Vaparin "lastu" ?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

T_H
-
Viestit: 65
Liittynyt: 23.9.2004 17:54

Vaparin "lastu" ?

ViestiKirjoittaja T_H » 17.10.2008 9:10

En löytänyt/osannut hakea että mikä oli se halppis paikka joka myy muunmuassa vapareihin viritysboxi/lastua.....??

Joukkis
-
Viestit: 264
Liittynyt: 29.7.2007 22:28

ViestiKirjoittaja Joukkis » 17.10.2008 9:32


Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 17.10.2008 14:43

minkäslaista hyötyä meinaat lastulla saada?

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 17.10.2008 19:39

Ku näitä kuut taivaalta lupaavia vaparin lastuja putkahtelee esiin ku runkkarille känsiä, ni mikähän mahtaa olla Karalan kanta vaparin lastuttamisen?? Onnistuuko? Hyöty? Hinta?

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 17.10.2008 20:16

No sehän tiedetään, että hyöty on kutakuinkin nolla. Eipä kannata koskea vaparin lastuihin. Saman verran tulee tehoa kuin laittamalla teinimallin takavaimennin ;)

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 17.10.2008 20:42

Tässä siis edeleenkin odotellaan viisaampaa vastausta. Onko joku kysyny Karalalta, mitä mieltä hän on asiasta? Vai pitääkö mun?? ;)

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 17.10.2008 21:41

Ei suomessa ole osaamista vaparin lastuttamiseen, ainoastaan uuden ohjaimen kuten autronic, hestec yms, säätöön löytyy apuja, mutta alkuperäisen koodin muokkaajia ei ole.

jyrki86
-
Viestit: 146
Liittynyt: 3.4.2007 11:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja jyrki86 » 17.10.2008 22:05

sama kun laittaa rahat hukan perssiiseen:D

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 17.10.2008 22:19

Ei sillon jos tehty koneeseen muitakin muutoksia ja softalla pitäisi esim. seos saada kohdalleen. Pelkästä softasta ei ole hyötyä.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 17.10.2008 22:24

No jos verrataan esim. Megaruuttaa ja jotain esim. Muukkosen vaparin lastua, niin kummassa on rahalle enemmän vastinetta? Käsittääkseni tuo megaruutta on 2x kalliimpi ku joku "tiimari-lastu"!?

(Itse tiedän kysymykseeni vastauksen, mutta laittakaahan omia näkemyksiänne perustelujen kera.)

diffas
-
Viestit: 878
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 17.10.2008 23:24

Toi vaparin lastuttaminen on yleensä semmosita rautapohjaista.
Eli uutta rautaa koneseen; nokkia, kansia yms. ja sit niille ohjelma.
Tehojen saanti oikeasti on kyl huimasti kalliimpaa ku turbovehkeis.


Toinen mitä on jos on tiedossa että samasta vaparista on olemassa
tehokkaampi versio tyyliin volvoissa 140hp vs 170hp(?) Jolloinka saadaan
siit lievempitehoisesta kyllä lastulla se puuttuvat 30pollea, mut vähän
kyl eri asia. :)

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 17.10.2008 23:29

^Tässä tapauksessa varmaan tehoja kuristettu, että saatais päästöjä alemmas??

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 18.10.2008 8:48

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=67 ... =teholastu

Tuolla aiempi topicci aiheesta ja mitä nyt velipojan gt ventoa olen ajanut niin eipä juurikaan eroa vakioon ole, kulutus pyörii yli 10L satasella ja ajotietokone näyttää mitä sattuu.
Vai pitääkö tuollainen "lastu" jotenkin säädättää??

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 18.10.2008 9:50

^^ juurikin niin. Volvoihmiset sanookin,että 170 konetta yritettiin lastuttaa ja siitä tuli 140.

volvoissa 140hp vs 170hp



Moottori on molemmissa täysin sama,mutta ohjelmisto eri. Joku verotekninen kysymys oli.
Muutoskin onnistuu 140->170 ohjelmitolatauksella,mutta niihin saattoi tulla jotain diagnostikka muutoksia ja joku vikakoodi saattaa jäädä lukematta ja jotain muita päästöihin vaikuttavia tekijöitä oli.
Ei ihan kaikkea muista ,mutta joskus volvon kurssilla oli puhe.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 18.10.2008 13:43

Kyllähän 99,8% tapauksista vaparin lastuttaminen on sama, kun menisi pihalle heittelemään satasia sekajätepönttöön.

Tuohon 0,2% tapauksista kuuluu sitten nämä edellä mainitut Volvon kaltaiset ohjelmistolla "kuristetut" automallit, joista löytyy eri tehoversioita ja tehon kuristaminen on tehty ohjelmallisesti.

Don MC
-
Viestit: 139
Liittynyt: 25.1.2007 9:41

ViestiKirjoittaja Don MC » 18.10.2008 13:44

Kyllä täälläkin olisi tilausta jonkunnäköiselle "vaparilastulle", JOS noista edes hieman hyötyä olisi. Hakusessa ei olisi niinkään mitään hulluja lisätehoja, vaan hieman parantunut bensankulutus ja ehkä vähän tasaisempi vääntökäyrä. That's all. Lähinnä siis taloudelliset aspektit ja sen takia ei lastu tottakai saisi maksaa mitään älyttömiä summia, koska silloinhan hyöty menee harakoille.

Mitään kokemuksia tuollaisista? Löytyykö? Ja paljonko olisi hyöty? Kone on AAA.

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 18.10.2008 15:07

Ku näitä kuut taivaalta lupaavia vaparin lastuja putkahtelee esiin ku runkkarille känsiä, ni mikähän mahtaa olla Karalan kanta vaparin lastuttamisen?? Onnistuuko? Hyöty? Hinta?

Tässä siis edeleenkin odotellaan viisaampaa vastausta. Onko joku kysyny Karalalta, mitä mieltä hän on asiasta? Vai pitääkö mun?? ;)


Viisaammasta vastauksesta en tiedä :D mutta itselläni oli aikoinaan siviili vaparipeli, jonka Karala henkilökohtaisesti lastutti. Vaihtoi siis boksiin eprommin ja ajoi dynamometrissä ohjelman sisään. Kyseessä oli suht vakio Opelin C20XE-kone.
Siihen aikaan ajettiin "pikku-ännässä" Astroilla ja Karala oli muistaakseni Rovanperän Harrin ja Printsportin Eero Räikkösen kanssa edelläkävijöitä Opelin virityksessä/kehittämisessä. Väittäisin että poikkeuksetta kaikissa sen ajan huippuautoissa (Astroissa) oli Digital Sportin/Racingin lastu ja Karalan ohjelma. Joten tästä voi myös vetää johtopäätöksiä em. homman järkevyydestä.

JUMA
-
Viestit: 539
Liittynyt: 24.6.2005 14:40

ViestiKirjoittaja JUMA » 18.10.2008 17:47

volvoissa 140hp vs 170hp

Onko 20-tappisiakin 140hp koneilla?

Sen tiedän vaan, että 10-tappiset on 140hp koneella ja 170hp on taas 20-tappinen.

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 18.10.2008 18:41

20-tappisesta oli 2 tehoversiota 140 ja 170hv. Erona vain softa. Turbopeleissähän noita softalla tehtyjä tehoversioita onkin sitten vaikkapa Saabilla, mersulla, Bemarin dieseleitä jne.

Volkkarin VR6 lienee harvoja vapareita joissa lastutuksesta on hyötyä. Moottorin luonne muuttuu softalla paljon kivemmaksi = ala- ja keskikierroksille tulee lisää tehoa ja vääntöä. Huipputeho ei kuitenkaan kasva.

Don MC
-
Viestit: 139
Liittynyt: 25.1.2007 9:41

ViestiKirjoittaja Don MC » 18.10.2008 18:49

Volkkarin VR6 lienee harvoja vapareita joissa lastutuksesta on hyötyä. Moottorin luonne muuttuu softalla paljon kivemmaksi = ala- ja keskikierroksille tulee lisää tehoa ja vääntöä. Huipputeho ei kuitenkaan kasva.


Onko tietoa millä lastulla ja mihin hintaan? Vai tekevätkö kaikki lastut tuon?
EDIT: Juuri tuo alapään vääntö olisi sellainen toivottava ominaisuus. Huipputehoa on orkkiksenakin näin perhekäytössä ihan riittämiin.
Viimeksi muokannut Don MC, 18.10.2008 20:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 18.10.2008 20:22

Onko 20-tappisiakin 140hp koneilla?

Sen tiedän vaan, että 10-tappiset on 140hp koneella ja 170hp on taas 20-tappinen.


Noin itsekin olen antanut itseni ymmärtää.
Ainakin aikakauden lehtien mukaan 140 hv versio oli kaksiventtiilikannella. Jos nyt siis puhutaan Volvo 850:stä.
Eipä mikään muu seikka oikeastaan voikaan selittää noin suurta tehoeroa kahden samankokoisen, samanmerkkisen moottorin välillä.

EDIT: Wikipediasta löytyy muuten 2.5 10V moottorinkin tiedot. Siis sen 140-heppaisen.

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 18.10.2008 21:50

Volvolla on tarjota 2 eri tehoversiota vieläkin tänäpäivänä 2.4 litrasesta 20V moottorista, 140 ja 170hp versiot. Ero on tehty softalla joka rajoittaa kaasuläpän avautumista. Näiden eri moottoreiden yhteydessä käytetyt vaihteistot ovat eri, mutta moottorit ovat aivan samat.

Ja jos itseltäni kysytään niin tällä tehoerolla ei ole mitään tekemistä päätöjen kanssa, vaan on halvempaa tehdä samaa moottoria 2x määrä ja rajata sen tehoa ohjelmallisesti kuin kehittää melkein kokonaan uusi moottori ja siihen tarvittavat laitteet.

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 19.10.2008 8:23

Don MC: Tälläkin foorumilla vaikuttava "Porhio" minulle aikoinaan omista kokemuksistaan VR6-Passatin lastutuksesta kertoi.

Laita privaa hälle niin varmaan vastailee kenen tekemä lastu+miten moottorin käytös muuttui.

Periaatteessahan jos tuota tehoeroa ajatellaan niin 105 ja 130hv pd:t on perusmoottoriltaan samoja. Isoimmat erot on suuttimet ja turbo mutta rauta on hyvin pitkälle samaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 14 vierailijaa