dbilaksen nockenwelleistä
Valvoja: ffp jäsenet
dbilaksen nockenwelleistä
Mä ajattelin tollasia dbilaksen nokkia laittaa mk2 8v gti:hin (mekaaniset kupit). Siellä oli pari vaihtoehtoo jokka kiinnosti:
Duration
290
Peak
timing
110
Valve
lift
11,4
Lift
at TDC
2,2
Valve timing
IO/IC - EO/EC
35/75 - 75/35
tai
Duration
282
Peak
timing
108
Valve
lift
11,5
Lift
at TDC
2,1
Valve timing
IO/IC - EO/EC
33/69 - 69/33
tai sitte kolmas:
300
108
12,0
2,8
42/78 - 78/42
Kui radikaalisti noi eroo toisistansa?
Mikä eniten prosentuaalisesti vaikuttaa siihen että meneekö ylävetoseks vai pysyykö pienillä kiekoillakin jotaki vetoa? Duration? Lift at TDC vai?
Onko porukalla dbilaksen keppejä autoissa? Minkälaista tavaraa ovat?
Duration
290
Peak
timing
110
Valve
lift
11,4
Lift
at TDC
2,2
Valve timing
IO/IC - EO/EC
35/75 - 75/35
tai
Duration
282
Peak
timing
108
Valve
lift
11,5
Lift
at TDC
2,1
Valve timing
IO/IC - EO/EC
33/69 - 69/33
tai sitte kolmas:
300
108
12,0
2,8
42/78 - 78/42
Kui radikaalisti noi eroo toisistansa?
Mikä eniten prosentuaalisesti vaikuttaa siihen että meneekö ylävetoseks vai pysyykö pienillä kiekoillakin jotaki vetoa? Duration? Lift at TDC vai?
Onko porukalla dbilaksen keppejä autoissa? Minkälaista tavaraa ovat?
Oma mielipide on että tuo 282 ei ole yhtään raju katukäyttöön 1.8litraisessa koneessa. Tuo ehkä olisi viimeinen mikä järkevintä laittaa muuten vakiomottiin, kaksi seuraavaa ehdoitustasi vaatii jo puristusten nostoa ja muutakin koneen muokkaamista. Lisäksi K-jetti ei tykkää isoista aukioloajoista, tulee liiaksi pikkukierroksilla lautasen heilumista.
Ei niinkään se pinta-ala, käsittääkseni VW:n 8v tapauksessa se ei muutu mihinkään. Ongelmaksi muodostuu rajuilla rampeilla olevissa nokissa, että se nostajan päälle laitettu säätölevy ampuu pois paikoiltaan. Hydraulinostaja missä hydraulipalikka on korvattu teräspalalla (esim rullalaakerin rulla), joka hiotaan oikean pituiseksi. Taikka sitten kuvan mukainen nostaja, sen ja venttiilin väliin oikean paksuinen välipala.
Huhu kertoo, että 90 luvun loppupuolella valmistettujen volvo 440/460 1.8 8V tai renault laguna 1.8 8V koneiden nostajat olisivat halkaisijaltaan samat kuin volkkarilla ja niissä olisi tasainen laki ja säätöpala alapuolella.
Kannattaa soittaa Lahden Kansityöhön kun sieltä on tullut tuollaista infoa kaverin 16V Citröen BX projektiin johon laiteettiin ekaksi volkkarin nostajat, mutta ne vaihtuikin volvon nostajiin.
Kannattaa soittaa Lahden Kansityöhön kun sieltä on tullut tuollaista infoa kaverin 16V Citröen BX projektiin johon laiteettiin ekaksi volkkarin nostajat, mutta ne vaihtuikin volvon nostajiin.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Ei niinkään se pinta-ala, käsittääkseni VW:n 8v tapauksessa se ei muutu mihinkään.
Kyllä muuttuu. Hydraulisessa nostajassahan se käyttökelpoisen pinta-alan halkasija on käytännössä sama kuin nostajan halkaisija. Mekaanisissa kupeissa on se reuna joka pitää säätöpalan sivusuunnassa paikallaan ja se vie jonkun millin halkasijasta pois.
Tästä asiasta muistaakseni oli juttua aiemmin täällä ja hämärä muistikuva oli että joku ehdotti hydraulisten muokkausta. Ensin sorvataan nostajan sisusta veke, eli jäljelle jää ihan pelkistetty kuppi. Teflonista joku 10mm korkee kiekko, joku 8mm reikä keskelle ja se painetaan kuppiin sisään, tähän teflonin reikään sitten sorvataan sopivan pituinen säätöpala. Tällä tapaa saadaan kevyempi nostaja aikaseks. En tiä onko nostajalle kuinka hyväks että toi tehdään, seinämältäänhän noi on aika ohkasia mutta kai se siellä kestää eikä ala muuttaan muotoaan(?). Ja sitte vielä hämärämpi muistikuva oli että johkin kakkoskoppaseen ralligolffiin oli tällanen muokkaus tehty josta täällä oli juttua?
Viimeksi muokannut Volkkarijermu, 24.9.2008 21:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Näin minäkin muistelisin, kun aikoinaan tuli näitten asioiden kanssa painittua G60 koneen kanssa...Tietenkin jos teettää ihan spesiaalimittojen kanssa nokan, mutta vakionakin leveyttä on sen verran että itse en moista harkinnut nokan teettämisen yhteydessä. Tokihan sitä saisi varmaan jonkun 10% enemmän elinaikaa nokalle+nostajille, muistakaa että ovat kuluvaa tavaraa sitten kun on rajut rampit+jouset.
Eipä tässä kyse olekkaan suoraan nokan leveydestä, vaan nokka-paininkuppi liukupinnasta. Kun nokka alkaa painamaan kuppia alaspäin, kontakti alkaa paininkupin reunalta ja liukuu kupin yli toiselle reunalle. Mitä jyrkempiramppinen nokka, sitä reunemmalle avautumiskontakti siirtyy. Jossakin vaiheessa tulee raja vastaan, jolloin nokka leikkaa kupin reunaan ja kuluu erittäin nopeasti.
Meillä Cosworthissa jouduttiin vaihtamaan 2mm suurempihalkaisijaiset kupit imupuolelle tämän ilmiön takia.
Meillä Cosworthissa jouduttiin vaihtamaan 2mm suurempihalkaisijaiset kupit imupuolelle tämän ilmiön takia.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
On nokan leveydelläkin tietenkin iso merkitys, tiedän vain hyvin siitä kun paljon harrastamaani moottoriin saa nokkia 3/8" ja 1/2" leveydellä.
Painamisen pitää tosiaan tapahtua kupin reunan jälkeen, muuten tulee tuhoa äkkiä. Metallipuru ei koskaan ole kiva asia, vielä vähemmän katkennut nostajakuppi.
Nämä kaikki asiat on nyt sitten ainoastaan tarpeellista huomioida kun laitetaan jotain todella eksoottista nokkaa, aika harvan tarvitsee näin syvällisesti asiaa pohtia. Jos Dbilas ilmoittaa että nuokin kolme nokkaa sopii 8v gti mekaaniseen kanteen, niin silloin ei tarvitse murehtia. Itsekkään en syvällisesti ole paneutunut nokkien profiileihin, olen katsonut että ei ole tarpeen. Nokkatilaukset esim Piperille on mennyt "nokka minkä ajoitukset on xx/xx-xx/xx ja niin jyrkät rampit kuin kyseiseen moottorityyppiin tietyillä nostajilla voi olla".
Painamisen pitää tosiaan tapahtua kupin reunan jälkeen, muuten tulee tuhoa äkkiä. Metallipuru ei koskaan ole kiva asia, vielä vähemmän katkennut nostajakuppi.
Nämä kaikki asiat on nyt sitten ainoastaan tarpeellista huomioida kun laitetaan jotain todella eksoottista nokkaa, aika harvan tarvitsee näin syvällisesti asiaa pohtia. Jos Dbilas ilmoittaa että nuokin kolme nokkaa sopii 8v gti mekaaniseen kanteen, niin silloin ei tarvitse murehtia. Itsekkään en syvällisesti ole paneutunut nokkien profiileihin, olen katsonut että ei ole tarpeen. Nokkatilaukset esim Piperille on mennyt "nokka minkä ajoitukset on xx/xx-xx/xx ja niin jyrkät rampit kuin kyseiseen moottorityyppiin tietyillä nostajilla voi olla".
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Millä arvoilla olevan nokka-akselin hankit? Oliko hyvä? Minkälainen käytössä verrattuna vakioon?
Itsellä on tallin perällä rakennusvaiheessa oleva 1.8 GTI (EV), tai ainakin niin luulen.
Tuossa on kannessa nuo "mekaaniset kupit" (mechanical bucket tappets), vai miksi niitä oikeasti sanotaankaan eli luultavasti sama kone kuin sinulla?
Tuo on tulossa, jossain vaiheessa nykyisen mk1 1.6 GTI:in tilalle, jonka luonteesta pidän.
Luultavasti päädyn "varmuuden vuoksi" Road GTI malliin.
282 108 11,5 2,1 33/69 - 69/33 35/40
Vaikka toki tuommoinen Sport GTI kyllä kiinnostaisi myös, vaikka auton on tarkoitus toimia kesäisin ihan liikenteessäkin (5000-10000km/vuosi). Ei rataa.
300 108 12,0 2,8 42/78 - 78/42 35/40
Itsellä on tallin perällä rakennusvaiheessa oleva 1.8 GTI (EV), tai ainakin niin luulen.
Tuossa on kannessa nuo "mekaaniset kupit" (mechanical bucket tappets), vai miksi niitä oikeasti sanotaankaan eli luultavasti sama kone kuin sinulla?
Tuo on tulossa, jossain vaiheessa nykyisen mk1 1.6 GTI:in tilalle, jonka luonteesta pidän.
Luultavasti päädyn "varmuuden vuoksi" Road GTI malliin.
282 108 11,5 2,1 33/69 - 69/33 35/40
Vaikka toki tuommoinen Sport GTI kyllä kiinnostaisi myös, vaikka auton on tarkoitus toimia kesäisin ihan liikenteessäkin (5000-10000km/vuosi). Ei rataa.
300 108 12,0 2,8 42/78 - 78/42 35/40
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 6 vierailijaa