G3 lämpöongelma (ei lämpene) edit: ratkaistu

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

tdipassat
-
Viestit: 324
Liittynyt: 27.7.2003 20:46

G3 lämpöongelma (ei lämpene) edit: ratkaistu

ViestiKirjoittaja tdipassat » 7.10.2008 12:36

Otsikossahan tuo ongelma nyt tiivistettynä.
Eli kyseessä -94 GL varian 1.8. Termostaatti on vaihdettu, mutta ei auta vieläkään. Flektikään ei pyöri jatkuvaan, eli sen osalta ohjaus toimii (lähtee kyllä pyörimään jossain vaiheessa).

Kone ei siis ajon aikana läpene kuin mittarin mukaan 70-80 väliin, ei kuitenkaan edes tuohon 80asteeseen. Sisälle puhaltaa haaleaa ilmaa, mutta ei missään nimessä lämmintä.

Mistä moiseen ongelmaan nyt pitäisi lähteä etsimään ratkaisua?
Viimeksi muokannut tdipassat, 9.10.2008 21:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 7.10.2008 15:35

Toimiiko muuten normaalisti?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 7.10.2008 15:39

Jos flekti lähteee kerta pyörimään kuitenkin, lämpenee se sun autosi moottori oikeasti reilusti yli 80 asteeseen. Flekti pyörähtää käyntiin (muistaakseni), kun veden lämpötila on 96 astetta. Tämä kielisi viasta lämpömittarin anturissa tai itse mittarissa.

Koppiin lämpimän tulo-ongelmissa korjaus on löytynyt yllättävän usein uudesta lämppärin kennosta. Vanha kun tuppaa tukkeentumaan.

tdipassat
-
Viestit: 324
Liittynyt: 27.7.2003 20:46

ViestiKirjoittaja tdipassat » 7.10.2008 18:41

Toimii muuten ihan normaalisti, ei mitään ongelmaa sen suhteen.

Flekti tosiaan lähtee pyörimään ajallaan ja sammuukin ajallaan, lienee sitten tuo anturivika tai sitten se itse mittari.

Voi kait se sitten olla kenno joka sieltä on tukossa, enemmän tässä ongelmana on tuo lämpösen ilman saanti sisälle.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 7.10.2008 18:54

mittailes ettei ala se flekti liian aikasin jähdyttelemään... järjestelmän puhdistuskin vois kyl auttaa, kiertääkö vesi kunnolla ?

tdipassat
-
Viestit: 324
Liittynyt: 27.7.2003 20:46

ViestiKirjoittaja tdipassat » 7.10.2008 20:54

Vesi ainakin mun mielestä kiertää hyvin, lämppärin molemmat letkut lämpenee kyllä, mutta ohjaamo ei lämpene... eli olisko se nyt sit toi lämppärin kenno joka sieltä olis entinen?

tdipassat
-
Viestit: 324
Liittynyt: 27.7.2003 20:46

ViestiKirjoittaja tdipassat » 9.10.2008 21:17

Tulipa nyt sitten vaihdettua lämppärin kenno ja mittarin anturi. Samalla sitten tehdasasenteinen raitisilmasuodatin sai vaihtua uuteen (oli muuten aavistuksen tukossa), sekä ilmanputsarille vaihto samaan operaatioon.

Ilmanputsarin vaihdossa huomasin, että kappas... kaasari (tai 1-piste ruisku, ihan miten vaan) putos paikaltaan. Eli se kaasarin ja imusarjan välinen kumilaippa oli parhaat päivänsä nähnyt jo kauan aikaa sitten. Ihme, ettei ole käyntiin aihettanut mitään ongelmaa, itse tuolla kolopallolla tullu ajettua reilu 1500km tuollaisenaan. Ja ei kun marmoritiskiltä uutta hakemaan (60e, oli kumilla piru hintaa).

Mutta tuohon alkuperäiseen ongelmaan... mittari ei edelleenkään nouse juurikaan yli 80asteen, tosin nyt uudella anturilla jopa ehkä viisarin verran enemmän kun aiemmin. Kabiiniin lämmintä tulee nyt riittävästi, ei kuitenkaan luultavasti pelkästään uuden kennon vaikutuksen osalta. Löytyi nimittäin pieni ylläri tuolta läppien välistä, siellä oli lyijykynä =)
Eli kylmää ilmaa tuli väkisin jatkuvaan sisälle, tämän vuoksi tuo lämmitys ei oikein täysin pelannut. Noh, on nyt kuitenkin uus kenno paikallaan, eipä tartte sitä toivottavasti heti vaihdella. Kennon muuten sit saa vaihdettua ilman kojelaudan purkua, kunhan purkaa puhaltimen moottorin kokonaan ensin pois, kyllä se kennon kotelo sieltä tulee ;)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa