G60 lämpöonkelmaa

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

HeikkiS
-
Viestit: 282
Liittynyt: 26.6.2006 21:34

G60 lämpöonkelmaa

ViestiKirjoittaja HeikkiS » 26.5.2008 21:06

Autona on Corro G60 '89.
Kaikki osat on vaihdettu jäähdytysjärjestelmään antureita myöten ja eikun lämpiää.
Lämpömittari nousee kaupunkiajossa 110asteen kohdalle, mutta ei siitä yli. Flekti lähtee tässä vaiheessa pyörimään ja pitää lämmöt tasaisen kuumana. Matkaa ajaessa lämmöt pysyy alle sadassa. Toi lämpömittarin näyttämä on tarkistettu, siitä samaisesta kohdasta missä se anturi on lohkolta lähtevässä letkulähdössä, digitaalisella yleismittarilla missä on lämpömittari.
Painetta ei kerry paisuntasäiliöön eikä pulputa millään lailla korkin pois ollessa auton käydessä.
Ainut mitä ei ole tarkistettu / vaihdettu on kannentiiviste. Enkä kyllä aio ruveta sitä nyt laittelemaankaan. Lämmetköön prkl, jos ei osaa olla coolisti. Uusi kone on tulossa kunhan kerkiän rakentamaan sellaisen. Tarkoituksena olisi päästä seuraavalla koneella hyvänmatkaa 200 paremmalle puolelle ;) G-ahtimella!

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 27.5.2008 22:58

Miten mä muistelisin että mulla olis lämmöt jotain samaa luokkaa... En ole aikoihin Corrolla taas ajanut... Jopa talvella kovassakin pakkasessa jos lunta oli maskin edessä.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 28.5.2008 9:02

Onko vesipumppu tarkistettu...?
Painetta ei kerry paisuntasäiliöön eikä pulputa millään lailla korkin pois ollessa auton käydessä.

Eikös ainaki Gti:n moottorissa kuulu nimenomaan kertyä pieni paine järjestelmään, jolla saadaan kiehumispiste nostettua...?Eli jos painetta ei kerry--->vesipumppu sökö...

HeikkiS
-
Viestit: 282
Liittynyt: 26.6.2006 21:34

ViestiKirjoittaja HeikkiS » 28.5.2008 14:15

kiitos vastauksista.

Onko vesipumppu tarkistettu...?


vesipumppu on ihan uusi. ollut paikoillaan noin 80km.

Eikös ainaki Gti:n moottorissa kuulu nimenomaan kertyä pieni paine järjestelmään, jolla saadaan kiehumispiste nostettua...?


siis kyllähän sinne se normipaine kertyy muttei yhtään ylimääräistä..

Miten mä muistelisin että mulla olis lämmöt jotain samaa luokkaa...


eli siis taitaa olla ihan normi settiä?

viime kesänä edellisellä koneversiolla lämmöt oli aina noin 70 astetta mittarin mukaan, mutta anturi olikin sökö.
taidan vaan ajella ja rempata ja viritellä tota toista konetta, jos vaik sais ens kaudelle ajoon pikkusen kireemmän koneen ;)

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 28.5.2008 18:06

Missäs lukemissa muuten muilla pyörii G60:sen öljynlämmöt? Itsellä kun ei tuo nesteiden lämpömittari toimi niin noita öljynlämpöjä tulee aina tarkasteltua ja ne pyörii siellä 110-120 välissä. Joskus saattaa jopa hiukan yli 120 olla. Jokseenkin tuntuu korkeilta nuo lukemat, kun Golfissa ne on 20 astetta vähemmän ja jos noille lukemille mennään niin kone keittää jo. Ei toi ole tosin koskaan keittänyt, eikä muutenkaan oireillut mitään sinne suuntaan, että liian kuumana kävisi, mutta tuli nyt vaan mieleen.

HeikkiS
-
Viestit: 282
Liittynyt: 26.6.2006 21:34

ViestiKirjoittaja HeikkiS » 28.5.2008 18:07

mulla öljynlämmöt pyörii siellä 85-95 välillä..
en oo saanu niitä ikinä korkeammalle, joskaan sitä tarkoituksellisesti en ole yrittänytkään.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 28.5.2008 19:08

Jaha, vähän eri lukemia mitä mulla. Mulla varmaan valehtelee tuo mittari, kun tuntus vähän että ei mulla noin paljon kuumempana voi käydä tuo kone. Kuitenkin se käy ja kukkuu ihan normaalisti.

Kasetti
-
Viestit: 235
Liittynyt: 25.7.2005 20:13

ViestiKirjoittaja Kasetti » 31.5.2008 18:24

Mulla jenkkimallissa normi maantieajossa vaihtelee öljyn lämpötila 192-202 Fahrenheitissa eli 88-95Celsius-asteessa. Nesteen lämpö on aika tasan kans tuossa 200F:n pinnassa. Kovassa ajossa öljyt 220-232F = 105-111C, nesteet tuolloin nousee siihen 208-216F = 98-102C.. Ja omani toimii kyllä ihan hyvin.

Kimmoje
-
Viestit: 91
Liittynyt: 1.2.2008 13:52

ViestiKirjoittaja Kimmoje » 1.6.2008 13:09

Kyllä mullakin -91 G60 Corradossa öljynlämmöt ollu sitä 110-120C. Eikä itsellänikään tuo nesteiden lämpömittari toimi ;G

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 2.6.2008 11:46

tossa ku painelin lauantaina 500kilsaa erittäin lämpimässä ilmassa niin öljyt kävi max.100 astetta ja nesteen lämmöt pysy alle puolenvälin.

HeikkiS
-
Viestit: 282
Liittynyt: 26.6.2006 21:34

ViestiKirjoittaja HeikkiS » 2.6.2008 22:17

taidan vaan ajella sen minkä toi kone kestää ja rakennella siinä ohessa voimakonetta.. ja sit jos/kun kone korkkaa niin heitän vereksen koneen tilalle..

Huvis
-
Viestit: 24
Liittynyt: 7.7.2008 15:41

ViestiKirjoittaja Huvis » 5.8.2008 12:36

Missä on kyseisessä autossa termostaatin paikka?
itsellä kanssa samanlaista lämpöongelmaa, 110 c. :/
joskus alkaa valo vilkkumaan mittarissa, jolloin joutuu lisäämään nestettä.

HeikkiS
-
Viestit: 282
Liittynyt: 26.6.2006 21:34

ViestiKirjoittaja HeikkiS » 5.8.2008 18:22

ylävesiletkussa heti kannen vieressä. musta liitin

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 5.8.2008 19:15

^ai termostaatti? Miksi hieman epäilen?

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 5.8.2008 20:00

Termostaatti on siellä vesipumpu pohjas, sen muovimutkan alla. Siinä ylävesiletkun päässä on veden lämpötila-anturit. Ja syylärin kylessä flektin anturi.

Mullaki ne öljynlämmöt huitelee välillä siellä jossain 100-110 välillä, veden lämpö pysyy "normaalina". Öljyn ominaisuuksilla on vaikutusta lämpöön, mulla on nyt jotkut shellin sisäänajokurat vielä konees. Katotaan korjaako noi valvolinet asiaa.

Huvis
-
Viestit: 24
Liittynyt: 7.7.2008 15:41

ViestiKirjoittaja Huvis » 5.8.2008 20:40

Hyvä. Sitten viellä onko vesipumppu jakopäässä vai? se luultavasti pitää vaihtaa.. jostain tiputteleet nyt nesteet pois.

HeikkiS
-
Viestit: 282
Liittynyt: 26.6.2006 21:34

ViestiKirjoittaja HeikkiS » 6.8.2008 14:43

vesipumppu on koneen kyljessä jakopäänpuoleisessa päädyssä, ohjaustehostimen yläpuolella.
vaihtotyö onnistuu ehken paremmin yläkautta, kunhan on purkanut ensin laturin ja ahtimen pois tieltä.
ahtimen ja laturin hihna pyörittää myöskin vesipumppua.
itsellä kanssa mehi nesteitä pois keväällä ja vikapaikaksi paikantui tuo kannesta lähtevä muovinen osa jossa on ne kaksi anturiakin kiinni.
kaksi reikäisiä ei taida vaan enään saada kun käytettynä, mutta kolme reikäisiä löytyy kyl ja sit siihen ylimääräiseen lähtöön sopivia tulppia.
ite ostin laakkoselta, eikä tuo ollut muistaakseni ihan hirveän hintainen.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 6.8.2008 14:50

kaksi reikäisiä ei taida vaan enään saada kun käytettynä, mutta kolme reikäisiä löytyy kyl ja sit siihen ylimääräiseen lähtöön sopivia tulppia.
ite ostin laakkoselta, eikä tuo ollut muistaakseni ihan hirveän hintainen.


Ite ostin pari vuotta sitten juurikin tuon 3-lähtöisen,oisko ollu 30€ hujakoilla hinta. muoville kilohintaa.

HeikkiS
-
Viestit: 282
Liittynyt: 26.6.2006 21:34

ViestiKirjoittaja HeikkiS » 6.8.2008 18:46

kyllähän sillä kilohintaa kertyy, mutta olis voinu olla kalliimpikin marmorilta noudettaessa ;)

Huvis
-
Viestit: 24
Liittynyt: 7.7.2008 15:41

ViestiKirjoittaja Huvis » 14.9.2008 15:05

Ja ongelmat jatkuu. Eli viellä kone lämmittää ja viskoo paisarin kautta nesteet pois. Ala letku lämpiää, joten vesi kiertää? vaihdettua osaa on sininen ja musta anturi ylä letkuun, syylärin anturi, nesteet ja termostaatti. Vesipumppukin oli auki jokin aika sitten. *Nyt tuli uus vika, flekti ei pyöri, vaikka lämmöt on 110 asteessa ,mistä vikaa etsimään. Alkaa pikkuhiljaa palaa kiinni ku kokoajan lämpenee ja kesän ajelut alkaa olee kohta ohi :/

Kimmoje
-
Viestit: 91
Liittynyt: 1.2.2008 13:52

ViestiKirjoittaja Kimmoje » 15.9.2008 8:25

Kokeile lähteekö se flekti pyörimään, kun yhdistät navat siitä johdosta mikä menee syylärin kyljessä olevalle anturille, eli siinä yks on virta ja kaksi muuta antaa flektille pyörimisnopeuden. Eli johto irti ja johdolla yhdistelet sen liittimen napoja, yksi niistä on virta ja kaksi muuta antaa flektille käskyn pyöriä.

Huvis
-
Viestit: 24
Liittynyt: 7.7.2008 15:41

ViestiKirjoittaja Huvis » 18.9.2008 17:52

Noni, flekti lähtee pyörimään, eli anturi taas sökö, vielläkin ku laitto flektin huutamaan täysiä ja anto olla tyhjäkäynnillä niin e lämmöt sinne 110 asteeseen kipusi.. vihjeitä? Mites kannentiiviste?

APUJA NYTTEN TARVITTAIS! Voiko syyläri olla tukossa esim? .. :/

Huvis
-
Viestit: 24
Liittynyt: 7.7.2008 15:41

ViestiKirjoittaja Huvis » 22.9.2008 21:38

Nyt hjälppiä kehiin te ketkä tiedätte autoista :P

JaniV
-
Viestit: 76
Liittynyt: 29.8.2008 4:03

ViestiKirjoittaja JaniV » 22.9.2008 21:42

mittaas piruuttas puristuspaineet ja ohivuodot, kansipahvi on varmaankin palanut, ja vuotaa kuumia pakokaasuja vesikanavaan?

Itse ainakin käyttäisin kannen pois ja tarkistaisin/vaihtaisin pahvin....

Kimmoje
-
Viestit: 91
Liittynyt: 1.2.2008 13:52

ViestiKirjoittaja Kimmoje » 23.9.2008 10:54

Itelläkin joskus menee tonne 110 asteeseen kaupunkiajossa, mutta motarilla tippuu melkein 80 asteeseen. Kaippa se viima on niin kova motarilla. Mutta jos tarkistat sen kansipahvin niin kerro ihmeessä jos siinä oli jotain vikaa niin itsekkin pakko tuo vaihtaa.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 23.9.2008 11:03

Ennen kuin tekee yhtään mitään isompaa, niin kannattaa laittaa alkuperäinen ja kylmin termostaatti sinne mitä löytyy. Ei ainakaan noissa perusmalleissakaan pysy lämmöt alle puolenvälin juuri muilla termareilla kuin 87 asteen orkkiksilla.

Huvis
-
Viestit: 24
Liittynyt: 7.7.2008 15:41

ViestiKirjoittaja Huvis » 23.9.2008 18:12

Siellä on nyt 87 asteen termari sisällä. mistäs sais semmosen puristuspaine mittarin? Mitäs jos ottaa termarin kokonaan pois?

Huvis
-
Viestit: 24
Liittynyt: 7.7.2008 15:41

ViestiKirjoittaja Huvis » 27.9.2008 11:31

Tuli piruuttaan mittailltua noita antureita. metallipurkkiin vettä ja pillillä kiehuvaks :D sitten se musta anturi yläletkusta sinne, joka antaa tiedon mittarille. vesi vajaa 100 asteista, mittari paukuttaa yli 110 reilusti. vesi n 90 asteista, mittari n 110, hieman kusee toi vakio mittari :D

Sitten testasin syylärin anturin, anoin sille lämmintä kuumailma puhaltimella, ja kyllä, se toimii! molemmilla asennoilla jopa :) eli nyt tää mun "keittäminen" oin varmaan sit johtunu liian vähäsestä vedestä tjsp. Ens kerralla kun talliin kerkiää niin pakkasnesteet sisään, kunnon ilmaus ja testilenkille. A- pilarissa ois semmonen ylimääräinen vesimittari, niin jos sen ottais käyttöön?

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 27.9.2008 16:28

Mulla oli golfissa joskus ongelmaa, että flekti ei lähtenyt pyörimään vaikka vaihdoin uuden anturin. Syynä oli se että syylärissä oli sen verran paskaa että ei päässyt neste kiertämään anturille. Tökittiin vähän ruuvarilla siitä anturin reiästä sisälle niin johan sieltä alkoi vettä tulemaan ja homma toimimaan.

Huvis
-
Viestit: 24
Liittynyt: 7.7.2008 15:41

ViestiKirjoittaja Huvis » 30.9.2008 18:52

Noni, voi vittu. On halki se palikka johon kiinnitentään lämpötila anturi ja digifantin anturi. Mistähän semmonen mahtaa löytyä, muualta kuin laakkosen tiskiltä? sekä hintaa ois kiva tietää..

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 30.9.2008 20:38

Itse tuossa hieman ylempänä jo kirosin sitä hintaa.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 1.10.2008 12:23

Motonetistä saa sitä palikkaa. Muistaakseni se oli tuo, missä 3 anturipaikkaa ja 2 letkulähtöä, eli hinta 11,90e? Tai sit on hinnat noussu ihan v*tusti 2 vuoden aikana, koska ei se oma palikka maksanu muistaakseni toimituskuluineen edes kahta kymppiä.

G-II 1,6/1,8 Termkoppa jos viisi lähtöä (2=letku/3=anturi) 30-6906 11.90 ?
G-II 1,3 Termostaattikoppa jos viisi lähtöä (3=let/2=ant). 30-6911 34.50 ?
G-II 1,3 Termostaattikoppa jos 7 lähtöä (5=let/2=ant). . . 30-6931 29.90 ?


Ja noihin lämpöihin vielä, että mulla pyöri kesällä ajaessa veden lämpö 90 asteen hujakoilla ja öljyn lämpö 96-102 asteessa normaaliajossa. Kenkiessä sitten veden lämpökin saattoi nousta jopa hieman yli sataan ja öljyt kävi jopa 116 asteessa. Mutta sai se kyllä kenkääkin silloin... :D

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 1.10.2008 13:36

Itse hain ihan marmorilta sen. Eipä käyny mielessäkää että mätänetistä sais sitä. Nimikin on vähintään harhaanjohtava

Huvis
-
Viestit: 24
Liittynyt: 7.7.2008 15:41

ViestiKirjoittaja Huvis » 2.10.2008 15:34

Aika harhaanjohtava nimi kyllä joo :D eihän se mikään termarin koppa ole? hain marmorilta ja maksoin 18€ kolmen o-renaan kanssa, ei paha. Suhteilla saa ja volkarilla ajetaan? (jos joskus pääsis ajamaan) :D


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa