maffi hajallako + turbo jumissa, lisätty loki?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

tumppi82
-
Viestit: 151
Liittynyt: 15.7.2004 18:13

maffi hajallako + turbo jumissa, lisätty loki?

ViestiKirjoittaja tumppi82 » 14.9.2008 15:48

Moro. Nyt alkoi -02 1.9tdi ATD Golffi temppuilemaan.

Alle 2000kierroksen ei tapahdu juuri mitään jos painaa kaasun pohjaan. Vauhti kiihtyy todella todella heikosti. Nelosesta ylöspäin vauhti ei käytännössä enää kasva lainkaan jos kaasun painaa pohjaan alle 2000rpm. Pintakaasulla kiihdytettäessä kiihtyvyys on myös todella heikkoa, mutta mittarin neula sentään nousee vähän. Kun kierrokset nousevat yli 2000rpm niin meno muuttuu täysin, varsinkin lämpimällä koneella. Kylmänä meno voi olla joskus yhtä takkuilevaa vaikka kierroksia olisi kuinka paljon.
Ahtopaine mittari kertoo samaa. Alle 2000rpm ahtopaine nousee hitaasti ~0.5bar, kunnes kahdessa tonnissa mittari menee hetkessä ~1bar tuntumaan. Paine ei nouse kuin hetkeksi yli 1bar vaikka kierrokset päästäisi punarajalle.
Searchilla löysin että turbon siivet ovat jumissa tai N75 sökö.

Tänään katsoin vag-comilla vikakoodit ja koodina oli:
17552 mass air flow sensor (g70)
Open or short to ground

Maffin lukemat nousevat silti yli 1100 korkeilla kierroksilla
Eli voiko rikkinäinen maf aiheuttaa kuvatut oireet?

Pari kuvaa ja kysymystä:

Kuva
Käsittääkseni tosta kellosta lähtee varsi joka ohjaa turbon siipiä.
Ainakaan kädellä varsi ei liikkunut yhtään. Onko normaalia?


Kuva

Noissa kahdessa mötikässä on samat varaosanumerot. Kumpi noista on N75?
Search kertoo että n75:ttä voi puhdistaa, miten? Heitänkö koko mötikän liuottimeen?
Mistä tiedän että n75 on ehjä?


Suuret kiitokset vaivannäöstä jo etukäteen.
Viimeksi muokannut tumppi82, 16.9.2008 16:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 14.9.2008 16:00

Keskity siihen turboon, se sulla näyttäis olevan probleema.
Eli VNT on jumissa, jos tanko ei liiku sormivoimilla.

MAF lukujen mukaan näyttäis olevan hengissä, uusiutuuko vikakoodi jos sen nollaa?

tumppi82
-
Viestit: 151
Liittynyt: 15.7.2004 18:13

ViestiKirjoittaja tumppi82 » 14.9.2008 16:34

Koitin nollata maffin vikakoodia ja hetken päästä se uusiutuu.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 14.9.2008 17:58

Koita puhdistaa maffista liitin ja se töpseli kanssa.
Muistaakseni tuo koodi tulee jos ajaa maffin liitin irti, eli olis kontaktihäiriötä.

tumppi82
-
Viestit: 151
Liittynyt: 15.7.2004 18:13

ViestiKirjoittaja tumppi82 » 15.9.2008 16:19

Sain nollattua maffin vikakoodin. Räpläsin aikani kaikkia maffille meneviä johtoja ja ainakin koe ajon ajan vikakoodi pysyi poissa.
Vag-comilla yritin herätellä turbon siipiä (group 11).
Kuvassani oikean puoleinen mötikkä (n75??) naksui ja sormilla tunsin että mötikän sisällä jousi liikkuu. Silti turbon kellolta lähtevä tappi ei hievahtanutkaan, edes sormin.
Tosin kovin lujaa en uskaltanut koittaa ettei mikään hajoa.
Eli diagnoosi on ilmeisesti selvä. Turbon siivet täysin jumissa tai p*skana.
Ilmeisesti noita vnt ahtimia ei korjata vaan on hankittava uusi?
Vai onko joku konsti jolla turbon saisi elvytettyä? Kuinka suurella voimalla tappia uskaltaa liikutella väkisin?

Kiitokiset taas vaivannäöstä.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 15.9.2008 16:51

kyl sitä tankoo sa runnoa niin paljo ku sormilla pystyy =) ja turbon siivet voi kyllä puhdistaa ihan ittekkin, hiukan hommaa vaan tietysti on

kt0510
-
Viestit: 176
Liittynyt: 12.12.2007 22:34

ViestiKirjoittaja kt0510 » 15.9.2008 19:02

Joskus vikana ei ole lika vaan kuluminen:

http://i272.photobucket.com/albums/jj19 ... sisll1.jpg

tappi joka liikuttaa siipimekanismia oli kuluttanut tuon renkaan heikolle hapelle => siivet jumissa

edittiä: korjasin linkkiä

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 15.9.2008 19:08

Eli ahtoja on n.1bar ja ilmamäärä 1100 isoillakin kierroksilla?
-> Halpa tarvike-MAF?

tumppi82
-
Viestit: 151
Liittynyt: 15.7.2004 18:13

ViestiKirjoittaja tumppi82 » 16.9.2008 6:04

Omalla tuurillani turbo on siis varmasti kulunut eikä vain likainen.
Ja maffi on tosiaan Motonetin 80€ malli. Toiminot kyllä jo parivuotta ihan samoilla arvoilla.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 16.9.2008 14:33

Kannattaisi koittaa varmasti ehjällä bosch -maffilla.

tumppi82
-
Viestit: 151
Liittynyt: 15.7.2004 18:13

ViestiKirjoittaja tumppi82 » 16.9.2008 16:08

Juuh. äsken luin vikakoodit niin maffin koodi oli tullut takaisin.
Mutta maffin lukemat ovat kuitenkin oikean tuntuisia.
Täytyy koittaa vanhalla maffillani, että pysyykö koodi poissa

tumppi82
-
Viestit: 151
Liittynyt: 15.7.2004 18:13

ViestiKirjoittaja tumppi82 » 16.9.2008 16:57

Kävin ottamassa lokia vag-comilla:

Huomatkaa että maffi tippuu nollille välillä. Eli ilmeisesti huono kontakti jossakin?
Mutta sillä ei liene vaikutusta turbon käytökseen?

Kuva

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 16.9.2008 17:38

MAF vaihtoon, sanoisin.

VNT taitaa myös jumitella; ahdot nousee hitaasti ja sitten ahtaakin jo liikaa.
Olikos tässä mitään virejä?

tumppi82
-
Viestit: 151
Liittynyt: 15.7.2004 18:13

ViestiKirjoittaja tumppi82 » 16.9.2008 17:46

Ihan vakio vehje on...
Koitan joku päivä boschin mapilla..
Noita vnt-ahtimia ei ilmeisesti korjata vaan on hommattava uusi?

HannuSeat
-
Viestit: 91
Liittynyt: 14.6.2007 15:30

ViestiKirjoittaja HannuSeat » 16.9.2008 20:19

Kyllähän tangon pitäis liikkua vaikka onki kulunu "rengas".

Jande
-
Viestit: 110
Liittynyt: 15.5.2005 21:00

ViestiKirjoittaja Jande » 17.9.2008 9:18

turbon voi puhdistaa jos pysyy työkalut käsissä.

ihan helppo homma se puhdistus, mut turbon irroitus on hieman työläämpi.

joku mahtaa muistaa sivunki missä on hyvät ohjeet puhdistukseen.

löysin tuos parit ohjeet puhdistukseen.
http://www.holysmoke.fi/forum/viewtopic ... fb1f6f1511

tuossa kuvasarja mitä sieltää turbon sisältä löytyy...
http://www.technologie-entwicklung.de/G ... turbo.html

mut sulla ei tarvi kun tuon pakopuolen purat ja puhdistat. ja ne torx ruuvit voi olla lujassa et kannattaa olla hyvät avaimet ettei mene kannat huonoksi.

Coupe32V
ffp jäsen
Viestit: 343
Liittynyt: 22.7.2003 16:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Coupe32V » 17.9.2008 19:46

Ahdot tuossa on ihan ok, toi haluttu on täyskaasulla ns. minimi samoin kuin maffin arvo 003 kenttäryhmässä 850mg/h(tms).

MAF-arvot kulkee ahtojen kanssa aika hyvin mutta tuo 1249max arvo on vakioon liikaa ja eikä arvon pitäisi sahata kiihdytyksessä edestakaisin. Arvo nousee maksimi väännön kohdilla huippuunsa ja lähtee siitä hieman laskemaan, arvohan on dieselissä mg/h eli milligrammaa/isku.

Kokeile laittaa EGR tukkoon esim. pala juomatölkista tiivistelaipan väliin joka tukkii reiän. Jos EGR ei sulkeudu kunnolla ei ahdot lähde alhaalta nousemaan ja sitten kun lähtee niin yleensä aika rajusti.

Mulla on T4:ssa 2.5TDi samanlainen vika joka ei kylläkään johdu EGR:stä. Ahdot nousee aika laiskasti mutta tasan 2000 kohdalla tulee kaikki peliin ja aikamoinen "aasinpotku" ainakin tehoyksikön kanssa.

edit: tosiaan turbon säätötangon pitää olla herkkä jotta säätö toimisi hyvin.
Viimeksi muokannut Coupe32V, 17.9.2008 19:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 17.9.2008 19:55

Turha tuossa on varmaan mitään lähteä kokeilemaan.
Jos VNT-tanko ei liiku, niin turbo vaati hoitoa. Omassa se liikkuu helposti, ja sen saa vain auttavasti kahden sormen väliin kuten tupakan.
Eli ei kovasti voimaa tartte.

Lisäksi maffi kuntoon, niin sitten voi alkaa katsomaan vieläkö löytyy jotain muuta.

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 17.9.2008 20:20

yleisesti nuo maffin arvot menee tonne yli 1000, mutta nuo 0 ja pikkulukemat ei kuulu maffin todellisiin "olotiloihin". Tuossa voisi olla myös tukkeutunut snowscreen syyllinen, mutta maffi ei kuitenkaan ole vielä kuollut. Eräässä tapauksessa ongelmat loppuivat uuden maffin myötä, ja se oli Pierburgin korvike boschille.

Tossa taulukossa olevat luvut antaisivat ymmärtää egr:n jo olevan pois käytöstä, sillä normi tilanteen lukemat kulkevat melkein käsikädessä pyynnön kanssa.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 18.9.2008 11:56

Ahdot tuossa on ihan ok, toi haluttu on täyskaasulla ns. minimi


Ei näin.
Tuo Specified on juurikin se arvo, mihin ecu pyrkii ahdot säätämään.

Ehjän vakiotekniikan kanssa Specified ja Actual ovat yleensä hyvin lähellä toisiaan joka tilanteessa.
-jos heittoa esiintyy, taustalla voi olla esim. vnt säätö pielessä/ mekanismi jumittelee, n75 jumii, alipainevuoto,
syöttöä lisätty huijaamalla ecua / ohjelmallisesti (eikä saatettu ahdonohjausta kohdalleen).

tumppi82
-
Viestit: 151
Liittynyt: 15.7.2004 18:13

ViestiKirjoittaja tumppi82 » 20.9.2008 18:50

Suuret kiitokset kaikille vastanneille.
Tosiaan EGR tuosta on disabloitu kuten joku jo huomasi käppyröistä.
Kunika paljon sen säätötangon pitäisi liikkua sormin?
Siis pari milliä vai pari senttiä?

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 20.9.2008 19:10

sentin verran

tumppi82
-
Viestit: 151
Liittynyt: 15.7.2004 18:13

ViestiKirjoittaja tumppi82 » 11.10.2008 14:32

Noniin. Sain turbon huomattavasti paremmaksi, kun laitoin painavat rattaat auton perään ja ajoin pikatiellä 100km ajon korkeilla kierroksilla. Ja ylämäet mentiin kaasupohjassa.
Eli turbo kunnolla kuumaksi. Ei turbo uudeksi muuttunut mutta sen verran paremmaksi etten näillä näkymin avaa sitä.
Seuraavaksi vielä uusi maffi...

L18
-
Viestit: 52
Liittynyt: 22.1.2008 11:56

ViestiKirjoittaja L18 » 21.10.2008 17:33

Auttoiko uusi maffi? Itselläni on ollut ihan samaa ongelmaa että ahdot ei nouse ennenkuin 2000rpm kohdalla, tosin siivet liikkuvat ahtimessa hyvin.
Nyt tosin pari päivää tehnyt sitä ettei ahda ollenkaan, ja nyt kun otti maffin piuhan irti niin kulkee vähän paremmin, ja turbokin vähän vinkuu jopa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa