Letkulämppäriin kiertopumppu?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

Letkulämppäriin kiertopumppu?

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 28.9.2008 13:11

Noniin talvi alkaa pikkuhiljaa kolkutella oville ja olis taas se aika kun pitäs tota autoo alkaa johdossa pitämään. Viime talvina tullut surkuteltua sitä silkkaa tosiasiaa, että joskus muinaisina kakkakoppa aikoina oli moottori lämmin kun starttaili pakkasesta. Vastus oli lohkon kyljessä. No nyt Audissa on sitten sellanen letkulämmitin siellä sivulla. Viime talvina jo tuli testattua, että ei tuosta ole mitään iloa. Vesi lämpiää sieltä letkusta vähän matkaa, mutta kone on kylmä.

Olisko siis tohon mahdollista rakentaa esim jotain sellasta systeemiä mikä kierrättäisi vettä jolloin se konekkin lämpenisi eikä vaan 30cm letkua? Vastus olis jossain kohti letkua, vieressä joku tolpasta tulevasta sähköstä voimansa ottava pumppu. Mitkään eberit ja webastot ei tule kysymykseen. Oon myös kuullut, että olis jotain öljypohjaa lämmittäviä järjestelmiä.

Tällä hetkellä mielestäni kyseinen lämppäri on lähinnä vitsi eikä siitä ole juuri mitään käytännön hyötyä. 10km työmatkaa ajelevana kerkeen melkein perille työpaikalle ennenkuin koppiin alkaa kunnolla tulla lämmintä...

Mielipiteitä,ehdotuksia ja mahdollisia jo tehtyjä omia toteutuksia otetaan vastaan...

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 28.9.2008 13:58

Kyllä letkulämmitin oikeassa paikassa pitäisi lämmittää riittävästi, tai onko nykyajan lämmittimet niin tehottomia?
Tutulla on 80 -luvun mersussa 850w Defa -letkulämmitin (vanha ulkoinen malli) ja 2 tunnin lämmityksen jälkeen 2.4L koneessa lämmöt on 60 astetta -15 asteen pakkasella.

Joissain malleissa (mm volvo v70) on säteilylämmitin joka kuulema säteilee paremmin kukkaroon kun koneeseen.

Ulkoisia kiertovesipumppuja on saatavissa ja sellainen taitaa olla vakiovaruste ainakin 80-luvun lopun w124 koppasissa mersuissa, yleismallin pumppuja saa noin 60e hintaan, motonetti ainakin myy.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 28.9.2008 17:56

Omani, vaimon käytössä, työmatkaajo ~10km.
On vuosien aikaan ollut monennäköistä kulkinetta letkulämppärillä ja lohkolämppärillä. Ei lämmitä vaikka 8h päällä.
Noilla kilometreillä ei kannata akkua "rasittaa" webastolla tms.(löytyy nykyisestä turhaan).
Mielestäni paras lääke on sisätilanlämmitin (riittävän tehokas), pipo ja rukkaset :)
Aikoinaan ajelin vw passat -88 td kuuleri, ei talvella lämminnyt 100km:n matkalla. Onneksi oli persgrilli ja nahkasormikkaat.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 28.9.2008 18:34

Mulla 6km työmatka ja golffi letkussa max 2h kovilla pakkasilla ja alle -10 asteessa pidän tunnin että autoon pääsee (saiskohan volkkarin omistajat sähköyhtiöltä alennusta).

Kyllä tuo pukkaa lämmintä hyttiin jo tuolla matkalla.
Pitääpäs laittaa kuva tuosta vanhasta lekulämmittimestä,pikasulake ja kaikki.

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 28.9.2008 21:26

-jarkko-

eiks toi sun variant oo vielä kolmoskorinen? Niissähän on lohkari vielä lohkon kyljessä kiinni?

Itellä kyl on sisätilan lämmitin, mutta itse olen ainakin huomannut kylmien ilmojen nostavan auton polttoaineen kulutusta aika paljon vastaavan matkan kesällä ajelemiseen. Siksi tää lämmitin olis hyvä jotta kone olis edes haalea kun sillä lähtee ajeleen...

Itellä tosiaan jos on pakkasta vaikkapa 10 astetta niin kone ei ole lämmennyt yhtään. Letku on 25-30cm matkalta lämmin mutta lohko ei lainkaan... joku jolla sais sen veden kiertämään jotta se vastus lämmittäis muutakin kun sitä pelkkää letkun pätkää...

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 29.9.2008 18:51

surullisen kuuluisa kolmoskoppa joo mutta aina on letkulämppäriä kehuttu paremmaksi kun lohkista.
Onko se sulla oikeassa paikassa? Kaverilla oli -02 A4 2.5 tdi johon lämppärin osti mutta ei sitä koskaan asenettua saanut, muistaakseni oli aika veemäinen paikka.

Tuollainen löytyy w124 mersuista:

Kiertovesipumppu/kaikki mallit:
Lämmityslaitteen kiertovesipumppu (Bosch-yleismalli). . . . 30-9000 98.50 ?

Letkunlähdöt muistaakseni noin 20-25mm. Itse pumppu tosi pienikokoinen.

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 29.9.2008 21:04

Mulla tulee muistaakseni koneesta sellanen letkunhaara jonka päässä se vastuselementti on. Eli siis jos en ihan väärin muista niin ko. letkusta ei ole minkään sortin kiertoa. Pitää huomenna katsoa vielä pellin alle ja varmistaa...

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 30.9.2008 7:29

Katoin tossa aamulla, että se vastus on letkussa välissä joista toinen pää meni öljynsuodattimen jalkaan ja toinen tais mennä sinne kannen kytkimen puoleiseen päähän jos en väärin katsonut. Joten kyllä siihen olis mahdollista kiertovesipumppu laittaa... tarviikin alkaa suunnittelemaan...

Noi boschin pumput on siis 230v mallisia eli ei tarvitse auton akulta ottaa virtaa niiden pyörittämiseen?

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 30.9.2008 8:21

Eiköhän ihan 12v pumppu ole. Calixilta muuten saa pumppusarjaa missä tulee tuollainen boschin pumppu ja 1 Ampeerin 12 Volttinen muuntaja joka liitetään lohkolämppärin johtoon haarakappaleella.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 30.9.2008 14:22

12v on bossin kiertovesipumpu mutta saiskohan sinne väsättyä anturia joka löis pumpun päälle määrätyssä veden lämpötilassa?

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 30.9.2008 14:51

Niin kyllä toi vastuksen lämmittämä vesi olis hyvä saada kiertämään notta lämpeis enemmän kun pari desiä sitä... lämmittäis sitä koneen lohkoakin sit vähäsen...

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 30.9.2008 16:28

Kumma juttu toi kun tosiaan koskaan ennen en ole kuullut että letkulämmitin olis tehoton.
Sopiva anturi vois olla sähköflektin anturi jos vaan löytyy sopivalla lämpötilalla toimiva malli.

Miikael
-
Viestit: 89
Liittynyt: 29.3.2006 20:53

ViestiKirjoittaja Miikael » 30.9.2008 16:35

Kannattaa varmaan tarkistaa ensin, että onko se lämppäri asennettu oikeen ja oikeeseen paikkaan. Ymmärrykseni mukaan veden pitäisi kiertää ihan omineenkin, jos asennus on ok, eikä järjestelmässä ole ilmaa. Calixin sivuilla ainakin on mallikohtaiset asennusohjeet, mihin väliin lämppäri asennetaa.
Ja niin näkyy olevan Defallaki.

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 30.9.2008 18:47

Defan sivuilta en löytänyt ohjeita, mutta calixin sivujen ohjeista päättelin, että ihan oikeaan letkuun se lämmitinelementti on laitettu...

Miikael
-
Viestit: 89
Liittynyt: 29.3.2006 20:53

ViestiKirjoittaja Miikael » 30.9.2008 19:35

Defan etusivulla valitse auton merkki ja malli > Hae
Aukeaa lista moottorivaihtoehdoista, klikkaa oikean moottorikoodin vieressä olevaa vastuksen koodia, niin aukeaa ohje. Ohjeessa on myös kuvat, miten sitä vastusta ei saa laittaa.
Joihinkin malleihin antaa myöskin vaihtoehtoisen vastuksen.

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 30.9.2008 20:08

Jaa kattos se olikin defa.com mitä kautta sinne päästiin... yritin defa.fi jolloin se meni kahawebbiin joka on vissiin vaan maahantuoja... noi lämppärin asennot löytyi tarvii huomenna kurkkia miten se siellä on...

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 30.9.2008 21:30

Mulla oli nelos golfissa Defan letkulämmitin ja vähän samoja tuntemuksia että ei se oikeen konetta lämmittänyt.

Nyt olen Ocuun hankkimassa moottorinlämmitintä ja siihen ei saa kuin säteilylämmittimen. Asennuskuvaa kun katsoo niin lämmitinelementti on öljypohjassa kahdesta 20mm x 20mm alueelta kiinni.

Kovin skeptinen olen tuon toimivuuteen ja taidan kyllä miettiä muita vaihtoehtoja. Toisaalta taas jos talvi on samanlainen kuin viime niin ei montaa kunnon pakkasaamua ollut niin lieneekö turhia kaikki...

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 30.9.2008 21:33

Olishan mullakin vaihtoehto alkaa ajella tolla japanin ihmeellä... tuo 1.3L voimanpesä tuskin vie paljoa ainetta kylmälläkään.. niin ja se itseasiassa lämpenee paljon nopeammin kuin mitä tuo audin turbopannu :D

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 1.10.2008 6:39

Kannattaa varmaan tarkistaa ensin, että onko se lämppäri asennettu oikeen ja oikeeseen paikkaan. Ymmärrykseni mukaan veden pitäisi kiertää ihan omineenkin, jos asennus on ok, eikä järjestelmässä ole ilmaa


Eipä se vesi siellä kovin paljoa kierrä vaikka kuka väittää ja mitä väittää! Pumppu siellä olla pitää, jos täyden hyötysuhteen siitä irti haluaa ottaa!

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 1.10.2008 8:37

Motonetista Transporter T4:n jälkijäähdytyspumppu ja joku c-tekin laturi voimanlähteeksi, virta sisätilan pistokkeesta.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 1.10.2008 11:06

Ei tuokaan ehkä ihan halpa vaihtoehto ole koska halvin Ctek missä on virtalähdetoiminto on tuo 7 Ampeerinen ja siitäkin saa köyhtyä noin 150 euroa vähintään. Calixin pumppusarja taisi olla jonkun 200 euroa ja on hyvä vaihtoehto jos muu lämmityslaitteisto on Calixia, joka tosin taitaa olla Suomessa ainakin jäänyt vähemmistöön.

Edellisessä TDI-leonissa oli tuommonen pumppu ja Calixin letkulämppäri ja kyllä sen eron pelkkään letkulämmittimeen todellakin huomasi, joskaan tuossa samassa autossa ei letkulämmitintä yksinään missään vaiheessa ollut vaan vertailukokemukset perustuvat SDI-Golffiin, jossa oli Defan letkulämmitin.

Toinen syy Calixin valintaan tuon leonin kohdalla oli Defan lämmitinelementtien heikko kestävyys sekä lämmityskokonaisuuden hieman halvempi hinta ilman tuota kiertovesipumppua.

Nyt pitäisi talvea varten asennella letkulämmitin ja tuo leonista talteen otettu kiertovesipumppu tuohon Octaviaan, vaikka tuohon BXE-koneeseen ei letkulämmitintä suoraan olekkaan saatavilla. Syynä lienee tosiaan tuo veden kiertämättömyys ja siitä aiheutuvat mahdolliset käynnistyshäiriöt, mutta ei liene mikään ongelma kiertovesipumpun kanssa. BLS-koodilliseen moottoriin sitten taas ainakin Calix suosittelee letkulämmitintä ja ulkoisesti sekä teholtaan tuo moottori on melko identtinen BXE:n kanssa.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 1.10.2008 16:58

Tuossa kuva mersuissa käytetystä ja motonetin myymästä pumpusta, hinnat pyörii 50-100e riippuen ostopaikasta ja merkistä.

http://img101.imageshack.us/my.php?imag ... pu19lg.gif

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 1.10.2008 17:25

Ompa hurjan kokonen tuo moottori. Calixin sarjassa tuo pumppu on tuon näköinen. http://www.calix.se/consumer/img/layout_2/Pumpkit_177_3.jpg

Ilmeisesti tuo mersumalli ei ole harjattomalla moottorilla kuten tuo Calixi.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 1.10.2008 18:58

No tuon koko on noin 15cm*5cm.

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 1.10.2008 21:04

Itellä on Defan systeemit autossa... tota calixia ei varmaan saa sit mitenkään muokkaamallakaan defaan sopimaan? Eikös toi Boschin pumppu ollu 12v?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 1.10.2008 21:22

12v joo ja defa & calix ei sovi keskenään, defassa pyöreät "virtaliittimet" ja caliksissa latat.
Hommaat esim tuollaisen pumpun, sille anturi joka toimii esim 10-60 asteen lämpötilassa ja se on siinä, 10 asteessa pumppu käynnistyy ja 60 asteessa sammuu.
Vastaavia pumppuja vois saada webastoista, joissakin malleissa ominaisuus että laite lämpenee itsekseen esim 10min ja sitten vasta käynnistää pumpun.

pevuore
-
Viestit: 24
Liittynyt: 5.3.2007 12:29

ViestiKirjoittaja pevuore » 2.10.2008 19:16

Onkos kukaan nähnyt muunnoskappaletta defa/calix väliin, muistelisin että joskus vuosia sitten joku markkamarketti olisi sellaisia myynyt.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa