1.9TDI Savuttaa käynnistäessä

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

jakke123
-
Viestit: 52
Liittynyt: 5.12.2007 7:34

1.9TDI Savuttaa käynnistäessä

ViestiKirjoittaja jakke123 » 14.9.2008 20:13

Elikkä kyseessä -00 1.9tdi 66kw golf ajettu noin 240tkm ja sellainen "vika" ollut jo pidempään, että kylmänä käynnistäessä pukkaa sinistä ja haisee palaneelle polttoaineelle ei siis mielestäni ole öljyn käry ja tämä siis ihan kesälläkin jos on hieman viileämpää, helteillä ei ehkä ole kuitenkaan tullut ei ainakaan niin selvästi(ei ole oma auto niin en osaa varmaksi sanoa).

ja sen verran lisätietoa tuli et kylmänä hehkuttaa nopeasti niinkuin varmaan kuulukin pikahehkuilla mutta sitten minua ainakin ihmetyttää se et tuo kuulema hehkuttaa aina vaikka kone olisi lämminkin ja lämpimänä vieläpä useita sekunteja, pisimmillään jopa 5-10sekuntia!!
kuitenkin sitten kylmänä käynnistäessä lähtee hyvin pyörimään ja käy tasaisesti eikä rytkytä silleen et olis hehku(t) pois pelistä tai mitään muutakaan poikkeavaa ainoastaa tuo savutus sit kylmänä rassaa!

Ei jatka savuttamista tyhjäkäynnillä pyörittäessä joten en usko et turbokaan olisi jo menossa.

Missä voisi vika olla? suuttimet vuotaa? pumpun ajoitus pielessä? kaikki ideat ja neuvot tervetulleita.

jakke123
-
Viestit: 52
Liittynyt: 5.12.2007 7:34

1.9TDI Savuttaa käynnistäessä

ViestiKirjoittaja jakke123 » 16.9.2008 18:37

Eikö kukaan osaisi auttaa?

RiXaa
-
Viestit: 493
Liittynyt: 9.2.2007 17:28

ViestiKirjoittaja RiXaa » 17.9.2008 16:20

en tiedä mikä siehen on syynä mutta itellä tekee saman jutun:D valskaisko turbo öljyä vähän, ja kun käynnistää niin öljy palaa pois ja tulee sinisenä savuna pihalle.. ?

jakke123
-
Viestit: 52
Liittynyt: 5.12.2007 7:34

ViestiKirjoittaja jakke123 » 17.9.2008 20:24

Ei minusta haise palaneelle öljylle, enemmänkin palaneenne dieselille. kaippa se diesel palaa sinisenä hetken jos sitä syttyy kylmässä reippaasti???

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 17.9.2008 20:32

Vehkeet joissa on V-tusti syöttöä sinistää kylmänä kun kaikki polttoaine ei kylmässä koneessa pala edes tyhjäkäynnillä..

Tatsunikin sinistää kylmänä :D

Ja joku vanhempi Perkins traktorimoottori kylmänä, ei toivoa että vois lähialueella olla ennenku se lämpiää talvella :D

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 17.9.2008 20:37

jos turbon pakopuolelle vuotaa öljyä, niin se ilmenee jatkuvana sinisen pöllyytyksenä ja selvänä öljyn kulutuksena. Irrotetussa ahtimessa on tällöin öljyä selkeästi erottuen turbiinin läheisyydessä.

Painepuolen vuoto ei ole niin selkeä erottaa, sillä huohotuskanavan öljy sotkee paikat jo luonnostaan ja sen puhdistaminen kuin myös huohotuksen poisto ei heti siten helpota vuodon erottumista.

Pitkä hehkutusaika voi olla seuraus lämpötila-anturin vikaisuudesta, lisäksi hieman kasvanut kulutus (tehoa lisää) ja käynnistyksen jälkeinen kierrosten nousu ~1800rpm alueelle kertoo G62 viasta.

Käynnistyksen jälkeinen savutus voinee olla seurausta hieman kuluneesta koneesta, jossa siis öljyä kertyy palotilaan koneen ollessa viileä. Omassa kipossa tämä väheni merkittävästi rvs-käsittelyllä.

0w -öljy sitten menee ahtimen läpi että heiluu, joten käyttäkää mielellään 5w-jotain aineita, tietenkin luokituksen mukaisia.

jakke123
-
Viestit: 52
Liittynyt: 5.12.2007 7:34

ViestiKirjoittaja jakke123 » 18.9.2008 5:07

joo en usko et nyt tuo on öljyä ja ei vaikuta turbo vialtakaan, itsellä ollut pari turbo vikaista autoa ja ne on aina ruenneet tyhjäkäynnilä savuttamaan reippaasti kun on hetken käyneet, avara putkisto tuo turbo vian esiin aikaisemmin.

Tosiaan haju on ihan selvästi dieselin käryä eikä öljyn, täytyy varmaan käyttää tuota vikakoodin luvussa jospa sieltä jotain selviäisi.

Voisiko olla jokin kylmäkäynnistys "rikastin" tjsp. mikä tälläistä tekee.?

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 18.9.2008 6:44

Lähteekö se siis yhtä hyvin kylmänä käyntiin kuin lämpimänä, vai joutuuko kylmällä koneella starttaamaan yhtään pidempään?

jakke123
-
Viestit: 52
Liittynyt: 5.12.2007 7:34

ViestiKirjoittaja jakke123 » 18.9.2008 6:55

lähtee ihan yhtä hyvin käyntiin kylmänäkin ja ei rytkytä tai tee mitään muutakaan poikkeavaa.

turporiisseli
-
Viestit: 26
Liittynyt: 4.7.2004 13:24

ViestiKirjoittaja turporiisseli » 18.9.2008 8:47

Itsellä samanlainen ominaisuus ollut AGR moottorissa yli 200 tkm eikä savuamisen aiheuttaja ole selvinnyt. Pumpun ajoitus ja lämpöanturi kannattaa tarkistaa mutta jos ei mitään vikaa löydy niin ei muuta kun kovaa ajoa.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 18.9.2008 10:20

Tuttu ongelma ex.cordobasta jo 170.000 ajettuna sekä nykyisessä...ei kannata huolestua


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa