Golffien taka-akselit ja apurungot

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

Golffien taka-akselit ja apurungot

ViestiKirjoittaja Matti M » 9.7.2008 15:53

Tuli hankittua kakkos muru projektiksi ja olis tarkoitus ottaa tekniikkaa hieman uudemmasta eli kolmosesta.

Taka-akselin kiinnityksethän ovat samanlaiset. Napojen kiinnikkeetkin ilmeisesti samanlaiset, mutta hieman leveämmällä eli raideväli levenee.
Mites oliko variantti kolmosessa jotenkin erilainen akseli vai sopiiko sekin kakkoseen kun ei muista enää?

Apurunko kiinnikkeineen on ilmeisesti samanlainen paitsi moottorin takakiinnikkeen jalusta erilainen. Mites vaihteiston?

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 9.7.2008 17:30

Omassa on mk3 VR6:sta taka-akseli. Tossa noi akselit. Alempi on VR6:n ja n. 10mm/puoli tulee napa enemmin ulospäin.

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 13.7.2008 8:28

Apurungossa ainakin vr6:ssa on pientä eroa, mutta käy pulttaakiinni menetelmällä. Vakaajan keskikiinnikkeiden kohdalta tulee pidemmälle taaksepäin "apurunkoa" missä on muistaakseni kahden pultin reiät. Näille pulteille ei mk2:ssa ole reikiä. Mutta 95% jenkkien vr6-swappaajista joilla on vr6:sen apurunko ajaa ilman noita pultteja.

Tiedä miten sitten katsastusmies sanoo jos huomaa tyhjät paikat.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 13.7.2008 8:52

Tiedä sit onko Vr6 palkissa samassa kohti reiät kuin G60 palkissa.
G60 taaimmaisille pulteille löytyy reiät runkopalkeista, mutta vastakappaletta siellä ei ole pultille. Tosin se on helppo ratkaista laittamalla pultti lattiasta läpi.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 13.7.2008 23:43

^ei kai sitä lattiasta tarvi laittaa läpi ku laittaa mutterin vaan vastakappaleeksi ku aukaisee yhden tulpan lattiasta.

JOs nyt puhutaan edes samasta asiasta.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 14.7.2008 7:17

Eli normi Cl/GTi apurunko on 4 isolla pultilla kiinni. G60 apurungossa on vielä paikat kahdelle pienemmälle pultille paikat taaempana. Ainakaan -85 Golffissa ei ollu kumilätkää noille pienemmille pulteille.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 14.7.2008 7:25

no mulla on -84 kori ja siinä oli ku pulttasin viime kesänä tekniikan kiinni.
Tässä kuvassa näkyy tuo reikä polkimen vieressä.
Tekniikan luovuttajassa oli ilmeisesti pohjaa vaihdettu tekniikanvaihdon jälkeen koska siinä päällä oli umpinainen pelti jonka leikkasin auki.

a9801259
-
Viestit: 53
Liittynyt: 8.10.2003 19:50

ViestiKirjoittaja a9801259 » 17.9.2008 17:01

Entäs miten mk2 GTI Golfin taka-akseli käy mk1 GTI Golffiin vai käykö?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 17.9.2008 17:09

^Ei mene, mk1:ssa on aivan erilainen. Tosin eipä siinä se vakaajakaan ole kiinni kuin semmosilla pannoilla, jos haluaa paksumpaa vakaajaa niin seku vain vaihtaa vakion tilalle.

mosir
-
Viestit: 419
Liittynyt: 16.2.2007 8:40

ViestiKirjoittaja mosir » 3.3.2010 13:42

Varmistellaan nyt vielä.

Kolmosen apurunko käy kakkoiseen? Tuleekos mitään ongelmia jos jättää kolmosen tehostetun raidetangonkin paikalleen samalla, vai sopiiko suoraan? Pajalle.comista lueskelin että TDI-koneeseen on vaihdettu bensakoneen tehostimen pumpun hihnapyörä että sopii paremmin mutta ottaako TD(AAZ):ssa käytetty tehostimen pumpun hihnapyörä kiinni/hihnan vaihto hankalaa?

Tarkoitus olisi siis heittää kolmosesta apurunko, kera moottorin, apulaitteiston ja koko rengastuennan, kakkoseen.

Raideleveys tässä ilmeisesti leviää? 10mm? Per puoli?

Taakse nyt ei tuosta variantista ilmeisesti saa akselia mutta kolmosen akseli kävisi? Silloin etu ja taka raideleveys olisi balanssissa, kö?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 3.3.2010 14:01

tarkoitakko yhtä leviä taka- kuin etu-akseliki? myös kolmosessa on sama juttu kuin kakkosessakin että raideleveys on takana kapeampi kuin edessä. tulipa nuo mitat luettua viime viikolla mut piru ku ei muista. olisko ollu 12mm kapeampi takaa ku eestä. muistaako joku tarkemmin?

mosir
-
Viestit: 419
Liittynyt: 16.2.2007 8:40

ViestiKirjoittaja mosir » 3.3.2010 14:51

^No eihän siinä sitten jos kerta on kapeampi normaalistikin. Gti-kakkiksen taka-akseli löytyy niin se asentunee sitten taakse.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 3.3.2010 15:36

Tarkoitus olisi siis heittää kolmosesta apurunko, kera moottorin, apulaitteiston ja koko rengastuennan, kakkoseen.

Raideleveys tässä ilmeisesti leviää? 10mm? Per puoli?

Taitaa levitä enemmänkin: Pajalle.comin tukivarsi-vertailu
Eihän tuon kolmosen apurungon vaihtaminen ole välttämätöntä (ellei kakkiksen oma ole täysin laho).
Millä tekniikalla varustettuun kakkoseen kolmosen konetta ollaan laittamassa?

mosir
-
Viestit: 419
Liittynyt: 16.2.2007 8:40

ViestiKirjoittaja mosir » 3.3.2010 16:09

^Joo apurunko on tosiaan mätä kakkiksessa. Alunperin on 1.6D, 2+3-paikkaisuus houkuttelee tuossa.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 3.3.2010 19:35

Kolmosen apurunko käy kakkoiseen?

Käytä apurunko kallistuksenvakaajineen (jos on) kolmosesta, samoin olka-akselit jarruineen. Tukivarret nappaat kakkiksesta.
Noilla saa säilytettyä edessä kakkiksen raidevälin.
Kolmosen apurungossa on yhdet kiinnityspisteet enemmän. Niiden kiinnittämisen voi hoitaa pultein ja mutterein kunhan poraa pohjan vahvikkeeseen reiät niille. Etujalkatilan tulpatut reiät taisivat sattua juuri tuolle kohdalle.
Tuleekos mitään ongelmia jos jättää kolmosen tehostetun raidetangonkin paikalleen samalla, vai sopiiko suoraan?

Kolmosen hammastanko taitaa olla käyttökelpoinen, raidetangon päät joutunee vaihtamaan Mk2 osiin tuon raidevälieron takia (?).
Mk2:ssa hammastanko-rattiakseli välinen nivelosa on eri mittainen tehostetussa ja tavallisessa.
Mk3 ja Mk2 nivelosa ovat myös erilaisia, joten hammastangon ja rattakselin yhdistämisessä voi olla pientä askartelua.

Vetareista en osaa sanoa, olivatko ne Mk2 ja Mk3 eri mittaiset, vai onko pituusero hoidettu vetonivelillä. Osia vertailemalla selviää.
Sisemmät nivelet joutunee vaihtamaan riippuen kakkosen vuosimallista.

mosir
-
Viestit: 419
Liittynyt: 16.2.2007 8:40

ViestiKirjoittaja mosir » 4.3.2010 9:28

Kiitos. Eiköhän näillä tiedoilla päästä mukavasti etenemään.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa