Bitumi vs. vaimennuslevy (vaahtomuovi)
Valvoja: ffp jäsenet
Bitumi vs. vaimennuslevy (vaahtomuovi)
Saisinko kokemuksia/ neuvoja kumpi parempi uuden caddyn tavaratilan vaimentamiseksi. Auto vanhemmalla ihmisellä eli tarkoitus vain ja ainoastaan vaimentaa tavaratilasta tulevaa ääntä, eli ei mitää hifistelyjuttuja.
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
Mersu on muuten oivaltanut hyvin miten ääntä konepellissä eristetään. Ässässä on rei'itetty paksu superlooni, eikä koneen tiedä olevan käynnissä oikeastaan kuin tyhjäkäynnillä ja kovissa kiihdytyksissä. Superloonin on rei'itetty vieläpä jännästi vain puoleen väliin, että se sieppaa meteliä mahdollisimman tehokkaasti, ja samalla loppu ehjä osa vaimentaa sitä.
Se tarvikemallin foliosuperlooni ei vaimenna tuohon keksintöön verrattuna mitään, ääni "kimpoaa" siitä.
Se tarvikemallin foliosuperlooni ei vaimenna tuohon keksintöön verrattuna mitään, ääni "kimpoaa" siitä.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Joskus eristin taannoisen autoni koko lattiapellit semmosella Bilteman liimattavalla vaahtomuovirouheesta tehdyllä 10mm vahvalla matolla, jossa oli folio pinnassa.
Arvatkaa, montako litraa vettä ne olivat imeneet parin kuukauden aikana? ;)
ARGH!! Tuommosta ittekki tuli käytettyy justiinsa lattiaan. Mutta eikös kaikki tollaset "solumuovit" ime vettä itteensä, vai onko Bilteman matto ainoo.
Listassa pari paikkaa, kysy SinusLiven kamaa on hyvä hinta-ja laatusuhde.
http://www.augustinimports.fi/myyjat.html
http://www.poppikoneet.com/default.asp? ... 0223104320
http://www.augustinimports.fi/myyjat.html
http://www.poppikoneet.com/default.asp? ... 0223104320
Bitumi vaimennus
Ihan käytännön kysymys bitumin asentamisesta takakonttiin ja kaariin.
Mitä pohjatöitä tarvii tehdä?
Puhdistan pinnat ja kuumennan kuumailmapuhaltimella bitumimaton paloja niin että ne sulaa kiinni.
Mitäs sitten kun bitumi kiinni, tarviiko esim. ruosteenesto suojauksen tms. käsittelyitä?
Mikä on paras tapa suojautua rengasääniltä, pelkkä bitumi vai bitumi + äänieristystä lisää vaikkapa sillä kärkkäisen myymällä vaimennuslevyllä?
Mielessä on vaimentaa rengasääniä takaa, 5-ovinen octavia I ja farmari B4 audi kyseessä.
Vanhoja autoja molemmat mutta sattuneesta syystä kattohuopaa ja huopa-asennusvehkeet vielä muutaman viikon tallin katolla.
Mitä pohjatöitä tarvii tehdä?
Puhdistan pinnat ja kuumennan kuumailmapuhaltimella bitumimaton paloja niin että ne sulaa kiinni.
Mitäs sitten kun bitumi kiinni, tarviiko esim. ruosteenesto suojauksen tms. käsittelyitä?
Mikä on paras tapa suojautua rengasääniltä, pelkkä bitumi vai bitumi + äänieristystä lisää vaikkapa sillä kärkkäisen myymällä vaimennuslevyllä?
Mielessä on vaimentaa rengasääniä takaa, 5-ovinen octavia I ja farmari B4 audi kyseessä.
Vanhoja autoja molemmat mutta sattuneesta syystä kattohuopaa ja huopa-asennusvehkeet vielä muutaman viikon tallin katolla.
Viikonloppuna huopakaton teossa tuli esille eräs mielenkiintoinen tuote, jota voisi käyttää myös äänieristykseen: Kerabit räystäskaista. 10 metrin rullassa 275 mm leveä liimapintainen paksuhko bitumilevy. Liimapinnan kuumentamalla tarttui rakenteisiin varsin tiukkaan.
Pikaisesti laskien puolet halvempaa tavaraa (9€/m²) kuin esim. Bilteman liimattavat bitumiarkit.
Pikaisesti laskien puolet halvempaa tavaraa (9€/m²) kuin esim. Bilteman liimattavat bitumiarkit.
Viimeksi muokannut lukkari, 8.10.2008 10:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Viikonloppuna huopakaton teossa tuli esille eräs mielenkiintoinen tuote, jota voisi käyttää myös äänieristykseen: Kerabit räystäskaista.
Samaa tavaraa saa vielä halvemmalla (?) kun kysyy rautakaupan tiskillä SOKKELIkaistaa. Kaupanpäälle saa vielä random-värisiä rullia. :)
Tosin sokkelikaistoissa taitaa leveydet loppua 150mm:iin, mutta haittaako ?
Varmaan sitten eri tuote kuin tuolla mainittu.
Kuulosuojaimet. Ihan oikeasti, ei siitä autosta mersua saa laitat mitä tahansa. Todennäköisesti petyt. Se on jo suunnittelupöydällä ruksattu yli kohta "hiljainen".
Bitumilla, vibroplastilla sun muulla on mahdollista saada siitä häiritsevästä vähemmän häiritsevää. Minä maksan muutaman euron enemmän vibroplastista sen käsiteltävyyden takia. Päälle jotain pehmeämpää tavaraa eristämään korkeampia ääniä. Viimeksi ostin Etolasta tarrapohjaista solukumia.
Bitumilla, vibroplastilla sun muulla on mahdollista saada siitä häiritsevästä vähemmän häiritsevää. Minä maksan muutaman euron enemmän vibroplastista sen käsiteltävyyden takia. Päälle jotain pehmeämpää tavaraa eristämään korkeampia ääniä. Viimeksi ostin Etolasta tarrapohjaista solukumia.
Bilteman bitumi ei ole tehoonsa ja asennettavuuteen nähden juurikaan edullisempaa kuin Vibroplast. Molemmilla saa aikaan hyvän äänieristyksen kunhan materiaalia on riittävästi ja tekee homman huolella - Vibrolla sen tekee omien kokemuksien perusteella pienemmällä materiaalimäärällä ja helpommin.
Kun lasket, että sitä ohuempaa Bilteman bitumia joutuu laittamaan ainakin kolme kertaa enemmän kuin Vibroa niin sen ohuen bilteman Bitumin hinta pomppaa paljon suuremmaksi kuin Vibron - ohuen bitumin asennus toki on yhtä helppoa kuin Vibron.
Jos taas teet sillä paksummalla jonka on neliöhinnaltaan järkevämpää, niin 3mm bitumin työstäminen vaatii jatkuvaa lämmittämistä ja suurta kärsivällisyyttä, jotta sen saa muotoiltua tiiviisti pintoja vasten. Vibrossa riittää kun levittää sen pinnalle. Ainoa huono Vibrossa on se metallipinta joka leikkauskohdista raapii sormet verille jollei käytä jotain suojahanskoja - tosin tavallinen bitumimatto kun vaatii kuumennusta niin siinäkin on pakko käyttää hanskoja jottei sormen päät ole ihan rakkuloilla lämmitetystä bitumista - nimimerkillä kokemusta on :)
Vähän sama ongelma oli Bilteman 'tapettirullaajan' kanssa - niitä meni kaksikin per auto kun eristeitä laittoi (kului se muovinen rinkula muodottomaksi keskeltä jolloin ei enää pysynyt kiinni metallitapissa)- sitten löyty se Dynamatin kuminen rulla joka on kestänyt rikkoutumatta jo useamman auton eristämiset - halvalla ei valitettavasti saa hyvää, joutuu vain tekemään sen saman asian kaksi kertaa - nimimerkillä edelleenkin kokemusta on :)
Kun lasket, että sitä ohuempaa Bilteman bitumia joutuu laittamaan ainakin kolme kertaa enemmän kuin Vibroa niin sen ohuen bilteman Bitumin hinta pomppaa paljon suuremmaksi kuin Vibron - ohuen bitumin asennus toki on yhtä helppoa kuin Vibron.
Jos taas teet sillä paksummalla jonka on neliöhinnaltaan järkevämpää, niin 3mm bitumin työstäminen vaatii jatkuvaa lämmittämistä ja suurta kärsivällisyyttä, jotta sen saa muotoiltua tiiviisti pintoja vasten. Vibrossa riittää kun levittää sen pinnalle. Ainoa huono Vibrossa on se metallipinta joka leikkauskohdista raapii sormet verille jollei käytä jotain suojahanskoja - tosin tavallinen bitumimatto kun vaatii kuumennusta niin siinäkin on pakko käyttää hanskoja jottei sormen päät ole ihan rakkuloilla lämmitetystä bitumista - nimimerkillä kokemusta on :)
Vähän sama ongelma oli Bilteman 'tapettirullaajan' kanssa - niitä meni kaksikin per auto kun eristeitä laittoi (kului se muovinen rinkula muodottomaksi keskeltä jolloin ei enää pysynyt kiinni metallitapissa)- sitten löyty se Dynamatin kuminen rulla joka on kestänyt rikkoutumatta jo useamman auton eristämiset - halvalla ei valitettavasti saa hyvää, joutuu vain tekemään sen saman asian kaksi kertaa - nimimerkillä edelleenkin kokemusta on :)
Onhan tuota vibroa tullut boraan työnnettyä 18. pakettia enkä vielä ole keksinyt kovinkaan montaa huonoa puolta tuosta tavarasta.. Jos bitumiin verrataan niin itse ainakin maksan mielelläni vähän enemmän vibrosta jo pelkästään siksi että se on niin mukavaa ja siistiä asentaa..
Sitä en osaa sanoa että onko miten isoa vaikutusta ajomeluun tuolla määrällä vibroa, kun ei ikinä ole tullut ajettua metriäkään boralla ilman vibroa ja muita kikkoja, mutta luulisihan tuon jo jotain auttavan..
Joudun suosittelemaan, vaikka hintaahan tuolle kertyy varsinkin sitten kun homma karkaa lapasesta.. ;)
Sitä en osaa sanoa että onko miten isoa vaikutusta ajomeluun tuolla määrällä vibroa, kun ei ikinä ole tullut ajettua metriäkään boralla ilman vibroa ja muita kikkoja, mutta luulisihan tuon jo jotain auttavan..
Joudun suosittelemaan, vaikka hintaahan tuolle kertyy varsinkin sitten kun homma karkaa lapasesta.. ;)
-
- -
- Viestit: 90
- Liittynyt: 10.1.2009 14:24
-
- -
- Viestit: 90
- Liittynyt: 10.1.2009 14:24
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa