'99 Polo 6n AUTOHIFIÄ! 100% valmis. Kiitos teille! :)

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

kimmo89
-

'99 Polo 6n AUTOHIFIÄ! 100% valmis. Kiitos teille! :)

ViestiKirjoittaja kimmo89 » 2.7.2008 17:31

Moi.

Olis tarkoitus vaihtaa vakiokajarit pois ja laittaa suht OK tilalle.
Kävin autohifi myymälässä ja sain tietää, et asennus on ihan helvetin kallista, eli pitäisi asentaa itse.

Mun autossa on vain edessä kaiuttimia (2 isoo ja 2 pientä, ne pienet on diskantteja enkä aio niitä vaihtaa lainkaan koska ne ovat hankalassa paikassa), ajattelin vaihtaa pelkästään 6,5 (jotain) kokoiset, ja ehkä taakse subbarin mikä siis vaatii myös vahvistimen.

Ostin biltemasta radion jonka tekniset tiedot tälläiset:

Tekniset tiedot:
• Virtalähde: 11-14,4 V negatiivinen maa
• RMS-lähtöteho: 4 x 25 W, kun THD 10%
• Suurin lähtöteho: 4 x 45 W
• RDS FM/AM PLL-viritin
• MP3/WMA-toisto, ID3-näyttö
• USB/SD-tuloliitäntä etupaneelissa
• Basson/diskantin/tasapainon/faderin säätö
• 3 esiasetettua EQ-taajuuskorjainta: klassinen/pop/rock
• Esisäädetty Loudness-toiminto
• Kiinteä etupaneeli
• RCA-linjalähdöt kahdelle takakanavalle, ISO-liitännät
• Liitäntä: Kiinteä ISO 36-nastainen
• Mitat: n. 180 x 50 x 155 mm (lxkxs)
• Paino: n. 1,2 kg

mun ongelmat:

-en tiedä miten irrotan '99vm polon ovet, et pääsen kaiuttimiin käsiksi

-en tiedä miten vedän johdot taakse, jos haluun sen subbarinkin laittaa

-minkälaiset kaiuttimet, basso ja vahvistin jotka pyöris ton radion kanssa

-tukeeko tuo mun radio ollenkaan subbaria?

eli siis teoriassa tuo pitäis olla helppo homma, en haluu mitään superkajareita, vain vähän enemmän tehoa/bassoa et kuulen jotain kun ajan motarilla.

kannattaisko mun edes ajatella koko hommaa?

kirjoittakaa tänne jotain, jos teillä on kokemusta tai vinkkejä
Viimeksi muokannut kimmo89, 1.9.2008 20:35. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

JiiAaa22
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja JiiAaa22 » 2.7.2008 18:38

Jos asennus tuntuu ylitsepääsemättömän vaikealta niin suosittelen että säästäisit hiukkasen ja pyytäisit asennusta siihen erikoistuneelta liikkeeltä.
RCA-linjalähdöt kahdelle takakanavalle, ISO-liitännät

Tuossahan se lukee että rca :t vaikka 2 vahvarille

Ovia ei tartte kokonaan irrottaa, riittää että irrotat pelkät ovipahvit ja suosittelen että etsit käsiisi esim. http://www.alfamer.fi/ osoitteesta vw polon korjausoppaan jossa on selostettu monia muitakin hyödyllisiä asioita autostasi, esim kuinka irrottaa kynnysverhoilut ym. kun vedät johtoja vahvarille ja subille konttiin...

LeZero
-

ViestiKirjoittaja LeZero » 2.7.2008 21:38

Mistä kysyit asennusta? ja jos mitenkään mahdollista ni vie se bilteman mankka myymälään ja pyydä rahat takas siitä... voin sanoa että jos laitat sinne vaikka halvan pioneerin ni pääset jo 1 vahvistimen verran vähemmällä jos vaan motarilla haluut musaa kuunnella...

jakw
-

ViestiKirjoittaja jakw » 3.7.2008 18:06

joo vaikka kuinka pitäs säästää niin jossain se raja kulkee.

kehotan kanssa hommaamaan/lainaamaan (kirjasto) ko. auton alfamerin oppaan.

ja sitten kun/jos hommailet elementtejä ja sitten kun rakennat yleensäkin niin autosound.fi ja powerset.fi on ainakin käyttökelposia ohjeita ja tietoa.

kimmo89
-

ViestiKirjoittaja kimmo89 » 3.7.2008 21:03

Kiitti! ajattelin nyt että hankkisin pelkästään subbaria+vahvistinta koska noi vakiokajarit on ihan ok mun käyttöön, puuttuu vaan se basso.

En varmaan tarvii paljon apua jos vedän johdot vaan sivusta niin, etten irrota osia? sitten vaa teipillä/pikaliimalla hienosti kiinni ettei niit näy ja se subbari+vahvistin takakonttiin kiinni vaikka kahdella ruuvilla, onko tossa järkeä?

LeZero
-

ViestiKirjoittaja LeZero » 3.7.2008 21:46

Ei teippiä eikä pikaliimaa sormilla vaan painat ne sinne kynnyslistan alapuolelle pysyy ihan hyvin jos vaan 1 subin kamat oot sinne laittamassa eikä pitäis olla edes turhan paljon väliä vaikka rca ja virta menee samalla puolella... ja tee vahvistimelle vaikka vanerista sopiva pohja että saat sen vaikka vararenkaan sisään ja kiinnitä siihen ja subi reikänauhalla takapenkin selkänojaan porakärkisillä... ja itse suosittelisin pientä subia ja elementti eteenpäin ettei sitä tarvitse paukuttaa täysii

kimmo89
-

ViestiKirjoittaja kimmo89 » 4.7.2008 0:56

joo toi on hyvä idea. mihin laittaisin sen pienemmän basson? jos joku haluais ehdottaa sopivaa bassoo, tehoja katsottua / hintahaarukka (miks ei kaks, iso taakse ja pieni eteen) nii laittakaa lisää kommenttia!

onnistunkohan tossa.. mulla on kaks vaihtoehtoo, joko teen tuon itse tai jätän sen kokonaan tekemättä, ei viitti tollaseen kuitenkaan investoida yli 300e (myyjän mukaan asennettuna jne about 800e) törkeetä musasta!

Maikki
-

ViestiKirjoittaja Maikki » 4.7.2008 7:38

Autohifin perusteisiin kannattaa tutustua...

Minä aloittaisin vaihtamalla alkuperäiset kaiuttimet parempiin. Esim. hifitalolla peerlessin 2-tiesarjat on poistomyynnissä edullisesti. Jonkun tunnetun merkin mp3-soitin jossa min 2xRCA lähdöt. Vahvistin vaikka joku 4-kanavainen spl dynamics/autostudio kun ollaan budjetilla liikkeellä.

Pelkästään kunnon erillissarja vahvarilla parantaa ääntä huomattavasti. Tuohon pakettiin on helppo lisätä subi myöhemmin. Subinkin suhteen pääset helpolla jos ostat valmiin kotelon. Joku 10" on ihan sopivan kokoinen. Peerless, Hertz noin satasen hintaluokasta on toimiva budjettiratkaisu.

Tai teet toisinpäin ja lisäät vahvarin ja subin. 4-kanavaisella vahvarilla ohjaat alkuperäistä erkkasarjaa ja subia. Tuollakin tulee jo paljon parempaa ääntä.

Tärkeintä on tehdä asennukset kunnolla. Riitävän paksua virtajohtoa ja kaiutinkaapelia, läpvientikumit, sulakkeet kunnolliset (bilteman sarjat on hyviä hintaansa nähden) eikä räpelletä verhoilujen kiinnikkeitä rikki.

justus
ffp jäsen

ViestiKirjoittaja justus » 4.7.2008 8:23

Peesaan Maikkia, netistä löytää hyviä vinkkejä, asennustarinoita jne -> soveltaa niitä sitten omaan tapaukseen.

Taidetaan puhua 6N Polosta. Muistelin (monen vuoden takaa) että oviverhoilusta tuo kaiuttimen ritilä lähtee irti nätisti alhaalta ruuvimeisseliä longistamalla (vai muistanko väärin?). Siinähän se elementti sitten näkyy ja sen pääsee irroittamaan. Siellä on semmoinen kehys ja kehyksessä ohjuritapit, muovia, jotka katkaisin, jotta pääsee asentamaan paremmat elementit. Johdot taisin saada pujoteltua ovien johtoläpiviennin sisään, ensin joku rautalangan tyyppinen ja jolla vetäen kaiuttimen johto. Diskantit taisin asentaa kojelaudan päällä olevan ritilän alle. Irtoaa nostamalla, sopivalla työkalulla, pieni puikko, ei mitään metrin ruuvimeisseliä. Jakosuotimille löytyi paikka sieltä kojelaudan alta. Kojelaudan alamuovit ja hanskalokeron kun käyttää irti niin saa mukavasti työskentelytilaa. RCA kaapelit menee nätisti kynnyslistamuovien alle apukuskin puolelta(ei mitään pikaliima/teippiviritelmiä HYI!) kun niitä hieman nostaa ja virta kuljettajan puolelta. Tukeva ote sormilla ja rivakka repäisy. Alta löytyy johtokourut, niitä pitkin sitten takapenkin alle ja peräkonttiin tms sopivaan paikkaan ja siitä vahvistimelle. Omassa oli 6,5" SPL erillissarja edessä ja kontissa pienessä laatikossa JBL 10" subbari, SPL 4-kanavainen vahvistin. Auto vuoden -96 Polo

kilpijoki
-

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 4.7.2008 8:50

Polo/cordoba/ibiza:n kohdalla kannattaa sitten huomioida, että keskiäänielementin asennussyvyys ei ole kovin suuri. Esim. yli 60mm asennussyvyyden omaava elementti vaatii alleen jo korotuskaulusta, koska ottaa muutoin kiinni ikkunamekanismiin. BTDT.

kimmo89
-

ViestiKirjoittaja kimmo89 » 4.7.2008 15:10

luin nyt kahtena iltana neljään asti yöhön kaikkea tietoa netistä.
tulin siihen päätökseen että jätän alkuperäiset kaiuttimet eteen ja ostan takakonttiin tai penkin alle subbarin. en haluu tunkee vahvaria vararenkaan tilalle ku sitä voi joskus tarvitakkin, mitä jos ruuvaan vahvarin ja subin takapenkkiin kiinni? se seinä on metallista tehty et eiköhän ne siinä ois tukevasti kiinni, vedän johot jotenkin hienosti taaske niin kuin neuvoitte mua.

kun jätän alkuperäiset popit eteen niin ajattelin ostaa halvan subbarin ja vahvistimen, mutta kuitenkin merkkituotteen.

ainut mikä mulle on vähän hämärä on sähköt, oon lukenut paljon teoriaa mutta miten se sit todellisuudessa? edessä pitää miltä puolelta koittaa päästä sähköjen käsiin? jos joku viittis mua tossa viellä neuvoa?

asun espoossa ja jos joku ois auttamassa mua voisin antaa pikku palkankin ja hyvää mieltä!

GTI 2.0
-

ViestiKirjoittaja GTI 2.0 » 4.7.2008 19:36

Hitto kun tästä saa hupia=) Noh halvat huvit kullakin... Kummalla puolella akku? Oletko etsinyt semmoisia muovisia läpivientejä? Eli akun + (plus) navasta vedät virtakaapelin vahvistimen +napaan ja vahvistimen -(miinus) navasta vedät johonkin hyvään maadoitus pisteeseen eli runkoon kaapelin kiinni! Ja en tarkoita mitään lamppupidikkeen ruuvia esim. voit laittaa turvavyön pultin alle jos et kisailemaan lähde...=)
Heräte virta pitäisi myös saada mutta en tiedä siitä bilteman huippu DSP soittimesta onko siinä sellaista herätä piuhaa liittimissä mistä sen saisi... Sen saa vetämällä vaikka akulta samalla kun laitat sitä virta piuhaa niin samalla laitat jonkun 1,5mm2 piuhan ja laitat siihen väliin katkaisijan että saat vahvistimen sammumaan...
Tarvitset myös RCA piuhat jotka vedä soittimen liittimistä vahvistimelle!
Suosittelen jotain 10" elementtiä koska ne menevät suhkot pieniin koteloihin ja sen saa vaikka hattuhyllylle jos ei muuta keksi...
Ei jaksa kovin tarkasti selittää mutta kysele jos on jotain... Ja Google kertoo enemmän kuin meidän 1000 sanaa..

kimmo89
-

ViestiKirjoittaja kimmo89 » 4.7.2008 19:43

ymmärsinkö oikein et mun ei tarvi kytkee minusta akkuun vaa runkoon? tiiän et runko on maadotus ja miinus mut saako se sieltä sitä sähköä? hehe teillä on varmaan hauskaa ja nauratte ku luette mun avuttomia kysymyksiä,

nyt on hämärät asiat:

miten vedän sen piuhan akulta auton sisään, onko siinä joku putkilo valmiina mistä kulkee muitakin ja se on helppo vetää siitä läpi? ostaisin huomenna subbarin+vahvistimen jos saan teoriat kuntoon. hehe

GTI 2.0
-

ViestiKirjoittaja GTI 2.0 » 4.7.2008 20:06

taitaa tulla pojulle pitkä yö... Tekemällä oppii vai miten se oli?
Tutki vaikka mistä konetilasta menee auton sisälle johtosarja?
Mahtuuko niitten mukana? Ei väkivaltaa sitten kaapeleiden laittoon! Ei tarvitse vetää akulle sitä maadoitus kaapelia... olisi hyvä maadoittaa akku paremmin mutta tuskin sinun tapauksessasi!
Aja jyväskylään niin voin siitä ilosta vaikka laittaa sulle nuo kamat jos tuottaa hankaluuksia... Kannattaa pähkäillä hieman omin avuin oikeesti...
Jos sulla on ajokortti niin ei nuo se vaikeampia ole laittaa ellei et reputtanut inssiä yli 10 kertaa=)
tutkimalla poju kaikki hoituu ja elä hajoita mitään ja merkkaa vaikka jos purat jotain miten se menee takaisin paikalleen...

kilpijoki
-

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 7.7.2008 7:04

Kyllä nyt alkaa kuulostamaan siltä, että olisi melkein parempi pyytää osaavia kavereita apuun. Kohta saadaan lukea lehdestä, että aloitteleva auton tuunaaja poltti poppiasennusten yhteydessä rakennusalustansa...

Ketola
-

ViestiKirjoittaja Ketola » 7.7.2008 9:44

Juu eiköhän se kannata pyytää jotain vähän apuihin, katsot sitten tarkkaa että miten homma luonnistuu niin osaa itse seuraavalla kerralla.

kimmo89
-

ViestiKirjoittaja kimmo89 » 7.7.2008 16:25

kyl mä teen tuon ite. ei voi olla vaikeeta, johtojen läpiveto on mulle vaa epäselvä, mut mihin kytken minkäkin eio oo enää hämärä asia:P

Duke
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Duke » 11.7.2008 13:03

Muistahan sitten laittaa sopiva päävirtasulake siihen virtakaapeliin minkä vedät akulta sinne takakonttiin, ei pala niin herkästi koko auto =)

LeZero
-

ViestiKirjoittaja LeZero » 20.7.2008 19:32

Jokos polo paukkuu?

J Kinnunen
-

ViestiKirjoittaja J Kinnunen » 1.8.2008 22:27

Mulla oli jtn pientä Polo clASSicissa aikoinaan, vuosimalli siinä oli 2000 ja siinä läpivienti oli kuskin puolella, semmonen pyöreä musta kumitutti siinä tulipellissä. Aloita kaapelin veto purkamalla vaikka kuskin puolelta ratin puolelta kojelaudan alaosa. Torx ruuveja on useampi lähti muistaakseni eka siitä valokatkaisijan alta sen lätkän tiputtamalla ja sitten sieltä alta ne ruuvit ja sit ratinluona olevan möykyn ruuvit irroittamalla. Sitten siitä työnsin läpiviennistä piuhan läpi ja sieltä akun plus napaan (sulake oli välissä) ja sen jälkeen kynnyslistat irti repäisemällä. ja siihen johdot ja siitä konttiin. Tosin taisin vetästä johdot kääntyvän penkin selkänojien alta (enää en niin tekisi vaan purkaisin penkin vierestä verhoilut pois ja vetäisin johdon alkuperäistä kourua pitkin. Tämä akun plussasta tuleva johto vahvarin plussaan ja sit vahvarista maa johto maahan. Mankalta herätevirta johto (mankan sinisestä lähdöstä). ja rca johdot paikalleen. Itse en saanut polossa minkäänlaista bassotoistoa mideillä, (johtuen siitä etten vaan osannut) koska midi (oven alaosan kaiutin) on kiinni ovipahvissa eikä ovessa ja täten melko lerppana kiinnitys. Jos meinaa ilman subbaria saada bassotoistoa niin se teettää töitä.

kimmo89
-

ViestiKirjoittaja kimmo89 » 18.8.2008 19:49

nyt oon hankkinu sen verran enemmän tietoa, että saan diskantti- ja bassokajarit helposti irrotettua.

Kysymys on vaan et mitkä kaiuttimet mun kannattais hankkia eteen (diskit ja midit) mitkä ois yhteensopivia ton radion kanssa, eli ei liian hyvät eikä liian huonot.
Sitten tuo basso menee takakonttiin vararenkaan paikalle, minkälainen mun kannattais siihen pistää? en halua ite tehä mitään omaa laatikkoa..

kirjottakaa kommenttia!

ps. mitkä vakiokajarit '99 polo n6 1.4 comfortissa on vakiona? ja minkä kokoiset diskantit?
Viimeksi muokannut kimmo89, 20.8.2008 20:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jerrij
-

ViestiKirjoittaja jerrij » 18.8.2008 21:50

Yleensä kajarit on käypäsiä yhteen mankan kanssa.ohmi luku on ainoo kriteeri,mut yleisimmän kajarit on 4ohmisia.mankat toimii yleensä 2-8 ohmisten kajareiden kanssa.

kimmo89
-

ViestiKirjoittaja kimmo89 » 21.8.2008 20:58

Nyt oon hankkinu itelleni Blaupunktin diskit ja midit 70e:lla | http://www.blaupunkt.com/fi/7606429004_main.asp ]

asennettuja ovat. ainut ongelma nyt, ääni kuuluu puolet huonommin. alkaa rätisee jne.
kaikki on sanonu et johtuis siitä, ettei kaiuttimet saa virtaa tarpeeks, eli tarviin vahvaria.
mutta vahvarin osto on sellanen, et sillon kannattaa jo heti ostaa subbariakin samalla ku väsää johdot.. ja kalliiksi tulee koko homma. olisin ajatellut että 70e:lla äänet ois vähän paremmaks tullut mutta niin ei käynyt.

mitä mieltä olette? mitä mun kannattais tehä?

kommenttia! :)

H. Jormalainen
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.8.2008 8:38

Alkaako rätinät vasta kun nostaa volaa?

Jos kohtuuvolyymillä soitettaessa rätisee niin vois olla kytkennöissä vikaa. Sit vasta kun nostaa volaa niin soittimen pääteaste väsähtää...

Kaiuttimien vaihdolla ei luultavasti saa enempää ääntä, mutta parempaa.

kimmo89
-

ViestiKirjoittaja kimmo89 » 22.8.2008 11:49

kun nostan volaa kovalle (vakiokajarit pysty paljon kovempaan kun nykyiset) niin alkaa rätisee. vika ei oo johdoissa, ne on 100%:sti oikein kytketty.

Babar
-

ViestiKirjoittaja Babar » 22.8.2008 12:23

Jos sulla on jotkut alkuperäiset 10w kajarit paikoillaan niin mankan oma vahvistin jaksaa niitä vielä soittaa, mutta jos laitat jotkut tehonkestoltaan 250w kajarit, niin eipä jaksa enää. Tilanne on vähän sama verrannollisesti kuin ensin vedät sillä Polollasi 250 kg peräkärryä niin vielä onnistuu, mutta jos laitat vetoon jäähallin kokoisen asuntovaunun niin rupee kone jo hieman yskimään.

kimmo89
-

ViestiKirjoittaja kimmo89 » 22.8.2008 12:35

noni, nyt sain hyvän vastauksen mikä varmisti ton vahvarin oston.

jos jollain vinkkejä miten tarkalleen vedän johdot, otan ovipahvit irti jne niin kirjoittakaa!
joku sähkökaava miten tulee laittaa kaikki piuhat ois tosi auttava!

kimmo89
-

ViestiKirjoittaja kimmo89 » 26.8.2008 21:58

sori ku en kirjoittanut mitään. mulla meni 2 päivää, about 10 tuntia yhteensä kun vedin ja kytkin kaikki johdot.
mut NYT synty ONGELMAT:

volttimäärä on 12isossa plussassa kun radio on pois päältä, herätteessä 0.
kun pistän radion päälle niin 2 isossa plussassa ja 1.5 herätteessä.
kun otan johdot vahvistimesta pois niin molemmat näyttää 12. (en oo kokeillu mikä on kun radio on päällä.)
vahvistin ei mene päälle.

helppo ratkaisu olis sanoa hijo minusta tai vahvari rikki..
olen kytkeny kaikki oikein.

kommentteja/apua tai neuvoa! :)

EscMk3
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 27.8.2008 10:53

Onhan tuo "isoplussa" eli päävirtakaapeli vedetty akulta asti, ja onhan se riittävän paksua?

Mistä otit herätevirran?

Mihin laitoit maadoituksen, miten paksu kaapeli?

Mikä vahvistin sinulla on?

Topickin alun perusteella taitaa olla viisainta lähteä ratkomaan ongelmaa ihan perusasioista, ethän laittanut sitä pikaliimaa mihinkään? =D

kimmo89
-

ViestiKirjoittaja kimmo89 » 27.8.2008 21:06

ongelma ratkaistu. maadotuksessa oli vikaa (ei ollut rungossa kiinni).

mutta uus ongelma tuli. kajaritjohto hinkkas runkoon ja oikee etukajari lakkas toimimasta (kajari toimii mutta vhavistimen oikea "front" puoli rikki)
- saako sitä jossain liikkeessä halvalla korjattua?

vedin kajarijohot uudestaan ja nyt toimii. mut vaa vasen puoli, oon kytkeny nyt kajarit yhteen ja nyt teho on enää 125w (ennen 250w) mutta toimii..

mitä kannattais nyt tehdä? (se on siis 100% hajalla se vahvistin. sähköt jne on hyvin laitettu.)

LeZero
-

ViestiKirjoittaja LeZero » 27.8.2008 21:18

Ei tässä nyt oo tarkotus pitää tyhmänä mutta onko vahvistimen sulakkeet katottu? onko rca kummastakin päästä kunnolla kiinni? onko gain säädetty? rätiseekö vai onko ihan hiljaa? ja onko vahvistin ostettu uutena? sen voi viedä takuuseen ja auttaisi myös jos tietäisi vahvistimen merkin. mikä radio siinä nyt muuten on se biltema?

kimmo89
-

ViestiKirjoittaja kimmo89 » 27.8.2008 22:08

-sulakkeet katsottu, jopa kaikki auton :D

-rca't on kunnolla kiinni.

-gain on säädetty.

-kaiuttimet on hiljaa, mut 5sec välein kuuluu sellanen sähkönen ääni diskanteista.

-vahvistin on ostettu käytettynä, saksalainen merkki: BOA MF-80 (muutama vuot vanha 1000w max, maksaa saksas uuten sillo 50e.

ja mulla on bilteman radio kiinni.

veikkaan ite että vahvistin on ollut alusta asti rikki (kaiuttimen johdon hinkkaus runkoon ainoa teoreettinen mahdollisuus... (mun mielestä)

kommenttia! :)

EscMk3
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 27.8.2008 22:58

Otahan kuvia asennuksista ! Kiinnostaa nähdä :)

Ei taida tuon hintaluokan vehkeet olla mitään kovin laadukkaita.

Ketola
-

ViestiKirjoittaja Ketola » 27.8.2008 23:40

^No ei ja sieltä ei kyllä mitää kilowattia oteta irti jos hinta on uutenakin 50e :D

kimmo89
-

ViestiKirjoittaja kimmo89 » 27.8.2008 23:57

pääasia että musat toimii taas niinku ennenkin ja jos haluan voin lisätä myöhemmin kunnon vahvaria ja subbaria koska olen vetäny johdot jne valmiiksi. mutta ois kuitenki kiva tietää saisko tota oikeeta front vahvistin outputtia korjattua jotenkin?

jerrij
-

ViestiKirjoittaja jerrij » 28.8.2008 0:14

Noh sanon suoraan ettei tommosia halpis vahvistimia kannata korjata.
Korjaus maksaa yleensä enemmän mitä tommosten halpis linttojen arvo on.
Osta käytetty merkki vahvari enemmin.

Miikael
-

ViestiKirjoittaja Miikael » 28.8.2008 20:49

Jos se on nelikanavainen vahvistin, niin siirrä ne etukaiuttimien piuhat sinne rear-lähtöihin ja unohda se vahvistimen korjaus. Takanahan sulla ei vielä ollu kaiuttimia?
Sitte jos joskus laitat sen subbarin, ni vaihdat paremman vahvarin samalla.

kimmo89
-

ViestiKirjoittaja kimmo89 » 29.8.2008 0:27

Jep. :) oon jakanu sen yhen etukajaripaikan kahteen et nyt on tehoo 250/2.. riittää. mut ongelma on nyt se, kun laitan radion päälle niin kuuluu diskanteista sellanen suhina, se ei mee kierrosten mukaan eikä volumen mukana, paitsi jos volume 0 niin se hiljenee melkee täydellisesti. se on ärsyttävää..
voisko olla et jotkut maadotukset menee huonosti? oon tollasesta kuullut..

EscMk3
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 29.8.2008 8:51

Ota niitä kuvia tuosta johdotuksesta, helpottaa vian selvittämisessä kun näkee että onko jotain kytketty väärin.

Jep. :) oon jakanu sen yhen etukajaripaikan kahteen et nyt on tehoo 250/2.. riittää

Siis montako kanavaa siinä vahvistimessa nyt on? Ja oletko sinä nyt yhteen kaiutinkanavaan laittanut useammat kajarit kiinni ilman jakosuotimia?

adahlm
-

ViestiKirjoittaja adahlm » 29.8.2008 8:58

Eli vasenta kanavaa tulee molemmista etukajarista? Hieno homma.. Stereokuva jää vain hieman vajaaks.

Häiriöt voi johtua monestakin eri asiasta. Minkälainen RCA-piuha sulla on? Onkos siinä herätevirta samassa kaapelissa? Kulkeeko rca:t jossain lähellä vahvarin virtapiuhaa.
Miten sulla on vahvarin maadoitus tehty koriin?

Se että vakiokajareilla oli "parempi" soundi johtuu yleensä siitä että auton omat kaiuttimet ovat yleensä tosi herkkiä (>90dB/W) eikä siis vaadi samalla tavalla tehoa kuin ne "laadukkaammat"

PS. älä tuijota noita vahvareiden ja kaiuttimien watteja.

lukkari
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 29.8.2008 9:26

Nyt oon hankkinu itelleni Blaupunktin diskit ja midit 70e:lla | http://www.blaupunkt.com/fi/7606429004_main.asp ]

Itselläni on samanlainen setti pakussa (midbassot etuovissa, diskantit kojetaululla) ja soittimena toimii Blaupunkt Queens. Vaikka kuuloni heikentynyt iän myötä ja autokaan ei aivan hiljaisin, pärjään aivan mukavasti soittimen omalla vahvistimella. Lisäksi olen varsin tyytyväinen tuon setin äänenlaatuun.
Jos taakse tulee jykeviä bassoelementtejä, silloin voi harkita erillistä vahvistinta, jonka voi irrottaa piiristä, jos popit ei ala kuulua takaa.

Kuten todettu, tekemällä oppii, mutta jos tekee liian paljon kerralla, voi virheittenkin määrä kertautua.

oon jakanu sen yhen etukajaripaikan kahteen et nyt on tehoo 250/2
Blaupunktin setti ei todellakaan ole suunniteltu moisille tehoille!

EscMk3
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 29.8.2008 9:42

Blaupunktin setti ei todellakaan ole suunniteltu moisille tehoille!

Ei niin, mutta ei huolta, ei tuosta vahvarista lähde lähellekkään tuommoisia tehoja. Jos tuo vahvistin maksaa uutena 50€, niin ei siitä tuommoisia tehoja lähde, se taitaa olla näitä halppisvahvareita missä luvataan aivan järjettömiä tehoja ilman mitään perusteita. Googlettamalla löysin tekniset tiedot, ja tehot ovat 250W MAX, ei siis RMS. eli ei lähde 250 wattia.

lukkari
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 29.8.2008 10:01

Ok. Taitaa ne elementit kuitenkin helpommin hajoat pienitehoista vahvistinta yliohjaaamalla.
Komian näköinen peli tuo BOA.

Donitsi
-

ViestiKirjoittaja Donitsi » 29.8.2008 11:08

Vahvistimesta GAINia pienemmälle jos kohisee. Se ei ole mikään volume-nappi.

Duke
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Duke » 29.8.2008 11:47

Harvemmin niitä kaiuttimia sillä "liiallisella" teholla rikotaan. Liian vähällä hyvin usein.

EscMk3
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 29.8.2008 11:49

Bilteman soitin, 16€ maksava kiinalainen halppisvahvari - eikö olisi kannattanut pysyä vakiosetissä tai ostaa kerralla kunnolliset?

Noh, jokainen vetää tyylillään.

kimmo89
-

ViestiKirjoittaja kimmo89 » 29.8.2008 12:54

ite maksanu tosta vhavarista 60e. olin tyhmä jeps. vahvari on siis 4 kanavainen halpa paska. 250max yhelle etukaiuttimelle. on sisäänrakennettu jakoblokka autossa (tai diskanteissa, en oo varma, mut on.) ja kaiuttimet on siis kytketty yhteen (musa joka kuuluis tulla oikeelta päin ei siis kuulu). veikkaan että ääni paraantuu ku ostan uuden vahvistimen. rca piuhat on ihan yksin yhellä puolella kun kaikki muut puhat toisella. paitsi että oman auton piuhat kulkee rca'n mukana, mutta toisellakin puolella oli sama asia.
pääasia että oon saanu piuhat vedettyä kunnolla autossa. noi kaikki makso mulle tähän asti 220€.

vahvarin gaini on täysillä koska nyt etukaiuttimillä on puolet vähemmän tehoa. se ihme ääni kuuluu, vaikka pistäisin vahvarin tehot MIN asentoon.

kimmo89
-

ViestiKirjoittaja kimmo89 » 29.8.2008 13:19

Miltä näyttäis tällänen upgrade?

4-kan vahvistin autostudio 199€ ( http://www.autostudio.fi/product_info.p ... ts_id=1305 )

ja blaupunktin "12 koteloitu subbari 99€ ( http://www.autostudio.fi/product_info.p ... ts_id=1414 )

mulla nyt siis saman sarjan etukaiuttimet eli laatueroa ei pitäis noissa olla, mutta vahvistin veikkaisin antais paljon enemmän laatua koko setille?

kommenttia.. :)

EscMk3
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 29.8.2008 13:29

Kai nuokin asiansa ajaa. Sait privaa ;)

adahlm
-

ViestiKirjoittaja adahlm » 29.8.2008 13:59

Tuossa vielä gainin säätöohjeet kun tuntuu että on säätimen käyttötarkoitus hukassa..

http://www.powerset.fi/autohifi/ohjeet/vahvistimet-gain.htm

Jos on tiukka budjetti niin suosittelen katsomaan käytettyjä laitteita esim. huuto.net:stä.
Tai sitten ostaa 200€:lla hieman parempi vehje.. Ihan miten haluaa..

Itse etenisin tässä järjestyksessä:

1. Soitin vaihtoon.
2. 4-kanavainen vahvari soittimen perään
3. Kunnon basso sitten kun rahat siihen riittää..

lukkari
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 29.8.2008 14:19

Itse tartuin tuohon Autostudion kesätarjoukseen, jossa yllämainitun Blaupunktin kaksitiesarjan mukaan sai kahteensataan Blaupunkt Queens -soittimen USB:llä. Mielestäni varsin onnistunut ostos, kun vanhakin meni vielä sopuhintaan kierrätykseen.

kimmo89
-

ViestiKirjoittaja kimmo89 » 29.8.2008 15:15

soitinta en tule vaihtamaan. tykkään siitä vaikka on bilteman.

LeZero
-

ViestiKirjoittaja LeZero » 29.8.2008 17:20

Vahvistin on ok antaa luvattua tehoa ja 2vuoden takuu houkutteli minutkin pois "laatumerkeistä" pikkupaniikissa kun edellinen kyrvähti...

Ketola
-

ViestiKirjoittaja Ketola » 29.8.2008 20:35

http://powerset.fi/autohifi/gz/gzta4120mk2.html Tossa olis vahvistimelle vähän vaihtoehtoa, säästäis heti melkein 50e.
Sen vahvarissa säästeyn vois sitten käyttää paremmin vaikka http://powerset.fi/autohifi/focal/sb25a1.html tai jos välttämättä sitä 12" haluaa niin http://powerset.fi/autohifi/gz/gztb30mk2.html vois olla kans hyvä.

kimmo89
-

ViestiKirjoittaja kimmo89 » 30.8.2008 17:35

Asun espoossa joten olis helpompaa ostaa esim tuo blaupunktin tai autostudion tuotteita.
ground zeron tuotteet myydään tuolla tampereella enkä halua postiin tilata mitään.

lisää ehdotuksia! mun budjetti 4kanavaiselle vahvistimelle ja "12 subille olis 250-270€ max!

Sebastian
-

ViestiKirjoittaja Sebastian » 30.8.2008 17:37

Jos nyt kuitenki pysyttäis normikokoisessa fontissa.

kimmo89
-

ViestiKirjoittaja kimmo89 » 31.8.2008 22:46

näyttää siltä että käyn huomenna tuhlaamassa 100euroa tuohon blaupunktin subiin. katotaan miten se käyttäytyy ton bilteman radon ja BOA vahvarin kanssa.
toivottavasti mikään ei hajoo. mitään tärkeetä mitä pitäis tietää ennen kun asentaa subin?

LeZero
-

ViestiKirjoittaja LeZero » 31.8.2008 23:29

Kestääkö vahvistin ohmi kuorman ja jos kaksipuhekelanen niin se että miten sen kytkee..

adahlm
-

ViestiKirjoittaja adahlm » 1.9.2008 9:38

Tossahan ei ollut kuin yksi puhekela.

Tärkein juttu tossa asennuksessa on sen laatikon kiinnitys autoon. Unohda kaikki pikaliima- /silikooni- / kuormaliinaviritykset. Reilunkokoisilla ruuveilla (Min. M8) korin läpi ja isot aluslevyt molemmin puolin niin että pysyy paikoillaan myös mahdollisessa kolaritilanteessa.

Vajaatehoisella päätteellä hajoaa sitten herkästi toi elementti.

kimmo89
-

ViestiKirjoittaja kimmo89 » 1.9.2008 20:30

nyt mun '99 polossa on:

- 54€:n bilteman usb/SD radio (hyvä radio paitsi että vaihtelee joskus biisei itekseen :DD)

- 70€:n http://www.blaupunkt.com/fi/7606429004_main.asp diskit ja midit (vakiopaikoissa kiinni)

- 60€:n BOA mf-80 ('04) 1k max/4 vahvistin

- 140€:n passiivinen subbari http://www.autostudio.fi/product_info.p ... ts_id=6850

- piuhoja/liittimiä 100€:n edestä

- 30tuntia varovaista työskentelyä
------------------------------------------------------------------------------------------
~400€ yhteishintaan.
------------------------------------------------------------------------------------------

Olen ihan saatanan tyytyväinen noihin, vaikka on ns. halppistuotteita. Bassoa lähtee noin 50x enemmän, parempi äänenlaatu ja pystyy kuunnella SD-kortilta 2gigaa erillaista musaa. Olen saanut piuhat vedetty ilman auton rikkomisia hienosti näkymättömästi akusta ja radiosta takakonttiin missä on vahvistin ja subwoofferi istumassa.
Ainut haittapuoli on nyt takakontin tila, minne ei mahu melkeen mitään (ehkä just ja just muutamat tennismailat), mutta kun ottaa subwoofferin nopeasti paikoiltaa niin ongelmaa ei enää ole.
Työkokemusta oli nolla, apua sain netistä, forumeilta (kiitti teille!!) ja autohifikaupasta.

At all: jos auto menee vaihtoon nii sama projekti käy taas, autohifi kannattaa!

(otan tällä viikolla viellä kuvia ja linkitän tänne)

Ketola
-

ViestiKirjoittaja Ketola » 1.9.2008 22:32

Vieläkö sen vahvistimen vaihdat niin saat jo oikeetakin bassoa kuulumaan ;)

crimi
-

ViestiKirjoittaja crimi » 1.9.2008 23:05

At all: jos auto menee vaihtoon nii sama projekti käy taas, autohifi kannattaa!
Jostain syystä tätä topikkia lukiessa en havainnu mitään autohifiin liittyvää...

lukkari
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 2.9.2008 7:20

Ainut haittapuoli on nyt takakontin tila, minne ei mahu melkeen mitään (ehkä just ja just muutamat tennismailat)

Rahamiehen ei tarvi luottokortin lisäksi takapaksissa muuta kuljettaakaan.

kimmo89
-

ViestiKirjoittaja kimmo89 » 4.9.2008 0:46

ihmettelen kyllä muutama juttu:

-diskeistä suhisee (jos vola minimil) suht kovaa

-subbarista kuuluu sellanen ns pamahdus (tosi hiljanen) vähän välin ja rätisee ku kuuntelee pienel volalla ihan ku hiertäis paperii subin sisällä.. (vaan tosi hiljaa)

-bilteman radio meni vaihtoon kun se vaihto itestää biisit, ja nyt tällä upouudella sama vika:D!

mitäköhän tässä nyt on..

Markku M.
-

ViestiKirjoittaja Markku M. » 4.9.2008 1:20

Todennäköisesti Bilteman halpismankan ominaisuus. Paremmat diskantit, parempi herkkyys, enemmän suhinaa.

-subbarista kuuluu sellanen ns pamahdus (tosi hiljanen) vähän välin ja rätisee ku kuuntelee pienel volalla ihan ku hiertäis paperii subin sisällä.. (vaan tosi hiljaa)

Maavika, signaalikaapelivika (RCA-kaapeli, jos joku ei tajunnut...) tai vika vahvistimen komponenteissa, juotoksissa tms... Jota en toisaalta tuollaisesta halpavahvistimesta ihmettelisi edes.

-bilteman radio meni vaihtoon kun se vaihto itestää biisit, ja nyt tällä upouudella sama vika:D!

Ja mitä tästä opimme? Biltema takaisin Biltemaan, rahat takaisin ja joku oikea soitin tilalle?

lukkari
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 4.9.2008 7:55

Olikos ne vahvistimen takana? Kytke mankasta (hassu lempinimi laitteelle, eihän magnetofoneja ole harrastettu miesmuistiin) virrat pois ja anna vahvistimen herätteeseen virtaa esim suoraan akulta, jolloin se käynnistyy. Jos suhina kuuluu, vika on vahvarissa, jos ei, niin mankassa.

Duke
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Duke » 4.9.2008 8:12

Ei kait nitä ostettuja tavaroita nuin vain palauteta ja saada rahoja takaisin, jos et postimyynnistä ole soitinta ostanut.

lukkari
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 4.9.2008 8:20

Siinä tapauksessa kaupan purkaminen on yksi vaihtoehto, kun laitetta vaihtamalla ei vika parane.

SR2001
-

ViestiKirjoittaja SR2001 » 4.9.2008 9:16

Multa vois saada halvalla jvc kd-g731 soittimen.

Ollut ehkä viikon autossa kiinni, sitten jäi ylimääräiseksi.
Laita yv jos kiinnostaa.

Babar
-

ViestiKirjoittaja Babar » 4.9.2008 9:21

Ei kait nitä ostettuja tavaroita nuin vain palauteta ja saada rahoja takaisin, jos et postimyynnistä ole soitinta ostanut.

Kyllä kai sen kaupan saa purkaa jos laite ei toimi kuten pitää. Esimerkiksi tässä tapauksessa vaihtelee kappaleita itsekseen.

Nykyään vaan ihmisillä on kumma ajatusmaailma, että jos halvalla saa niin ei voi valittaa kun ei sitä voi mitään odottaakkaan. Kyllä sen tuotteen pitää toimia kuten luvattu, oli merkki mikä tahansa.

EscMk3
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 4.9.2008 11:02

~400€ yhteishintaan.

Samalla rahalla olisit saanut paljon laadukkaammankin setin...

Soitin+erillissarja, Esim:
Blaupunkt New Orleans MP58 + Blaupunkt GTC-662 Erillissarja
Tai
Pioneer DEH-3000MP + Pioneer TS-A172C Erillissarja

Subi+vahvistin, Esim:
MAC Audio 12" Subi+kotelo+vahvari
(Kaverilla on tämmöinen setti, todella laadukas hintaisekseen ! )

Ja sitten vielä asennusjohtosarja missä on kaikki tarvittava.
Caliber asennusjohtosarja

Kokonaishintaa paketilla tulee ~440€, ja kaikki laitteet olisivat uusia ja laadukkaita mutta kohtuuhintaisia.

Ja käytettynä ostettuna samalla rahalla saa vielä laadukkaamman setin.

Tämä siis ihan vain vinkkinä tulevaisuutta varten, kannattaa unohtaa nuo Bilteman soittimet ja Ebayn halvimmat laitteet jos AUTOHIFIÄ haluaa rakennella. Bilteman soittimet ovat ihan hyviä esim jossain traktorissa tai autossa jossa on ne 4" vakiopahvikajarit, mutta kunnon hifisettiin siitä ei ole. Noissa halvoissa soittimissa ja vahvareissa on noita vinkunoita, suhinoita, pamahduksia ja kohinoita...

Babar
-

ViestiKirjoittaja Babar » 4.9.2008 11:21

Itse ostin tämän setin, itseasiassa ihan toisaalta ja halvemmalla, mutta ainakin Variant Passatissa soi erittäin hyvin. Tuli samalla kaikki piuhatkin mukaan.
http://www.autostudio.fi/product_info.p ... ts_id=7006

Eli itse voin ainakin tuota Alpinen settiä suositella. Vielä kun se korkeutensa puolesti kiilautui juuri ja juuri tavaraverkon rullaboxin ja lattian väliin niin tiukasti, että ei ilman väkivaltaa liiku milliäkään.

EscMk3
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 4.9.2008 11:23

Tuo on varmasti hyvä setti, ja lopullinen hinta pysyisi edelleen tuossa 440-450e pinnassa. Eli vaihtoehtojakin on tuossa hintaluokassa.

Noh, tekemällä oppii :)

kimmo89
-

ViestiKirjoittaja kimmo89 » 16.9.2008 23:35

Joo eli nyt tilanne on se, että poltin tokasta bilteman radiosta rca paikat paskaks mut sain sen vietyy takas ja uuden tilalle ku valitin uudestaan biiseistä. :D
kolmas radio vaihtelee myös biisit ja soittaa vähän hiljasempaa musat, mut on hyvä muuten.
veikkaan että toi vahvistin on kärsinyt nyt jo niin paljon (ainaki saanu 3 oikosulkuu ja yks kaiutinpuoli paskan) että en ihmettelis (toivoisin) et siinä olis vika.
sitten viellä tuosta hinnasta kun joku kirjoitteli, että 440e:lla oisin saanu paljon paremman setin, mut radiohan unohtu tuosta kokonaan, ja mun 400e:n se kyllä kuuluu..
diskantit ja midibassot on hyvät, niinkun subi. johdot on hyvät, paraannettavaa on vahvistin ja radio, varsinkin nyt vahvistin lähtee tulemaan postiin kun palkka tulee.
tollaseen "kotiautokäyttöön" "12 subi on jo ihan liian tehokas juttu.

Markku M.
-

ViestiKirjoittaja Markku M. » 17.9.2008 12:24

sitten viellä tuosta hinnasta kun joku kirjoitteli, että 440e:lla oisin saanu paljon paremman setin, mut radiohan unohtu tuosta kokonaan, ja mun 400e:n se kyllä kuuluu..

Kyllä noissa mun mielestä lukee, että soitin + erillissarja?

Soitin+erillissarja, Esim:
Blaupunkt New Orleans MP58 + Blaupunkt GTC-662 Erillissarja
Tai
Pioneer DEH-3000MP + Pioneer TS-A172C Erillissarja

Ja Blaupunkt New Orleans MP58 ja Pioneer DEH-3000MP on kyllä mun mielestä soittimia..?

tollaseen "kotiautokäyttöön" "12 subi on jo ihan liian tehokas juttu.

Kyllähän se "tehokkuus" on enemmän vahvistimesta, kuin elementistä kiinni... ;) Ja mikäs ihmeen pakko sitä on aina kovaa soittaa? :D Kyllä 12" subista saa mukavan hienostunutta ja sivistynyttäkin ääntä pihalle, kunhan säädöt on kunnossa (EI siis bass boostit ja gainit kaakossa) ja kuunteluvolumen normaalina.
Mulla oli autossa 2 vuotta 12" subi ja hiton hyvä valinta olikin, kunhan vahvistin oli vain riittävän suuritehoinen. Pienemmällä päätteellä kun isosta subbasesta ei saa kuin puuroutunutta pörinää ja jumputusta pihalle...
Enemmän tehoa -> pysyy elementti paremmin kontrollissa -> enemmän tarkkuutta ja dynamiikkaa.
Mun mielestä 12" ei ole todellakaan liian suuri elementtikoko, etenkään oikein käytettynä. Toisto ulottuu matalalle ja dynamiikkaakin irtoaa hyvästä elementistä paremmin, kuin 8-10" vastaavasta.

EscMk3
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 17.9.2008 13:40

poltin tokasta bilteman radiosta rca paikat paskaks mut sain sen vietyy takas ja uuden tilalle ku valitin uudestaan biiseistä. :D

Lopeta nyt se saatanan säätäminen ennenkuin poltat koko auton. Kun taidot ei näytä riittävän. Ei oikein lupaavalta kuulosta. Anna tuo setti asennettavaksi semmoiselle joka sen osaa tehdä laitteita polttamatta, ja seuraa vaikka itse vierestä. Voit vaikka oppiakkin jotain, ja seuraavalla kerralla asennus voi onnistua jo ilman laitteiden polttamista =)

Lueppa nyt kunnolla, Mak383:han tästä jo kyllä sanoikin. Eli tuohon settiin kuuluu kyllä soitin, joka on vielä PALJON laadukkaampi kuin sinun nykyinen.

kimmo89
-

ViestiKirjoittaja kimmo89 » 17.9.2008 15:17

laadukkaampi mutta mitäs helvettiä teen CD soittimella. en sellasta halua..(haluan pelkän SD soittimen) mutta joo unohdin katsoa kunnolla.
mitähän väliä sillä on poltinko jonkun radion, samaa virhettä en enään tee ja toi, että pitäis asennettavaksi viedä = vitut.
vahvari menee siis vaihtoon tossa kohta, mun mielestä tarkkuudessa ei ole kyllä paljon vikaa, mutta auton osat vaa rätisee, pitäis vissiin tsekkaa ruuvit takakontissa ja ovissa.

PabloNeruda
-

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 17.9.2008 15:25

Poltat radion ja meet itkemään liikkeeseen, että saat uuden. No ei näköjään kovin ammattitaitoinen liike, jos antaa uuden soittimen sellaisen tilalle, jossa on selkeästi tapahtunut asennusvirhe.

Itse olen ihan samaa mieltä, että kannattais mennä asennuttamaan jonnekin, jos on vahvistinkin mennyt jo kolmesti oikosulkuun, yksi kaiutinlähtö on hajalla ja soittimen oot polttanut. No toisaalta eipä ole minun auto/laitteet, niin tee miten parhaaksi näät.

Mikhauta
-

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 17.9.2008 15:57

Nämä autohifiin ja sähköihin liittyvät topicit ovat kyllä aina yhtä mielenkiintoisia ;)

Toi subbari on ihan ok, vielä kun vaihdat sen soittimen ja vahvistimen kunnollisiin.

Ei noilla bilteeman ja 16 euron vahvistimilla tee mitään.

EscMk3
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 17.9.2008 21:04

laadukkaampi mutta mitäs helvettiä teen CD soittimella. en sellasta halua..(haluan pelkän SD soittimen) .

No tuossa blaukkarissa on USB-paikka, joka on vielä näppärämpi kuin SD-paikka. USB-tikku kulkee kuitenkin melkein aina mukana, ja 4 gigan tikulle mahtuu jo paljon musiikkiakin. Joten tuokaan ei ole enää ongelma, 4 gigan Kingstonin sai Gigantista pari viikkoa sitten 9.95€ hintaan.

mitähän väliä sillä on poltinko jonkun radion, samaa virhettä en enään tee ja toi, että pitäis asennettavaksi viedä = vitut.

Kyllä sillä nyt on väliä, ei takuu ole sitä varten että kun ITSE rikotaan ja poltetaan se laite, niin haetaan ilmaiseksi uusia loputtomiin. Äly hoi, älä jätä. Noilla asennustaidoilla se liike nyt on järkevin vaihtoehto. Ne eivät polta mitään, toisinkuin tässä näyttää käyneen. Tai voihan joku enemmän kokemusta omaava yksityinenkin ne laittaa, seuraile kuitenkin vierestä niin opit jo paljon.

Ja älä tee mitään "väliaikaisia" asennuksia. Ne jäävät kuitenkin pysyviksi.

Mutta jokatapauksessa. Lue tämä.
http://www.ffp.fi/index.php?mid=2&pid=180

Eli Autohifin perusteet teksti. Pärjäät jo vähän paremmin jos itse haluat tehdä, ja usko suosiolla mitä tekstissa sanotaan.

Asennustöiden aikana pidä AINA akunkenkä varmuuden vuoksi irti, äläkä töki RCA-johtoja runkoon. Soitin voi vaurioitua siinä. Tai olet ilmeisesti jo tuonkin ehtinyt kokeilemaan kun soittimia menee kuin leipää.

Matti_H
-

ViestiKirjoittaja Matti_H » 18.9.2008 11:22

Lisätään vielä sen verran että liitokset huolella, mikäli niitä tulee. Ja kutisesukkaa tai eristysteippiä päälle. Tai miksei vaikka molempia.

Tai sitten yksinkertasesti viet jollekkin kaverilles asennutettavaksi joka hallitsee hommat vähän paremmin. Ja palkkioksi tarjoat vaikka munkkikahvit.

Omasta mielestä SD-kortti on vähän epäkäytännöllinen, tietenki jokainen tottuu tiettyihin rutiineihin, mutta itselle ainaki USB-tikku on läheinen kapistus, nyt varsinkin kun tuonki uuden soittimen sain laitettua jossa on tikulle lähtö. Että nih

lukkari
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 18.9.2008 11:49

Eipä sitä oikein opi, jos ei itse tee. Oppirahansa ovat muutkin maksaneet ropatessa, aina ei ole se takuukaan ollut myöten. Ei tuossa valtavia vahinkoja pääse syntymään, kunhan vain muistaa laittaa sulakkeen päävirtakaapeliin mahdollisimman lähelle akkua.
Kun itse asentelin ensimmäistä kertaa autopoppeja veljen ykkösgolfiin noin 27 vuotta sitten, ei tosiaan ollut nettiä, miltä olisi kysynyt apua, saatikka asiasta tietäviä kavereita. Virheitä tehtiin ja niistä opittiin seuraavaa kertaa varten. Senkin opin, että Pioneerin GM-4 -vahvistimessa ei ollut yhteistä maajohtoa vasemmalle ja oikealle kaiutinlinjalle.

EscMk3
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 18.9.2008 11:59

Onhan se tietysti noinkin :)

Minä asentelin ensimmäisen kerran "hifilaitteita" ehkä 10 vuotta sitten, eikä ollut minkäänlaista kokemusta autonsähköjärjestelmästä jne. Noh, kyllähän se vahvistin toimi, kunhan tajusin kytkeä herätteeseen plussan enkä miinuksen =D Ikinä en kuitenkaan mitään polttanut, kun ajatuksen kanssa teki eikä oikaissut missään vaiheessa asennusta.

Jumbbane
-

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 18.9.2008 21:18

Ite asentelin eka kerran 12-14v sitten ekat toosat kulkineeseen ja ihme kyllä en ole kertaakaan saanu rikki kuin pari hassua diskanttia ku on gaini saanu yli otteen tai volaa juovuksissa laitettua liikaa.. Ohjeet ovat ihmeellisiä, usein miten niitä pengotaan silloin vasta kun on jo liian myöhäistä.. Täl hetkel menossa tuollasta touhua..

Ei ole foorumin merkki joten älä säikähdä. :D
http://www.minunauto.com/?14940

kimmo89
-

ViestiKirjoittaja kimmo89 » 18.9.2008 21:18

epäilen että 10vuotta sitten. ;)

Jumbbane
-

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 18.9.2008 21:25

Laskeskelin ja mietein että omista eka "kerroista" :D on 11v ja mukana olosta on semmonen 12v.. ei pahasti vikaan.

Donitsi
-

ViestiKirjoittaja Donitsi » 19.9.2008 8:45

Kyllä tässä ollaan nyt niin hukassa ja vahvasti että hanki joku kaveri auttamaan ja neuvomaan asennuksissa että menee kerralla oikein. Turha niitä ohjeita täältä on lukea kun ei mene jakeluun kuitenkaan. Tämä ei tule muuten loppumaan hyvin.

EscMk3
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 19.9.2008 9:07

^ Tuotahan minä jo aikasemmin yritin sanoa, mutta kun ei hän välitä mistään mitä täällä neuvotaan. Polttakoot sitten laitteensa ja autonsa, mutta varoitettu on ja kokeiltu neuvoa toimimaan oikein.

Tähän vielä lainaus joka kuvaa aika hyvin topickin aloittajan asennetta. Poimittu hänen tekstistään pari viestiä ylempää.

Huoh.

Duke
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Duke » 19.9.2008 13:13

8 vuotta on autohifiä harrastettu enkä ikinä ole rikkonut mitään. Tänä vuonna tuli ensimmäinen suomenmestaruuskin ko. harrastuksen pohjalta.

Kimmo tuo sun hommas näyttää niin toivottomalta että vie suosiolla asennettavaksi jollekkin joka osaa. Säästät aikaa, vaivaa, ja etenkin rahaa.

Markus Ruhl
-

ViestiKirjoittaja Markus Ruhl » 19.9.2008 14:49

Turha täälä on neuvoja kysellä jos niitä ei kuuntele. Ei kukaan jaksa kirjotella tänne huvikseen vinkkejä, kun kuitenki teet miten itse lystäät.

Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”