Fabia 1 sähköongelmat sateella
Valvoja: ffp jäsenet
Fabia 1 sähköongelmat sateella
Moi!
Vaimolla on kyseinen automalli ja siinä ilmenee sateella seuraavanlaisia ongelmia:
Ohjaustehostimen merkkivalo syttyy, mutta se toimii. Kun auto ostettiin pesin konehuoneen painepesurilla ja silloin ohjaustehostin temppuili 2 päivää eikä tominut.
Moottorin virhevalo on syttynyt sain nollattua vag-comilla.
Lisäksi valot välkkyvät ja käynti on epätasaista.
Ilmeisesti nämä on jokinlaisia tyyppivikoja näissä, mutta en ole löytänyt suoraa vastaus mikä olisi ongelma.
Kiitos jos vaivaudutte ja vastauksia löytyisi.
Vaimolla on kyseinen automalli ja siinä ilmenee sateella seuraavanlaisia ongelmia:
Ohjaustehostimen merkkivalo syttyy, mutta se toimii. Kun auto ostettiin pesin konehuoneen painepesurilla ja silloin ohjaustehostin temppuili 2 päivää eikä tominut.
Moottorin virhevalo on syttynyt sain nollattua vag-comilla.
Lisäksi valot välkkyvät ja käynti on epätasaista.
Ilmeisesti nämä on jokinlaisia tyyppivikoja näissä, mutta en ole löytänyt suoraa vastaus mikä olisi ongelma.
Kiitos jos vaivaudutte ja vastauksia löytyisi.
Mullakin on alkanut syttymään satunnaisesti ohjaustehostimen merkkivalo. Ohjaustehostimen puutteen tuntee ajoittain hitaissa nopeuksissa. Vaikka valo palaakin mittaristossa, niin ohjaustehostin toimii kuitenkin yleensä. Mullakin lienee ohjaustehostimen asentotunnistimessa vikaa.
Piti tänään alkaa korjaamaan vikaa tämän ohjeen mukaan :
http://www.fabia-vrs.com/technical/pas_sensor.html
Liekö brittiautot erilaisia, vai vaikuttaako suurempi pissapojan nestesäiliö noiden ensimmäisen kuvan liittimien sijaintiin. Eipä vaan löytynyt luvatusta paikasta. Tarkoituksena oli aloittaa liittimen putsauksella, josko siellä olisi hapettumaa. Seuraavaksi pitänee lähestyä vikaa pyöränkaaren tai pohjan kautta
Piti tänään alkaa korjaamaan vikaa tämän ohjeen mukaan :
http://www.fabia-vrs.com/technical/pas_sensor.html
Liekö brittiautot erilaisia, vai vaikuttaako suurempi pissapojan nestesäiliö noiden ensimmäisen kuvan liittimien sijaintiin. Eipä vaan löytynyt luvatusta paikasta. Tarkoituksena oli aloittaa liittimen putsauksella, josko siellä olisi hapettumaa. Seuraavaksi pitänee lähestyä vikaa pyöränkaaren tai pohjan kautta
Tuossa jotain:
http://briskoda.net/fabia-i/flickering- ... ult/98607/
Briskodalta löytyy muutenkin aiheesta aika paljon juttua.
http://briskoda.net/fabia-i/flickering- ... ult/98607/
Briskodalta löytyy muutenkin aiheesta aika paljon juttua.
kiitti linkistä!
Tuolla oli että virtakaapeleissa startin ja akun sekä akun ja laturin välillä on monella ollut häikkää. Akkujen huonontuessakin on ongelmia kun ohjaustehostimen pumppu vie niin paljon virtaa.
Hmm... akku tuossa meidän Fabiassa on kyllä originaali eli 7v vanha...
Laturi tuohon vaihdettiin viime vuonna kun jännitteensäätäjä hajosi. Antoi ylijännitettä. Uusi säätäjä oli pitkällä toimitusajalla niin ostin koko laturin. Hintaeroa taisi olla alle 100e laturin ja säätäjän välillä.
Täytyy tsekata noi kaapelit huomenna ja mitata akkujännite käynnissä ja ilman.
Tuolla oli että virtakaapeleissa startin ja akun sekä akun ja laturin välillä on monella ollut häikkää. Akkujen huonontuessakin on ongelmia kun ohjaustehostimen pumppu vie niin paljon virtaa.
Hmm... akku tuossa meidän Fabiassa on kyllä originaali eli 7v vanha...
Laturi tuohon vaihdettiin viime vuonna kun jännitteensäätäjä hajosi. Antoi ylijännitettä. Uusi säätäjä oli pitkällä toimitusajalla niin ostin koko laturin. Hintaeroa taisi olla alle 100e laturin ja säätäjän välillä.
Täytyy tsekata noi kaapelit huomenna ja mitata akkujännite käynnissä ja ilman.
Huollossa käyty, tutkivat 2,5h vikaa ja totesivat että ohjaustehostimen pumppu rikki.
Uusi pumppu 590e + työ n. 200e.
On se halpaa, sanoin että laittakaa läjään ja tutkitaan asiaa.
Samalla varaosanumerolla VW tiskillä hintaa 476e...
Täytyy purkaa ihan mielenkiinnosta tuo tehostin ja katsoa mikä sitä vaivaa kun ei tällä kiire ole.
Uusi pumppu 590e + työ n. 200e.
On se halpaa, sanoin että laittakaa läjään ja tutkitaan asiaa.
Samalla varaosanumerolla VW tiskillä hintaa 476e...
Täytyy purkaa ihan mielenkiinnosta tuo tehostin ja katsoa mikä sitä vaivaa kun ei tällä kiire ole.
Joopajoo, jos jollain kyseinen pumppu hajoaa ja intoa on niin ei kannata heti rynnätä ostamaan uutta. Mun mielestä vika on todennäköisesti noissa liitinpinneissä mistä virta kulkee. Purin atomeiksi koko pumpun ja ei sieltä muuta vikaa noin silmämääräisesti tarkasteltuna löytynyt.
Eli jos tuon "liitinpaneelin" (mihin sähköjohdot tulee kiinni )ottaa irti pumpusta (neljällä ruuvilla) niin saa näkyviin ne pinnit mitkä ovat hapettuneet vihreäksi. Pumpun saa purettua ja vielä kasaankin ihan perustyökaluilla kunhan ei tee niinkuin allekirjoittanut ja pura sitä liikaa. Multa hajosi se piirilevy mikä oli pumpun sisällä. Noh, oppirahat on meksettu ja ensi kerralla muistaa :-)
Sit tuota varaosanumeroa kun selvitteli niin meinas olla hankalaa. Samalla valmistajalla (trw) 6 eri varaosanumeroa tuolle pumpulle. Lisäksi on vielä toinenkin valmistaja samalle pumpulle eli SMI-KOYO. Niiden eroavaisuuksia en selvitellyt enempää.
Varaosanumero oli jo korvautunut uudella versiolla, suojaa ei myydä erikseen jne. jne. Itse pumpusta ei löytynyt mitään numeroa. Rekisterinumeron kautta sai karsittua vaihtoehtoja.
Sama pumppu löytyi sitten yllättäen V.2009 SEAT:in mallista.
Täytyy vielä selvittää noiden käytettyjen hinnat..
Eli jos tuon "liitinpaneelin" (mihin sähköjohdot tulee kiinni )ottaa irti pumpusta (neljällä ruuvilla) niin saa näkyviin ne pinnit mitkä ovat hapettuneet vihreäksi. Pumpun saa purettua ja vielä kasaankin ihan perustyökaluilla kunhan ei tee niinkuin allekirjoittanut ja pura sitä liikaa. Multa hajosi se piirilevy mikä oli pumpun sisällä. Noh, oppirahat on meksettu ja ensi kerralla muistaa :-)
Sit tuota varaosanumeroa kun selvitteli niin meinas olla hankalaa. Samalla valmistajalla (trw) 6 eri varaosanumeroa tuolle pumpulle. Lisäksi on vielä toinenkin valmistaja samalle pumpulle eli SMI-KOYO. Niiden eroavaisuuksia en selvitellyt enempää.
Varaosanumero oli jo korvautunut uudella versiolla, suojaa ei myydä erikseen jne. jne. Itse pumpusta ei löytynyt mitään numeroa. Rekisterinumeron kautta sai karsittua vaihtoehtoja.
Sama pumppu löytyi sitten yllättäen V.2009 SEAT:in mallista.
Täytyy vielä selvittää noiden käytettyjen hinnat..
No nyt ku nkävi akku tyhjänä (oli jäänyt siäsvalo päälle) ei toimi enää ollenkaan ohjaustehostin. Eikä pala edes se merkkivalo kojelaudassa. Tehostin eikä kulma-anturi tee mitään kun katsoo vag-comilla. Vag- com antaa vikakoodin:
00566 - Steering Assistance Operation
27-00 - Implausible Signal
Viittaa sulakkeisiin mutta ei ole palaneet. Jollakin oli tuolla britti foorumila ilmennyt sama ongelma juuri kun oli akku tyhjentynyt.
Kuinka kovahomma tuo tehostin on purkaa pois tuolta? Tuo valo on tosiaan joskus palanut ja tehostin on toiminut mutta nyt totaalisesti sanonut sopimuksen irti ja valo ei pala.. Auttakee jos jollain ollut vastaavaa. Ei teki mieli alkaa muutaman tonnin auttoon teettään lähes tonnin remonttia.. :(
00566 - Steering Assistance Operation
27-00 - Implausible Signal
Viittaa sulakkeisiin mutta ei ole palaneet. Jollakin oli tuolla britti foorumila ilmennyt sama ongelma juuri kun oli akku tyhjentynyt.
Kuinka kovahomma tuo tehostin on purkaa pois tuolta? Tuo valo on tosiaan joskus palanut ja tehostin on toiminut mutta nyt totaalisesti sanonut sopimuksen irti ja valo ei pala.. Auttakee jos jollain ollut vastaavaa. Ei teki mieli alkaa muutaman tonnin auttoon teettään lähes tonnin remonttia.. :(
Kyl mää sen anturin vaihtaisin ensin vaikka vähän veemäinen onkin vaihtaa. Tarvii sellaisen pitkän letkukiristinmeisselin, johon saa torx-kärjen kiinni. Muuten voi melkein unohtaa sen vaihdon.Oliskohan ollut Skodan tiskillä n.120-140e?Varmaan tuokin osa voisi löytyä VW-tiskiltä halvemmalla. Ei vaan älynnyt kysyä silloin. Numero muistaakseni löytyy siitä osasta itsestään. Tai sitten tuolta --> www.vagcat.com
Miltä ne liitinpinnit näytti sulla ?Olisko niiden puhdistamisesta esim hiekkapaperilla apua?
Piirilevyn taisin viime työpöydän siivouksessa valitettavasti nakata jo roskiin. Jotain mekaanisia osia saattaa tallissa vielä olla.
Miltä ne liitinpinnit näytti sulla ?Olisko niiden puhdistamisesta esim hiekkapaperilla apua?
Piirilevyn taisin viime työpöydän siivouksessa valitettavasti nakata jo roskiin. Jotain mekaanisia osia saattaa tallissa vielä olla.
Palataksemme vielä tähän aiheeseen. Pari kuukautta pumpun vaihdon jälkeen alkoi tehdä sitä että käynnistäessä kylmänä valot vilkkui tyhjäkäynnillä ja jännite tipahteli sitä mukaa kun pumppu kävi.Aina kun pumppu haukkasi virtaa niin jännite tipahti alle 12,5 voltin.
Kun kerran laturi oli vaihdettu n.20 000km sitten niin vaihdoin akun ja ongelma hävisi sillä. Akku oli siis alkuperäinen eli n.7v vanha.
Mielenkiintoista, olisiko siis pumpun hajoamiselta voinut välttyä jos akun olisi vaihtanut vaikka pari vuotta aikaisemmin....No, nyt on kuitenkin kaikki uutta, jospa niillä sen toiset 7v pääsisi....
Kun kerran laturi oli vaihdettu n.20 000km sitten niin vaihdoin akun ja ongelma hävisi sillä. Akku oli siis alkuperäinen eli n.7v vanha.
Mielenkiintoista, olisiko siis pumpun hajoamiselta voinut välttyä jos akun olisi vaihtanut vaikka pari vuotta aikaisemmin....No, nyt on kuitenkin kaikki uutta, jospa niillä sen toiset 7v pääsisi....
Aikalaila tutun oloista tekstiä tässä ketjussa Fabiasta. Mulla on 2001 fabia ja pari vuotta sitten meni ohjaustehostin remottiin, ensin meni kulmatunnistin joka hajotti sitte lopulta pumpun ja akun kun tehostin kävi täysillä koko ajan. Lisäksi puolvuotta tuon jälkeen sippas laturikin.
Ohjaustehostin + anturi vaihdettuna metroautossa 1100e, ei halpaa.
Laturin ja muut korjasin sitten itse. Ennemmin sotkee sormiaan pari tuntia ku vie huoltoon.
Laturin vaihdon yhteydessä selkis vielä semmonen ongelma, että alkuperäinen herätejohto toimi vasta kun kierroksia oli >4k (diesel). Herätteen hyppyytin sitten muualta.
Tuon kaiken keskellä ennenkö noita mitään oli vielä korjattu niin hävis latauksen merkkivalo ja moottorin vikavalo.
Ah nannaa näitä fabian säkhkövikoja o_O !
EDIT: varoitusvalot siis hävis kokonaan, ei syty edes kun laittaa virrat päälle.
Mittaristosta oon testannu ledit OK, VAG-COMlla ei löyty vikakoodeja. Lienee jotain piuhoja palanu....
Ja ohjaustehostin alkoi alkujaan oireilemaan nimen omaan sateella, välillä aina tehostimen valo kävi päällä ja pois ja miten millonkin.
Ohjaustehostin + anturi vaihdettuna metroautossa 1100e, ei halpaa.
Laturin ja muut korjasin sitten itse. Ennemmin sotkee sormiaan pari tuntia ku vie huoltoon.
Laturin vaihdon yhteydessä selkis vielä semmonen ongelma, että alkuperäinen herätejohto toimi vasta kun kierroksia oli >4k (diesel). Herätteen hyppyytin sitten muualta.
Tuon kaiken keskellä ennenkö noita mitään oli vielä korjattu niin hävis latauksen merkkivalo ja moottorin vikavalo.
Ah nannaa näitä fabian säkhkövikoja o_O !
EDIT: varoitusvalot siis hävis kokonaan, ei syty edes kun laittaa virrat päälle.
Mittaristosta oon testannu ledit OK, VAG-COMlla ei löyty vikakoodeja. Lienee jotain piuhoja palanu....
Ja ohjaustehostin alkoi alkujaan oireilemaan nimen omaan sateella, välillä aina tehostimen valo kävi päällä ja pois ja miten millonkin.
-
- -
- Viestit: 4
- Liittynyt: 22.4.2011 18:34
Minulla on myös Fabia Combi vm. 2001 ja siinä myös syttyy satunnaisesti ohjaustehostimenmerkkivalo, joka kuitenkin sammuu kun auton moottori sammutetaan ja käynnistetään uudelleen. Vikakoodi on: 00816 Power streering sensor. Kun auto on käynnissä niin ohjaamoon kuuluu kuinka kuskin puolella ohjausteostimen pumppu käy kokoajan päällä ja pois.
Korjaamolla ropasivat ensin liittimiä, mutta vika ei mennyt pois. Seuraavaksi vaihdetaan asentotunnistin ja akku. Toivottavasti vika häviää.
Korjaamolla ropasivat ensin liittimiä, mutta vika ei mennyt pois. Seuraavaksi vaihdetaan asentotunnistin ja akku. Toivottavasti vika häviää.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 17 vierailijaa