312mm etujarrut IV Golfiin

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

sonnygti
-
Viestit: 107
Liittynyt: 4.12.2007 17:46

312mm etujarrut IV Golfiin

ViestiKirjoittaja sonnygti » 10.9.2008 10:29

http://www.parts4vws.com/catalog/produc ... =8N0615125


Käykö nuo IV Golfiin?


Audi TT Caliper Carrier
OEM Audi/VW Caliper carrier for use with 12.3 TT/A8 brake upgrad

Micko
-
Viestit: 29
Liittynyt: 12.6.2005 14:55

ViestiKirjoittaja Micko » 18.9.2008 17:48

Hommaa golf gti 25th anniversityn etujarrut, levyissä suoraan oikea jako ja ovat tuon 312mm halkaisijaltaan.

Micco
-
Viestit: 679
Liittynyt: 25.8.2003 18:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja Micco » 18.9.2008 21:04

Käyvät Golfiin.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 18.9.2008 21:12

Eikös osassa IV korisia ole kiinteät kannakeraudat, joissa joutuu vaihtaa olka-akselit?
Viimeksi muokannut Slantsix, 18.9.2008 21:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 18.9.2008 21:13

No esim dieselmoottorisissa

Micco
-
Viestit: 679
Liittynyt: 25.8.2003 18:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja Micco » 18.9.2008 21:28

Nimenomaan, tuo unohtui itseltä mainita. Jotenkin tuo kysyjän nimimerkki pisti olettamaan, että auto on 288*25mm jarruilla... =)

Pienemmällä kuin 288mm levyllä olevat taitavat olla kaikki kiinteällä kannakkeella? 130hp ja 150hp tdi golfeissa luuliisi olevan 288*25mm jarrut, vai olenko väärässä?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 19.9.2008 0:53

Paljonkohan noi kustantaisi suomeen tuotuna? Saisi päivitettyä omat 288->312 jarruiksi.

-HABA-

ViestiKirjoittaja -HABA- » 19.9.2008 6:26

xxx
Viimeksi muokannut -HABA-, 8.9.2010 14:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

sonnygti
-
Viestit: 107
Liittynyt: 4.12.2007 17:46

ViestiKirjoittaja sonnygti » 14.12.2009 22:28

Kävin hakemassa jarrusatulankannakkeet, palat ja 312mm levyt. Kaikki orkkisosaa. Toivottavasti saisi huomenna alle. Toivottavasti vanne pyörii et-42 7,5x17. Eiköhän ne pyöri ok.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 15.12.2009 6:20

Kyllä 17" vanne menee helposti. Tuolla ET:lläkään ei pitäis tuottaa vielä mitään hankaluuksia.

sonnygti
-
Viestit: 107
Liittynyt: 4.12.2007 17:46

ViestiKirjoittaja sonnygti » 15.12.2009 9:00

Vein tänään VV:lle osat asennettavaksi. Jotain puheli nokka-akselista, mutta eikös se mietintä koske 1.6:sta, TDI:tä jne.

sonnygti
-
Viestit: 107
Liittynyt: 4.12.2007 17:46

ViestiKirjoittaja sonnygti » 16.12.2009 16:56

Jarrut meni heittämällä. Suosittelen kaikille päivitystä =)

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 16.12.2009 17:17

Itse skippasin 312mm jarrut ja laitoin Brembo GT Junior Kit:in alle.

sonnygti
-
Viestit: 107
Liittynyt: 4.12.2007 17:46

ViestiKirjoittaja sonnygti » 16.12.2009 17:49

no joo toi on toki kovempi. pelkkä etusarja? slämitistä?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 16.12.2009 18:11

Eteen vain, käytettynä sain aika edullisesti.
Taakse hommasin Audi TT quattro 256x22mm jäähdytetyt levyt noiden 239x9mm tilalle. Ja samalla tulee "huima" painon kevennys kun TT satulat on alumiinia ja vanhat on valurautaa. :)

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 16.12.2009 19:05

Jotain puheli nokka-akselista


Olisiko puhunut kuitenkin olka-akselista? Nokka-akseli taitaa olla hieman eri paikassa. ;)

sonnygti
-
Viestit: 107
Liittynyt: 4.12.2007 17:46

ViestiKirjoittaja sonnygti » 30.3.2010 16:30

Puuh..

Joulukuun puolivälissä asennettiin 312mm orkkislevyt eteen ja ne kannakkeet ja orkkispalat. Nyt näyttäisi, että palat on hieman kuluneet vinoon ja oikeeseen etulevyyn on tullut yläreunaan selvä kapea ura. Kohta on varmaan vasemmallakin.

Osat asennettiin VV-Auto Espoossa.

Mikähän neuvoksi? Onko asennettu väärin vai eikö ne vain futaa täysin? Viritys mikä viritys ja näin kyselyä slamitin suuntaan?

Prkl jos ei mene levyt läpi katsastuksessa. Ja jotain pitää tehdä kun kuuluu jo jurinaa ohjaamoon. En jotenkin tajunnut, että jarruthan ne.

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 30.3.2010 16:43

Missä kunnossa ne vanhat satulat ja liukupultit oli kun kannakkeet ja isommat levyt laitettiin?

sonnygti
-
Viestit: 107
Liittynyt: 4.12.2007 17:46

ViestiKirjoittaja sonnygti » 30.3.2010 16:50

Sitä en valitettavasti tiedä. Luulisi, että VV-Auto olisi katsonut. Veikkaan, että joudun uudet levyt ja palat hankkimaan (tai yhdet), mutta voisin ehkä saada työt ilmaiseksi.. ja sitten ehkä mainitsemasi osat tulee hankkia.

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 30.3.2010 17:00

Ei noita vaihtaa tarvi, kunnostaa vaan niin tulee hyvät. Epäilen vaan että ovat tuon työn tehneet ihan normaalisti vain jarruleyjen ja palojen vaihtona, silloin eivät ilman eri pyytöä rupea katsomaan tarviiko satulat tai muut osat vaihtoa tai kunnostusta.

sonnygti
-
Viestit: 107
Liittynyt: 4.12.2007 17:46

ViestiKirjoittaja sonnygti » 30.3.2010 17:13

Mitenköhän katsastuksessa katsovat levyjen kuntoa?

Hape
-
Viestit: 180
Liittynyt: 30.9.2009 2:43

ViestiKirjoittaja Hape » 5.4.2010 5:41

Voipi olla tyhmä kysymys, mutta täällä kun porukka on näköjään noita Brembon GT Junior kittejäkin asennellut, niin meikäläistä alkoi askarruttamaan muuttuuko etu/taka jarrutasapaino ratkaisevasti jos noin mahtavat kiekot asentaa eteen? Pitävällähän tietenkin etujarrut sen suurimman työn tekee, mutta liukkailla käyttäytyminen alkoi kiinnostamaan.

Tarviiko noin raju jarrujen päivitys muutoskatsastaa? Siinähän varmasti vanteidenkin tuumakoko vähän pomppaa, tuskinpa 16" vanteiden sisälle menevät.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 5.4.2010 6:33

Itse en huomannu mitään muutosta jarrutasapainoissa, johtusko sit ABS-jarruista?
Ainut ero vakioihin on jarrupolkimen hieman pidempi liike ja vähän pehmeämpi tuntuma.

Ei tarvii muutoskatsastaa. 17" vanteiden kanssa mahtuu, enemmän miten äkkiä puolat kääntyy sisään vanteissa on rajoittava tekijä, ettei ota satuloihin kiinni.

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 5.4.2010 8:16

Kyllä ne etujarrun arvot kasvo aika paljon. Vuosi sitten katsastuksessa sanoivat että on vissiinkin jarruja päivitelty.Kehuivat samalla että nyt on paljon parempi. En ole ihan varma mutta muistaakseni takajarrujen arvot nousi 0,4 (vaihdoin ferodon palat ja zimmermannit taakse) Ja eteen nousi 1,4->2.7 bremboilla. En muista kuitenkaan ihan tarkasti.

Vanteita on tosiiaan vaikeata löytää, ottavat aina puolista kiinni. 17 voi muutama malli löytyä. Ei noista 18 jää paljoa väliä satulaan.

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 5.4.2010 10:55

ABS yksikössä on sisäänrakennettu paineensäädin etu ja taka-akselin välille, joten jarrutasapaino pysyy hallussa. Ja onhan noita samoja jarruja tullut ihan tehtaaltakin Leoniin aikoinaan.
Jarruvoimat kyllä kasvavat, omassani viimeisin mittaus oli yli 4kN edessä.

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 5.4.2010 12:31

Tuo jarruvoima kertoo milloin rengas alkaa lukkiutumaan rullilla, ei miten paljon voimaa jarruissa on maksimissaan. 250mm laikka voi myös tuottaa saman tuloksen kuin brembot, kN lukemaan vaikuttaa eniten painojakauma ja auton massa ja rengas. Talvirengas vs. kesärengas antaa eri tuloksen.

Jos voima ei aikaisemmin ole riittänyt lukkiutuimiseen niin silloin lukema voi parantua, muuten ei, ja tuollainen tilanne koskee autoja joissa on jarruissa jo jotakin vikaa kun ei voimaa ole.

Jarrutasapainon säädin on taka-akselilla, tunnustelee kuormausta ja sen mukaan säätää jarrutasapainoa. Madallettu auto jarruttaa vakiota enemmän taka-akselilla ellei tasapainoa säädetä uudestaan. Jos jarrut päivitetään niin abs puuttuu peliin vasta kun rengas lukituu, se järjestelmä ei ymmärrä mitään etu ja taka-akselien välisestä jarruvoimien jakautumisesta.

Eli kaikki pitäisi säätää uudestaan, joskin ilman säätöä kaikki voi toimia kuitenkin lähes normaalisti.

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 5.4.2010 14:48

Ei mk4:sessa ole taka-akselilla mitään paineensäädintä kuten oli aikaisemmissa malleissa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 19 vierailijaa