Adapteripultti korkkasi hampaansa - mikä neuvoksi?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

Adapteripultti korkkasi hampaansa - mikä neuvoksi?

ViestiKirjoittaja Petteri » 26.10.2008 15:31

Perkele!

Renkaanvaihto oli meneillään viimeisessä renkaassa ja viimeisessä pultissa, joka oli tietysti se adapteripultti. Niinhän siinä kävi, että tuosta pultista lähti sitten hampaat ja nyt siellä on komea pyöreä hampaaton pultti pitelemäss toista eturengasta vissiin ikuisesti paikallaan. Hitsaamaan tuohon ei pääse, sillä, pultti on vanteen sisällä.

Millä tuo saadaan pois? Poraamalla vai miten? Apuva, pakkaset tulee jo ens viikolla.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 26.10.2008 15:35

Taitaa rengasliikkeillä olla tuollaisiin ongelmiin valmiit ratkaisut, kannattanee ensin kysellä heiltä.

Hri
-
Viestit: 88
Liittynyt: 27.10.2005 15:06

ViestiKirjoittaja Hri » 26.10.2008 15:38

Voisi kuvitella että rengasta nylkyttämällä ees taas saisi pultin hieman löystymään

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 26.10.2008 15:50

Vaimoa jo nylkytin päivällä, että ei nyt renkaan nylkytys kiinnosta. Ei se siitä tietenkään mihinkään liiku, kyllä yksi pultti sen niin tiukasti kiinni pitää kera keskiön.

Pitänee soitella rengasliikkeet. Ainahan tuon voi porata pois ja sitten irroittaa renkaan ja hitsata pulttiin vaikka mutteri kiinni. Noh, eiköhän tuo yksi talvi kesärenkaillakin mene...

helmut
-
Viestit: 599
Liittynyt: 12.9.2005 15:18

ViestiKirjoittaja helmut » 26.10.2008 15:57

kokeilitko pulttikoneella napauttaa irti vai pyöriiköse ihan valtoimenaan..? vai tarkotatko lukkopulttia,sitä vagin:n alkuperäistä?
Viimeksi muokannut helmut, 26.10.2008 16:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 26.10.2008 15:58

saisko annettua vähän lämpöä ja rakkautta sille? eli vähän lämmittäs ja hakkaa lekalla pienemmän hylsyn siihen

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 26.10.2008 17:01

Pulttikoneella sitä yritinkin ja varmaan siksi just korkkasi niin helposti.. Skodan alkuperäisten aluvanteiden mukanahan tuo pultti on tullut.

En oikke tiedä millä sinne lämpöä antaisi. Sulaneeko koko aluvanne samalla. Reikä ja myös ulkokehä on siis nyt täysin pyöreä, joten voi olla vaikea sinne hylsyjä lyödä.

Kylläpä vituttaa.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 26.10.2008 17:02

kyseessä saattaa olla stilauton vanteissa käytettyjä pultteja eli tarvii semmosen erikoisavaimen. näin ymmärsin aloittajan viestistä.
eli vanteita ei voi laittaa normaaleilla pulteilla ku pultinreiät on sen verran pienet.
poraaminen on varmaan helpoin vaihtoehto.


edit: petteri ehti kirjottaa samalla aikaa ku itekki kirjotin tätä.. kannattaa käydä rengasliikkeessä niin ne saa irroitettua pultit

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 26.10.2008 17:04

Siis muut pultit ovat ihan normaaleja, tää yks vaan on semmonen "varkaudenesto -malli".

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 26.10.2008 17:05

^ virallisesti lukkopultteja ei saisi ikinä irrottaa pulttikoneella :)

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 26.10.2008 17:12

Näin sitä oppii kantapään kautta. En oloe kyllä liikkeessäkään nähnyt noita käsin koskaan avattavan vaan aina koneella. Mutta se ei nyt enää auta, irti tuo on saatava. Eikähän nuo rengasliikkeessä tietäne jotakin.

Paanu
-
Viestit: 215
Liittynyt: 13.10.2006 13:32

ViestiKirjoittaja Paanu » 26.10.2008 17:14

Paskaks vaan, ei sitä varmaan muuten pois saa. Paineilmataltalla saa melkein mitä vaan rikki. Suosittelen.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 26.10.2008 17:16

rengasliikkeissä on ihan viralliset murtotyökalut millä saa pultit irti vahingoittamatta vanteita

helmut
-
Viestit: 599
Liittynyt: 12.9.2005 15:18

ViestiKirjoittaja helmut » 26.10.2008 17:38

kaverilta rikkoivat juuri tollasen lukkopultin rengasliikkeellä=) saisko siihen porattua reijän ja sit jonkun miehekkään vastakierretapin kierrettyä..?

Teekoo00
-
Viestit: 117
Liittynyt: 21.2.2007 21:33

ViestiKirjoittaja Teekoo00 » 26.10.2008 17:43

en tiiä onko samanlainen pultti ku velipojalla kun kyseessä pökötti,mut ei kierretapit auttanu,katkeili ku väänsi,hakattiin hylsy ja sit lähti aikas helposti

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 26.10.2008 18:15

Varsin kovaa ainetta tuo yleisesti käytetty 10.8 kovuuden pultti on, joten voi olla vaikea saada poraamalla tmv. auki.

Jäpälä
-
Viestit: 16
Liittynyt: 18.3.2008 21:18

ViestiKirjoittaja Jäpälä » 26.10.2008 18:21

Hakkaa iso torx hylsy siihen reikään ja väännä pultti pois. Se torx pitää sit olla erittäin tiukka siihen reikään et onnistuu.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 26.10.2008 20:11

Omasta golfista joku vuosi sitten rengasliikkeessä väänsivät pulttipyssyllä paskaksi lukkopultin. Eipä noita koskaan saisi pulttipyssyllä aukoa vaan näin menivät tekemään. No eipä ne muuta siellä liikeessä tuumanneet kun kirosivat vaan että miksi vitussa tollasia pitää vanteisiin laittaa...
Ajoin sitten viereiselle pajalle missä hitsattiin se lukkopulttien hylsy sinne kiinni ja väännettiin auki.
Ja tottahan toki vanne hieman otti lämpöä tuosta operaatiosta vaan eipä tuohon jäänyt onneksi kuin pieni jälki siitä...

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 26.10.2008 20:42

^ itsekkin kiroan noita pultteja joka päivä että miksi pitää laittaa. ja pulttikoneella tulee auottua aina.. kuhan varovaisesti aukasee niin ei se niin kipiää ota. tai ainaskaan en itse ole yhtään sarjaa rikkonu viel. eroja toki on sarjoissa ja tämän hetkisestä parhaimmaksi on todettu bemarin orggis lukkopultit

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 26.10.2008 21:19

mulla toissa keväänä oli octavian kanssa ihan sama jumppa, kaverin kanssa se porattiin ja hakattiin pois. Lopussa ei säälitty enää edes orkkis vannetta, vaan taottiin kunnes lähti. Taisi ison mallinen taltta sinne upota niin, että viimein aukesi. Vannekkin jäi ehjäksi, paitsi pientä kosmeettista hipaisua näkyy siellä täällä reiän ympärillä.

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 26.10.2008 21:45

poraamalla vaan, kunnon terät ja kunnon porakone
ei ole mikään ylitsepääsemätön ongelma

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 27.10.2008 17:59

Kyllä ne bemarin ja volkkarinkin suht jämäkät lukkopultit sileeksi kuulemma saa. Parhaimmat kun pitää lukkopultteja peltivanteissakin jostain syystä. Pösön tappi malliset pultit ja halpikset kromatut avaimet on kyllä aivan perseestä. Pösön avain voi mennä 6 osaan ihan kevyellä vääntämisellä.

Jupe
-
Viestit: 189
Liittynyt: 23.7.2003 18:01

ViestiKirjoittaja Jupe » 27.10.2008 20:16

Näihin ongelmiin on olemassa ihan omat hylsyt millä rikkinäisen pultin saa irti alle viidessä minuutissa. Kysy rengasliikkeestä tai jostain korjaamolta, niin varmasti onnistuu.

vwpassat1.9tdi
-
Viestit: 11
Liittynyt: 26.4.2008 16:04

ViestiKirjoittaja vwpassat1.9tdi » 27.10.2008 20:39

Todella kovia iskuja pultinpäähän tuurnalla ja isolla lekalla jo antaa pultti myöden ja aukaa käsin vääntämällä.

Hapa
-
Viestit: 17
Liittynyt: 19.10.2004 22:00

ViestiKirjoittaja Hapa » 28.10.2008 8:30

Rengasliikkeissä hylsyt joissa "timanttiterät" sisällä, lyödään lekalla pulttiin kiinni ja nätisti pyörähtää auki.
Omakohtaista kokemusta on ja n.2 min. työ neljään renkaaseen.. Tuntiveloituksena muutaman euron kustannus.

Ei kannata ite yrittää pyristellä, ku liikkeissä kunnon välineet.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 29.10.2008 18:42

Noniin. ei tosiaan kannata itse säveltää. Ei ehtinyt rengasliikkeellä kahvikuppia juoda tyhjäksi kun jo oli pultti irti.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 29.10.2008 19:20

^ itsekkin kiroan noita pultteja joka päivä että miksi pitää laittaa.

Jaa miksikö? Kyllä mä ainakin laitan ne sinne sen takia, että se kusipää narkkari joutuu edes vähän töitä tekemään pölliessään vanteet mun autosta.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 29.10.2008 20:26

eiköhän se kusipää narkkari mee vaan sinne auton sisälle ja vie sieltä kaiken mitä irti saa..
ainaskin itsellä näytti vanteet olevan aamulla paikalla mutta näyttö ja subbari oli kyllä kadonnu.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.10.2008 20:35

Paljoko ne halus rahaa operaatiosta?

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 29.10.2008 20:45

^ En oikke tiedä tarkalleen operaation hintaa. Otin niitten adapteri*askojen tilalle neljä normaalia pulttia sieltä. Yhteensä kustansi 15 euroa se käynti. Mielestäni pääsin halvalla ja HELPOLLA kun ajattelee kaikkia niitä tuurnia, lämpöjä, hylsyn hakkaamisia, hitsaamisia yms. T-Z-I-Z -konsteja.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 29.10.2008 21:00

eiköhän se kusipää narkkari mee vaan sinne auton sisälle ja vie sieltä kaiken mitä irti saa..
ainaskin itsellä näytti vanteet olevan aamulla paikalla mutta näyttö ja subbari oli kyllä kadonnu.

Et siis ole koskaan nähnyt autoa makaamassa jarrulevyt asfalttia vasten kun piripää on keikannut siitä vanteet alta?
Ei niiden lukkopulttien avaaminen nyt mitään rakettitiedettä ole ja jos ei rengasliikkeen työntekijän tekniikka riitä niiden avaamiseen niin kannattaa varmaan harkita alan vaihtoa.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 29.10.2008 21:48

^ olen nähny. ja mitä sitten vaikka ne pysyiski paikallaan? eiköhän se vitutuksessa laita vahinkoa autoon muuten.. paskalla tuurilla polttaa auton jopa :)

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 30.10.2008 7:50

Jaa, kyllä mulla on ihan autot säilynyt ehjinä, vaikka on renkaanvaihtoaikaan välillä saanut kirota että lukkopulttia on mulkattu niin ettei avain meinaa enää sopia. Onneksi ei ole käynyt niin kuin kaverilla että yksi rengas on enää lukkopultilla kiinni.

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 30.10.2008 22:02

Jouduinpa itsekkin avaamaan pilalle menneen lukkopultin, ja otin hommasta kuviakin. Onnistuu kotikonstein, tarvitset kunnon Pajavasaran ja sopivan/vähän pienehkön hylsän. Lyö hylsä väkisellä sen lukkopultin päälle, jos on pyöreä ulkoreunaltaan niin kuin tuo McGuard.

Ohjeet, kopioin tuolta projektitopickista tännekkin.



Siellä se lukkopultti on.

Kuva



Avain on sökö, ei toivoakaan saada auki.

Kuva



Joten haetaan irrotusvälineet.

Kuva


Löin siis hylsän väkisellä paikalleen tuon pyöreän pultinkannan päälle, ja väänsin pultin pois.

Kuva

Kierre täysin ehjä, avain oli vain sökö.



Pultinkanta

Kuva


Sitten vain tavallinen pultti tilalle, ja kovaa ajoa.

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

ViestiKirjoittaja harald » 30.10.2008 22:21

Katkesi vyötäröllinen pultti omasta vehkeestä kun piti laittaa talvinakit alle viime syksynä.
3 pyörää 30min, neljäs pyörä 30h (tuli yöaika vastaan) :(

Ei tuosta kuvasta saa oikein selvää, mutta periaateessa porasin syvän reiän pultin keskelle,
ja löin moskalla jonkun sopivan torx-palan siihen koloon. Ei se vaan irronnut sillä, vaan piti
porata vielä ohkaisemmaksi se kartion ja kierteen kohtaamiskohta ja lähteä pikku kortteli^w
*illurallille neljä pulttia kierroksen löystyneenä. Siellä se vanne kolisi mutta pulttiperhana
ei liikkunut. Toinen -lluralli kierros ja uusi torxin lyönti reikään niin lähti hienosti. Ei jälkeäkään
vanteessa.
Kuva
Kyllä tuossa talttaakin on kokeiltu (palat lensivät pultista). Ja vaikka mitä raskasta ja rasvaista
työkalua.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.10.2008 23:11

Tämän kannustamana kaikki varmaankin muistaa laittaa jotain rasvaa lukkopultteihin...

Itse varovaisena kiristän tyypillisesti normipultit yli ja lukkopultit ali.

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 31.10.2008 7:25

Vastaava juttu tapahtui golffin kanssa. Elokuussa ostin alkuperäiset BBS:t joiden mukana tuli oem-lukkopultit (sinällään hyvät ei siinä mitään). Kaverit tuli just viikonlopun viettoon kun olin ekaa rengasta vääntämässä alle joten kuparitahnan laitto unohtui siinä hötäkässä "onhan näissä pulteissa vielä keväiset kuparitahnat".

Lokakuussa talvirenkaita alle vaihtaessa viimeisen renkaan lukkopultti olikin leikannut itsensä huolella kiinni, Loppupeleissä hitsattiin mutteri pultinkannan jämään jolla sai auki.

Oli mielenkiintoista ajella pari päivää loska/lumikelillä 3xkitkarengas ja toinen eturengas kesärengas. Omaan pihaan ei meinannut päästä kun lumi oli tamppaantunut siihen ja loiva ylämäki :)

Tämän jälkeen on kummasti muistanut laittaa kuparitahnaa pultteihin. Kaulushan pulteissa oikeastaan on tärkein paikka mihin laittaa kuparitahnaa.

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 31.10.2008 8:01

H. Jormalainen kirjoitti:Tämän kannustamana kaikki varmaankin muistaa laittaa jotain rasvaa lukkopultteihin...

Samaan asiaan kiinnitin huomiota noita EscMk3:n ja haraldin kuvia katsellessa. Jos nuo kuvat pulteista ovat "suoraan ajosta" eli suurempia putsaamatta, niin eipä ihme että jumittaa ja lukkopultit / avaimet hajoaa. Kyllä ne kierteet ja myös kartio kannattaa rasvata, ja mielellään sellaisella vaseliinilla/kuparitahnalla/jne. joka myös pysyy (ja voitelee vielä puolen vuoden päästä) eikä millään crc:llä...

Rengasliikkeissäkin joutuu yleensä pyytämään että "laittaisitko vaseliinia noihin pultteihin", ja vastaus on jotta "ei meillä ole tapana näitä rasvailla" ja sitten vedetään pulttipyssyllä kuivana reiluun momenttiin.

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

ViestiKirjoittaja harald » 31.10.2008 8:10

Tuo kuvassa oleva pultti katkesi siis auton alkuperäisellä peltisellä avaimella,
yhden jalan varpailla herkästi kääntäen. Katkoksesta näkee että materiaali-
virhe oli tässä ongelman syynä, selvästi on lähtenyt yhdestä kohtaa halkeama
leviämään.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 31.10.2008 9:48

Jos avaimen onnistuu vääntämään paskaksi niin kannattaa muuten kysellä valmistajalta uutta. (sikäli tietysti kun valmistaja on tiedossa) Kaverilta joku vuosi sitten korkkasi lukkopulttien avain, joten lähetteli sitten saksaan valmistajalle postia asiasta. Mitään vastausta sieltä ei kuulunut vaikka muutamaan kertaan postia lähetteli, mutta olisko ollut joku reilu viikko niin postiluukusta tupsahti uusi avain. Ja ilman laskua :D

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 31.10.2008 10:53

Kyllä ne rasvattu on aina ;) Suihkin Bräkleeniä (rasvantappajaa) reilusti siihen että sain yleensä kierteen esille...

Tequila
-
Viestit: 272
Liittynyt: 26.1.2004 19:04

ViestiKirjoittaja Tequila » 20.10.2009 10:51

Taitaa rengasliikkeillä olla tuollaisiin ongelmiin valmiit ratkaisut, kannattanee ensin kysellä heiltä.


rengasliikkeissä on ihan viralliset murtotyökalut millä saa pultit irti vahingoittamatta vanteita


ylivieskan Vianorilla ei ainakaan ole.. puistelivat päätä ja sanoivat että ei saa auki.. Eivät alkaneet edes katsomaan kädessäni ollutta adapteria....

Paikallinen kyläseppä oli pulttipyssyllä pilannut pultit. Tuumas että nuo pultit on perseestä, kyllä ne varkaat ne sun vantees kuitenkin saa vietyä..

Nyt tässä odotellaan että saan uuden adapterin saksasta..

Elmeri H.
-
Viestit: 266
Liittynyt: 11.1.2005 18:37

ViestiKirjoittaja Elmeri H. » 20.10.2009 16:53

Ratkaisu on laadukas 14mm pora

Rannis
-
Viestit: 357
Liittynyt: 8.5.2007 21:09

ViestiKirjoittaja Rannis » 20.10.2009 17:07

meil on töissä tommonen sarja jolla saa noit auki, viimeksi viime viikolla oli yksi bemari joka omistaja oli hävittnyt toi avain.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 20.10.2009 17:30

Bemariin tuntu maksavan liikkeessä 1e/kappale, että eipä paljo kannata murtaa. Ei niillä kyllä mitään sitte tehnykään.

Mr.RedEye
-
Viestit: 330
Liittynyt: 29.9.2005 23:42

ViestiKirjoittaja Mr.RedEye » 21.10.2009 17:16

Tervaa kannattaapi laittaa noihin pyöränpultteihin.Aukiaa nätisti,eikä vaikuta momentteihin tahi muihin niinkun rasvat.

Muutaman kerran aukassut nimittäin kuorma-auton renkaan mutterit mitkä on tervattu ja kiristetty siihen vaadittuun 550-650 newtoniin.Aukeavat nätisti,tietenkin huomioiden sen että tarvii siltikin hiukan voimaa ja vähintään sen metrin varren.Ja nämä ohjaavien akselien..

Vetopäässä onkin momentit sitten tonne jopa 800 newtoniin..Mutta ne kirrataan ja avataankin yleensä ellulla..

Väittäisin oikean momentin olevan tärkein vaikuttava tekijä..

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 21.10.2009 17:21

Tahtoo henkilöautoissa tuo terva sotkea paikkoja liiaksi. Ja jämähtää ajan myötä ikävän tahmeeksi.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 21.10.2009 19:21

Mitenkähän se sieltä pultin jengoista paikkoja sotkisi?

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 21.10.2009 20:47

No tokihan viisas harrastaja varmaan osaa sinne laittaa oikeeta tervaa sipasemalla kierteeseen, mutta jos suihkasee pullosta, niin näkyy sotkevan.

Mr.RedEye
-
Viestit: 330
Liittynyt: 29.9.2005 23:42

ViestiKirjoittaja Mr.RedEye » 24.10.2009 13:49

Juu nimenomaan sitä ehtaa tervaa eikä mitään sprayhömpötyksiä.

Ainoa miinus tervan käyttämisessä on se että pultit ei välttämäti enää pyöti sormivoimin kiinni,jos tämä nyt sitten on iso miinus..

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 24.10.2009 14:02

Paikallinen kyläseppä oli pulttipyssyllä pilannut pultit. Tuumas että nuo pultit on perseestä, kyllä ne varkaat ne sun vantees kuitenkin saa vietyä..


Tuossa lauseessa on kyllä pieni ristiriita :D

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 25.10.2009 9:06

Hyvinhän tuollasen vanteen keskiöön mahtuu hitsaamaan tavaraa kiinni tuohon pultin kantaan. Vähän suojailee vaan sopivalla teipillä niin ei jää jälkiäkään.

Ja itse olen käyttänyt kuparitahnaa niin alu kun peltivanteissakin. Ei oo tahrinu eikä jämähdä niinkuin terva....


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa