Letkulämppäriin kiertopumppu?
Valvoja: ffp jäsenet
Letkulämppäriin kiertopumppu?
Noniin talvi alkaa pikkuhiljaa kolkutella oville ja olis taas se aika kun pitäs tota autoo alkaa johdossa pitämään. Viime talvina tullut surkuteltua sitä silkkaa tosiasiaa, että joskus muinaisina kakkakoppa aikoina oli moottori lämmin kun starttaili pakkasesta. Vastus oli lohkon kyljessä. No nyt Audissa on sitten sellanen letkulämmitin siellä sivulla. Viime talvina jo tuli testattua, että ei tuosta ole mitään iloa. Vesi lämpiää sieltä letkusta vähän matkaa, mutta kone on kylmä.
Olisko siis tohon mahdollista rakentaa esim jotain sellasta systeemiä mikä kierrättäisi vettä jolloin se konekkin lämpenisi eikä vaan 30cm letkua? Vastus olis jossain kohti letkua, vieressä joku tolpasta tulevasta sähköstä voimansa ottava pumppu. Mitkään eberit ja webastot ei tule kysymykseen. Oon myös kuullut, että olis jotain öljypohjaa lämmittäviä järjestelmiä.
Tällä hetkellä mielestäni kyseinen lämppäri on lähinnä vitsi eikä siitä ole juuri mitään käytännön hyötyä. 10km työmatkaa ajelevana kerkeen melkein perille työpaikalle ennenkuin koppiin alkaa kunnolla tulla lämmintä...
Mielipiteitä,ehdotuksia ja mahdollisia jo tehtyjä omia toteutuksia otetaan vastaan...
Olisko siis tohon mahdollista rakentaa esim jotain sellasta systeemiä mikä kierrättäisi vettä jolloin se konekkin lämpenisi eikä vaan 30cm letkua? Vastus olis jossain kohti letkua, vieressä joku tolpasta tulevasta sähköstä voimansa ottava pumppu. Mitkään eberit ja webastot ei tule kysymykseen. Oon myös kuullut, että olis jotain öljypohjaa lämmittäviä järjestelmiä.
Tällä hetkellä mielestäni kyseinen lämppäri on lähinnä vitsi eikä siitä ole juuri mitään käytännön hyötyä. 10km työmatkaa ajelevana kerkeen melkein perille työpaikalle ennenkuin koppiin alkaa kunnolla tulla lämmintä...
Mielipiteitä,ehdotuksia ja mahdollisia jo tehtyjä omia toteutuksia otetaan vastaan...
Kyllä letkulämmitin oikeassa paikassa pitäisi lämmittää riittävästi, tai onko nykyajan lämmittimet niin tehottomia?
Tutulla on 80 -luvun mersussa 850w Defa -letkulämmitin (vanha ulkoinen malli) ja 2 tunnin lämmityksen jälkeen 2.4L koneessa lämmöt on 60 astetta -15 asteen pakkasella.
Joissain malleissa (mm volvo v70) on säteilylämmitin joka kuulema säteilee paremmin kukkaroon kun koneeseen.
Ulkoisia kiertovesipumppuja on saatavissa ja sellainen taitaa olla vakiovaruste ainakin 80-luvun lopun w124 koppasissa mersuissa, yleismallin pumppuja saa noin 60e hintaan, motonetti ainakin myy.
Tutulla on 80 -luvun mersussa 850w Defa -letkulämmitin (vanha ulkoinen malli) ja 2 tunnin lämmityksen jälkeen 2.4L koneessa lämmöt on 60 astetta -15 asteen pakkasella.
Joissain malleissa (mm volvo v70) on säteilylämmitin joka kuulema säteilee paremmin kukkaroon kun koneeseen.
Ulkoisia kiertovesipumppuja on saatavissa ja sellainen taitaa olla vakiovaruste ainakin 80-luvun lopun w124 koppasissa mersuissa, yleismallin pumppuja saa noin 60e hintaan, motonetti ainakin myy.
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Omani, vaimon käytössä, työmatkaajo ~10km.
On vuosien aikaan ollut monennäköistä kulkinetta letkulämppärillä ja lohkolämppärillä. Ei lämmitä vaikka 8h päällä.
Noilla kilometreillä ei kannata akkua "rasittaa" webastolla tms.(löytyy nykyisestä turhaan).
Mielestäni paras lääke on sisätilanlämmitin (riittävän tehokas), pipo ja rukkaset :)
Aikoinaan ajelin vw passat -88 td kuuleri, ei talvella lämminnyt 100km:n matkalla. Onneksi oli persgrilli ja nahkasormikkaat.
On vuosien aikaan ollut monennäköistä kulkinetta letkulämppärillä ja lohkolämppärillä. Ei lämmitä vaikka 8h päällä.
Noilla kilometreillä ei kannata akkua "rasittaa" webastolla tms.(löytyy nykyisestä turhaan).
Mielestäni paras lääke on sisätilanlämmitin (riittävän tehokas), pipo ja rukkaset :)
Aikoinaan ajelin vw passat -88 td kuuleri, ei talvella lämminnyt 100km:n matkalla. Onneksi oli persgrilli ja nahkasormikkaat.
Mulla 6km työmatka ja golffi letkussa max 2h kovilla pakkasilla ja alle -10 asteessa pidän tunnin että autoon pääsee (saiskohan volkkarin omistajat sähköyhtiöltä alennusta).
Kyllä tuo pukkaa lämmintä hyttiin jo tuolla matkalla.
Pitääpäs laittaa kuva tuosta vanhasta lekulämmittimestä,pikasulake ja kaikki.
Kyllä tuo pukkaa lämmintä hyttiin jo tuolla matkalla.
Pitääpäs laittaa kuva tuosta vanhasta lekulämmittimestä,pikasulake ja kaikki.
-jarkko-
eiks toi sun variant oo vielä kolmoskorinen? Niissähän on lohkari vielä lohkon kyljessä kiinni?
Itellä kyl on sisätilan lämmitin, mutta itse olen ainakin huomannut kylmien ilmojen nostavan auton polttoaineen kulutusta aika paljon vastaavan matkan kesällä ajelemiseen. Siksi tää lämmitin olis hyvä jotta kone olis edes haalea kun sillä lähtee ajeleen...
Itellä tosiaan jos on pakkasta vaikkapa 10 astetta niin kone ei ole lämmennyt yhtään. Letku on 25-30cm matkalta lämmin mutta lohko ei lainkaan... joku jolla sais sen veden kiertämään jotta se vastus lämmittäis muutakin kun sitä pelkkää letkun pätkää...
eiks toi sun variant oo vielä kolmoskorinen? Niissähän on lohkari vielä lohkon kyljessä kiinni?
Itellä kyl on sisätilan lämmitin, mutta itse olen ainakin huomannut kylmien ilmojen nostavan auton polttoaineen kulutusta aika paljon vastaavan matkan kesällä ajelemiseen. Siksi tää lämmitin olis hyvä jotta kone olis edes haalea kun sillä lähtee ajeleen...
Itellä tosiaan jos on pakkasta vaikkapa 10 astetta niin kone ei ole lämmennyt yhtään. Letku on 25-30cm matkalta lämmin mutta lohko ei lainkaan... joku jolla sais sen veden kiertämään jotta se vastus lämmittäis muutakin kun sitä pelkkää letkun pätkää...
surullisen kuuluisa kolmoskoppa joo mutta aina on letkulämppäriä kehuttu paremmaksi kun lohkista.
Onko se sulla oikeassa paikassa? Kaverilla oli -02 A4 2.5 tdi johon lämppärin osti mutta ei sitä koskaan asenettua saanut, muistaakseni oli aika veemäinen paikka.
Tuollainen löytyy w124 mersuista:
Kiertovesipumppu/kaikki mallit:
Lämmityslaitteen kiertovesipumppu (Bosch-yleismalli). . . . 30-9000 98.50 ?
Letkunlähdöt muistaakseni noin 20-25mm. Itse pumppu tosi pienikokoinen.
Onko se sulla oikeassa paikassa? Kaverilla oli -02 A4 2.5 tdi johon lämppärin osti mutta ei sitä koskaan asenettua saanut, muistaakseni oli aika veemäinen paikka.
Tuollainen löytyy w124 mersuista:
Kiertovesipumppu/kaikki mallit:
Lämmityslaitteen kiertovesipumppu (Bosch-yleismalli). . . . 30-9000 98.50 ?
Letkunlähdöt muistaakseni noin 20-25mm. Itse pumppu tosi pienikokoinen.
Katoin tossa aamulla, että se vastus on letkussa välissä joista toinen pää meni öljynsuodattimen jalkaan ja toinen tais mennä sinne kannen kytkimen puoleiseen päähän jos en väärin katsonut. Joten kyllä siihen olis mahdollista kiertovesipumppu laittaa... tarviikin alkaa suunnittelemaan...
Noi boschin pumput on siis 230v mallisia eli ei tarvitse auton akulta ottaa virtaa niiden pyörittämiseen?
Noi boschin pumput on siis 230v mallisia eli ei tarvitse auton akulta ottaa virtaa niiden pyörittämiseen?
Kannattaa varmaan tarkistaa ensin, että onko se lämppäri asennettu oikeen ja oikeeseen paikkaan. Ymmärrykseni mukaan veden pitäisi kiertää ihan omineenkin, jos asennus on ok, eikä järjestelmässä ole ilmaa. Calixin sivuilla ainakin on mallikohtaiset asennusohjeet, mihin väliin lämppäri asennetaa.
Ja niin näkyy olevan Defallaki.
Ja niin näkyy olevan Defallaki.
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
Mulla oli nelos golfissa Defan letkulämmitin ja vähän samoja tuntemuksia että ei se oikeen konetta lämmittänyt.
Nyt olen Ocuun hankkimassa moottorinlämmitintä ja siihen ei saa kuin säteilylämmittimen. Asennuskuvaa kun katsoo niin lämmitinelementti on öljypohjassa kahdesta 20mm x 20mm alueelta kiinni.
Kovin skeptinen olen tuon toimivuuteen ja taidan kyllä miettiä muita vaihtoehtoja. Toisaalta taas jos talvi on samanlainen kuin viime niin ei montaa kunnon pakkasaamua ollut niin lieneekö turhia kaikki...
Nyt olen Ocuun hankkimassa moottorinlämmitintä ja siihen ei saa kuin säteilylämmittimen. Asennuskuvaa kun katsoo niin lämmitinelementti on öljypohjassa kahdesta 20mm x 20mm alueelta kiinni.
Kovin skeptinen olen tuon toimivuuteen ja taidan kyllä miettiä muita vaihtoehtoja. Toisaalta taas jos talvi on samanlainen kuin viime niin ei montaa kunnon pakkasaamua ollut niin lieneekö turhia kaikki...
Kannattaa varmaan tarkistaa ensin, että onko se lämppäri asennettu oikeen ja oikeeseen paikkaan. Ymmärrykseni mukaan veden pitäisi kiertää ihan omineenkin, jos asennus on ok, eikä järjestelmässä ole ilmaa
Eipä se vesi siellä kovin paljoa kierrä vaikka kuka väittää ja mitä väittää! Pumppu siellä olla pitää, jos täyden hyötysuhteen siitä irti haluaa ottaa!
Ei tuokaan ehkä ihan halpa vaihtoehto ole koska halvin Ctek missä on virtalähdetoiminto on tuo 7 Ampeerinen ja siitäkin saa köyhtyä noin 150 euroa vähintään. Calixin pumppusarja taisi olla jonkun 200 euroa ja on hyvä vaihtoehto jos muu lämmityslaitteisto on Calixia, joka tosin taitaa olla Suomessa ainakin jäänyt vähemmistöön.
Edellisessä TDI-leonissa oli tuommonen pumppu ja Calixin letkulämppäri ja kyllä sen eron pelkkään letkulämmittimeen todellakin huomasi, joskaan tuossa samassa autossa ei letkulämmitintä yksinään missään vaiheessa ollut vaan vertailukokemukset perustuvat SDI-Golffiin, jossa oli Defan letkulämmitin.
Toinen syy Calixin valintaan tuon leonin kohdalla oli Defan lämmitinelementtien heikko kestävyys sekä lämmityskokonaisuuden hieman halvempi hinta ilman tuota kiertovesipumppua.
Nyt pitäisi talvea varten asennella letkulämmitin ja tuo leonista talteen otettu kiertovesipumppu tuohon Octaviaan, vaikka tuohon BXE-koneeseen ei letkulämmitintä suoraan olekkaan saatavilla. Syynä lienee tosiaan tuo veden kiertämättömyys ja siitä aiheutuvat mahdolliset käynnistyshäiriöt, mutta ei liene mikään ongelma kiertovesipumpun kanssa. BLS-koodilliseen moottoriin sitten taas ainakin Calix suosittelee letkulämmitintä ja ulkoisesti sekä teholtaan tuo moottori on melko identtinen BXE:n kanssa.
Edellisessä TDI-leonissa oli tuommonen pumppu ja Calixin letkulämppäri ja kyllä sen eron pelkkään letkulämmittimeen todellakin huomasi, joskaan tuossa samassa autossa ei letkulämmitintä yksinään missään vaiheessa ollut vaan vertailukokemukset perustuvat SDI-Golffiin, jossa oli Defan letkulämmitin.
Toinen syy Calixin valintaan tuon leonin kohdalla oli Defan lämmitinelementtien heikko kestävyys sekä lämmityskokonaisuuden hieman halvempi hinta ilman tuota kiertovesipumppua.
Nyt pitäisi talvea varten asennella letkulämmitin ja tuo leonista talteen otettu kiertovesipumppu tuohon Octaviaan, vaikka tuohon BXE-koneeseen ei letkulämmitintä suoraan olekkaan saatavilla. Syynä lienee tosiaan tuo veden kiertämättömyys ja siitä aiheutuvat mahdolliset käynnistyshäiriöt, mutta ei liene mikään ongelma kiertovesipumpun kanssa. BLS-koodilliseen moottoriin sitten taas ainakin Calix suosittelee letkulämmitintä ja ulkoisesti sekä teholtaan tuo moottori on melko identtinen BXE:n kanssa.
Tuossa kuva mersuissa käytetystä ja motonetin myymästä pumpusta, hinnat pyörii 50-100e riippuen ostopaikasta ja merkistä.
http://img101.imageshack.us/my.php?imag ... pu19lg.gif
http://img101.imageshack.us/my.php?imag ... pu19lg.gif
Ompa hurjan kokonen tuo moottori. Calixin sarjassa tuo pumppu on tuon näköinen. http://www.calix.se/consumer/img/layout_2/Pumpkit_177_3.jpg
Ilmeisesti tuo mersumalli ei ole harjattomalla moottorilla kuten tuo Calixi.
Ilmeisesti tuo mersumalli ei ole harjattomalla moottorilla kuten tuo Calixi.
12v joo ja defa & calix ei sovi keskenään, defassa pyöreät "virtaliittimet" ja caliksissa latat.
Hommaat esim tuollaisen pumpun, sille anturi joka toimii esim 10-60 asteen lämpötilassa ja se on siinä, 10 asteessa pumppu käynnistyy ja 60 asteessa sammuu.
Vastaavia pumppuja vois saada webastoista, joissakin malleissa ominaisuus että laite lämpenee itsekseen esim 10min ja sitten vasta käynnistää pumpun.
Hommaat esim tuollaisen pumpun, sille anturi joka toimii esim 10-60 asteen lämpötilassa ja se on siinä, 10 asteessa pumppu käynnistyy ja 60 asteessa sammuu.
Vastaavia pumppuja vois saada webastoista, joissakin malleissa ominaisuus että laite lämpenee itsekseen esim 10min ja sitten vasta käynnistää pumpun.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa