golf mk2 jakopäänhihnan vaihto

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

peukal0inen
-
Viestit: 20
Liittynyt: 26.8.2008 11:37

golf mk2 jakopäänhihnan vaihto

ViestiKirjoittaja peukal0inen » 25.10.2008 1:18

mk2 golf 1.3. Kuinkahan iso projekti on ja oisko minkä hintanen ite hihna?

DOC
-
Viestit: 300
Liittynyt: 29.3.2006 22:54

ViestiKirjoittaja DOC » 25.10.2008 10:00

Eipä oo iso jos vaan saat kaikki pultit auki niitä katkomatta. Jos et ole koskaan tehnyt tai nähnyt, niin pyydä joku avuksi tai osta korjauskäsikirja.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 25.10.2008 10:05

Hihna ei montaa euroa ole, vesipumppu kannattaa samalla uusia koska se toimii hihnan kiristimenä ja tuskin sekään kallis on. Muutoin hommaan riittää perustyökalut ja asentajalta huolellisuutta, sekä myös aikaa jos ensi kertaa tekemässä.

Tonise
-
Viestit: 182
Liittynyt: 24.6.2006 8:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tonise » 25.10.2008 10:19

jakohihna 7.50 ja vesipumppu 25e motonetistä

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 25.10.2008 11:47

Se hihnan kireys siinä on vähän semmonen arveluttavampi homma, ku ei taida olla mitään kunnon mittaustapaa siihen. Kannattaa vähän kokeilla miltä se kireys tuntuu siinä vanhassa ennen ku ottaa sitä pois.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 25.10.2008 12:09

Hihnan pisimmältä sivulta sormin ote ja hihnan pitää kääntyä 90 astetta niin on sopiva. Mutta suunnilleen samaan kuin vanha niin eiköhän ole ok. Ainakin 1.8:ssa kiristinrulla rupeaa volisemaan alta 1000 kierroksen jos liian kireällä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.10.2008 12:20

Ja kireys kannattaa koittaa myös lämpimällä koneella. Itse yllätyin kuinka paljon vaikutti kireyden tuntumaan.

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 25.10.2008 13:53


PostPosted: 25.10.2008 11:09 Post subject:
Hihnan pisimmältä sivulta sormin ote ja hihnan pitää kääntyä 90 astetta niin on sopiva.


Mutta tuo sormivoiman säätely onkin sitten aika epätarkka. Saahan sen tietysti sinnepäin.

DOC
-
Viestit: 300
Liittynyt: 29.3.2006 22:54

ViestiKirjoittaja DOC » 25.10.2008 13:58

Tässä tulee kuvaan se että pyydä mukaan joku, joka osaa ennestään. Hihnan kireyden mittaamiseen on olemassa mittari mutta perimätieto on vähintään yhtä hyvää tietoa.

Olikohan se juuri 1.3l kone jossa jakopään kopan yksi pultti on kannen takana tuliseinää vastapäätä. Se on se pultti joka katkeaa jos joku, on kokemusta (voi olla että oli joku muu kone enkä lähde tarkistamaan).

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 25.10.2008 14:11

1,3 taisi olla sitä mallia että jos remmi katkeaa niin kolina käy.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 25.10.2008 16:24

^juu, nimimerkillä "kokemusta löytyy" asiasta...

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 25.10.2008 16:37

No onneksi nuita 1,3 koneita saa vesipumpun hinnalla, yleensä halvemmallakin. =)

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 25.10.2008 16:57

Hieman on OT, mutta onkos kellään tietoo, mistä saa sellaisen työkalun, jolla tuo jakohihnan kireys mitataan...?ja mitähän moinen kustantaa...?ei varmaan kuitenkaan kovin monimutkainen työkalu kyseessä...sen verran tulee kuitenkin kavereiden ja sukulaisten autoja rempattua, ettei olisi turha sijoitus...

jeppe_g2
-
Viestit: 7
Liittynyt: 18.11.2008 3:03

ViestiKirjoittaja jeppe_g2 » 18.11.2008 3:31

Itselle on siirtymässä omistukseen kakkoskoppa 1.3 lähiaikoina ja ihmetyttää autoa käynnistettäessä kuuluva "vinkaisu". Kuulemma johtuu hihnasta ja se+vesipumppu vaihdettiinkin uuteen viime viikolla, mutta mahtaako "vika" olla siinä? vai onko "sisäänajo" käynnissä ja johtuu siitä. ei muuta häikkää ole tuosta kuin käynnistäessä

benicio
-
Viestit: 8
Liittynyt: 18.4.2009 12:22

ViestiKirjoittaja benicio » 18.4.2009 12:31

Terve!
Omistukseeni siirtyi Golf Mk2 -89 1.3 kaasari, 200tkm. Jakohihnaa tässä vaihtelen, ja päänvaivaa aiheuttaa kampiakselin kiilahihnapyörä. Onko nyt niin että se kiilahihnapyörä täytyy ottaa irti (siellä on se alempi muovikotelo) ja oikeastaan muuta keinoa tähän ei ole kuin ottaa startti irti ja tönkätä vastaan? Kampiakselin pyörässä on neljä kuusiokoloa, mutta niitä vasten ei varmaan kannata tönkäillä? Startti on ilmeisesti siinä kaasarin alla, ja lähtee helpoiten miten? Alakautta? Ei kai vetoakselia tarvitse irroittaa?
Hjälp!

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 18.4.2009 15:35

Tuota... ei sitä kampuran isoa pulttia tarvitse avata. Otat ne neljä kuusiokoloa auki, kiilahihnapyörän pois ja kotelon irti.
Vai koskiko ongelma noiden kuusiokolojen avaamista..?

benicio
-
Viestit: 8
Liittynyt: 18.4.2009 12:22

ViestiKirjoittaja benicio » 18.4.2009 20:44

Jep! Tilanne ohi, tajusin itsekin, että eihän sitä avata tarvinnutkaan, pelkät kuusiokolot riitti. Hyvä näin, kuusiokolotkin lähti suht kivuttomasti. Ajoa vaan. Kiitokset vastauksesta kuitenkin!


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa