenkin kaikki uutta, jospa niillä sen toiset 7v pääsisi....

timheim
-
Viestit: 10
Liittynyt: 20.10.2010 13:35

ViestiKirjoittaja timheim » 31.12.2010 11:57

Aikalaila tutun oloista tekstiä tässä ketjussa Fabiasta. Mulla on 2001 fabia ja pari vuotta sitten meni ohjaustehostin remottiin, ensin meni kulmatunnistin joka hajotti sitte lopulta pumpun ja akun kun tehostin kävi täysillä koko ajan. Lisäksi puolvuotta tuon jälkeen sippas laturikin.

Ohjaustehostin + anturi vaihdettuna metroautossa 1100e, ei halpaa.

Laturin ja muut korjasin sitten itse. Ennemmin sotkee sormiaan pari tuntia ku vie huoltoon.
Laturin vaihdon yhteydessä selkis vielä semmonen ongelma, että alkuperäinen herätejohto toimi vasta kun kierroksia oli >4k (diesel). Herätteen hyppyytin sitten muualta.

Tuon kaiken keskellä ennenkö noita mitään oli vielä korjattu niin hävis latauksen merkkivalo ja moottorin vikavalo.

Ah nannaa näitä fabian säkhkövikoja o_O !

EDIT: varoitusvalot siis hävis kokonaan, ei syty edes kun laittaa virrat päälle.
Mittaristosta oon testannu ledit OK, VAG-COMlla ei löyty vikakoodeja. Lienee jotain piuhoja palanu....

Ja ohjaustehostin alkoi alkujaan oireilemaan nimen omaan sateella, välillä aina tehostimen valo kävi päällä ja pois ja miten millonkin.

Mamma ratissa
-
Viestit: 4
Liittynyt: 22.4.2011 18:34

ViestiKirjoittaja Mamma ratissa » 4.5.2011 8:33

Minulla on myös Fabia Combi vm. 2001 ja siinä myös syttyy satunnaisesti ohjaustehostimenmerkkivalo, joka kuitenkin sammuu kun auton moottori sammutetaan ja käynnistetään uudelleen. Vikakoodi on: 00816 Power streering sensor. Kun auto on käynnissä niin ohjaamoon kuuluu kuinka kuskin puolella ohjausteostimen pumppu käy kokoajan päällä ja pois.

Korjaamolla ropasivat ensin liittimiä, mutta vika ei mennyt pois. Seuraavaksi vaihdetaan asentotunnistin ja akku. Toivottavasti vika häviää.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa