No niin,
kyseessä olis -01 IV 1.6 77kw pensiini ja autoa on vaivannut 50tkm heijailu,
tyhjäkäynnillä kierrokset heijaa, ja käynti on levotonta? onko kyseessä kenties joku anturi vai kaasuläppä?
vika koodeja tuo ei anna, käytössä scangauge 2"
NEUVOA kaivataan?
Golf IV 1.6 77kw heijailee
Valvoja: ffp jäsenet
Pitänee vastailla kun kone auton nokalla lie aika lähellä sama kuin aloittajalla.. Itse olen kanssa paininut käyntiongelmien kanssa, ja ainakin osittain ne tuntuvat olevan kiinni tulpista ja puolista, joten lie kyseiset osat aloittajallakin katsottu. Itse uusin molemmat. Osin tuloksetta. Lisäksi koneestani oli EGR jumittunut karstan vaikutuksesta, ja tuo antoi tasan kerran vikakoodin jonka jälkeen se putsattiin.
Tällä hetkellä omassa koslassa tuntuu tyhjäkäynnin tuntumassa kaasua hieman polkaistessa, että kaasu jäisi päälle hetkeksi kun kierrokset laskevat vasta 2-3s päästä kaasun painamisen jälkeen. Perus tyhjäkäyntiä käy nätisti.
Ajossa sitten noin 2000rpm kohdalla autolla on paha taipumus nykiä, ja välillä (esim eilen 5 kertaa) tuo sitten pätkäisee isommin ja heittää EPC-valon mittaristoon. Valo häipyy kyllä "restartilla" lennosta. Vikakoodina tuo on suoltanut jotain tämäntapaista "1-lohko, seos liian laiha". Mutta onko se nyt sitten 1. lambda vai 1. pytty mikä on laihalla vai?
Onko ilmaisia vinkkejä tällaiseen ongelmaan puolestaan?
Edit: Koneena siis AZD, ja auto vuosimallia 2001
Tällä hetkellä omassa koslassa tuntuu tyhjäkäynnin tuntumassa kaasua hieman polkaistessa, että kaasu jäisi päälle hetkeksi kun kierrokset laskevat vasta 2-3s päästä kaasun painamisen jälkeen. Perus tyhjäkäyntiä käy nätisti.
Ajossa sitten noin 2000rpm kohdalla autolla on paha taipumus nykiä, ja välillä (esim eilen 5 kertaa) tuo sitten pätkäisee isommin ja heittää EPC-valon mittaristoon. Valo häipyy kyllä "restartilla" lennosta. Vikakoodina tuo on suoltanut jotain tämäntapaista "1-lohko, seos liian laiha". Mutta onko se nyt sitten 1. lambda vai 1. pytty mikä on laihalla vai?
Onko ilmaisia vinkkejä tällaiseen ongelmaan puolestaan?
Edit: Koneena siis AZD, ja auto vuosimallia 2001
Hmm... Lambdaa tässä on itsekin tullut veikattua, mutta ei viitsi "turhaan" ostaa osaa jos se ei rikki olisikaan. Ihan ilmainen kun ei ole. Voisiko muuten ulkokuorestaan rispaantuneella putken jousto-osalla olla vaikutusta tuohon käyntiin. Toisinsanoen jos se päästää happea läpeensä putkeen 2. lambdalle haisteltavaksi?
Tuo kaasuläppäkotelo lie on se mötykkä siinä kaasuläpän vieressä? Eilen kokeilin tuon tyhjäkäynnin kokeilun jälkeen, että itse kaasuläppä liikkui nykimättä kädellä kääntäessä.
Tuo kaasuläppäkotelo lie on se mötykkä siinä kaasuläpän vieressä? Eilen kokeilin tuon tyhjäkäynnin kokeilun jälkeen, että itse kaasuläppä liikkui nykimättä kädellä kääntäessä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kuuntele puhiseeko se joustokappale.
Jos, niin ikävä korjata. Korjauspaloina tulee putkisto pakosarjasta katalysaattoriin asti...
Itse virittelin yhteen tommoseen Motonetin joustopalan leikattuna sopivaan pituuteen ja ampeeriliimalla kiinni. Kyllä siinä vähän sai mallailla, mutta toimiva siitä tuli.
Jos, niin ikävä korjata. Korjauspaloina tulee putkisto pakosarjasta katalysaattoriin asti...
Itse virittelin yhteen tommoseen Motonetin joustopalan leikattuna sopivaan pituuteen ja ampeeriliimalla kiinni. Kyllä siinä vähän sai mallailla, mutta toimiva siitä tuli.
Ei tuo putki mitenkään erikoiselta kuulosta, joten pitää luottaa että se ei olisi vielä puhki.
"Pajalla" kävin kuitenkin ja EGR:n joku ohkainen ilmaletku löytyi kiinnipalaneena. Sellainen ns. dummypää kohti kaasuläppää, mutta kuitenkin kun aukaisi sen alkoi sen kautta ilmaa kulkemaan. Vikakoodit nollaksi ja kotiakohti, ja auto oli matkan niinkuin pitääkin.
Pitää jatkaa tutkailua.. Auto kun on sen luontonen ettei se heti korjaamolla näyttämisen jälkee mitään tee väärin.
"Pajalla" kävin kuitenkin ja EGR:n joku ohkainen ilmaletku löytyi kiinnipalaneena. Sellainen ns. dummypää kohti kaasuläppää, mutta kuitenkin kun aukaisi sen alkoi sen kautta ilmaa kulkemaan. Vikakoodit nollaksi ja kotiakohti, ja auto oli matkan niinkuin pitääkin.
Pitää jatkaa tutkailua.. Auto kun on sen luontonen ettei se heti korjaamolla näyttämisen jälkee mitään tee väärin.
No tänään kokeiltiin puhdistaa ihan vaan tuo kaasuläppä.
otettiin ne 4 kuusiokoloa irti ja töpseli pois ja puhdisteltiin karstasta. imusarja oli kauttaaltaan karstassa. onko porukalla käytännön kokemusta tuosta EKR:n poistamisesta käytöstä. melkonen karstoittaja, autolla ajettu vasta 120tkm
Ja näin lopuksi taidon näyte marmori tiskin toiminnasta. Menin hakemaan lämpötila anturia, epäilyksenä että heijailu lämpimänä johtuu kenties siitä? antoivat neste puolen lämpötila anturin!;D
otettiin ne 4 kuusiokoloa irti ja töpseli pois ja puhdisteltiin karstasta. imusarja oli kauttaaltaan karstassa. onko porukalla käytännön kokemusta tuosta EKR:n poistamisesta käytöstä. melkonen karstoittaja, autolla ajettu vasta 120tkm
Ja näin lopuksi taidon näyte marmori tiskin toiminnasta. Menin hakemaan lämpötila anturia, epäilyksenä että heijailu lämpimänä johtuu kenties siitä? antoivat neste puolen lämpötila anturin!;D
Käytin autoa huollossa pörhöllä, kun ei alkanut viat tokenemaan vaan päinvastoin. Tuollaista 1600-2000rpm heijailua tyhkäkäynnillä ja valoviidakkoa kojelaudassa, sekä nykimistä tyhjäkäynnillä. EGR-venttiili ja kaasuläppä puhdistettiin, sekä niille tehtiin sopeutukset yhdessä moottorinohjausyksikön päivityksen kanssa.
Toistaiseksi viat ovat olleet poissa, toivotaan että näin jääkin. Juttelin auton luovutuksessa huoltoneuvojan kanssa "mitä seuraavaksi" tyyppistä keskustelua. Suositukset oli 98:a tankkiin, ja välillä "karstanpoistolenkkejä" eli pidempiä matkoja maantiellä kolmosella jolloin koneen pitäisi puhdistua karstoista. Tämäntyyppiset "viat" ovat kuulemma tuttuja näissä 1.4 ja 1.6 16v koneissa.
Toistaiseksi viat ovat olleet poissa, toivotaan että näin jääkin. Juttelin auton luovutuksessa huoltoneuvojan kanssa "mitä seuraavaksi" tyyppistä keskustelua. Suositukset oli 98:a tankkiin, ja välillä "karstanpoistolenkkejä" eli pidempiä matkoja maantiellä kolmosella jolloin koneen pitäisi puhdistua karstoista. Tämäntyyppiset "viat" ovat kuulemma tuttuja näissä 1.4 ja 1.6 16v koneissa.
Huoltoneuvoja puhu matkasta Rovaniemeltä Ouluun kolmosella...
Kyllä omakin 0-60 ja 30-110 kiihdytyksiä on saanut mutta eipä vissiin piisaa. Vissiin liian rauhallisesti tullut ajeltua yleensä.
Omassa kaasuläpässä oli toisessa päässä melkeen milli karstaa alapuolella, juurikin EGR-putken yläpuolella joten hiphei, mistähän lie tullut. En ole kovin montaa mairittelevaa kommenttia näistä EGR systeemeistä kuullut, mutta minkäs teet kun sellainen pitää olla.
Mikäli nuo systeemit (EGR ja kaasuläppä) pääsevät korjauskelvottomiksi menemään, on lasku kohtuullinen. Marmorin hinnat suullisesti ilmaistuna 450e kaasuläppäkotelolle ja "vähän alle puolet edellisestä" EGR venttiilille.
Kyllä omakin 0-60 ja 30-110 kiihdytyksiä on saanut mutta eipä vissiin piisaa. Vissiin liian rauhallisesti tullut ajeltua yleensä.
Omassa kaasuläpässä oli toisessa päässä melkeen milli karstaa alapuolella, juurikin EGR-putken yläpuolella joten hiphei, mistähän lie tullut. En ole kovin montaa mairittelevaa kommenttia näistä EGR systeemeistä kuullut, mutta minkäs teet kun sellainen pitää olla.
Mikäli nuo systeemit (EGR ja kaasuläppä) pääsevät korjauskelvottomiksi menemään, on lasku kohtuullinen. Marmorin hinnat suullisesti ilmaistuna 450e kaasuläppäkotelolle ja "vähän alle puolet edellisestä" EGR venttiilille.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa