Koneessa sivuääni huollon jälkeen
Valvoja: ffp jäsenet
Koneessa sivuääni huollon jälkeen
Elikkäs auto, -01 tdi (ALH) kävi huollossa, siihen tehtiin iso huolto.
Vaihdettiin jakopään hihna kaikkineen, vesipumppu, suodattimet, 30tkm tarkistukset, sekä uudet jarrulevyt/palat, nesteet yms. mitä nyt autolle voidaan järkevissä mitoissa tehdä.
Muuten kaikki ok, mutta verrattuna siihen ennenkuin auto kävi huollossa, niin moottori kuulostaa erilaiselta. Tarkemmin sanottuna siinä on sivuääni.
Noin 1.5krpm kohdilla alkaa erottua sellainen vaimeahko "sähköisen uriseva" ääni joka loppuu noin 2.5k tienoilla. En pysty paikallistamaan sitä, mutta se on selkeästi kuultavissa. Varsinkin kun ajoin sen talliin sisätiloihin niin huomasin sen selvästi. Sanoisinko että se kuulostaa enemmänkin samalta kuin metron moukuna (ei saa nauraa).
Auto kyllä tuntuu, käyttäytyy, vetää ja kulkee aivan samalla tavalla kuin ennenkin, mutta tuo ääni vaan jäi häiritsemään. Saatan olla täysin paranoidi, mutta minulla on tapana hätääntyä pienistäkin asioista jos auto ei ole täysin samankuuloinen kuin eilen.
Eli, mistä tämä sivuääni voisi johtua? Resonointia? Voivatko kaikki nämä uudet osat siellä muuttaa yleistä äänimaailmaa niin paljon että jopa vaimokin (ketä ei autojen tekniikka kiinnosta pennin vertaa) kysyi että miksi tää kuulostaa erilaiselta.
En viitsisi viedä sitä huoltamolle takaisin ja sanoa 'tää kuulostaa erilaiselta', ja auto kuitenkin toimii täysin samalla tavoin ennenkuin se sinne meni. Paitsi että jarrut toimivat paremmin :).
Vaihdettiin jakopään hihna kaikkineen, vesipumppu, suodattimet, 30tkm tarkistukset, sekä uudet jarrulevyt/palat, nesteet yms. mitä nyt autolle voidaan järkevissä mitoissa tehdä.
Muuten kaikki ok, mutta verrattuna siihen ennenkuin auto kävi huollossa, niin moottori kuulostaa erilaiselta. Tarkemmin sanottuna siinä on sivuääni.
Noin 1.5krpm kohdilla alkaa erottua sellainen vaimeahko "sähköisen uriseva" ääni joka loppuu noin 2.5k tienoilla. En pysty paikallistamaan sitä, mutta se on selkeästi kuultavissa. Varsinkin kun ajoin sen talliin sisätiloihin niin huomasin sen selvästi. Sanoisinko että se kuulostaa enemmänkin samalta kuin metron moukuna (ei saa nauraa).
Auto kyllä tuntuu, käyttäytyy, vetää ja kulkee aivan samalla tavalla kuin ennenkin, mutta tuo ääni vaan jäi häiritsemään. Saatan olla täysin paranoidi, mutta minulla on tapana hätääntyä pienistäkin asioista jos auto ei ole täysin samankuuloinen kuin eilen.
Eli, mistä tämä sivuääni voisi johtua? Resonointia? Voivatko kaikki nämä uudet osat siellä muuttaa yleistä äänimaailmaa niin paljon että jopa vaimokin (ketä ei autojen tekniikka kiinnosta pennin vertaa) kysyi että miksi tää kuulostaa erilaiselta.
En viitsisi viedä sitä huoltamolle takaisin ja sanoa 'tää kuulostaa erilaiselta', ja auto kuitenkin toimii täysin samalla tavoin ennenkuin se sinne meni. Paitsi että jarrut toimivat paremmin :).
-
- -
- Viestit: 54
- Liittynyt: 23.7.2008 19:38
Tämän hihnan ylikireyttä ei varmaan voi mitenkään muuten todeta kuin avaamalla sen kotelon siitä ja tarkistamalla ite että miltä se tuntuu?
Ihmettelen vaan kauhiasti, että miten sen voi laittaa liian kireälle liikkeessä. Eivätkö ne tuollaisia tarkista moneen kertaan, jos kerran siinä on riski että rikkoo koneen pidemmällä matkalla ja siitä tulee sitten sanktioita korjaamolle.
Ihmettelen vaan kauhiasti, että miten sen voi laittaa liian kireälle liikkeessä. Eivätkö ne tuollaisia tarkista moneen kertaan, jos kerran siinä on riski että rikkoo koneen pidemmällä matkalla ja siitä tulee sitten sanktioita korjaamolle.
Eikös ALH-moottorissakin ole automaattikiristin.. Eli sen jäykkyyttä mitenkään manuaalisesti säädetä, se on mikä on.. Lisäksi täytyy korjata että jakohihna ei kylläkään pyöritä laturia. Jakohihnalla pyörii vain syöttöpumppu, nokka-akseli ja vesipumppu.
Tämä on ehkä vähän kaukaa haettua mutta tuo sivuääni voisi johtua esimerkiksi syöttöpumpun perusennakon muuttumisesta aikaisemmaksi, joka ei ole mitenkään harvinaista jakohihnaremontin yhteydessä. Se ei myöskään ole vaarallista. Ensimmäisten muutaman tuhannen kilometrin aikana jakohihna venyy hieman ja ennakko siirtyy jonkin verran myöhäisemmälle.
Tämä on ehkä vähän kaukaa haettua mutta tuo sivuääni voisi johtua esimerkiksi syöttöpumpun perusennakon muuttumisesta aikaisemmaksi, joka ei ole mitenkään harvinaista jakohihnaremontin yhteydessä. Se ei myöskään ole vaarallista. Ensimmäisten muutaman tuhannen kilometrin aikana jakohihna venyy hieman ja ennakko siirtyy jonkin verran myöhäisemmälle.
Tuota, vielä sellainen lisäys. Kävin äsken käynnistelemässä auton kun se oli saanut päivän maata, ja ääni oli poissa. Eli tämä tapahtuu siis vain koneen ollessa täysin lämmennyt (silloin kun tämä ääni ilmeni, niin autolla oli juuri ajettu noin 100km putkeen).
Öhk... Olisikohan laturin hihna uutuuttaan vonkunut tmv? Tosin ei kyllä mitkään varoitusvalot palaneet.
Öhk... Olisikohan laturin hihna uutuuttaan vonkunut tmv? Tosin ei kyllä mitkään varoitusvalot palaneet.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
Kävin sitten näyttämässä autoa pajalla, ja se korjaaja kuka sen teki tuli siihen paikalle ja sanoi että se on se hihna mikä pitää ääntä ja se huomattiin jo asennusvaiheessa.
Siinä on automaattikiristimen nuolet kohdillaan ja kaikki on muutenkin ok, ne on vaan Seatilla tehny jotain sille materiaalille mistä se hihna valmistetaan, ja se asentaja sano että ei ole ensimmäinen tapaus ku on ihmetelty sitä hihnan moikumista, oli se miten presiis kiristetty tahansa.
Kertoi vielä että uudemmissa malleissa on se hihnakopan sisusta päällystetty ääntä vaimentavalla materiaalilla tuon äänen leikkaamiseksi.
Eli loppu hyvin kaikki hyvin, kiitos kuitenkin kaikille vastauksista :).
Siinä on automaattikiristimen nuolet kohdillaan ja kaikki on muutenkin ok, ne on vaan Seatilla tehny jotain sille materiaalille mistä se hihna valmistetaan, ja se asentaja sano että ei ole ensimmäinen tapaus ku on ihmetelty sitä hihnan moikumista, oli se miten presiis kiristetty tahansa.
Kertoi vielä että uudemmissa malleissa on se hihnakopan sisusta päällystetty ääntä vaimentavalla materiaalilla tuon äänen leikkaamiseksi.
Eli loppu hyvin kaikki hyvin, kiitos kuitenkin kaikille vastauksista :).
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Outo käyntiääni n. 2000 rpm kohdalla hihnan vaihdon jälkeen
Vaihdatin hihnan signaturen mukaiseen T4 Syncroon AXL -koneella ja vaihdon jälkeen moottorin käyntiääni kuulostaa oudolta ajossa n. 2000 kiekan kohdalla. Käyntiääntä on vaikea kuvailla, mutta jollakin tavalla epätasaisesti
Auto kulkee normaalisti, mutta tänä aamuna kylmäkäynnistys tuotti ensimmäisellä hekutuksella + yrityksellä laiskaa pyöritystä ja sammui sitten. Toinen hehkutus ja käynnitys - lähti normaalisti käyntiin.
Vaihdon teki ei-merkkiliike, mutta asiantunteva VW-korjaamo. Onkohan syytä huoleen?
*edit* Ongelma ratkesi pumpun uudelleen ajoituksella.
Auto kulkee normaalisti, mutta tänä aamuna kylmäkäynnistys tuotti ensimmäisellä hekutuksella + yrityksellä laiskaa pyöritystä ja sammui sitten. Toinen hehkutus ja käynnitys - lähti normaalisti käyntiin.
Vaihdon teki ei-merkkiliike, mutta asiantunteva VW-korjaamo. Onkohan syytä huoleen?
*edit* Ongelma ratkesi pumpun uudelleen ajoituksella.
Viimeksi muokannut T4Syncro, 28.9.2008 20:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
just joo..
Jos kiristimen vetää rasvaamatta merkkiin,niin melko varmasti hihna huutaa jonkun aikaa ennenkuin venyy hieman.Itse jätän aina hieman löysälle vaikka rullan rasvaakin.Ja ei ole vielä ainakaan ykskään hajonnu ennen aikojaan.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
"Onko AGR koneessakin mahdollisuus laittaa jakohihna liian kireälle?"
Tuolla ohjeet AGR ja ei tuon mukaan?
http://volkswagen.msk.ru/index.php?p=page02
Tuolla ohjeet AGR ja ei tuon mukaan?
http://volkswagen.msk.ru/index.php?p=page02
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 51 vierailijaa