Eeberiin kauko-ohjaus keskuslukolta?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

Eeberiin kauko-ohjaus keskuslukolta?

ViestiKirjoittaja jullli » 17.10.2008 9:17

Laiton kauko-ohjauksen passatin keskuslukkoon, ja tuli mieleen että kun siinä on ylimääräinen ohjaus(esim. takakontin avaamiselle) niin voiko siihen soveltaa eeberin käynnistyksen? eeberi on D4W sc minikellolla. ylimääräiseen karvaan tulee kaukosäätimen nappia painettaessa ~0,5 sekunnin ohjausvirta. olisi parasta, jos saisi toimimaan minikellon kautta, jos vaikka vahingossa painaa kaken nappia, niin eeberi ei puhaltaisi pökönä akkua tyhjäksi. mietiskelin omassa pienessä päässäni, että puran minikellon ja juotan siihen "liekki"-napin tyveen piuhat kiinni ja jollaki relehärdellillä kytkeä toimimaan. vai onko muita ideoita?

jollakin foorumilla olen törmännyt samantapaineen aiheeseen, mutten nyt löytänyt ketjua uudelleen mistään. saa laittaa linkin, jos jollaki tiedossa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 17.10.2008 9:53

Pikaisella haulla selvisi, että Eberi käynnistyy kun syöttää +12V keltaiseen (liitin 2) johtoon. Ongelma on vain se, että tuo nasta vaatii jatkuvan sähkön. Tuohon tarkoitukseen kävisi liipaisurele, mutta yhä on ongelmana se, että miten säädellä käyntiaikaa.
Olen kyllä käsittänyt, että siellä olisi joku nasta, joka ei tarvitsisi kuin lyhyen pulssin käynnistämään lämmitin.
Eihän se akkua tyhjennä, vaikka käynnistyisikin vahingossa, sitä vartenhan siinä on akkuvahti.

janitkon
-
Viestit: 100
Liittynyt: 28.10.2007 19:08

ViestiKirjoittaja janitkon » 17.10.2008 15:33

Noissahan voi säätää lämmitysaikaa, niin säätää sen vaikka 30min tms.
Tuossa ajassa ei akku ainakaan tyhjene, ellei nyt ihan huvikseen jatkuvasti painele sitä käynnistysnappia?

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 17.10.2008 18:30

löytyyhän niitä liipaisu releitä joissa on säädettävä ajastin

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 19.10.2008 17:23

juu, ei tyhennä akkua kun on se akkuvahti siinä eeberissä. mutta jos on 30 raitaa pakkasta, eeberi pöhöttelee ilman syytä akun miltein tyhjäksi (jotain 11pilkku jotain volttia) ja sitten tarvisi lämmittää auto paivän päästä eeberillä niin ei puhu mitään...sitten kismittää. jos joku osaa neuvoa tuollaisen ajastimella varustetun luotettavan liipaisupiirin niin otan mielelläni ohjeita vastaan. kaukosäätimen ylimääräisessä napissa on viive, pitää painaa yhtäjaksoisesti ~5 sekuntia, jotta antaa ohjauksen.

Noissahan voi säätää lämmitysaikaa, niin säätää sen vaikka 30min tms.
Tuossa ajassa ei akku ainakaan tyhjene, ellei nyt ihan huvikseen jatkuvasti painele sitä käynnistysnappia?


kyllä onnistuu säätää paloaikaa, mutta juuri siksi pitää saada ohjaus minikellon kautta. jos suoraat tuikkaa virtaa keltaiseen johtoon niin pöhöttää kunnes akkuvahti keskeyttää.

Olen kyllä käsittänyt, että siellä olisi joku nasta, joka ei tarvitsisi kuin lyhyen pulssin käynnistämään lämmitin.


osaako joku kertoa aiheeta enemmän? meneekö mahdollisesti kellon kautta tuolloin??

Squash
-
Viestit: 103
Liittynyt: 18.8.2003 12:30

ViestiKirjoittaja Squash » 20.10.2008 10:30

Itse tein juurikin noin kuin alunperin ajattelit, eli minikellon "liekki"-napin rinnalle olen kytkenyt johdon kauko-ohjainboksin lisäkanavalta (EDIT: en valitettavasti muista, oliko signaali +12VDC vai maa?). Oikea paikka löytyy kun minikellon kotelon avaa, piirilevyllä on läpireikä johon johdon saa helposti tinattua. Kuvakin saattaisi löytyä kotikoneelta...

Eberi siis käynnistyy kauko-ohjaimen lisänappia painamalla ja käyntiaika -joka on ohjelmoitavissa- on sama kuin jos painaisi minikellon "liekki"-nappia. Toinen painallus sammuttaa lämmittimen.

Lisäksi olen laittanut ko. johtoon kytkimen, jolla kauko-ohjauksen saa pois päältä esim. kesäajaksi. Tällöin ei tule turhia käynnistyksiä, vaikka sattuisi vahingossa painamaan kauko-ohjaimen käynnistysnappia. Hyvä piilopaikka kytkimelle on valokatkaisijan alla olevan pienen lokeron yläpinnassa.

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 20.10.2008 13:35

mahtavata, yhtiömme kiittää. saa tuon varmaan kohtuudella selville että tarviiko +12 vai maata että syttyy kun kattelee piirilevyä. saat toki laittaa kuvan ja lisätietoja, jos sattuu löytymään.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa